Spring naar bijdragen

hevig trillen van stuur bij 80 per uur


 Share

Recommended Posts

Hoi iedereen, ik zit met een probleem met mijn xj van `89, namelijk het volgende: Op sommige momenten,bij een snelheid van ongeveer 80 a 90 per uur, dus niet altijd, begint mijn stuur hevig te trillen, daveren, en moet ik stoppen alvorens dit ophoud, als ik dan terug vertrek is het meestal wel gedaan, kan dit het stuurhuis zijn, de vering of de stabilisatorstang? Ik heb nu wel ff schrik om te rijden met men wagen dus zou dit echt eerst moeten maken alvorens er terug mee te rijden. Als ik in het dorp rondrij en niet boven de 80 kom heb ik geen probleem. Hij is pas naar de keuring geweest en heb enkel de stuurfusee moeten vervangen wegens teveel speling, maar verder niks. Alvast allen dank voor de info. :wacko:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is al enkele keren behandeld geworden, zoek onder "Deadwobble".

Bij mijn jeep verholpen door de stuurdemper te vervangen.

Diverse oorzaken, niet voldoende uitgelijnde wielen, stuurdemper, speling op alle mogelijke draaipunten.

Het geheel nalopen, bouten en moeren natrekken, eventuele speling verhelpen, enz..

controleer ook de kogel van de stabalisatiestang voor eens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi Ronbeton,

heb je het probleem al verholpen?

Ik heb exact hetzelfde probleem. Tussen de 80 en 90 km voel je het trillen opkomen. Soms kan je 'm nog net doortrappen richting de 100, of moet je even afremmen. Blijf je rond de 90 rijden dan zit je midden in een aardbeving lijkt wel. Alles wat maar kan rammelen rammelt dan ook. Eng is het in een bocht, want door het trillen verlies je ook het gevoel van contact met de weg. Heb nu mijn rijstijl aangepast: maximaal 80 of minimaal 100.

Ik wil dus wel heel graag weten wat bij jou de oplossing was...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ronbeton,

heb je het probleem al verholpen?

Ik heb exact hetzelfde probleem. Tussen de 80 en 90 km voel je het trillen opkomen. Soms kan je 'm nog net doortrappen richting de 100, of moet je even afremmen. Blijf je rond de 90 rijden dan zit je midden in een aardbeving lijkt wel. Alles wat maar kan rammelen rammelt dan ook. Eng is het in een bocht, want door het trillen verlies je ook het gevoel van contact met de weg. Heb nu mijn rijstijl aangepast: maximaal 80 of minimaal 100.

Ik wil dus wel heel graag weten wat bij jou de oplossing was...

De stuurdemper kan natuurlijk defect zijn , even eraf schroeven en testen.

Echter vangt de stuurdemper alle afwijkingen op , beter is , stuurdemper eraf halen , de spellingen op kogels etc. verhelpen , zodat hij dan bijna niet meer trilt , de stuurdemper erop , dan moet alles weg zijn, (als het goed is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De stuurdemper kan natuurlijk defect zijn , even eraf schroeven en testen.

Echter vangt de stuurdemper alle afwijkingen op , beter is , stuurdemper eraf halen , de spellingen op kogels etc. verhelpen , zodat hij dan bijna niet meer trilt , de stuurdemper erop , dan moet alles weg zijn, (als het goed is)

Bedankt voor je reactie!!

Hoe test je een stuurdemper?

En spelingen op kogels verhelpen, daarmee bedoel je vervangen?

Even voor de duidelijkheid: voorste aandrijfas heb ik er onder vandaan gehaald, hier zat probleem niet in. Wielen zijn gebalanceerd, voor- en achterwielen zijn ook verwisseld, alles zonder resultaat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie!!

Hoe test je een stuurdemper?

En spelingen op kogels verhelpen, daarmee bedoel je vervangen?

Even voor de duidelijkheid: voorste aandrijfas heb ik er onder vandaan gehaald, hier zat probleem niet in. Wielen zijn gebalanceerd, voor- en achterwielen zijn ook verwisseld, alles zonder resultaat...

kogels vervangen als er te veel spelling op zit (kosten allemaal zo'n beetje rond de 30,-- p/stuk).

Stuurdemper losschroeven en kijken of hij stroef in gaat en stroef uit gaat.

Trillen in het stuur komt meestal van de voorkant af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien te simpel: heb je al gebprobeerd de voor- en achterwielen te wisselen en is de zaak uitgebalanceerd?

Uiteraard, dit is het eerste wat ik heb gedaan. Heb donderdag een vrije middag en ga dan lekker aan alle bewegende delen rammelen, eens kijken wat ik tegenkom...

Stuurdemper is best roestig dus dat wordt een nieuwe, kost gelukkig ook de kop niet bij B&S in Tiel: 68 euro + BTW + verzending. Zat zelf meer in de richting van 200 tot 250 euro te denken, maar dit is het eerste onderdeel dat mij in prijs meevalt bij deze auto!

@ Boris: als de demper stroef gaat, is dat dan juist wel of niet goed? Hoe stroever hoe beter?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ronbeton,

Ik heb dit probleem een aantal keren gehad . Voor mij is het met 99% zekerheid je wiellager. Het lager kan voelbaar nagenoeg geen speling hebben maar toch voor deze rare onbalans zorgen. Zeker als het niet continue oproepbaar is verdenk ik het wiellager. Ikzelf test dit door achter 1 wiel van de grond te zetten, daarna eerst linker voorwiel omhoog en in 4wd snelheid maken (wees voorzichtig !) als het wiel nagenoeg geen speling heeft maar wel veel lawaai maakt is het de boosdoener; zoniet rechter voorwiel van de grond en opnieuw testen.

Hoop dat je succes hebt. Ook ik heb eerst alle fusees,kogels,stuurdempers e.d. vervangen echter zonder het goede resultaat.

Groeten Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo,

Ook ik heb dit probleem gehad met mijn XJ. Bij mij trad het op bij een snelheid van 100 km/u. Als ik dan over een hobbel/richel in de weg redd, bv bij een brug begon deze van mij ook te stuiteren.

Dit heb ik verholpen door een andere stabilisatorstang.

Wat blijkt nu ik met mijn Wagoneer over een hobbel rij? Precies hetzelfde.

Ook hier is het de stailisatorstang, tenminste de rubbers die deze op zijn plek houdt. Deze zijn nagenoeg op en als ik alles even een slag geef, dus strakker aandraai, is het weer heel even goed.

Ik zou dus als eerste naar de stabilisatorstang kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...