Spring naar bijdragen

van twee, één maken


MikePerformance
 Share

Recommended Posts

Hallo mede jeepers,

Hierbij een beginnetje van mijn project.

Ik heb een Jeep Cherokee uit 1992 gekocht (foto's volgen als ik die kan plaatsen) op 22 december 2007.

Trots, blij, enz.

Vanaf het moment dat ik bij de vorige eigenaar wegreed, merkte ik dingen aan de auto. De handrem(kabel) liep op de as, er bonkte iets, het sturen ging steeds minder en maakte geluid enzzzzz.

Daar ik redelijk handig ben en best wat technisch inzicht denk te hebben maar niet alle kennis in huis heb, liet ik door de chrysler/jeep garage een beurt uitvoeren met de opmerking erbij, dat ze best een extra uurtje mochten rekenen voor het volledig nakijken van de cherokee, maar dat ik dan ook verwachtte dat ze er een mooi lijstje van maakten.

Opmerking Chrysler Jeep garage: kost ongeveer € 4.000,- om hem door de APK heen te krijgen (moest 26 januari gebeurt zijn)

Even een lijstje:

  • Roest onderzijde (bodem) lassen
  • Vier nieuwe banden + balanceren
  • 2 x kruiskoppeling voor (of ruil assen)
  • uitlaat goed monteren middendemper
  • L.A. Knipperlicht stuk
  • Ruiterwisserbladen voor kunnen niet vastgezet worden
  • ruitenwisserblad achter vervangen
  • Stoelframe links voor stuk
  • werking electrische stoelen
  • sporing controleren
  • Fusee kogel links (mogelijk ook rechts)
  • stabilisatorrubbers voor
  • kofferbak dempers achter
  • Motor reinigen voor verdere diagnose, mogelijk koppakking kleppendeksel
  • Pignon lasskering achter lekt
  • stuur pomp maakt geluid (lek vinden en maken) vervangen
  • L.V. wielkuip lapje vast zetten
  • ruitenrubbers vervangen (lekken)

Slapeloze nachten, vooral omdat ik het ook wel erg prettig vind om na te denken en de conclusie was de volgende:

Op basis van het principe: een puzzel maken is niet moeilijk als je een volbracht exemplaar (zelfde natuurlijk) als voorbeeld hebt, heb ik een precies zelfde jeep gekocht, maar dan duitskenteken. Van de handel

Dat is de situatie nu:

Morgen of overmorgen komt hij naar Amsterdam en gaat de grote klus beginnen.

Ik zal jullie op de hoogte houden en zo mogelijk foto's toevoegen.

wordt vervolgd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Hallo mede jeepers,

Hierbij een beginnetje van mijn project.

Ik heb een Jeep Cherokee uit 1992 gekocht (foto's volgen als ik die kan plaatsen) op 22 december 2007.

Trots, blij, enz.

Vanaf het moment dat ik bij de vorige eigenaar wegreed, merkte ik dingen aan de auto. De handrem(kabel) liep op de as, er bonkte iets, het sturen ging steeds minder en maakte geluid enzzzzz.

Daar ik redelijk handig ben en best wat technisch inzicht denk te hebben maar niet alle kennis in huis heb, liet ik door de chrysler/jeep garage een beurt uitvoeren met de opmerking erbij, dat ze best een extra uurtje mochten rekenen voor het volledig nakijken van de cherokee, maar dat ik dan ook verwachtte dat ze er een mooi lijstje van maakten.

Opmerking Chrysler Jeep garage: kost ongeveer € 4.000,- om hem door de APK heen te krijgen (moest 26 januari gebeurt zijn)

Even een lijstje:

  • Roest onderzijde (bodem) lassen
  • Vier nieuwe banden + balanceren
  • 2 x kruiskoppeling voor (of ruil assen)
  • uitlaat goed monteren middendemper
  • L.A. Knipperlicht stuk
  • Ruiterwisserbladen voor kunnen niet vastgezet worden
  • ruitenwisserblad achter vervangen
  • Stoelframe links voor stuk
  • werking electrische stoelen
  • sporing controleren
  • Fusee kogel links (mogelijk ook rechts)
  • stabilisatorrubbers voor
  • kofferbak dempers achter
  • Motor reinigen voor verdere diagnose, mogelijk koppakking kleppendeksel
  • Pignon lasskering achter lekt
  • stuur pomp maakt geluid (lek vinden en maken) vervangen
  • L.V. wielkuip lapje vast zetten
  • ruitenrubbers vervangen (lekken)

Slapeloze nachten, vooral omdat ik het ook wel erg prettig vind om na te denken en de conclusie was de volgende:

Op basis van het principe: een puzzel maken is niet moeilijk als je een volbracht exemplaar (zelfde natuurlijk) als voorbeeld hebt, heb ik een precies zelfde jeep gekocht, maar dan duitskenteken. Van de handel

Dat is de situatie nu:

Morgen of overmorgen komt hij naar Amsterdam en gaat de grote klus beginnen.

Ik zal jullie op de hoogte houden en zo mogelijk foto's toevoegen.

wordt vervolgd

Over welke van de 2 heb je het en of wat mankeerd er aan de ander:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hahahaha, de auto is nog niet in amsterdam, misschien iemand een ambulance zodat ik hem zelf kan gaan halen, als ze hem brengen duurt het nog een paar dagen.

Voor mij is overigens het project zeer zeker al begonnen, moet een hoop regelen voor er daadwerkelijk gesleuteld kan worden.

En nope, deze heeft dezelfde kleur als die van jou R. Hoop nog een beetje dat het de dofheid van mijn eigen lak is , die zorgt voor het kleur verschil, maar anders laat ik hem alssie klaar is volledig spuiten in een zelfde kleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de grote dag van het begin.

Ik heb me voorgenomen eerst de ene jeep te slopen en vervolgens de volgende op te bouwen.

Vandaag, over vijf minuten, begint het, en voor velen onder jullie mogelijk een routine klus, voor mij iets heel nieuws.

Zelfs de gereedschapskist is nog niet in orde, maar okay

Vanavond zal ik het een en ander showen hier, hoop dat ik jullie kan vermaken.

Let's go for it.

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 1.

Vol goede moed en na hier een berichtje achter te hebben gelaten ben ik op weg getogen.

Eigenlijk best wel een beetje zenuwachtig, ik ging een auto slopen, op die manier dat ik goede onderdelen overhield, wist hoe ze te demonteren en monteren als ik het bij mijn eigen cherokee zou doen en natuurlijk een volledig nieuwe ervaring op doen.

Het begon al goed, door de zenuwen gooide ik de deur dicht met de sleutel er nog in. Sukkel, dus een stanley mes gepakt en het achterraam rechts eruitgesneden, ben niet zo een goede inbreker (zie foto 1)

Zoals gezegd, ik ben maar ergens begonnen. Het interieur. Stoelen, en bank is natuurlijk het makkelijkst en het lijkt het meest op te schieten. Sowieso heb ik de bestuurdersstoel voor mijn eigen Cherokee nodig, dus zo geschiedde. ( zie foto 2 )

Vervolgens ff lucht gehaald en aan de voorkant begonnen. Wat ik eigenlijk nog niet wist is dat je voor een jeep ander gereedschap nodig hebt, dan voor een europeaan of een jap. Ik heb een super dopsleutelset, maar niet met die rare kruisjes erin (heten die torx doppen???) Dus alleen de grill en de lampunits eruit weten te halen. (foto 3)

Daarna toch maar weer terug naar binnen gegaan, buitenkant heb je allemaal van die rare doppen voor nodig. Zoals je op foto 4 kunt zien ben ik aan de gang gegaan met het dashboard. Moet ook makkelijker kunnen, maar alssie er eenmaal helemaal af is, zal ik zeker een makkelijkere manier hebben gevonden.

Toen op tijd weer naar huis, want ik moest natuurlijk nog wat gereedschap halen om morgen weer vol goede moed verder te gaan.

This is it up till now, morgen weer verder.

Een hevig vermoeide jeeper,

Mike

post-2834-128730178864_thumb.jpg

post-2834-12873017893201_thumb.jpg

post-2834-12873017899985_thumb.jpg

post-2834-12873017906913_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers,

Ik ben weer thuis en wat valt het tegen als je totaal geen verstand hebt van auto's

Overigens krijg je wel heel veel ideeen als je zo aan het sleutelen bent.

Vandaag ben ik begonnen om het motorcompartiment wat leger te maken en een aantal onderdelen binnen, zoals de rem computer (neem tenminste aan dat het een computer is) gedemonteerd. Onder het dashboard rechts hangt ook iets wat belangrijk lijkt, ook een soort kastje. Hahahahaha, ik kom er nog wel achter, want dankzij een zeer behulpzame jeeper alhier heb ik een digitale versie van Chiltons service repair manual.

Maar goed, ben er nu dus ook achter dat bouten aan een jeep, niet altijd makkelijk los gaan. Busje met WD40 gaat hard, lol

Je moet je bedenken, dat er voor iedere demontage een beste volgorde is en dat ik van geen van de demontages weet wat die volgorde is, lol

Maar okay. Foto 1 toont een al wat leger compartiment, zodat ik, tegen de tijd, de motor er beter uit kan halen.

Foto 2 is daar ook een voorbeeld van. Toen ik dat aan het doen was, kwam het idee van een stroker steeds dichterbij, dankzij oa beest weet ik nu dus ook wat een stroker is en ben van plan op mijn gemakkie een dergelijk monstertje te bouwen (laten bouwen), zodat i er tegen de tijd ingehangen kan worden.

Na het compartiment waren de bouten van bumper en overige voorpartij losgeweekt en kon ik die 'bende' ook demonteren.

Foto 3 toont dat.

Als ik na afloop de foto's bekijk lijkt het net of ik niet veel gedaan heb. ALs je een japanner hebt, heb je dit werkelijk in anderhalf uur voor elkaar en heb je er eigenhandig de motor uitgetild maar bij een Jeep is dat wel iets anders.

Maar goed.

Dit is voor vandaag mijn relaas, we komen tot nog grotere veranderingen en ik kijk ernaar uit.

Mike (nog meer vermoeid)

post-2834-1287301792066_thumb.jpg

post-2834-12873017927599_thumb.jpg

post-2834-12873017934932_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk en interessant project! Ik heb ook ooit overwogen om er een oude ZJ naast te zetten, maar aan de mijne is niet zo veel mis, en ik heb er de ruimte niet voor...

Heb je een systeem om bij te houden wat je gedaan hebt, of probeer je dat gewoon allemaal te onthouden?

Op de foto's vond ik 'm er van buiten nog wel goed uitzien. Ga je ook de beste delen van beide gebruiken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kom er nog wel achter, want dankzij een zeer behulpzame jeeper alhier heb ik een digitale versie van Chiltons service repair manual.

Ik vrees dat ik nieuws voor je heb: In de Chilton of Haynes zul je weinig betrouwbare gegevens over de electrische installatie terugvinden.:yes:

Een FSM is noodzaak om daar wijs uit te geraken!:bye1:

Ow.. en bij de weg:

Ik zie op de foto's dat je het Bendix ABS systeem in je sloper hebt zitten. Wees daar alsjeblieft voorzichtig mee!!! Trap minstens 30 keer hard op je rempedaal, voordat je ook maar iets losneemt! En dan nog blijft er een flinke druk in de accumulator en/of pomp achter. Draai dus niets los zonder veiligheidsbril en zorg dat je uit de baan van mogelijk wegspringende delen blijft! ( De accumulator is die "bol", vlak bij je hoofdremcilinder. Je pomp zit meer naar rechts, meer ter hoogte van de bijrijdersstoel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...