Spring naar bijdragen

Wanneer de bergversnelling inschakelen?


Recommended Posts

Ik heb niet eerder ervaring opgedaan met de bergversnellingen van mijn Jeep. Ben net terug uit de Alpen en heb ze daar nodig gehad maar weet niet zeker of ik op de juiste manier handel.

Ik heb de versnelling 1 of 2 ingeschakeld bij stilstaande auto. Echter het lijkt mij logischer als deze al rijdend in te schakelen is toch? Ik heb dit niet durven uit proberen....

Uiteraard begrijp dat de betreffende versnellingen een max. snelheid (tt)hebben, de 1e van 40km/u en de 2e van 70km/h, dus altijd onder de betreffende snelh/tt schakelen.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een ZJ heeft niet echt een bergversnelling, maar wel "Hoog" en "Laag". Afhankelijk van de tussenbak kan die in bepaalde standen gezet worden. Ik neem even aan dat je "laag" bedoelt met de bergversnelling.

Als je afwijkt van de "normale" stand gaat er ergens wel een lampje branden. De part-time stand (4x4 Laag) mag in principe nooit op verharde weg gebruikt worden, tenzij je zeker weet uitsluitend in een kaarsrechte lijn te gaan rijden, er brand dan wel ergens iets rood of Oranje/geel. Bochten in die stand op verharde weg leiden gegarandeeerd tot beschadiging van de aandrijving. Bij een permanente 4x4 brand er ook een lampje (groen) met: full time. Maar de meeste ZJ kennen een full-time stand waarbij op de display 4 wielen orden gehigh-light en door de tussenbak wordt indien nodig de voorwielaandrijving bijgeschakeld met behulp van de inmiddels beroemde "visco".

Onverschillig of er "hoog" of "laag" is ingeschakeld, kan rijdend de versnellingshandel bediend worden. Bij een handgeschakelde bak is het bijna nooit nodig in de eerste versnelling weg te rijden, maar kan gewoon in 2 worden weggereden. Bij een automaat maakt het niet uit, je kunt tijdens het rijden gewoon op-en-neer schakelen tussen 1 en 2. Let bij het terugschakelen wel op dat je niet in een onverantwoord hoog toerental terecht komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Ricardo,

In het rode lijkt mij zeker niet goed! Ik heb in de Alpen met een ongeremde bagagekar van ong. 650kg gereden en echt flink wat hellingen en afdalingen.

De temp liep ook bij mij zeker op tot boven de 100gr maar niet in rode gebied. Dat temp oploopt is uiteraard geen enkel probleem, maar in jou geval zou ik het koelsysteem eens controleren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat onze vriend bedoelt hoe je in de bergen moet omspringen met een automaat.

Ik heb met mijn WJ ook al bergritten gedaan en het is eenvoudig: als het echt klimt mag je de overdrive uitschakelen en proberen in 'D' naar boven rijden. Bij heel steile hellingen mag je manueel naar 2 of 1 terugschakelen. Let wel op dat je dit doet aan de snelheid die in je gebruiksaanwijzing staat.

Om te dalen gebruik je best dezelfde versnelling nl. D, 2 of 1.

Je mag tijdens het dalen al rijdend van D naar 2 gaan en van 2 naar 1 mits je binnen de snelheid blijft waarin dit toegelaten is.

Zo rem je af op de motor.

Dit mag je met elke automaat zo doen.

Zoals hierboven reeds is gezegd, is het absoluut niet toegestaan aan je tussenbak te komen en die van 4 High naar 4 low te zetten aan hoge snelheden ! Dit dient enkel voor het terrein aan lage snelheid.

Hopelijk is het nu iets duidelijker voor jou ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Frans en Newbe,

Dank voor jullie antwoorden. Het verhaal tussenbak (hoge- en lagegearing) is me bekend, alleen onverhard. Maar zoals Frans aangeeft ging het mij inderdaad om de bediening van de automaat, of ik deze tijdens het rijden mocht bedienen of alleen vanuit stilstand.

Mijn instructie boekje vertelde daar niets over, alleen over de max. te rijden snelheden per versnelling. Overigens staat er nog iets over de "overdrive" in het instructieboekje dat deze alleen in of uit te schakelen is bij stilstaande auto?! Ik heb deze gewoon tijdens het rijden gebruikt. Kennelijk werkt het wel!

Daarbij nog iets anders: ik heb een volledige urethaan set onder de auto gemonteerd. Daarbij zaten ook van die hoesjes die je onderandere over je stuurkogels kan plaatsen. En nu gebeurde het: bij langdurig remmen werden de remmen dermate heet, dat er een smeulende geur van deze hoesjes afkwam, bijna smelte zeg maar!!! Ze zitten ook maar een mm of 2 van de spatplaat/remschijf vandaan.... Deze moet ik nog controleren of ze niet doorgesmolten zijn in de hoesjes van de kogels zelf...

Iemand hier al eens ervaring mee gehad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn boekje staat het wel:

de tweede versnelling dient voor lange beklimmingen of te remmen op de motor bij steile afdalingen. u mag hierin niet sneller dan 72 km/u

de eerste versnelling is voor zeeeeer steile hellingen en mag niet sneller dan 40 km/u

maar er is in ieder geval voorzichtigheid geboden, omdat dit zware eisen stelt aan de bak. de automatische bak heeft een temperatuursensor en de electronica weet als de bak te warm wordt. De overdrive is uit te schakelen bij stilstand, maar het gaat ook tijdens het rijden. de reden waarom men zegt bij stilstand is, omdat je het niet zou doen aan bijv. 160 km/u want dan schiet je toerental de hoogte in. Maar het gaat ook tijdens het rijden, aan bijv. 80 km/u

Van je hoesje gesproken, bij mij zijn ze van rubber en die krijgen ook heet. dat die urethaan hoezen smeulen kan best zijn, zolang ze niet smelten... in de gaten houden is de boodschap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de bergen rij ik met mijn WJ gewoon in de D. Bergaf schakel ik dan terug naar de 2 of de 1. De 2 pakt hij altijd maar als ik direct naar de 1 schakel, bv bij 80 Km/U, blijft hij in de 2 totdat de snelheid lager wordt dan ca. 55 Km/U en dan pas wordt de 1 gebruikt.

Hmm, dat klinkt wel erg automatisch, maar is mooi als het zo werkt. Ik denk dat ik het niet ga uitproberen om met een hogere snelheid dan 40km/h terug te schakelen naar z'n 1...

Heb het inmiddels al wel geprobeerd om tijdens het rijden terug te schakelen en het werkt prima moet ik zeggen.

Eigenlijk best raar, ruim 2 jaar een automaat rijden en niet eens weten hoe het allemaal werkt... :worshippy:

Overigens zijn de urethaan hoesjes wel wat in gesmolten maar heeft het rubber van de kogels niet beschadigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik direct naar de 1 schakel, bv bij 80 Km/U, blijft hij in de 2 totdat de snelheid lager wordt dan ca. 55 Km/U

Volstrekt normaal. Een automaat is nogal 'foolproof'. Deze beveiliging zorgt er voor dat je in feite niets kunt verkeerd uitspoken; Maar toch is het beter het boekje te volgen...

Stel dat je onmiddellijk van 120km/U in zijn '1' zou kunnen schakelen... :worshippy:

Denk dat je de tandwielen in een straal van 10 km² zou kunnen gaan samenrapen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die overdrive wordt elektrisch geregeld en mag je bij elke snelheid gewoon in- of uitschakelen.

Dat heb ik ook begrepen, zeker als je (met aanhanger) in de bergen rijdt en de auto steeds "tussen 2 versnellingen"heen en weer gaat, kun je met knopje overdrive uitzetten. Dan kun je gewoon (rustig) rijden en maakt ie minder toeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Maar, hoe zit het nou met een zware aanhanger, zeg 2000 kg, in Nederland? Dus vlak gebied? Overdrive aan of uit? Als ik het goed heb staat hij standaart aan toch, en kun je hem uitschakelen met het knopje op het dashbord.

Ik hoor dus verschillende verhalen, de 1 zegt uitzetten met trailer, de andere zegt aanhouden, of je moet in dusdanig heuvelachtig gebied komen (wat me sterk lijkt in Nederland) dat je hem niet nodig hebt,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook in Nederland is het soms raadzaam de overdrive uit te schakelen.

Als ik met de caravan rijd en een lange helling opga, dan gebeurt het dat de bak automatisch terug schakelt.

Zodra dit gebeurd is schakel ik de overdrive uit tot ik weer op een vlak stuk zit.

In heuvelachtig gebied zou bij een ingeschakelde overdrive de bak gaan pendelen tussen overdrive en hoogste versnelling.

Hierdoor loopt de temperatuur in de bak hoog op.

Om dit te voorkomen overdrive uit!

Tevens bij afdalingen kan je afremmen op de motor door de overdrive uit te schakelen of de handle in 2 of 1 te zetten.

Hou hierbij wel je toerental(snelheid) in de gaten.

Ik heb veel in de pyreneen gereden met caravan achter de auto.

Bij afdalingen heb je dan regelmatig de 1 of 2 nodig om oververhitte remmen te voorkomen.

groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...