Pablo Geplaatst October 5, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2004 Heren, het volgende probleem, de motor van mijn yj 1987 automaat kookt na 10 min rijden. Het volgende is al vervangen c.q. gekontroleerd. Nieuwe radiator, waterpomp, thermostaat + huis, nieuwe koelslangen en slangen naar de kachel, systeem onder druk gezet en geen lekkage's. Kachel wordt bloodheet dus dat werkt. Any idea's? Peter Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst October 5, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2004 Heb je je automaat olie gecontroleerd, deze wordt ook via de radiateur gekoeld. Zit er wel genoeg olie in de automaat ?? Als deze olie te heet wordt geeft die de warmte af aan het koelwater. Doet de fan het wel ?? Succes met zoeken Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 5, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2004 ... weet je zeker dat het water rondgaat? Nergens een verstopping? (kalk/vuil/roest) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 5, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2004 Al eens aan een lekke koppakking gedacht? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst October 5, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2004 systeem onder druk gezet en geen lekkage's. Originally posted by 87wrangler@Oct 5 2004, 20:49 Al eens aan een lekke koppakking gedacht? <div align="right">← Dat had dan bij het afpersen moeten blijken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 5, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2004 Hoeft niet.... Afpersen gaat met een paar bar, en koud. Compressiedruk is veel hoger, en heet! Maar het was maar een idee.... Andere mogelijkheid: de waterpomp! Ik weet dat hij al vervangen is, maar toch wel door het juiste type??? Er zijn nl links en rechtsdraaiende pompen.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pablo Geplaatst October 7, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 Problemen zijn gekomen nadat de gas installatie is verwijderd, de waterpomp was daarvoor al vervangen en gaf toen geen problemen, het oliepeil van de automaat is al een tijdje niet gecontroleerd, moet dat trouwens met koude / warme draaiende motor gebeuren? Het echte probleem ontstond op de snelweg toen ik 110 km op een warme dag (met kap eraf) reed. groeten en alvast bedankt voor het meedenken, Peter Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst October 7, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 7, 2004 Olie peilen van de automaat met warme olie, dan in alle standen zetten en dan in P met draaiende motor. Groeten Bas Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bokkieandijk Geplaatst October 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2004 Hmm, even hardop meedenken. Het probleem trad op na het verwijderen van de lpg zooi. Zou het kunnen dat de lpg koelslangen nu een soort verkort sercuit vormen en zo te weinig water door het hele sercuit laten stromen? Lijkt me sterk maar gezien de gangbare oorzaken niet van toepassing lijken te zijn ga je andere dingen bedenken. Heb je al gekeken of het "water" snel door je radiateur stroomt als je motor warm is? LET ALSJEBLIEFT WEL OP dat je geen heet water op je krijgt bij het open doen van je radiateurdop. Een grote doek er op en voorzichtig. Succes. Bokkie. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 11, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2004 Ik zie net dat het er één uit '87 is... Die motoren zijn af fabriek voorzien van een elektronisch geregelde Carter BBD carburateur. Dat elektronisch regelen omvat ook de ontsteking, en een verkeerd afgestelde ontsteking kan leiden tot een snel oververhit rakende motor! Aangezien de problemen ontstaan zijn nadat het gas is uitgebouwd, zou het me niet echt verbazen wanneer de afstelling van de ontsteking totaal mis staat! Controleer dat dus maar eens.... De juiste afstelling met computer bypass en losgekoppelde vacuum : 8a10 graden vóór BDP De juiste afstelling met werkende computer en losgekoppeld vacuum: 9-11 graden vóór BDP ( het afstellen gebeurt natuurlijk met een stationair draaiende motor, op bedrijfstemperatuur) Wanneer de computer er tussen weg is gehaald, is het mogelijk dat de ontsteking zo'n 6 graden NA BDP is komen te staan.... Dat er dan problemen komen, laat zich raden! Op internet vond ik dit: When I first fired it up the timing was way retarded (maybe 6 degrees ATDC) and the engine was heating up fast from the timing being so retarded! Deze persoon had dus ook ( snel!) een kokende motor, nadat hij de computer by-passed had... Kijk maar 'ns of je hier wat mee kunt... Succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pablo Geplaatst October 13, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 13, 2004 De carburateur is vervangen door een Weber TEK551-38. misschien dat het daar fout is gegaan. Alvast bedankt voor de info! Peter Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 13, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 13, 2004 Als de carburateur vervangen is door een ander type / merk, dan is de computer zeker buiten bedrijf! Als de ontsteking daarna niet is bijgesteld, staat hij nu op 6 graden na BDP, en wordt de motor absoluut te warm! Duurt ff, maar we komen er wel.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pablo Geplaatst October 18, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2004 Automaat heeft voldoende olie en timing staat goed, begint er toch op te lijken dat de koppakking eruit ligt. groeten, Peter Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 18, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2004 Daar begint het idd steeds meer op te lijken.... Tip: Veel garage's hebben een soort gasdetector, welke ze boven de (open)radiatordop kunnen houden. Als die detector daar uitlaatgassen meet, zal hij dat aangeven en weet je met zeker dat je koppakking lek is.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pablo Geplaatst October 19, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2004 Hoelang zijn ze eigenlijk bezig om een koppakking ter vervangen normaal gesproken? Any ideas? Pablo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 19, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2004 Hangt af van de staat van de kop. Als hij gevlakt moet worden, dan zal het hele verhaal een paar dagen duren. Een beetje monteur moet de koppakking van een 4.0 anders in een 6 tot 7 uur kunnen zetten! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 30, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2004 En, al wat verder gekomen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
A.J Geplaatst October 31, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2004 Lekke koppakking. Heb ik gehad met een 350CC 2takt wegmotor. Het koelwater spoot binnen korte tijd alle kanten op, zodat je na 10 minuten rijden helemaal geen water meer in je koelsysteem had. Cylinder kop vlakken nieuwe koppaking en het probleem was voor een half jaartje verholpen. Toch maar eens proffesioneel laten vlakken ipv op een glasplaat. In jouw geval zou ik dus ook maar even goed kijken of je cylinder kop wel 100%vlak is. Met een gasinstallatie is de verbrandings temperatuur hoger en bij snel afkoelen ook meer kans op kromtrekken van de cyclinder kop. Ik denk alleen kopppakking vervangen max 1 dag. Cylinder kop vlakken ???. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst October 31, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2004 A.J Yamaha RD350YPVS misschien? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
A.J Geplaatst October 31, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2004 Originally posted by jeeped@Oct 31 2004, 21:55 A.J Yamaha RD350YPVS misschien? <div align="right">← Yep, een bekent probleem zeker. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst October 31, 2004 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2004 Nee geen bekend probleem maar een bekende motor.Ik heb er hier 1 staan in de garage voor als ik geen zin heb om in de Jeep te rijden(maar dat gebeurt niet vaak) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pablo Geplaatst November 1, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2004 Deze week gaat ie open dus ik zal jullie op de hoogte houden. Pablo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pablo Geplaatst November 17, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2004 Auto is open geweest, koppakking was op 3 plaatsen door. Dus vervangen en na starten nog steeds koelingsproblemen Verder gezocht bleek toch dat de waterpomp de verkeerde kant op draaide zoals eerder geopperd was in deze nieuwsgroep en doorgegeven was aan de garage Nieuw (europese) pomp (gratis) geplaatst en APK gekeurt. Auto doet het weer. Geen geisers meer onder de motorkap. Nu gezellig met de vorige garage gaan praten over hun fout van een jaar geleden . . .DAS wordt gezellig groeten, Pablo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 17, 2004 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2004 -oops- Lekker verhaal wel weer..... Waarschijnlijk is je koppakking door gegaan als gevolg van de verkeerde pomp, maar maak dat maar 'ns hard... Succes met het "verhaal halen" en veel rijplezier! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 27, 2004 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2004 -KICK- En, al wezen praten? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts