Spring naar bijdragen

10w30 of 75w90 in de bak?


Manuel
 Share

Recommended Posts

Even serieus.. als ik jou was zou ik mezelf eerst eens goed voorbereiden alvorens zomaar wat motorolie in de versnellingsbak te gooien.

Misschien is het verstandig gewoon de - af fabriek- voorgeschreven vloeistoffen te gebruiken en de komende tijd wat mails te sturen naar olie fabrikanten en daarnaast een paar chef-werkplaatsen te bezoeken van de Jeep dealers in den lande.

Zijn er tests gedaan met deze combinatie? Zo ja, welke en over welke periode?

Heeft jouw ax-15 dezelfde componenten met dezelfde eigenschappen als de nieuwere modellen waarmee deze tests zijn gedaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb jij die specs, wil graag weten hoe de verhoudingen onderling zijn vorens ik mijn bak ga vullen.

Er is tonnen info te vinden op het net over olie, zoek maar 's op oil specifications.

Maar het verhaal dat hier besproken wordt, is al niet meer zo nieuw blijkbaar.

Heb hier een interessante discussie gevonden erover, ik denk dat er pro en contra's zijn, en er zijn voor- en tegenstanders dus...

lees maar hier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Motorolie in een versnellingsbak lijkt mij ook geen probleem. Er zijn trouwens wel meer merken die het voorschrijven.

En dan zijn er nog auto's waar de versnellingsbak doodleuk gesmeerd wordt vanuit het motorcarter, zoals de (original) Mini. Pikzwarte motorolie dus, met onverbrande brandstof, kooldeeltjes, enz...:B

Nu zijn de toleranties daarbij misschien wat anders, maar toch..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na wat rondkijken op diverse sites:

Het is inderdaad dat je erg vaak tegenkomt dat ze het vanuit Chrysler niet afwijzen..soms zelfs voorschrijven. Ik heb het alleen nog maar van 'horen zeggen' gelezen.

ik blijf mijn twijfels houden..

10W-30 heeft ongeveer dezelfde viscositeit als 75w90 transmissie olie, dus wat dat betreft zou het moeten kunnen.

Vraag: wat zou het voordeel zijn van motorolie in de ax-serie?

Levensduur? Vloeiender schakelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal :B

De 10W-30 waar over gesproken wordt is geen motorolie zoals de meesten kennen, maar een assen en versnellingsbakolie.

Deze olie wordt veel toegepast in de landbouw en grondverzetmachines

Van shell is er de Donax olie, heb zelf de Donax TD veel gebruikt in de grondverzetmachines.

Van Fina is er de Transfluid JD.

Deze olie is meestal niet te bij verkrijgen bij een automaterialen zaak, kijk eens bij een mechanisatie bedrijf in de buurt.

grt ed ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...