Spring naar bijdragen

bandenspanning


Recommended Posts

Ik erger me eraan dat er geen 'officiele' druk is te vinden.

De enige officieele bandendruk die je kan vinden komt van een auto fabrikant, niet van een banden fabrikant.

Er zijn gewoonweg teveel variabelen, temeer omdat bijvoorbeeld een bandenfabrikant nooit banden heeft gemaakt die standaard onder een Jeep hebben gezeten.

Bij Goodyear is dat misschien anders, maar ik weet zeker dat die alleen maar kunnen (en mogen) verwijzen naar het onderhoudsboekje. Dit heeft natuurlijk te maken met mogelijke schadeclaims.

Begin bij de bandendruk die in de standaard banden moeten en expirimenteer gewoon een paar maanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Achter ook uitgebalanceerd en de spanning verhoogd naar 2,2. Hij rijdt nu veel vlotter. Totdat ...

Ik heb nu een blauwe schouder van de gordel bij het passeren van een drempel. Ik laat er maar weer wat lucht uit denk ik. Kan ook wat zachter rijden in de bb kom.

Oh ja als je de 'officiele' spanning niet weet kan je ook niet eigenwijs zijn, dat is op zich al weer jammer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb me op dit forum aangemeld om te kunnen reageren.

Onder de link en zijn doorlink naar het camperforum, vindt je mijn artikel over het berekenen van de bandendruk met behulp van door mij bewerkte formule van het ETRTO, dus die veel bandenfabrikanten ook gebruiken. Als je dat allemaal doorleest, dan kan je wat beter onderbouwd expirimenteren met de bandendruk.

Ook bij Jeeps worden er wel eens andere banden ondergezet.

Dan doel ik vooral op banden met duidelijk andere maximum druk of maximum draaggewicht, waardoor de te gebruiken drukkken ook veranden.

Daar ga ik ook speciaal op in bij de eerste link (hieronder)

http://board.carstyling.net/showthread.php?t=67492

Wanneer iemand er niet uitkomt dan kun je me een persoonlijk berichtje sturen . Ook wil ik onder dit topic er wel enkele voor-rekenen .

Zoek dan wel eerst op welke gegevens je moet doorgeven

mvrgr Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb even teruggekeken in dit topic en de volgende gegevens gevonden.

leeggewicht 1540kg

je eigen gewicht 120kg:unsure:

max druk van een van je bandensoorten 50psi=3,44 bar.

Kijk ook even op de andere bandsoort of die wel dezelfde gegevens heeft.

Dan mis ik nog het maximaal draagvermogen, wat ook op de band staat ( kg lbs of de Load-Index, reken ik wel om) en weer kan verschillen per bandensoort.

Verder is makkelijk het maximum toelaatbaar gewicht, evt via de site van het RDW te achterhalen, en de maximale aslasten die vaak op een metalen plaatje onder de motorkap staan.

Je hebt waarschijnlijk met 1660 kg gerekend , maar beter is om 10% bij te rekenen dus dan 1826kg, voor reserve en betere rijeigenschappen.

Verder meen ik gezien te hebben bij registreren dat je me geen PBtjes kan sturen dus dan mail je maar. Onder dezelfde gebruikersnaam als hier heb ik een account bij hotmail.com ( even zo om SPAM te voorkomen)

Zit nu op m'n werk onder de rook van Oosterhout ( maar ook die van Breda) dus op een steenworp afstand van je.

mvrgr Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor BF goodrich 31x10,5r15lt max load 2250 lbs (1022 kg) at 50 psi cold

achter Allseason Ironman LTR zelfde maat en zelfde maxima

Auto massa rijklaar 1540 kg

toegestaan maximum 1900 kg

mijn gewicht (beetje) naar beneden bijgesteld 120 kg ja ja.

ben benieuwd naar je berekening

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo heb ik vrijwel alle gegevens om het uit te rekenen.

Had het gisteren al gelezen en voor vollast al uitgerekend.

Heb er toen eerst maar een nachtje over geslapen.

De uitkomst was zo verrassend dat ik eerst maar eens na ging denken hoe ik dat die forse Jeeprijders uit zou gaan leggen. Heb al eerder reacties gehad dat ze die lage waarden niet aandurfden, maar dat was bij een camper, en daar was het nog niet zó laag.

Voor maximale belading wordt altijd de maximum aslasten gebruikt.

Dan kom ik voor met de formule A=B*(C/D)^1,25 uit op

3,44(bar)* (950/(2*1022)^1,25= 1.32 bar!! vóór moet dan op 1,5 bar omdat dat het minimum is, maar in lijsten met drukken voor auto's heb ik ook al gezien dat ook de fabrikanten al iets lager durven gaan, namelijk 1,4 bar

Achter 3,44* (1100/2044)^1,25 =1,58 dan dus 1,6 bar.

En dat is bij volle belasting, voor normale belasting wordt het nog erger.

Maar daar moet ik de aslasten wat in gaan schatten.

Ben er van uit gegaan dat door de motor er op de vooras leeg 100kg meer gewicht komt dan op de achteras. Van die 1540kg rijklaar ( en dan ga ik er vanuit dat dat het leeggewicht is, rijklaar wordt nog wat bij opgeteld)

Voor-as 820kg en achter-as 720kg. Dus met 120 kg erin wat op de voorstoel betekent vrijwel gelijk verdeeld over voor- en achter-as dan wordt dat voor-as 880kg en achter-as 780kg. daar tellen we weer 10% bij op voor de speling in het gebruik en een vastere wegligging, wordt voor 966kg (en dat is boven de maximum aslast maar voor het rekenen niet erg) en achter 858kg.

voor 3,44*(966/2044)^1,25= 1,35 bar en achter 3,44*(858/2044)^1,25=1,16 bar:blush::):).

Dat minimum van 1,5 of 1,4bar is volgens mij om te voorkomen dat bij extreme omstandigheden de banden gaan schuiven om de velg of uit de rand schieten, maar dat is mijn idee dus niet zeker.

Bij de pomp langs de weg zou ik dus vullen op voor en achter 1,4+5% voor de afwijking 1,5 bar voor en achter.

Nu zullen ze bij de meeste autofabrikanten de banden-draagkracht maar precies voldoende nemen om aan de wet te voldoen, omdat dat een paar euro scheelt per auto, en daardoor hun winsten groter zijn.

Een Jeep is ontworpen voor het leger, en daar mag het wel wat kosten.

Die zware banden die er dus waarschijnlijk ook standaard al onder zitten, zullen in het terein allicht minder kans geven op kappot gaan. Maar vóór kan 1 band al het gewicht dragen van de hele voor-as, dus deze banden zijn zeer ruim bemeten, en dat verklaart de zo lage druk.

Nu wil ik hier dus niet mee zeggen dat jullie allemaal de druk zo laag moeten zetten. Heb je bijvoorbeeld banden met een maximum draaggewicht van 600kg dan worden de drukken weer heel anders... dus iedereen weer opnieuw gegevens opzoeken en uitrekenen. Dat je dus schrijft dat bij 1,6 dacht ik het wat slap aanvoelt is denk ik wat je maar gewend bent. Door de "te hoge"druk die je altijdgebruikt hebt ben je aan het harde gevoel gewend geraakt.

De wegligging op verharde weg zal met deze lage drukken toch goed zijn, en alles stuitert niet van je dashboard af.

met vriendelijke groet

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier idemdito:

De ZJ op Goodyear Wrangler HP, net iets kleiner als 31" staat rondom op 2,4 bar.

De YJ op 34/10.5/15 Simex JT2, zo rond de 2 bar. In het terrein laat ik ze tot max 1,5 aflopen (geen binnenbanden).

Charon

Ik zou wel eens wat meer willen weten over de lage drukken op terein.

Welke regels worden daar voor gebruikt. Voor op de verharde weg kun je dus de formule gebruiken. maar heb al gelezen dat door verlagen van de druk op terein het oppervlak op de ondergrond soms 4 keer zo groot kan worden.

Uit je opmerking maak ik op dat je alleen met binnenbanden zo laag kunt gaan. Die 1,5 bar wordt ook bij de formule als minimum aangegeven.

Als er nog iemand is die voor zijn bandendruk berekenen als voorbeeld wil dienen hier geef je de gegevens maar door. Graag met duidellijke afwijkingen van die van PJeep.

mvrgr Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er nog iemand is die voor zijn bandendruk berekenen als voorbeeld wil dienen hier geef je de gegevens maar door. Graag met duidellijke afwijkingen van die van PJeep.

Ik volg dit topic al sinds het begin, want ik vraag me ook telkens af wat er in de banden moet (of vooral: hoeveel, wat weet ik wel :P).

Ik rijd nu op 30"x9.5, en die is door de verkoper op 2.8 gezet. Dat reed prima. Laatst heb ik de spanning laten controleren, en toen kreeg ik het advies ze op 2.4 te zetten. Dat is ook gebeurd, maar nu rijdt het toch minder vind ik. Ik heb het idee dat de auto meer zwalkt over de weg.

Ik zal mijn gegevens even opzoeken, en dan de XLS gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Binnenbanden voor lage druk in het terrein zijn er om te voorkomen dat in de blub of bij een boom/rots de band van de velg gedrukt wordt en je in 1 klap met een lege band staat.

Lage druk in het terrein is inderdaad voor oppervlaktevergroting en het mee vormen met het terrein. Wat ook meehelpt is dat het loopvlak vervormd zodat de troep eruit komt.

De door jouw berekende waardes verbazen mij niets, maar vind ik persoonlijk erg laag. Niet om jouw kennis en kunde in twijfel te trekken, maar het zou mij niets verbazen dat voor de grotere maten banden onder de “kleine” auto’s de formule niet opgaat. Bedenk wel dat wij proportioneel veel rubber op de banden hebben. Bij “standaard” autobanden bestaat de hoogte voor maar 30-40% uit rubber, bij mijn terreinbanden ligt dat al boven de 50%. Misschien dat het daar met de formule mis gaat. Dat rubber moet wel een beetje in vorm gehouden worden.

Zelf rij ik met 33x12.5R15 op 2.0 bar op de weg. Heb ik lang geleden een keer uitgezocht met de krijtstreepmethode en nooit meer naar omgekeken.

Ik zal een keer een band af laten lopen tot 1.2 bar en kijken hoeveel vervorming het geeft, maar mijn gevoel zegt dat alles onder 1.8 bar teveel vervorming geeft om lekker mee te rijden.

twocents.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ ThomVis

Niet zomaar zonder eerst uit te rekenen de druk omlaag brengen,

Kan best zijn dat je banden hebt met minder draagvermogen, en dan zou je met de berekeningen best eens op 2 bar uit kunnen komen.

Ik ga er vanuit dat de fabrikant de berekeningen gedaan heeft voor het maximaal draagvermogen en druk, aan de hand van de maten en eigenschappen van de band, en dat je daar ook bij jouw banden de formule op toe kan passen. Maar je kan gelijk hebben, ik heb ook alleen maar formules uit de eerste bladzijde van een boek bewerkt voor makkelijker gebruik, en ben geen bandenspecialist. De formule is dus waarschijnlijk ook niet geschikt voor motorbanden en trekker-banden en fietsbanden, omdat die een in de breedte rondlopend loopvlak hebben, of bij trekker zeer open profiel.

mvrgr Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@Pjeep Heb even wat rekenwerk gedaan.

De druk van 2,1(op meter2,2) die je te hard vond komt overeen met een draaggewicht per as van 1377kg , betekent dat vooras van 880kg daar 64% van is en achteras(780kg) 56,6%, wat je zelf al gemerkt heb dus niet meer comfortabel. Bij 1,8(1,9 op meter), voor 72,3% en achter 64%

1,4(1,5)> voor 88% en achter 78%.

Dit kunnen we gebruiken om de comfortzone wat scherper te stellen.

Als je nu na een paar weken 1,4 gebruikt te hebben weer teruggaat naar 1,8, dan komt het vertrouwde harde gevoel weer terug waar je altijd aan gewend was. Daarom is het goed dat je het even de tijd geeft.

Mischien kan bij een zo overbemeten band 75% van het berekende draaggewicht ook nog als comfortabel bestempeld worden, als je niet beter gewend bent. Komen we zo mooi achter.

Blijf dan ook nieuwsgierig naar je bevindingen, en natuurlijk ook die van anderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

ca 5000 km gereden. Bandenspanning 1,9-2.1 vind ik het prettigste. Hij stuitert net niet bij 2,1 zoals bij 2,3 De spanning van 1,9 is de laagste spanning voordat je het gevoel krijgt dat ie wat gaat rollen(zijwaarts) als je door de bocht gaat.

In het terrein (bagger en sneeuw in de Ardennen) was die 2,1 veel te veel ik heb daar 2 uur vastgestaan, voordat een andere Jeep (gc) me er met een lang sleeplint uit wist te trekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...