Spring naar bijdragen

Project ****** (Top Secret ;-) )


Mav
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 109
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Originally posted by dezperado@Dec 20 2004, 17:14

Bij mij zitten de bouten van de body ook muurvast en met lucht willen ze ook niet.

Ben benieuwd hoe jullie die eraf hebben gekregen  jajajaj  boren zagen slijpen  maar hoe ???  Hoor graag tips smile.gif <div align="right">

Slijpen is vrij eenvoudig, behalve de voorste 2 en de achterste 2 boven de tank kun je redelijk makkelijk horizontaal met de flex bij.

De voorste 2 hebben we eerst ingeboord, daarna met de flex er verticaal op de kop van de bout in en 't ding gespleten.

De achterste 2 boven de tank gingen godzijdank vrijwillig los, daar kom ja namelijk (zonder de hele achterkant te slopen) niet bij met een flex.

Nadeel van flexen is dat je bouten in je body blijven zitten..... die zul je er dan uit moeten prutsen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

--Day 5 & 6--

27-12-2004 - 28-12-2004

Na een weekje weinig gedaan te hebben door wat drukte op het werk en de kerstdagen er tussendoor, van de week toch weer het nodige gedaan.

Afgelopen maandag verder gegaan met wat klein spul van het chassis af te halen en tevens de tussenbak van de versnellingsbak afgeschroefd.

Dinsdag alle rem en brandstofleidingen van het chassis afgehaald en de tank verwijderd. De achterkant van het chassis is nu compleet kaal. Daarna heb ik de stuurbekrachtigingspomp van de voorkant afgehaald waarbij helaas 1 bout moest sneuvelen.

Daarna rondom alle moeren van de bouten waarmee de bladveren vastzitten losgehaald wat gelukkig vrij makkelijk ging omdat dat spul nog niet zo gek lang vastzit.

Nu rest alleen nog de motor en de versnellingsbak, wat op oudjaarsdag gaat gebeuren. Tot dan kan ik niet verder (klinkt ongelooflijk maar waar wink.gif )

Dus in het nieuwe jaar de volgende update maar weer smile.gif

Foto's Day 5 --> Klikkerdeklik

Foto's Day 6 --> Volgen zsm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Jazeker wel.....

Ik was alleen op de achtergrond bezig met een aparte "Project site" waar Ogdak en ik de progressie van onze projecten bij gaan houden.

Inmiddels is hij zover klaar dat het publiek er ook van "mee mag genieten" dus hierbij de link.

Vanaf nu is het project te volgen op:

www.Flexworx.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mav ©@Jan 16 2005, 00:07

Jazeker wel.....

Ik was alleen op de achtergrond bezig met een aparte "Project site" waar Ogdak en ik de progressie van onze projecten bij gaan houden.

Inmiddels is hij zover klaar dat het publiek er ook van "mee mag genieten" dus hierbij de link.

Vanaf nu is het project te volgen op:

www.Flexworx.com

<div align="right">

Mooie site met heel veel info jullie mogen troots zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mav en natuurlijk alle andere mannen die aan de YJ sleutelen.

Gaaf project hoor en zeker na het oren van de sound van de V8 helemaal lekker.

Ben best een beetje jaloers wink.gifwink.gif

Nu ik blijf het volgen en kom binnen kort langs bij de werkplaats om het live te mogen aanschouwen.

BULL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

Zoooo, long time no see wink.gif

Als je maar niet denkt dat er in de tussentijd niets gebeurd is smile.gif

Kort door de bocht ben ik van de laatste update, dus dit (2 april 2005):

project0702.jpg

Nu aanbeland bij dit (24 juli 2005):

project0701.jpg

Wat gebeurde er in de tussentijd?

Eerst maar eens grofweg de nieuwe vooras (XJ) eronder met een paar fop control armen om te kijken hoe 't een en ander moet gaan passen.

project0703.JPG

Na veel passen, meten en proberen uiteindelijk de definitieve maten voor de control armen kunnen bepalen. Dit valt aardig tegen wanneer je alleen een kaal chassis voorhanden hebt en je de rijhoogte moet simuleren wanneer het volle gewicht op de ophanging staat. Maar ik denk dat ik aardig in de buurt zit.

Terwijl de armen in productie waren ondertussen voor het eerst de V8 op z'n nieuwe plaats gehezen (voor degenen die nog niet op de hoogte waren, mijn 4.0 I6 met handbak heb ik verruild voor een 5,2L V8 met automaat uit een '96 Oostenrijkse ZJ).

Dat was toch wel een momentje opzich. Op een donderdag is Droopy voor mij naar Didam gereden om de motortakel op te halen en 's avond op de sleutelplek af te leveren, toen we daar met z'n drieën stonden was het besluit om hem er die avond gelijk maar in te hangen snel genomen, en na een paar uurtjes hijsen, motorsteunen passen/lassen was het moment eindelijk daar.......... hij hing.... Toch een machtig gezicht, die in verhouding tot een I6, brede V8 in dat chassis te zien hangen.

Ondertussen waren de eerste control armen klaar en kon het echte werk beginnen. Hieronder zie je de achteras met de onderste control armen.

project0704.JPG

Het principe van deze armen is als volgt. Aan de ene kant zit een rubber bushing welke de arm op z'n plaats houdt en voor de nodige dempint zorgt, aan de andere kant zit een zogenaamde "Johnny Joint" een smeerbaar kogelgewricht op welk punt de arm kan scharnieren wanneer de as scheef onder de auto staat bij het in en uit flexen. De arm zelf is ook 5 cm op lengte verstelbaar om zo invloed te kunnen uitoefenen op o.a. de hoek van de pinion en de wielbasis van de auto. Deze armen zijn vanuit scratch op ons (Ogdak en mijn) verzoek ontworpen, getekend en gemaakt door Sjikita (Als we jou niet hadden...... wub.gif )

Goed nu de eerste armen eronder zaten had ik de smaak goed te pakken dus een weekje later de gehele achterkant afgemaakt wat er nu zo uit ziet:

project0705.JPG

Op deze foto zie je goed de "triangel" welke de bovenste control armen vormen. De reden hiervoor is dat deze voor een dermate zijdelingse stijfheid op de achteras t.o.v. het chassis vormt dat een trackbar op de achteras overbodig is (wat de wieluitslag weer ten goede komt)

project0707.JPG

En een stukje droogflexen smile.gif

project0706.JPG

De achteras kon ik niet mee verder omdat ik daar nog veerschotels en andere atributen voor nodig heb, dus was daarna de vooras aan de beurt.

Hiervoor had ik het meeste spul liggen dus ben ik een zaterdagje bezig geweest met het positioneren van de voorveren op de as, veerschotels pas maken, shockmounts maken, as in de juiste hoek zetten (en nog een beetje caster overhouden als 't kan wink.gif ) enz....

project0708.JPG

Op bovenstaande foto zie je de vooras compleet gemonteerd met control armen en radius armen (de korte armen die van de control armen naar de as lopen)

Na dit punt bereikt te hebben heb ik voor de sier de grill gemonteerd op het chassis, 't is toch wel lekker om een beetje beeld te krijgen hoe de auto er straks bij gaat staan smile.gif (en 'k moest nog ff zeker weten of de motorkap straks nog dichtkan tongue.gif )

Dus afgelopen zondag heb ik de Jeep (ja ik vind dat het al weer een Jeep genoemd mag worden) zo achtergelaten:

project0709.JPG

Komende tijd staat o.a. het plaatsen van de body op het programma, deze is nog niet klaar en moet nog geschuurd en gespoten worden. Maar om het een en ander te kunnen passsen, en straks met de veren eronder toch een rijklaar gewicht te simuleren is het gewoon makkelijk als deze erop staat.

Zo ik zit nu tegen een writers block aan, maar zal er voor zorgen dat tussen deze en de volgende updat wat minder tijd zit wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by wrangler_tj@Jul 28 2005, 18:01

ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif

Prachtig gewoon. 

Zijn dat trouwens mijn spiralen op de foto's of heb je ze niet kunnen gebruiken?

<div align="right">

Jouw spiralen zijn idd op deze foto rechts in de hoek te zien.

project0706.JPG

Ik heb ze nodig gehad om het bedrijf was mijn veren gemaakt heeft te voorzien van gegevens van de standaardveren. Naar aanleiding van de onbelaste lengte van de veren en de belaste lengte hebben zij de veer karakteristiek kunnen nabootsen, ik heb toen aangegeven hoeveel langer de veren dan standaard moesten worden, ze zijn 17 cm langer dan standaard m.a.w. 6.7"

Tevens heb ik ze 50% stugger laten maken ivm met het meergewicht wat mijn motor met zich meebrengt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...