Spring naar bijdragen

Afgebroken remschijf


Recommended Posts

Hallo,

Vorig weekend was ik in Duitsland met mijn GC.

Op de terug weg begon het stuur heftig te trillen bij afremmen.

Dit ging twee keer goed en daarna hoorde ik een knal en was het trillen weg, maar de auto trok flink naar rechts en remde een stuk minder.

Auto maar netjes aan de kant gezet en even gekeken.

Kon zelf niets vinden, dus de ADAC erbij gehaald.

Kon ook niets vinden (na drie uur wachten langs de snelweg :D), dus auto op de laadklep en afgevoerd.

Auto afgeleverd bij een gesloten Jeep garage, daar maar weer eens gebeld hoe nu verder. Als de auto binnen twee dagen gerepareerd kon worden moesten we blijven, anders kregen we een vervangende auto mee.

Na nog een keer drie uur wachten (deze keer lekker warm bij de Mac Donalds) kregen we te horen dat we een vervangende auto kregen.

Dat was best aardig, kreeg een nieuwe GC mee (3.0 D) rijd prima, wel wat rustiger dan mijn '97 ZJ 5.2.

Auto werdt donderdag terug gebracht naar NL.

Bleek de schijf van de ophanging afgebroken te zijn.

Toch nog een geluk dat ik niet hard hoefde te remmen voor een file of zoiets.

Hieronder staat een foto van de schijf.

Mocht je dus één van onderstaande zaken ervaren, controleer dan de schijf eens goed op roest bij de lasnaad:

- Trillen bij remmen

- Aanlopen van de schijf (piepen)

- Bonken bij remmen

Is wel zo veilig.....

MVG Robin

DSC_4000.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gebeurt idd vaker bij de ZJ, niet voor niks zijn de remmen geupgrade bij de WJ

het zijn dezelfde schijven als de XJ YJ TJ, en dat terwijl die toch wel behoorlijk zwaarder is, kan ook niet goed gaan met schijven van een 8 jaar oud of ouder.

als je weet dat je ouwe schijven hebt is het niet onverstandig om die dingen prefentief te vervangen.

kost een 250 euro, maar iig beter dan tegen een boom of andere auto aan knallen.

wat ook een mogelijkheid is, is de WJ remmerij nemen, nadeel daarvan is een ander boutpatroon 5x5 ipv 5x4.5.

grote voordeel betere remmen en een verkapte hi-steer en sterker (voordeel met offroad)

je kan ook een andere upgrade doen met Ford? remmen (meen dat ze voor Ford waren) iig zelfde grote schijven en remklauw als WJ maar dan met 5x4.5

kost een 600 dollar + verzending.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik weet niet of het originele onderdelen waren.

De schijven waren in ieder geval niet afgedraaid en waren nog voldoende van dikte. Net een maand geleden door de APK mee gekomen.

Je kan eigenlijk ook slecht zien dat er iets mis is aangezien het een soort lasnaad is waar het probleem is ontstaan.

De zwevende remmen konden ook vrij bewegen, daardoor kan het dus ook niet gekomen zijn.

Er zat wel een slinger in de schijven, liepen iets wat aan. Maar dat komt wel vaker voor, toch?

Maar pas in ieder geval op.

Er zitten nu Brembo schijven onder kosten 200 euro per setje. Remmen perfect, beter dan ooit en verder geen gekke dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Vraagje: heb je ze zelf eronder gezet of laten doen?

Want 200 euries setje klinkt niet heel duur...

Ik heb ook problemen met raar geluid, maar op de brug remmen bekeken en er loopt niets aan bij de remmen ( dat schijn je te kunnen zien aan de schijven), terwijl het geluid wat ik hoor wel aanlopend klinkt. Met remmen trouwens geen raar geluid.... Heb ook ZJ '97, dus als dit veel voorkomende kwaal is, kan ik er beter op bedacht zijn......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn dezelfde schijven als de XJ YJ TJ, en dat terwijl die toch wel behoorlijk zwaarder is, kan ook niet goed gaan met schijven van een 8 jaar oud of ouder.

Ben ik het helemaal mee eens Beest .Ik heb die van mij ook vervangen. Toen ik hem kocht. En laatst weer een keer. Dat is zeg maar elke 5 jaar. Ze gaan dan trillen en het is niet meer je van het. Troost je. Want bij een Nissan kan het nog gekker. Na 2 jaar al nieuwe schrijven. Deze waren zo krom.... Nu hebben ze dit ook ge-update. Maar al met al. Je heb mazzel gehad. Want het kan ook goed fout gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...