Spring naar bijdragen

Neiging tot afslaan....


Recommended Posts

had ook het probleem dat e.e.a het niet deed, met name gas was het slechtst, benzine minder

vanmorgen aan diagnose apparaat en naar nu blijkt is lambda-sonde signaal zwak, wat foutcode in gascomputer veroorzaakt, waardoor auto rottig loopt.

normaal checkt computer elke zoveel seconden het lambda signaal en als dat te zwak is gebeurt het.

heeft controle tijd nu op 120 seconden gezet en loopt weer als een zonnetje,

maandag ff andere lamdasonde er in en het is weer goed.

of het precies goed geschreven is weet ik niet, maar in grote lijne komt het daar op neer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

...slechte akku ik had nl een slechte akku en en kreeg hetzelfde probleem...

Ook me accu is van de zomer vervangen...

...lambda-sonde signaal zwak, wat foutcode in gascomputer veroorzaakt, waardoor auto rottig loopt...

En ook de lambda is vervangen een maand af wat geleden...

Ik zal de delen eens bekijken, maar ik geloof dit niet zo vanwege de nieuwigheid van de delen...

Vandaag eerst maar eens beginnen om de complete throttle body eens grondig schoon te maken. Moet zeggen dat nadat ik het ringetje onder de moer van de luchtbuis gelegd heb en de computer een reset heb gegeven, de klachten al wel een stuk minder zijn. Vrijdag op een rit van 70km en laatste stuk veel file maar 1x een rottig stationair gehad.

Een mooie "klus zondag"... :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zucht... gisteren de complete TB uit elkaar gehaald en compleet schoon gemaakt. Een oud slangtje die hard geworden was (aangesloten op de voorzijde van de TB!?) vervangen en alles weer dicht gebouwd. Helaas geen tijd gehad proef te rijden.

Vanmorgen kwam ik met een blij gezicht op me werk aan; niet 1 keer een ingezakt tt.

Maar de schik was vanmiddag alweer snel verdwenen :( op de laatse 10km van huis is de motor tot 3x toe afgelagen...! :P Ik word knettergek van dat ding... Vanavond maar eens zoeken naar luchtlekkages. Nog steeds geen foutcodes, dus misschien toch valse lucht? Geen flauw idee waar ik naar moet zoeken, ik weet alleen ff de bouten van het inlaatspruitstuk na te lopen... Verdo%$#(*& ik heb komend weekend ergens een evenement te rijden :rolleyes:

Misschien maar een Mahindra kopen???? :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay, na wat zoek- en PB werk met een medeforumer (Dank Michiel!) besloten om de CPS te gaan vervangen.

Wordt vervolgt. :P

Het vervolg: ik twijfel nog of de CPS wel de veroorzaker is: bij alles wat ik lees/hoor, bestaat tesamen de klacht bij een defecte CPS dat de motor niet tot nauwelijks na afslaan nog wil starten?! Gaat deze klacht altijd tesamen, of hoeft dat niet? Daarbij: ik heb ook geen andere foutmeldingen dan 12 en 55. Kan een defecte CPS een leeg foutenregister achterlaten?

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand ervaring met, of adviezen voor het vervangen van de krukaspositiesensor voor een '95 ZJ V8....?

Volgens het FSM dien ik het spruitstukschild, bougiekabels, EGR leidingen etc. te verwijderen. Lijkt me nogal wat werk :bye1:

Kan het ook op een snellere manier?

(De How To van Mitchel2.24 betreft een L6 namelijk)

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het vervolg: ik twijfel nog of de CPS wel de veroorzaker is: bij alles wat ik lees/hoor, bestaat tesamen de klacht bij een defecte CPS dat de motor niet tot nauwelijks na afslaan nog wil starten?! Gaat deze klacht altijd tesamen, of hoeft dat niet? Daarbij: ik heb ook geen andere foutmeldingen dan 12 en 55. Kan een defecte CPS een leeg foutenregister achterlaten?

Met zekerheid kan ik het niet zeggen, maar bij mij viel de motor ook steeds (bijna) uit, dat werd erger, later kon ik moeilijk starten en uiteindelijk gf mijn CPS de geest.

Het kan bij jou iets anders zijn, maar ik herken de symptomen heel duidelijk!

Heeft iemand ervaring met, of adviezen voor het vervangen van de krukaspositiesensor voor een '95 ZJ V8....?

Volgens het FSM dien ik het spruitstukschild, bougiekabels, EGR leidingen etc. te verwijderen. Lijkt me nogal wat werk :bye1:

Kan het ook op een snellere manier?

(De How To van Mitchel2.24 betreft een L6 namelijk)

Jammer!

Als je er toch aan begint kun je mooi de HowTo voor een V8 schrijven :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog niet aan de CPS klus begonen:

1) Zie er tegen op om het te doen, je kunt er zwaar kl**te bij, ALS je er al bijkomt zonder de motor te demonteren :) (zit nmlk nogal wat in de weg van me gasinstallatie :wub:

2) Ik er nog steeds niet 100% van overtuigd ben dat de CPS de veroorzaker is.

Wat ik gister wel gedaan heb:

1) TPS door gemeten, waardes 0.631V ~ 3.59V dus lijkt me goed.

2) Pakking van het TB vervangen, deze was gescheurd.

3) Computer weer eens gereset.

Helaas vanmorgen niet echt kunnen testen; ik reed filevrij(!?) over de A2 naar me werk... De 3 keren dat ik dan door een bocht/stoplicht kwam bleef het stationair in iedergeval goed en sloeg niet af. Had wel ff een vrije val in toeren bij gasloslaten maar regelde verder goed.

Hoop dat ik vanavond in de file sta.... (hoe bezopen klinkt dat?? :D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krukassensor wil nog wel eens vage klachten geven die niet in het storingsgeheugen blijven staan. Vervangen is een uurtje werk.

How too...... -klik-

Hey Ab, dank voor je reactie!

Echter, deze How To van Michiel is van een L6 en ik heb een V8, dat schijnt net ff wat anders te zijn. Ik kan de CPS niet eens zien zitten ;)..

Volgens FSM:

- bougiekabels verleggen

- hitteschild spruitstuk verwijderen

- EGR leidingen (2x) verwijderen

- EGR huis verwijderen

- daarna op de tast 2 boutjes van de CPS lossen en vervangen maar.

Zit dus aan achterkant motorblok waarvan je er aan de onderzijde niet bij kan (bij L6 wel) en dan heb ik nog niet over het gehele LPG gebeuren wat daar loopt... :P

Maare voel je vrij, kom morgen naar Geldermalsen met goed humeur, regel ik koffie/thee/limonade en fixen we dat wel ff.....?! :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens FSM:

- bougiekabels verleggen

- hitteschild spruitstuk verwijderen

- EGR leidingen (2x) verwijderen

- EGR huis verwijderen

- daarna op de tast 2 boutjes van de CPS lossen en vervangen maar.

Zit dus aan achterkant motorblok waarvan je er aan de onderzijde niet bij kan (bij L6 wel) en dan heb ik nog niet over het gehele LPG gebeuren wat daar loopt... ;)

Ik heb de FSM er even bij gepakt, en dat klinkt inderdaad als een fikse klus.

Maar hoe rottig die klus ook is, ik zou je toch willen aanraden om te overwegen de CPS te vervangen nu hij het nog doet, straks wordt je anders gedwongen op een rottig moment. Voor zover ik weet (van lezen en eigen ervaring) gaat die CPS er vroeg of laat sowieso aan :P. Het is alleen jammer dat je nu nog niet met zekerheid kan zeggen dat de CPS de boosdoener is. Dan zou je eerst alle andere mogelijke oorzaken moeten uitsluiten.

Ben geen sleutelkoning, maar voor een lekker glaasje limonade :yes: wil ik je best een keer helpen met de CPS. Ik weet alleen niet hoeveel je daar aan hebt :lol:, ik ben immers de L6 gewoon, en niet V8.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de FSM er even bij gepakt, en dat klinkt inderdaad als een fikse klus.

Maar hoe rottig die klus ook is, ik zou je toch willen aanraden om te overwegen de CPS te vervangen nu hij het nog doet, straks wordt je anders gedwongen op een rottig moment. Voor zover ik weet (van lezen en eigen ervaring) gaat die CPS er vroeg of laat sowieso aan :(. Het is alleen jammer dat je nu nog niet met zekerheid kan zeggen dat de CPS de boosdoener is. Dan zou je eerst alle andere mogelijke oorzaken moeten uitsluiten.

Ben geen sleutelkoning, maar voor een lekker glaasje limonade :P wil ik je best een keer helpen met de CPS. Ik weet alleen niet hoeveel je daar aan hebt :blink:, ik ben immers de L6 gewoon, en niet V8.

Nou dat ben ik met je eens, ik heb um nu toch liggen. En defect of niet, het is (waarschijnlijk) een CPS van 13jaar oud, dus kan er alleen maar beter van worden! :yes: En ik vind het een vriendelijk aanbod, en met ze 2e sleutelen is altijd gezelliger, met limo of een biertje, en zeker voor de morele steun! :lol: En dat al ik wel nodig hebben want ik kijk er echt tegenop :huh:. We kijken wel ff, en anders stuur ik je wel een pbtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door nieuwe wendingen afgelopen vrijdag besloten om zondag naar Rotterdam te rijden. Onder toeziend oog van JeepEd zou ik me CPS vervangen. Deze was van boven gewoon NIET te benaderen door het LPG gebeuren. Geen probleem zegt Ed, ril de krik maar onder je crossmember en laat je bak een iets zakken, dan kunnen we er zo bij. En jawel, de eerste bout van de crossmember brak gelijk af.... :D en klaar was ik met de klus... Eerlijk toegegeven, dat we er zeker NIET van overtuigd zijn dat de CPS de oorzaak is, het boeltje maar zo zo gelaten. Wel nog gezocht naar de stekker van de CPS om deze maar eens door te meten. Ja..... en vind die maar eens... met een stukkie gebogen pijp eens rammelen aan de bedrading, maar no way dat er een stekker te vinden was. We laten het maar ff zo.

De dag was zeker niet voor niets want er waren meerdere forumleden: Randomon voor een verhoging, Raven voor reinigen en uitelkaar halen van de remmen en nog wat bezoek uit Den Haag... Was een mooi setje, zo 3 van 5.9 ZJ'ers op rij... ook nog wat leuke foto's gemaakt, helaas niet door mij.

Na onverrichte zaken weer huiswaarts om 's avonds nog ff een bout uit te boren. Dit ging wel, maar de linkse tapje van de vorige keer, was niet meer zo scherp en deze vrat zich niet meer vast :whistle: dus vanmiddag op zoek naar een nieuwe. Nouja, hoe hard kan gehard staal zijn voor €11,-...?! :D

Vanavond weer verder, kijken of ik er een nieuwe bout ik krijg. En op advies van Ed eens ff bij de basis beginnen voor mijn klacht; alles van de onsteking is een maand of 3 a 4 geleden vervangen, behalve de bougies, deze zitten er dik 2 jaar in en een kilometertje of 55.000...

Word vervolgt! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En op advies van Ed eens ff bij de basis beginnen voor mijn klacht; alles van de onsteking is een maand of 3 a 4 geleden vervangen, behalve de bougies, deze zitten er dik 2 jaar in en een kilometertje of 55.000...

Word vervolgt! :D

En nu al versleten??:whistle:

Als je nu die dame eens van je motorkap haalde, zou dat ZJ-hartje dan niet regelmatiger gaan lopen?:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....En nu al versleten??:P

Vanmiddag de bougies eruit gehaald (wat een kl**e job om erbij te komen met een LPG installatie!!! :wacko:) maar goed. En jawel, van één bougie de porseleine mantel compleet doormidden! En misschien tesamen met de 2 jaar oude bougies een regelrechte kansmaker op slecht stationair en misschien zelfs afslaan?? Vanavond nog ff testritje maken en eens kijken wattie doet...

:bye1:

Vervolg: testritje gemaakt en loopt als een zonnetje, ook stationair, maar toch nog op sommige momenten een vrije val in toeren :P ik krijg er wat van!! Dus weer terug de schuur in, en bij het afzetten van het contact hoorde ik ff een geluidje die ik me herriner toen me gasverdamper overleed en kreeg daardoor toch nog ideeen over een vacuumlekje? We gaan weer kijken :blush:

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag de bougies eruit gehaald (wat een kl**e job om erbij te komen met een LPG installatie!!! ;)) maar goed. En jawel, van één bougie de porseleine mantel compleet doormidden! En misschien tesamen met de 2 jaar oude bougies een regelrechte kansmaker op slecht stationair en misschien zelfs afslaan?? Vanavond nog ff testritje maken en eens kijken wattie doet...

:bye1:

Vervolg: testritje gemaakt en loopt als een zonnetje, ook stationair, maar toch nog op sommige momenten een vrije val in toeren :( ik krijg er wat van!! Dus weer terug de schuur in, en bij het afzetten van het contact hoorde ik ff een geluidje die ik me herriner toen me gasverdamper overleed en kreeg daardoor toch nog ideeen over een vacuumlekje? We gaan weer kijken :thumbsup:

Misss. moet computer weer inleren??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik ook al melde in het topic "wat heb je vandaag gedaan aan je Jeep" blijkt dat de auto een dag of tien (en zelfs tijdens rijden in Veldhoven) het best goed gedaan heeft. Af en toe wat rommelig stationair maar verder okay. Tot gisteravond in de file, moest continue schakelen tussen D en N om te laten lopen. En vanmorgen was het zelfs zo erg dat ik de A2-file maar verlaten heb om naar een pomp te rijden. Daar de accupolen 10min los om een reset uit te voeren. Helaas zonder resultaat :wacko: Vanmiddag dan maar 2 "verdachte" vacuumslangetjes vervangen, hoewel ik er niet van overtuigd ben dat ze het zijn, maar he, ik moet wat. (Tevens een nieuw luchtfilter, deze is na Veldhoven echt te smerig geworden) Mocht dit niet helpen dan maar een dagje stallen bij B&S.... :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

CPS nog niet vervangen?

Nee, nog niet. Reden: het feit dat de jeep telkens weer start na het afslaan zou zeggen dat het niet die sensor zou zijn. Aldus enkele forumleden. Je zou zeggen als ik die sensor nu toch in huis heb: vervangen die hap. Reden dat dat nog niet gedaan is: niet bij te komen, moet bak laten zakken, maar de eerste de beste bout van het crossmember brak af en derhalve is die klus gestaakt.

Heb jij reden om toch die sensor te vervangen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Reden, ja. Heb zelf soortgelijke problemen gehad, waren na vervangen van de crankshaft sensor opgelost. Onregelmatige stationair loop, soms niet starten en ineens alles weer normaal. Heb ook de camshaft sensor vervangen, deze zit onder de verdelerkap, maar weet niet of jij deze ook hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Reden, ja. Heb zelf soortgelijke problemen gehad, waren na vervangen van de crankshaft sensor opgelost. Onregelmatige stationair loop, soms niet starten en ineens alles weer normaal. Heb ook de camshaft sensor vervangen, deze zit onder de verdelerkap, maar weet niet of jij deze ook hebt.

Tja, dat kun je wel zeggen, eerst anderhalve week alles goed, daarna weer het uitvallen of slecht stationair, ik kan er geen peil op trekken!! Misschien die takkeklus gewoon gaan uitvoeren. Yup die camshaftsensor heb ik ook, maar (nog) niet vervangen.

Misschien eens een uitnodiging uitschrijven voor een zaterdag dat iemand me helpt... één aanbod heb ik al met ervaring bij een L6 motor. In mijn geval moet ik dus de bak laten zakken om erbij te kunnen. Daarbij moet ik dus rekening houden dat er nog 3 bouten afbreken :bye1:.

Iemand enig idee hoever je de bak kan laten zakken eigenlijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...