michel1975 Geplaatst January 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2008 Heb het volgende vanmiddag geconstateerd. Bij rijden wordt ie niet veel heter meer dan 100 graden (Fahrenheit) ipv de normale 240 graden(Fahrenheit, het is een canadees) de meter blijft zeg maar steken op een kwart. Volgens mij werd ie voorheen wel warmer. Verwarming blijft wel gewoon heet en heeft ook geen effect op de temp. Kan het zijn dat de thermostaat open blijft staan. Of weet iemand waar het nog meer aan zou kunnen liggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst January 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2008 thermostaat is makkelijk testen: thermostaat verwijderen, dan je vrouw/vriendin even afleiden terwijl je een pannetje en de kookthermometer pakt thermostaat in pannetje met water plus de thermometer en dan gas aan en kijken bij welke temp hij open gaat. als ie open is gas uit en even kijken bij welke temp. hij weer dicht gaat. waardes liggen wat ik weet meestal rond de 75 open en 60 weer dicht. zo niet kan het ook nog je temp meter zijn. die kun je controleren door de weerstand te meten. in de manuals staat wel een lijstje welke weerstand bij welke temperatuur hoort. succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wilspe Geplaatst January 8, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2008 Je kunt je thermostaat ook testen zonder deze eruit te halen. Ik heb de mijne als volgt getest. Als de motor koud is deze starten en de dikke slang van het thermostaathuis naar de radiator regelmatig voelen of deze warm wordt. Deze kan tegen het thermostaathuis iets opwarmen maar tegen de radiator moet ie koud blijven. Ik heb vervolgens een thermometer tegen de dunne slang, welke van het reservoir komt en naar het thermostaathuis loopt, gehouden. De temperatuur kwam bij mij niet boven de 50gr.C. De dikke slang was toen ook tot de radiator meer dan handwarm. Dit duidt op een openstaande thermostaat. Vervangen is eenvoudig mits je alles goed loskrijgt. Werkwijze: Begin met het openzetten van de verwarmingskraan op het dashboard. Als je voor de auto staat zie je links op de radiator achter de gril een aftapkraantje zitten. Hier kan je bij als je de gril demonteert. Dan koelvloeistof aftappen tot net onder het niveau van het thermostaathuis, wel de dop van het reservoir erafhalen. Dan VOORZICHTIG de 2 bouten van het thermostaathuis losdraaien.(bij mij brak er 1 af, wat een hoop extra ellende veroorzaakte) Thermostaathuis, pakking en thermostaat verwijderen. Nieuwe originele thermostaat kost bijna niks en wordt met pakkingen geleverd. Ik denk dat Boris ze op voorraad heeft. Dan pakkingvlakken goed schoonmaken en opzuiveren eventueel met fijn schuurpapier. Dan nieuwe thermostaat, pakking en thermostaathuis monteren. Slangen aansluiten en vloeistof bijvullen. Motor starten en langzaam op temperatuur laten komen en controleren of er geen lekkage is tussen alles wat je los hebt gehaald. Bij mij ging de nieuwe thermostaat open bij ca. 80 gr.C (175 gr.F) en dicht bij ca. 75 gr.C Na de eerste paar ritten telkens koelvloeistofniveau controleren en eventueel bijvullen. Als er niks breekt is dit nog geen uurtje werk. Suc6. Willem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst January 8, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2008 willem heeft helemaal gelijk ik heb het toevallig gisteren gedaan en ja boris heeft ze op voorraad teminste 1 en die heb ik al gekocht Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1975 Geplaatst January 14, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2008 Je kunt je thermostaat ook testen zonder deze eruit te halen.Ik heb de mijne als volgt getest. Als de motor koud is deze starten en de dikke slang van het thermostaathuis naar de radiator regelmatig voelen of deze warm wordt. Deze kan tegen het thermostaathuis iets opwarmen maar tegen de radiator moet ie koud blijven. Ik heb vervolgens een thermometer tegen de dunne slang, welke van het reservoir komt en naar het thermostaathuis loopt, gehouden. De temperatuur kwam bij mij niet boven de 50gr.C. De dikke slang was toen ook tot de radiator meer dan handwarm. Dit duidt op een openstaande thermostaat. Vervangen is eenvoudig mits je alles goed loskrijgt. Werkwijze: Begin met het openzetten van de verwarmingskraan op het dashboard. Als je voor de auto staat zie je links op de radiator achter de gril een aftapkraantje zitten. Hier kan je bij als je de gril demonteert. Dan koelvloeistof aftappen tot net onder het niveau van het thermostaathuis, wel de dop van het reservoir erafhalen. Dan VOORZICHTIG de 2 bouten van het thermostaathuis losdraaien.(bij mij brak er 1 af, wat een hoop extra ellende veroorzaakte) Thermostaathuis, pakking en thermostaat verwijderen. Nieuwe originele thermostaat kost bijna niks en wordt met pakkingen geleverd. Ik denk dat Boris ze op voorraad heeft. Dan pakkingvlakken goed schoonmaken en opzuiveren eventueel met fijn schuurpapier. Dan nieuwe thermostaat, pakking en thermostaathuis monteren. Slangen aansluiten en vloeistof bijvullen. Motor starten en langzaam op temperatuur laten komen en controleren of er geen lekkage is tussen alles wat je los hebt gehaald. Bij mij ging de nieuwe thermostaat open bij ca. 80 gr.C (175 gr.F) en dicht bij ca. 75 gr.C Na de eerste paar ritten telkens koelvloeistofniveau controleren en eventueel bijvullen. Als er niks breekt is dit nog geen uurtje werk. Suc6. Willem Heb het getest maar hij blijft handwarm en dus niet heet. Dus dan zou het betekenen dat de meter stuk is. Het rare is dat ie koud wel gewoon op 0 start en dan tot een kwart gaat en niet meer verder oploopt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2008 Als ik het zo lees bedoel je vermoedelijk dat de thermostaat defect is. Die 50 graden is iets meer dan handwarm nl. en 80 graden voelt behoorlijk heet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wilspe Geplaatst January 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2008 Beste Michel, Meter hoeft echt niet stuk te zijn. Ik dacht dat nl. ook, maar ging toch verder op onderzoek uit. Een losse thermometer die je tegen de slang van het reservoir naar het thermostaathuis drukt zal ongeveer dezelfde temperatuur aangeven. 100 F is 37,7 gr.C en is dus handwarm. Check de temperatuur aan de dikke slang die naar de radiator loopt. Als deze tegen de radiator ook handwarm is, blijft de thermostaat open staan en is deze dus kapot. Vervangen is dan de enige optie. Bij mij was het hele spul ook handwarm, voordat de thermostaat vervangen was. Nu komt hij weer mooi op temperatuur. Groetjes, Willem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1975 Geplaatst January 14, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2008 Beste Michel,Meter hoeft echt niet stuk te zijn. Ik dacht dat nl. ook, maar ging toch verder op onderzoek uit. Een losse thermometer die je tegen de slang van het reservoir naar het thermostaathuis drukt zal ongeveer dezelfde temperatuur aangeven. 100 F is 37,7 gr.C en is dus handwarm. Check de temperatuur aan de dikke slang die naar de radiator loopt. Als deze tegen de radiator ook handwarm is, blijft de thermostaat open staan en is deze dus kapot. Vervangen is dan de enige optie. Bij mij was het hele spul ook handwarm, voordat de thermostaat vervangen was. Nu komt hij weer mooi op temperatuur. Groetjes, Willem Hey Willem, ik heb je hele (overigens) zeer duidelijke uitleg toch verkeerd gelezen:blush:. Zoals het er hier staat is idd de thermostaat stuk. Ik begreep dat ie dan heet moest worden (NIET DUS:blush:). Dat word vandeweek ff langs de stealer. Weet iemand of het heel erg veel kwaad kan want heb pas van het weekend tijd ervoor om het te doen en heb de auto van de week wel nodig. Grtz. Michel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst January 14, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2008 Hey Willem,ik heb je hele (overigens) zeer duidelijke uitleg toch verkeerd gelezen:blush:. Zoals het er hier staat is idd de thermostaat stuk. Ik begreep dat ie dan heet moest worden (NIET DUS:blush:). Dat word vandeweek ff langs de stealer. Weet iemand of het heel erg veel kwaad kan want heb pas van het weekend tijd ervoor om het te doen en heb de auto van de week wel nodig. Grtz. Michel De mijne werd ook niet warmer dan de 40 graden , thermostaat eruit gehaald lag in 2 stukken , fijn dacht ik , nieuwe er in en hobbelen. Echter nu wordt hij 50 graden , en sta nog steeds voor een raadsel , volgens een techneut komt het dat door ik op LPG rij , en dat die teveel warmte ontneemt. Zijn advies was om het inkoppelstuk van de koeling van de verdamper te verplaasten na de kachel i.p.v. er voor , en de slangen dunner te maken naar de verdamper. De verdamper zit er mij bij niet echt in de doorstroming , maar met 2 t-stukken ertussen. Dus het cirquitje verdamper/radiateur is kleiner dan kachel/radiateur. Ik weet niet hoe het voorheen was , daar ik de auto pas een paar maanden heb. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wilspe Geplaatst January 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2008 Hey Willem,ik heb je hele (overigens) zeer duidelijke uitleg toch verkeerd gelezen:blush:. Zoals het er hier staat is idd de thermostaat stuk. Ik begreep dat ie dan heet moest worden (NIET DUS:blush:). Dat word vandeweek ff langs de stealer. Weet iemand of het heel erg veel kwaad kan want heb pas van het weekend tijd ervoor om het te doen en heb de auto van de week wel nodig. Grtz. Michel Beste Michel, Een nieuwe thermostaat by de dealer kostte mij iets van 11 Euri's, dus van stealer in deze is geen sprake. Ik heb overigens 4 maanden gereden met een te koude motor. Benzineverbruik is daardoor hoger en het is wel wat schadelijk. Een weekje rijden lijkt mij geen probleem. Groetjes, Willem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 15, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2008 De mijne werd ook niet warmer dan de 40 graden , thermostaat eruit gehaald lag in 2 stukken , fijn dacht ik , nieuwe er in en hobbelen.Echter nu wordt hij 50 graden , en sta nog steeds voor een raadsel , volgens een techneut komt het dat door ik op LPG rij , en dat die teveel warmte ontneemt. Zijn advies was om het inkoppelstuk van de koeling van de verdamper te verplaasten na de kachel i.p.v. er voor , en de slangen dunner te maken naar de verdamper. De verdamper zit er mij bij niet echt in de doorstroming , maar met 2 t-stukken ertussen. Dus het cirquitje verdamper/radiateur is kleiner dan kachel/radiateur. Ik weet niet hoe het voorheen was , daar ik de auto pas een paar maanden heb. Verdamper zit bij mij in serie met de kachelradiator warm water gaat eerst in verdamper, dan door naar kachelradiator. Kachel wordt wel wat minder snel warm als orgineel. Motortemeratuur is +/- 100 graden. Paralel, dus met T-stukjes, geeft meer warmte afname voor de thermostaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst February 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2008 De mijne werd ook niet warmer dan de 40 graden , thermostaat eruit gehaald lag in 2 stukken , fijn dacht ik , nieuwe er in en hobbelen.Echter nu wordt hij 50 graden , en sta nog steeds voor een raadsel , volgens een techneut komt het dat door ik op LPG rij , en dat die teveel warmte ontneemt. Zijn advies was om het inkoppelstuk van de koeling van de verdamper te verplaasten na de kachel i.p.v. er voor , en de slangen dunner te maken naar de verdamper. De verdamper zit er mij bij niet echt in de doorstroming , maar met 2 t-stukken ertussen. Dus het cirquitje verdamper/radiateur is kleiner dan kachel/radiateur. Ik weet niet hoe het voorheen was , daar ik de auto pas een paar maanden heb. Beste Boris, Ben je inmiddels alweer wat wijzer geworden?? Heb je het probleem al opgelost? Ik heb jou een keer aan de lijn gehad en ik heb exact hetzelfde probleem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.