Mav Geplaatst July 13, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 13, 2005 Er was 8 maanden maandloon voor diverse ambtenaren voor nodig om tot de volgende conclusie te komen...... Peijs ziet weinig kans om luxejeeps aan te pakkenUitgegeven: 13 juli 2005 07:15 Laatst gewijzigd: 13 juli 2005 07:55 DEN HAAG - Eigenaren van luxe terreinwagens hebben weinig te vrezen van minister Peijs (Verkeer). Deze steeds populairdere voertuigen zijn bewezen gevaarlijker, minder zuinig en dus vervuilender dan gewone auto's, maar volgens Peijs is het moeilijk om iets aan deze problemen rond 'SUV's' te doen. In haar opdracht hebben TNO en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar dit type wagens is. De minister had dat in oktober beloofd aan de Tweede Kamer. Woensdag bracht ze in een brief verslag uit. SUV De conclusies van AVV en TNO liegen er niet om. Zo is bij ongevallen tussen Sport Utility Vehicles, kortweg SUV's, en personenauto's de kans dat iemand overlijdt zesmaal groter dan bij ongevallen tussen twee personenauto's. Als er een stalen rek of bullbar gemonteerd is, is dat risico nog groter, aldus de AVV. Het is door het gewicht (van gemiddeld 1680 kilo), maar vooral door de neusvorm en de hoogte van de wagens dat er ernstigere letsels optreden. Vooral fietsers en voetgangers lopen gevaar op een dodelijk ongeval. TNO Volgens TNO verbruiken SUV's aanzienlijk meer brandstof en produceren meer CO2, het belangrijkste broeikasgas dat zorgt voor opwarming van de aarde. Dat komt door de grotere luchtweerstand en de vierwielaandrijving. Qua uitstoot van andere troep zijn SUV's niet viezer dan andere zware en grote auto's met een sterke motor, meldt TNO wel. SUV's, of asobakken zoals tegenstanders de wagens betitelen, zijn in Nederland stevig in trek. Volgens TNO verdubbelde de verkoop de afgelopen vijf jaar van 11.600 stuks per jaar naar 23.800, of 4,5 procent van het totale aantal verkochte auto's. In 2010 zal 7 procent van het Nederlandse wagenpark uit dit type wagens bestaan. Maatregelen om het tij te keren, zijn niet echt voorhanden. De minister schrijft dat SUV's auto's zijn met een Europese typegoedkeuring en dus legaal rondrijden. De voorgenomen differentiatie van de BPM- of aanschafbelasting naar CO2-uitstoot biedt wellicht uitkomst, merkt Peijs op. Toelatingseisen Een echte doorbraak is volgens haar echter alleen van het Europese front te verwachten, maar daar zitten haken en ogen aan en kosten maatregelen tijd. Nieuwe toelatingseisen die de Europese Commissie voorbereidt, opdat bijvoorbeeld bij botsingen inzittenden minder letsel oplopen, zullen alleen voor nieuwe typen auto's gelden. Peijs zal erop aansturen dat dit niet meer tijd vergt dan nodig is, schrijft ze. Bullbars In Europees verband gaan waarschijnlijk vanaf voorjaar 2007 wel de bullbars in de ban. Dan mogen nieuwe SUV's niet meer voorzien worden van harde rekken. Reeds verkochte bullbars blijven toegestaan evenals de kunststofversie, tot ergernis van 3VO die een totaalverbod eiste. Enige ruimte lijkt, aldus Peijs, mogelijk voor lokale maatregelen die gemeenten kunnen nemen, zoals parkeerverboden in de buurt van scholen of hogere parkeertarieven waarvoor GroenLinks voortdurend ijvert. Maar ook dan is het volgens de minister lastig. Want hoe voorkom je maatregelen tegen auto's die even zwaar en breed zijn als SUV's die je wil weren, of dito bestelbusjes die winkels bevoorraden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 13, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 13, 2005 Tja.... 8 maanden onderzoek, om erachter te komen wat iedereen allang wist.... Maar goed.... 't is van de baan! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 13, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 13, 2005 Ik hoorde het op de radio vanmorgen.. en dacht: Wie spreekt zichzelf hier nou tegen? Ze verbruiken vrij veel, maar vanwege de wet..bla bla.. helemaal correct. Maar dan: Enige ruimte lijkt, aldus Peijs, mogelijk voor lokale maatregelen die gemeenten kunnen nemen, zoals parkeerverboden in de buurt van scholen of hogere parkeertarieven waarvoor GroenLinks voortdurend ijvert. Maar ook dan is het volgens de minister lastig. Want hoe voorkom je maatregelen tegen auto's die even zwaar en breed zijn als SUV's die je wil weren, of dito bestelbusjes die winkels bevoorraden. Ze heeft een punt, uiteraard. En ze 'vergeet' te vermelden dat die busjes etc net zoveel -zo niet meer- verbruiken als de gehate aso-gebakjes. Die dan eigenlijk nog erger zijn i.v.m. de uitstoot van roet, omdat dat bijna allemaal diesels zijn... Dus aan de ene kant wil ze dus een bepaald type auto tegenwerken, terwijl ze aan de andere kant weet dat er legio (zelfs vele vele male meer in aantal) andere voertuigen zijn -met dezelfde 'problemen'- die geen strobreed in de weg wordt gelegd. Bovenal zijn er nog enorm veel auto's die ook een wat groter verbruik hebben, daar wordt uiteraard niet over gerept want de ministers rijden daar zelf ook in. Als ik haar een vraag mocht stellen: "wat zijn dat volgens u, suv's ?" Ik weet niet waar ze de 'lijn' gaan trekken, maar zelfs een Ford C-Max valt onder de SUV begrippen.. ik ben benieuwd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst September 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2005 Volgende... Amsterdam is next... Amsterdam wil terreinwagens verbannenUitgegeven: 28 september 2005 11:57 Laatst gewijzigd: 28 september 2005 12:04 AMSTERDAM - Amsterdam wil zwaar vervuilende auto's zoals luxe terreinwagens ('PC Hooft-tractoren') en dieselauto's uit de stad verbannen. Bezitters van een terreinwagen (SUV) moeten in de toekomst niet meer in aanmerking komen voor een parkeervergunning, vindt de gemeente. Het verbieden van vuile voertuigen is een van de vijftig maatregelen die milieuwethouder H. Maij woensdag voorstelde om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Nijmegen Eerder is in Nijmegen geprobeerd een parkeerverbod voor grote terreinwagens in te stellen. Na een storm van kritiek trok het Nijmeegse college het plan in. De gemeente Amsterdam vindt de uitstoot van schadelijke stoffen door de SUV's echter dermate hoog, dat ook de hoofdstad een poging gaat wagen. "De parkeervergunning wordt hiervoor als het geëigende instrument gezien", aldus staat in het Actieplan Luchtkwaliteit 2005. Maar de kantvraag: Wie wil er nog met een auto A'dam inrijden tegenwoordig? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst September 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2005 ach krijgen ze toch niet voor elkaar..... en wat ze zowiezo niet voorelkaar krijgen zijn de dieselauto's ik weet niet wat de verhoudingen zijn, gas, benzine en diesel (10, 70 en 20%)?? dus zowiezo ongeveer een 20% van de amsterdamers zouden hun auto dan niet meer kwijt kunnen?? gelul in de ruimte en dat is het. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst September 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2005 Originally posted by Beest@Sep 28 2005, 16:18 gelul in de ruimte en dat is het. <div align="right">← Da's 't probleem juist, dat hebben ze niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BUFFALO Geplaatst September 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2005 nou ja, 't is natuurlijk een strak plan. Juist de stad waar de benaming PC Hoofdtrekker (?) vandaan komt. Wat kun je beter doen dan juist die mensen uit je stad weren. Ze hebber er nix te zoeken en kunnen hun geld vast beter ergens anders uitgeven. Is er ook een PC Hooftstraat in Appelscha? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2005 Steeds meer milieu wethouders komen met deze voorstellen... kwestie van tijd totdat de eerste stad het gaat uitvoeren. 't Is gewoon een prestigezaak voor die gasten! Pas zodra het ergens is ingevoerd, zal een rechtzaak uitsluitsel gaan geven mbt wel/niet mogen... We wachten dus maar af.... Enne, Sverre; nu niet meteen die Jeeps verkopen hoor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandDad Geplaatst September 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2005 Lekker doorgaan ................ met het genieten van je JEEP ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst September 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2005 Originally posted by 87wrangler@Sep 28 2005, 20:09 Steeds meer milieu wethouders komen met deze voorstellen... kwestie van tijd totdat de eerste stad het gaat uitvoeren. 't Is gewoon een prestigezaak voor die gasten! Pas zodra het ergens is ingevoerd, zal een rechtzaak uitsluitsel gaan geven mbt wel/niet mogen... We wachten dus maar af.... Enne, Sverre; nu niet meteen die Jeeps verkopen hoor <div align="right">← Ze kunnen ook niet achterblijven , ze hebben weer eens ergens iets gehoord!! De klepzeikers Liever nog een jeep erbij Als ze anders niks te verzinnen hebben . Misschien dat ze de hoeren op 1 plaats kunnen zetten komt er meer plaats in de stad voor JEEPS!!!!!!!!! Of hebben ze die daar niet??????????? Oja , misschien off topic Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2005 Originally posted by JOHN GRAND@Sep 28 2005, 23:35 Oja , misschien off topic <div align="right">← Nee joh.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst September 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 28, 2005 Originally posted by 87wrangler@Sep 28 2005, 23:54 Nee joh.... <div align="right">← Pfffffff slaap nu gelijk stuk beter Gr. J.G. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.