pjeep Geplaatst March 13, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2008 weet iemand waar ik de goede spanning vindt voor mijn banden 31 " ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst March 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2008 weet iemand waar ik de goede spanning vindt voor mijn banden 31 " ? Da's nou een leuke discussie! Er zijn volgens mij al heel wat topics over bandenspanning geweest en de meningen zijn nogal verdeeld. Zelf rijd ik al jaren op General Grabber UHP 245/70R16 en altijd rondom op 2,5 bar. Tot nog toe geen abnormale slijtage gezien m.u.v. rechtsvoor (ander topic). M'n Dodge op 'Hummer'-banden (36 inch) staat ook op 2,5 bar, behalve in het terrein, dan gaan ze naar 1,2 - 1,5 bar (met binnenbanden). Lager dan 2,5 bar vind ik de auto erg 'bewegerig' worden. Hoger lijkt me niet goed. Dit lijkt me dus een goede waarde. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Charon Geplaatst March 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2008 Hier idemdito: De ZJ op Goodyear Wrangler HP, net iets kleiner als 31" staat rondom op 2,4 bar. De YJ op 34/10.5/15 Simex JT2, zo rond de 2 bar. In het terrein laat ik ze tot max 1,5 aflopen (geen binnenbanden). Charon Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst March 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2008 Tussen de 2,1 en 2,5bar. De 1 houd er van om een beetje vering in de banden te hebben en de ander wil juist een hardere band vanwege benzineverbruik. Dus wat vindt je zelf het fijnste rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2008 BFG MT 31x10,5 op de CJ5 op 1,8 bar Cooper Cobra 225/70 op de XJ op 2,1 bar Strikt persoonlijk lijkt t wel....... Maar de ideale bandenspanning? Niemand rijd nog op de "originele" banden waarvoor Jeep de waarde's in het boekje heeft gezet. Heb ooit de volgende truc eens gebruikt, met bandekrijt of wasco een streep dwars over de band gezet en een stukje gereden. Bij juist bandenspanning slijt de streep gelijkmatig weg, de druk op de band is overal even groot. Bij meer slijtage in het midden is de band te hard, bij meer slijtage aan de buitenkant is de bandenspanning te laag....... Maar of 't op de halve bar nauwkeurig is...... 'k denk t niet:wacko: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2008 Maar of 't op de halve bar nauwkeurig is...... 'k denk t niet:wacko: Maar rare bandenslijtage haal je er wel uit, en daarnaast weet je meteen hoever je kan gaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2008 weet iemand waar ik de goede spanning vindt voor mijn banden 31 " ? Hiervoor moet je eigenlijk het gewicht weten wat de band moet dragen, en dan de bandenspannings tabel voor jouw merk en type banden hebben. Dan heb je echt de juiste bandenspanning.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pjeep Geplaatst March 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 wacht ff Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pjeep Geplaatst March 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 ok, het apparaat weegt 1540 kg, mezelf erbij dan komen we op 1660. Laten we er van uitgaan dat alle banden 1/4 dragen dwz ieder 412 kilo. voor zit: bf goodrich radial sporttrack T/A 31*10,5r15 LT achter zit: allseason ironman ltr 31*10,5RLT toen er 1,7/1,8 inzat was de auto een beetje lui. Nu rijdt hij wat soepeler maar trilt het stuur bij 90km. nu is de druk 2/2,1 bar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 Dus dat lijkt me wel de goeie spanning.. bij trillen eerst maar eens de wielen laten balanceren voor je rare dingen gaat doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pjeep Geplaatst March 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2008 ga (over)morgen ff laten kijken en uit laten balanceren. Kijken of het helpt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst March 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 Tegelijk met uit balanceren laten uitlijnen....tja daar wordt ie meestal beter van! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pjeep Geplaatst March 17, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 ik weet niet of dat een goed idee is bij de kwik fit. Het blijkt dat er weinig uitlijners zijn die m'n GC goed kunnen doen. Ik neem aan dat de CJ7 makkelijker is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 17, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2008 Nope.... Een CJ is misschien nog wel lastiger... maar inderdaad: Voor een uitlijnbeurt ff naar de échte bandenspecialist. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pjeep Geplaatst March 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Gisteren geweest voor voorbanden. Trillen is stuk minder maar nog niet helemaal weg. Ik denk dat ik de achterbanden ook maar laat doen. Bandenspanning: eerst bedacht de 'bandenspecialist' dat ze 2,5 moesten hebben. Later heeft hij toch alles op 1,9 gezet. Wetenschappelijk staat er dus nog steeds niet vast wat er in hoort. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dutch Rebel Geplaatst March 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Zowel met de YJ ls met de TJ rij ik op BF Goodrich MT De YJ op 32 x 11,50 R15/C gemiddeld aantal Km 55.000 per setje Spanning op de weg 3,5 bar Spanning in het terrein 0,7 bar De TJ op 285 x 75R16/D nu reeds mee gereden Km 44.000 Spanning op de weg 3,0 bar Spanning in het terrein 0,6 bar Bevalt mij prima, rijd op de weg als een speer, ook met de aanhanger. In het terrein voldoende grip, worden de lockers minder snel ingezet en blijft een goede besturing mogelijk. Dit is uiteraard een persoonlijke opinie, welke derhalve kan afwijken van algemene opvattingen en van die van echte specialisten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pjeep Geplaatst March 20, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2008 Ben nu al bijna 2 uur op internet aan het zoeken naar een tirepressurechart van goodrich voor een formeel antwoord. Nergens te vinden. Langzamerhand ben ik er wel van overtuigd dat 1,9 veel te laag is voor op de weg, het zal eerder in de buurt van de 3-3,5 moeten liggen. Heb Goodrich zelf ook gevraagd, maar die liggen nu te slapen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst March 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2008 BFG 32" heb ik op 2.3 bar met ZJ ook poosje met 2.8 gereden, vond ik zelf niet fijn.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst March 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2008 BF Goodrich MT's 33x10.5x15 op de YJ. Op de weg met 2.2 bar, in het terrein 0.9-1 bar. Maar ga de druk die Dutch Rebel aangeeft (voor op de weg) ook proberen, zwabbert nu nog al (de YJ dan he...) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pjeep Geplaatst March 20, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2008 volgens deze ( http://www.alljeep.com/tech/air_down_guide.htm) link zou de bandendruk bij mijn CJ van 1560kg bij ca 100 km per uur 3,3 psi moeten zijn. Wacht nog op echt antwoord van Goodrich. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 20, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2008 Dat staatje gaat over 'air-down' oftewel het op lage spanning rijden in het terrein. Daarnaast is 3,3 psi zowat een lege band. 2 bar zit rond de 30 psi. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pjeep Geplaatst March 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2008 Je hebt gelijk, beter opletten ik moet. Goodrich reageert in in ieder geval niet binnen de beloofde tijd. Als ze nou eens een bandenspanningstabel op internet zetten dan schoten we op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pjeep Geplaatst March 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2008 Volgens de info op de band mag de band maximaal opgeblazen worden met 50 psi cold. dwz 3,44 bar. Nog steeds geen antwoord maar wel een maximum dus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst March 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2008 weet iemand waar ik de goede spanning vindt voor mijn banden 31 " ? ...... Nog steeds geen antwoord maar wel een maximum dus. Denk dat er zat antwoorden staan op je vraag, maar zoals je ziet rijdt iedereen toch een beetje anders. Probeer anders eens wat uit met je banden, de maximale druk weet je al Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pjeep Geplaatst March 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2008 Ik erger me eraan dat er geen 'officiele' druk is te vinden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.