Spring naar bijdragen

Neiging tot afslaan....


Recommended Posts

Enige tijd geleden is het me gebeurd dat na het afremmen voor een bocht ik wil insturen voor de bocht en halverwege de bocht sloeg de motor af.

Ik heb dit voor lief genomen omdat dit éénmalig is voor gekomen. Vanmorgen tijdens het file rijden had veelvuldig het gevoel dat de motor neigde om af te slaan. Dit gebeurt bij het afremmen tot bijna stilstand en de motor netjes stationair moet gaan draaien. Dan zakt het toerental

ff in (bijna afslaan) en ik zie dan ook mijn voltmeter tot onder de 14v zakken. Dit is gedurende hele file rijden!!

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Even een aanvulling: gisteravond en vanmorgen wederom dezelfde klachten: bij afremmen tot stilstaand een verzakking van het toerental en dusdanig dat de motor bijna uitvalt. De keren dat het gebeurt lette ik op me voltmeter en deze zakt terug van 14V naar iets van 11V: moet ik het richting een dynamo zoeken? Of kan de riem te slap staan in onbelaste toestand?

Nu heb ik ook iets vernomen over een vacuum wat eventueel deze klacht veroorzaken?

Wie o wie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt een beetje op het welbekende stappenmotor probleem.

Stappenmotor schoonmaken wil vaak helpen.

Kijk, op jou aangeven ff wat topics aangaande stappenmotor gelezen en de klachten komen heel erg overeen! Via me wpl handboek dat apparaat opgezocht en die zal ik vanavond gaan reinigen.

Bedankt weer Ed! :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gister stappenmotortje eruit gehaald en deze was zo zwart als de kachel! Met remmenreiniger en een schuurpapiertje de schuivende stift schoongemaakt.

Wat mij opviel is toen ik met een druppeltje ATF het schuivende gedeelte soepel wilde maken dat het eigenlijk helemaal niet zo soepel ging?! Toen het stiftje bijna helemaal ingedrukt was, kreeg ik deze met géén enkele mogelijkheid meer uit getrokken...

Omdat het motor het werk moet doen, deze gewoon weer terug geplaatst en gestart. De eerste 2min rond de 2500tt stationair en daarna weer netjes rond de 600tt afregelen, perfect zou ik zeggen.

Tot een proefritje: de klacht zat er nog steeds in! ;)

Nu de vraag: in hoeverre moet het stiftje enigzins soepel met de hand te bewegen zijn? En kan het inwendig dermate vervuild al zijn dat het geen nut meer had om het zichtbare gedeelte te reinigen, en ben ik dus eigenlijk aan een nieuwe toe? Of zou ik een ander probleem hebben??

Graag jullie suggesties, ED? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ramon,

Je mag de stappenmotor NOOIT met een schuurpapiertje schoonmaken.

Dus misschien zit daar nu de oorzaak in dat hij het weer niet goed doet.

Zit er bij jou in de buurt geen andere Jeeper waarvan je de stappenmotor even kunt lenen om te bekijken of het probleem dan weg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ramon,

Je mag de stappenmotor NOOIT met een schuurpapiertje schoonmaken.

.....uiteraard ;) Ik heb die stift zeker niet lopen polijsten Ed, alleen het overtollige aanslag wat er niet afspoelde met remmenreiniger eraf gehaald, dus dat zal toch niet zo'n vaart lopen hoop ik? :D Nouja, ik zal van het weekend die hele throttle body ereens afhalen en alles goed reinigen en nalopen, incl stekkers/bedrading. Werkt het dan nog niet naar behoren zal ik eens kijken of iemand bereid is om zijn stappenmotortje te lenen...

Maar nog even Ed: is het normaal dat je die stift niet zomaar ff met handen heen en weer kan schuiven en erg zwaar gaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt; de stift kan niet zomaar bewegen èn mag je ook niet zelf zomaar bewegen! Je kunt de stappenmotor er flink mee ontregelen en zelfs beschadigen!

Schuurpapiertje is niet verstandig maar mits oppervlakkig gebruikt zal dat niet zo'n kwaad kunnen.

Heb je ook het inwendige gereinigd waar de stift in gaat? Dat ziet er minstens net zo erg uit als de stift zelf nml. en zorgt dat die niet soepel kan bewegen met onregelmatig stationair en inzakken als gevolg.

Tot slot kan het ook de TPS zijn die een verkeerde waarde afgeeft waarop de computer weer verkeerd afregelt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt; de stift kan niet zomaar bewegen èn mag je ook niet zelf zomaar bewegen! Je kunt de stappenmotor er flink mee ontregelen en zelfs beschadigen!...........Tot slot kan het ook de TPS zijn die een verkeerde waarde afgeeft waarop de computer weer verkeerd afregelt...

Hey Mike! Okay, dus dat je de stift niet kan bewegen klopt dus. Ik had reiniger langs die stift erin gesproten en ff op ze kop gezet, dus zou ook goed moeten zijn.

En kan die TPS ook gereiningd worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Mike! Okay, dus dat je de stift niet kan bewegen klopt dus. Ik had reiniger langs die stift erin gesproten en ff op ze kop gezet, dus zou ook goed moeten zijn.

En kan die TPS ook gereiningd worden?

Ik bedoelde eigenlijk de schacht waar de IAC in gaat, dus op je throttle-body. Die moet je met voldoende remmenreiniger en doekje / wattenstaafjes ook goed reinigen. Alleen IAC schoonmaken is niet voldoende.

Of de TPS ook gereinigd kan worden; geen flauw idee eigenlijk. Lijkt me van niet; hij bepaald alleen de stand van de gasklep en wordt dus niet vuil voor zover ik weet. Wel kunnen ze slijten en daardoor een verkeerde waarde afgeven. Er is wel e.e.a. over te vinden in div. topics over meetwaarden etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rij je op LPG? Zo ja, check dan even of je vacuumslang op het motorblok nog wel vast zit. (Tussen verdamper en blok)

Ja, en juist om die reden ook op benzine gereden en de klacht bleef bestaan....

Maar even ter lering en ter vermaak: stel dat deze vacuumslang los zou zitten, heb je dan alleen klachten bij stationair, of over het hele toerenbereik?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je op benzine rijdt heb je geen enkel probleem. Als je op LPG stookt en de slang zit los dan neigt ie tot afslaan bij gas loslaten en stationair draaien. Bij "gas er op" dan heb je bijne geen verschil in rijden. Maar op LPG gas loslaten ook al rij je nog merk je al dat ie de neiging heeft om af te slaan.

Mijn WJ met 4.0 heeft sinds 2004 LPG en heb de slang uiteindelijk met een tie-rippie goed vastgezet. Problemen foetsie. Soms is het leven zo simpel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je op benzine rijdt heb je geen enkel probleem. Als je op LPG stookt en de slang zit los dan neigt ie tot afslaan bij gas loslaten en stationair draaien. Bij "gas er op" dan heb je bijne geen verschil in rijden. Maar op LPG gas loslaten ook al rij je nog merk je al dat ie de neiging heeft om af te slaan.

Mijn WJ met 4.0 heeft sinds 2004 LPG en heb de slang uiteindelijk met een tie-rippie goed vastgezet. Problemen foetsie. Soms is het leven zo simpel...

Dit heeft mijn XJ al sinds ie op LPG rijdt. Heb helemaal geen slang tussen verdamper en motor. Dit is het enige wat erop zit:

- watertoevoer

- waterafvoer

- gastoevoer (vloeibaar)

- gasafvoer (verdampt)

- 2 draadjes naar de afsluiter

Mis ik hier gewoon een slang ofzo? Als ik op de snelweg rijd en de koppeling intrap valt de motor direct uit. Ook wanneer ik bij een rood stoplicht kom moet ik echt wachten tot rond de 1500 tot 1000 toeren, dan pas koppeling intrappen, anders valt ie uit.

Die vacuüm-slang tussen motor en blok, op welke aansluitingen komt die precies? Heb geen aansluitingen over o.i.d.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond motortje vervangen en de montage-ingang gereinigd. Maar vanmorgen naar me werk ergens onderweg afremmend voor een stoplicht, zakte het stationair wéér een keer in?? Misschien toch het gehele gasklephuis demonteren en reinigen?! Of zal dit geen zin hebben met deze klacht?

Is het trouwens ook mogelijk dat het verbruik zuiniger wordt door een goed werkende stappenmotor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik word nu helemaal debiel van #%^&%Jeep !! (sorry, Jeep) maar op de terugweg, ik denk van de 12 keer remmen voor bochten e/o stoplichten daalt het toerental tot iets van 200 a 300 :thumbsup: hij slaat nog net niet af! Als ik dan gas geef om op toeren te blijven, hoor ik ook een harde klap uit me automaat/tussenbak ofzo, is dat normaal?? Ook nogmaals op benzine gereden en blijft hetzelfde! Het lijkt ook wel dat het erger wordt narmate de temp. hoger wordt. De eerste 25km gaan nog wel, maar de laatste 10 zijn een drama!!

Ik hoop snel op suggesties jongens, en anders toch maatr een dagje stallen bij B&S... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien raar vraagje maar ben je tijdens het rijden al boven de 40 mp/h geweest? op de steller die ik laatst heb gemonteerd stond een waarschuwing dat ie even boven 40 mp/h moet lopen vanwege inregelen en foutcodes enzo.

anders zou het misschien ook de TPS kunnen zijn of dat ie ergens valse lucht aanzuigt. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, vanmorgen en vanmiddag kon ik aardige stukken doorrijden op de A2, en dus ook ruimschoots boven de 100km/h gereden. Jij zegt foutcodes: ik heb ze via contact al uitgelezen, maar alleen maar code 55. Maar zou het nog wat uitmaken om de computer te resetten??

De TPS, dat is toch andere "ding" op de throttle body? Is die ook te reinigen of iets dergelijks? En controleren op vacuum lekken/valse lucht, hmm, heb al berichten gelezen voor controles met lopende motor en remmenreiniger enzo.... brr... ofwel, elke slangetje etc controleren op scheurtjes/spruitstuk, of is daar nog een andere mogelijkheid voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb je al foutcodes uitgelezen eigenlijk?

Je hebt OBDI, maar daar kun je toch al wel wat uithalen mocht het electronisch zijn.

daarnaast de luchttoevoer al bekeken? (filter verstopt/vuil?)

Yep, codes uitgelezen, alleen 55, en dus niets wat me helpt.

Net viel me op dat de moer die me luchtfilteraansluiting/buis, op me throttle body gescheurd is! moer lijkt gespleten, maar niet helemaal door, zou dit scheurtje iets kunnen betekenen?

En filter is vies, maar niet vervuild verstopt, maar zal voor de zekerheid nog eens doorblazen...

Zo, nog ff een aanvulling: ik heb onder het moertje van de aanzuigbuis op de TB (bij gebrek aan beter) een carroserie ringetje geplaatst. En na 10min de afkoppelde accupolen 10sec tegen elkaar gehouden om te resetten. Tevens zag ik in de schacht van de IAC nog zwarte randen zitten maar helaas door tijdgebrek nu nog niet kunnen demonteren en reinigen. Morgen een langere naar Nijkerk en eens kijken of er veranderingen zijn.

Nog een vraag: Stationair en P stand een tt van 850/900 en in de D stationair 550/600. Zijn dit de normale waardes eigenlijk?

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan het misschien te maken hebben met slechte massa of stroom evt slechte akku ik had nl een slechte akku en en kreeg hetzelfde probleem, heb nu de akku vervangen en het probleem is nu al een paar dagen weg dus keep my fingers crossed,

ik dacht eerst ook aan stappenmotor maar deze was schoon daarna kreeg ik in de gaten dat akku peil was gezakt enna vullen en laden werd de akku niet beter dus vervangen voor een nieuwe en walla.

dus kan je ook nazien

succes gr sandor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...