Spring naar bijdragen

Motor defect


87wrangler
 Share

Recommended Posts

Allereerst, wat is er aan de hand:

Maandagavond nam Annette de Jeep mee, waarna er na enkele KM's vreemde geluiden uit het "vooronder" klonken!!! sad.gif

Het viel haar op, dat de oliedrukmeter op "0" stond.... en da's natuurlijk nooit een goed teken..

Dus: auto aan de kant, en met de benenwagen naar huis. Daar bleek dat de ellende al op de oprit begonnen is, getuige een flinke plas olie! mad.gif

Wat was er gebeurt:

De motor had al lange tijd last van een erg hoge oliedruk na een koude start. Blijkbaar nu ook weer, want het oliefilter was uitelkaar gedrukt...

Filter.jpg

Hierdoor is alle olie uit de motor gepompt, en viel de oliedruk dus uiteindelijk totaal weg!

Na de nodige GVD's en verwensingen richting de Jeep, heb ik nu het volgende plan opgevat:

- Allereerst gaat het carter er onder vandaan, en controleer ik de hoofdlagers van de krukas.

- Indien deze nog goed zijn, gaat de oliepomp eraf. Deze wordt dan onderzocht op defecten.

- evt. wordt er een nieuwe pomp gemonteerd en hopenlijk loopt de motor dan weer goed.

Maar het is dus ook goed mogelijk dat de oorzaak niet gevonden wordt of dat de lagers ernstig geleden hebben... In dat geval wordt er gezocht naar een andere motor, de 2e binnen een jaar....

Hopen op een meevaller dus maar...

Wordt vervolgd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deel 3:

Ik ben vanmiddag naar B&S geweest, en daar hadden ze volgende advies:

Lagers zijn nog prima, normaal voor deze km stand! Nieuwe oliepomp er onder, en rijden maar!

Goed nieuws dus!!! biggrin.gif

Dus: Nieuwe oliepomp en filter liggen al klaar ( net als de nieuwe koolborstels van de lier trouwen, YES), morgen weer wat te doen....

Vanavond nog ff wat onderdelen schoonmaken, dan kan ik morgen achter elkaar door!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo. de lagers zitten weer gemonteerd en ook de nieuwe oliepomp hangt er ondertussen onder.

De achterste kering was nog ff een crime, ze hadden hem aan de uiteinden in de RTV gezet....

Ik hoop dadelijk nog even de aanzuigbuis te kunnen monteren, en daarna kan het carter er weer onder!

Wordt vervolgd!

Kering.jpg

Het uitdrijven van de oude kering....

Lagers.jpg

Vastzetten van de lagerkappen.

Hulpmonteur.jpg

Edgar komt weer even kijken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Rob,

Ik hoop dat het hiermee lukt en dat de motor nog goed is.

Als de lagers niet blauw zijn hebben ze denk ik ook niet echt zonder olie gelopen (dan moeten ze blauw verbrand zijn)

Ik hoop wel dat je de lagers(schalen) weer hetzelfde in elkaar hebt gezet als je ze eraf hebt gehaald. wink.gifwink.gif Maar dat zal wel jou kennende !!!!

Succes ermee en we horen je (JEEP) hoop ik snel weer. rolleyes.gifrolleyes.gif

Groeten Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke!!!

De motor loopt weer!!

Het belangrijkste is echter dat de motor GEEN bijgeluiden maakt en de oliedruk keurig is! Meter.jpg

Typisch een geval van erg veel geluk..... worshippy.gif

Enne.... bedankt voor de steun, allemaal!!! wub.gif Erg fijn dat er zelfs mensen bellen om op de hoogte te blijven!!!

blij.jpg

Annette weer happy !!

Toevoegen.jpg

Teflon bij de olie.... baat het niet, dan schaadt het niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...