Spring naar bijdragen

Wordt niet goed warm


michel1975
 Share

Recommended Posts

Heb het volgende vanmiddag geconstateerd. Bij rijden wordt ie niet veel heter meer dan 100 graden (Fahrenheit) ipv de normale 240 graden(Fahrenheit, het is een canadees) de meter blijft zeg maar steken op een kwart. Volgens mij werd ie voorheen wel warmer. Verwarming blijft wel gewoon heet en heeft ook geen effect op de temp. Kan het zijn dat de thermostaat open blijft staan. Of weet iemand waar het nog meer aan zou kunnen liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

thermostaat is makkelijk testen:

thermostaat verwijderen, dan je vrouw/vriendin even afleiden :) terwijl je een pannetje en de kookthermometer pakt thermostaat in pannetje met water plus de thermometer en dan gas aan en kijken bij welke temp hij open gaat. als ie open is gas uit en even kijken bij welke temp. hij weer dicht gaat.

waardes liggen wat ik weet meestal rond de 75 open en 60 weer dicht.

zo niet kan het ook nog je temp meter zijn. die kun je controleren door de weerstand te meten. in de manuals staat wel een lijstje welke weerstand bij welke temperatuur hoort.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt je thermostaat ook testen zonder deze eruit te halen.

Ik heb de mijne als volgt getest.

Als de motor koud is deze starten en de dikke slang van het thermostaathuis naar de radiator regelmatig voelen of deze warm wordt.

Deze kan tegen het thermostaathuis iets opwarmen maar tegen de radiator moet ie koud blijven.

Ik heb vervolgens een thermometer tegen de dunne slang, welke van het reservoir komt en naar het thermostaathuis loopt, gehouden.

De temperatuur kwam bij mij niet boven de 50gr.C.

De dikke slang was toen ook tot de radiator meer dan handwarm.

Dit duidt op een openstaande thermostaat.

Vervangen is eenvoudig mits je alles goed loskrijgt.

Werkwijze:

Begin met het openzetten van de verwarmingskraan op het dashboard.

Als je voor de auto staat zie je links op de radiator achter de gril een aftapkraantje zitten.

Hier kan je bij als je de gril demonteert. Dan koelvloeistof aftappen tot net onder het niveau van het thermostaathuis, wel de dop van het reservoir erafhalen.

Dan VOORZICHTIG de 2 bouten van het thermostaathuis losdraaien.(bij mij brak er 1 af, wat een hoop extra ellende veroorzaakte)

Thermostaathuis, pakking en thermostaat verwijderen.

Nieuwe originele thermostaat kost bijna niks en wordt met pakkingen geleverd. Ik denk dat Boris ze op voorraad heeft.

Dan pakkingvlakken goed schoonmaken en opzuiveren eventueel met fijn schuurpapier.

Dan nieuwe thermostaat, pakking en thermostaathuis monteren.

Slangen aansluiten en vloeistof bijvullen.

Motor starten en langzaam op temperatuur laten komen en controleren of er geen lekkage is tussen alles wat je los hebt gehaald.

Bij mij ging de nieuwe thermostaat open bij ca. 80 gr.C (175 gr.F) en dicht bij ca. 75 gr.C

Na de eerste paar ritten telkens koelvloeistofniveau controleren en eventueel bijvullen.

Als er niks breekt is dit nog geen uurtje werk.

Suc6.

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt je thermostaat ook testen zonder deze eruit te halen.

Ik heb de mijne als volgt getest.

Als de motor koud is deze starten en de dikke slang van het thermostaathuis naar de radiator regelmatig voelen of deze warm wordt.

Deze kan tegen het thermostaathuis iets opwarmen maar tegen de radiator moet ie koud blijven.

Ik heb vervolgens een thermometer tegen de dunne slang, welke van het reservoir komt en naar het thermostaathuis loopt, gehouden.

De temperatuur kwam bij mij niet boven de 50gr.C.

De dikke slang was toen ook tot de radiator meer dan handwarm.

Dit duidt op een openstaande thermostaat.

Vervangen is eenvoudig mits je alles goed loskrijgt.

Werkwijze:

Begin met het openzetten van de verwarmingskraan op het dashboard.

Als je voor de auto staat zie je links op de radiator achter de gril een aftapkraantje zitten.

Hier kan je bij als je de gril demonteert. Dan koelvloeistof aftappen tot net onder het niveau van het thermostaathuis, wel de dop van het reservoir erafhalen.

Dan VOORZICHTIG de 2 bouten van het thermostaathuis losdraaien.(bij mij brak er 1 af, wat een hoop extra ellende veroorzaakte)

Thermostaathuis, pakking en thermostaat verwijderen.

Nieuwe originele thermostaat kost bijna niks en wordt met pakkingen geleverd. Ik denk dat Boris ze op voorraad heeft.

Dan pakkingvlakken goed schoonmaken en opzuiveren eventueel met fijn schuurpapier.

Dan nieuwe thermostaat, pakking en thermostaathuis monteren.

Slangen aansluiten en vloeistof bijvullen.

Motor starten en langzaam op temperatuur laten komen en controleren of er geen lekkage is tussen alles wat je los hebt gehaald.

Bij mij ging de nieuwe thermostaat open bij ca. 80 gr.C (175 gr.F) en dicht bij ca. 75 gr.C

Na de eerste paar ritten telkens koelvloeistofniveau controleren en eventueel bijvullen.

Als er niks breekt is dit nog geen uurtje werk.

Suc6.

Willem

Heb het getest maar hij blijft handwarm en dus niet heet. Dus dan zou het betekenen dat de meter stuk is. Het rare is dat ie koud wel gewoon op 0 start en dan tot een kwart gaat en niet meer verder oploopt.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Michel,

Meter hoeft echt niet stuk te zijn.

Ik dacht dat nl. ook, maar ging toch verder op onderzoek uit.

Een losse thermometer die je tegen de slang van het reservoir naar het thermostaathuis drukt zal ongeveer dezelfde temperatuur aangeven.

100 F is 37,7 gr.C en is dus handwarm.

Check de temperatuur aan de dikke slang die naar de radiator loopt.

Als deze tegen de radiator ook handwarm is, blijft de thermostaat open staan en is deze dus kapot.

Vervangen is dan de enige optie.

Bij mij was het hele spul ook handwarm, voordat de thermostaat vervangen was.

Nu komt hij weer mooi op temperatuur.

Groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Michel,

Meter hoeft echt niet stuk te zijn.

Ik dacht dat nl. ook, maar ging toch verder op onderzoek uit.

Een losse thermometer die je tegen de slang van het reservoir naar het thermostaathuis drukt zal ongeveer dezelfde temperatuur aangeven.

100 F is 37,7 gr.C en is dus handwarm.

Check de temperatuur aan de dikke slang die naar de radiator loopt.

Als deze tegen de radiator ook handwarm is, blijft de thermostaat open staan en is deze dus kapot.

Vervangen is dan de enige optie.

Bij mij was het hele spul ook handwarm, voordat de thermostaat vervangen was.

Nu komt hij weer mooi op temperatuur.

Groetjes,

Willem

Hey Willem,

ik heb je hele (overigens) zeer duidelijke uitleg toch verkeerd gelezen:blush:. Zoals het er hier staat is idd de thermostaat stuk. Ik begreep dat ie dan heet moest worden (NIET DUS:blush:). Dat word vandeweek ff langs de stealer. Weet iemand of het heel erg veel kwaad kan want heb pas van het weekend tijd ervoor om het te doen en heb de auto van de week wel nodig.

Grtz. Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Willem,

ik heb je hele (overigens) zeer duidelijke uitleg toch verkeerd gelezen:blush:. Zoals het er hier staat is idd de thermostaat stuk. Ik begreep dat ie dan heet moest worden (NIET DUS:blush:). Dat word vandeweek ff langs de stealer. Weet iemand of het heel erg veel kwaad kan want heb pas van het weekend tijd ervoor om het te doen en heb de auto van de week wel nodig.

Grtz. Michel

De mijne werd ook niet warmer dan de 40 graden , thermostaat eruit gehaald lag in 2 stukken , fijn dacht ik , nieuwe er in en hobbelen.

Echter nu wordt hij 50 graden , en sta nog steeds voor een raadsel , volgens een techneut komt het dat door ik op LPG rij , en dat die teveel warmte ontneemt.

Zijn advies was om het inkoppelstuk van de koeling van de verdamper te verplaasten na de kachel i.p.v. er voor , en de slangen dunner te maken naar de verdamper.

De verdamper zit er mij bij niet echt in de doorstroming , maar met 2 t-stukken ertussen.

Dus het cirquitje verdamper/radiateur is kleiner dan kachel/radiateur.

Ik weet niet hoe het voorheen was , daar ik de auto pas een paar maanden heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Willem,

ik heb je hele (overigens) zeer duidelijke uitleg toch verkeerd gelezen:blush:. Zoals het er hier staat is idd de thermostaat stuk. Ik begreep dat ie dan heet moest worden (NIET DUS:blush:). Dat word vandeweek ff langs de stealer. Weet iemand of het heel erg veel kwaad kan want heb pas van het weekend tijd ervoor om het te doen en heb de auto van de week wel nodig.

Grtz. Michel

Beste Michel,

Een nieuwe thermostaat by de dealer kostte mij iets van 11 Euri's, dus van stealer in deze is geen sprake.

Ik heb overigens 4 maanden gereden met een te koude motor.

Benzineverbruik is daardoor hoger en het is wel wat schadelijk.

Een weekje rijden lijkt mij geen probleem.

Groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De mijne werd ook niet warmer dan de 40 graden , thermostaat eruit gehaald lag in 2 stukken , fijn dacht ik , nieuwe er in en hobbelen.

Echter nu wordt hij 50 graden , en sta nog steeds voor een raadsel , volgens een techneut komt het dat door ik op LPG rij , en dat die teveel warmte ontneemt.

Zijn advies was om het inkoppelstuk van de koeling van de verdamper te verplaasten na de kachel i.p.v. er voor , en de slangen dunner te maken naar de verdamper.

De verdamper zit er mij bij niet echt in de doorstroming , maar met 2 t-stukken ertussen.

Dus het cirquitje verdamper/radiateur is kleiner dan kachel/radiateur.

Ik weet niet hoe het voorheen was , daar ik de auto pas een paar maanden heb.

Verdamper zit bij mij in serie met de kachelradiator warm water gaat eerst in verdamper, dan door naar kachelradiator. Kachel wordt wel wat minder snel warm als orgineel. Motortemeratuur is +/- 100 graden.

Paralel, dus met T-stukjes, geeft meer warmte afname voor de thermostaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
De mijne werd ook niet warmer dan de 40 graden , thermostaat eruit gehaald lag in 2 stukken , fijn dacht ik , nieuwe er in en hobbelen.

Echter nu wordt hij 50 graden , en sta nog steeds voor een raadsel , volgens een techneut komt het dat door ik op LPG rij , en dat die teveel warmte ontneemt.

Zijn advies was om het inkoppelstuk van de koeling van de verdamper te verplaasten na de kachel i.p.v. er voor , en de slangen dunner te maken naar de verdamper.

De verdamper zit er mij bij niet echt in de doorstroming , maar met 2 t-stukken ertussen.

Dus het cirquitje verdamper/radiateur is kleiner dan kachel/radiateur.

Ik weet niet hoe het voorheen was , daar ik de auto pas een paar maanden heb.

Beste Boris,

Ben je inmiddels alweer wat wijzer geworden?? Heb je het probleem al opgelost?

Ik heb jou een keer aan de lijn gehad en ik heb exact hetzelfde probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...