Spring naar bijdragen

Motor Koeling problemen


Pablo
 Share

Recommended Posts

Heren, het volgende probleem, de motor van mijn yj 1987 automaat kookt na 10 min rijden.

Het volgende is al vervangen c.q. gekontroleerd.

Nieuwe radiator, waterpomp, thermostaat + huis, nieuwe koelslangen en slangen naar de kachel, systeem onder druk gezet en geen lekkage's.

Kachel wordt bloodheet dus dat werkt.

Any idea's?

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeft niet....

Afpersen gaat met een paar bar, en koud. Compressiedruk is veel hoger, en heet!

Maar het was maar een idee....

Andere mogelijkheid: de waterpomp!

Ik weet dat hij al vervangen is, maar toch wel door het juiste type??? Er zijn nl links en rechtsdraaiende pompen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Problemen zijn gekomen nadat de gas installatie is verwijderd, de waterpomp was daarvoor al vervangen en gaf toen geen problemen, het oliepeil van de automaat is al een tijdje niet gecontroleerd, moet dat trouwens met koude / warme draaiende motor gebeuren?

Het echte probleem ontstond op de snelweg toen ik 110 km op een warme dag (met kap eraf) reed.

groeten en alvast bedankt voor het meedenken,

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, even hardop meedenken.

Het probleem trad op na het verwijderen van de lpg zooi.

Zou het kunnen dat de lpg koelslangen nu een soort verkort sercuit vormen en zo te weinig water door het hele sercuit laten stromen?

Lijkt me sterk maar gezien de gangbare oorzaken niet van toepassing lijken te zijn ga je andere dingen bedenken.

Heb je al gekeken of het "water" snel door je radiateur stroomt als je motor warm is?

LET ALSJEBLIEFT WEL OP dat je geen heet water op je krijgt bij het open doen van je radiateurdop.

Een grote doek er op en voorzichtig.

Succes.

Bokkie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie net dat het er één uit '87 is... blink.gif

Die motoren zijn af fabriek voorzien van een elektronisch geregelde Carter BBD carburateur. Dat elektronisch regelen omvat ook de ontsteking, en een verkeerd afgestelde ontsteking kan leiden tot een snel oververhit rakende motor!

Aangezien de problemen ontstaan zijn nadat het gas is uitgebouwd, zou het me niet echt verbazen wanneer de afstelling van de ontsteking totaal mis staat!

Controleer dat dus maar eens....

De juiste afstelling met computer bypass en losgekoppelde vacuum : 8a10 graden vóór BDP

De juiste afstelling met werkende computer en losgekoppeld vacuum: 9-11 graden vóór BDP

( het afstellen gebeurt natuurlijk met een stationair draaiende motor, op bedrijfstemperatuur)

Wanneer de computer er tussen weg is gehaald, is het mogelijk dat de ontsteking zo'n 6 graden NA BDP is komen te staan.... Dat er dan problemen komen, laat zich raden!

Op internet vond ik dit:

When I first fired it up the timing was way retarded (maybe 6 degrees ATDC) and the engine was heating up fast from the timing being so retarded!

Deze persoon had dus ook ( snel!) een kokende motor, nadat hij de computer by-passed had...

Kijk maar 'ns of je hier wat mee kunt...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Lekke koppakking. Heb ik gehad met een 350CC 2takt wegmotor. Het koelwater spoot binnen korte tijd alle kanten op, zodat je na 10 minuten rijden helemaal geen water meer in je koelsysteem had. Cylinder kop vlakken nieuwe koppaking en het probleem was voor een half jaartje verholpen. Toch maar eens proffesioneel laten vlakken ipv op een glasplaat.

In jouw geval zou ik dus ook maar even goed kijken of je cylinder kop wel 100%vlak is. Met een gasinstallatie is de verbrandings temperatuur hoger en bij snel afkoelen ook meer kans op kromtrekken van de cyclinder kop. Ik denk alleen kopppakking vervangen max 1 dag. Cylinder kop vlakken ???.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Auto is open geweest, koppakking was op 3 plaatsen door. Dus vervangen en na starten nog steeds koelingsproblemen ohmy.gif Verder gezocht bleek toch dat de waterpomp de verkeerde kant op draaide zoals eerder geopperd was in deze nieuwsgroep en doorgegeven was aan de garage mad.gif Nieuw (europese) pomp (gratis) geplaatst en APK gekeurt. Auto doet het weer. Geen geisers meer onder de motorkap.

Nu gezellig met de vorige garage gaan praten over hun fout unsure.gif van een jaar geleden . . .DAS wordt gezellig

groeten,

Pablo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...