Spring naar bijdragen

Argh! CO weer te hoog voor APK :(


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

Vandaag de Jeep ter keuring aangeboden... Afgekeurd ;)

Te hoog CO..

Volgens de garage is de enige oplossing het plaatsen van een katalysator maar dat gaat mij eerlijk gezegd iets te ver. Zie het ook meer als symptoom bestrijding.

Voordat we aan de technische oplossing toekomen nog een andere vraag:

De Jeep is uit '86 en het blok is uit '93.

Ik had altijd het idee dat de auto dan gekeurd wordt naar de normen uit 86 en niet die uit 93. Volgens de garage moet de auto aan de normen van '93 voldoen omdat er een lambda sonde aanwezig is :blush:

Klopt dit?

En wat is er eventueel nog te doen om het CO naar beneden te krijgen? Lambda sonde is al schoon gemaakt maar mag niet echt baten, de rest in- om- en op de motor is ook allemaal schoon of recent vernieuwd.

Kortom: help!

Heb al lopen zoeken maar de term CO is te kort voor de zoekfunctie..

Is het meer iets mechanisch/electrisch (sensor o.i.d.) of is de oplossing meer te zoeken in een bepaalde toevoeging aan de olie/benzine of een reiniger?

Gekl00t met die APK ook altijd :blink:

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:

niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.

© RDW (opgemaakt door I. Pantic)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit gepruts van garages heb ik ook gehad met mijn YJ uit 86 met een carter carburateur. De co2 waard moest bij mij onder de 1 uitkomen d8 ik, in de garage hadden ze iets van 3 gemeten en het was volgens hun zeggen onmogelijk om dit zoveel terug te schroeven. Ik heb toen zelf een co2 meet apparatje gekocht (+/- 100 euro) en ben zelf maar eens gaan experimenteren. Je kunt met twee schroefjes aan de voorzijde van de auto aan de onderzijde van je carburateur, net boven de bevestiging op je inlaatspruitstuk, je benzine lucht mengverhouding afstelling. Het is een klusje van 5 minuten. het was voor mij zelfs mogelijk om rond de 0,3 Co2 te halen, maar dan liep die niet goed meer. inmiddels ben ik twee keuringen verder en ook al heb ik niet veranderd aan de stelschroeven, de co2 is nog steeds goed.

Katalysator heb je volgens mij alleen nodig na 91 en aleen als je een U achter je chasis nr. hebt staan.

De lamba sonde zit er alleen als je ook op een computer aangesloten zit. Meestal import uit calafornie om aan de daar strenge uitstoot eisen te voldoen. Het eerste wat ze doen als de auto's geimporteerd worden is de computer verwijderen en waarschijnlijk zit de lamba sonde er alleen maar om het gat in de uitlaat te dichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De lamba sonde zit er alleen als je ook op een computer aangesloten zit. Meestal import uit calafornie om aan de daar strenge uitstoot eisen te voldoen. Het eerste wat ze doen als de auto's geimporteerd worden is de computer verwijderen en waarschijnlijk zit de lamba sonde er alleen maar om het gat in de uitlaat te dichten.

Dit gaat over een motor van 1993...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het ermee eens dat de eerste toelatingsdatum bepalend zou moeten zijn en niet de motor met lambdasonde.

Oplossing kan zijn een universele kat ertussen, ik heb voor de keuring een kat van een Ford sierra 2liter. hier heb ik 2 pijpen opgelast die voor de demper ertussen past. Wordt alleen met de APK gemonteerd. De V8 komt mooi door de 4 gastest met deze kleine Kat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen, bedankt voor de antwoorden.

Over de stelschroeven van de carburateur kan ik kort zijn, die zijn er niet :)

Zit een 4.0 HO blok in.

De aceton, is dat meteen werkzaam of komt dat pas naar een x aantal kilometers?

Carter ontluchting zal ik ook eens proberen.

Universele kat zou kunnen maar is een hoop gedonder om die er onder te krijgen (persoonlijke mening ;) ), ook al is het alleen maar voor de APK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je Jeep is uit '86, Jos.

Dus de volgende APK regel is (al jaren) van kracht:

d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.

© RDW (opgemaakt door RDW)

Overigens had de "oude" 4.2 in je auto ook al een lambda sonde, dus is er eigenlijk niets veranderd.

Check ff of losnemen van de vacuum aansluiting op de brandstofdrukregelaar iets veranderd. Kijk ook even of je luchtfilter schoon is.

Brandstofdruk en luchthoeveelheid zijn crusiaal voor de CO!

Mijn YJ met 4.0i zit overigens, zonder kat, bij de APK steevast op 0.3..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, weer een paar tips die we gaan proberen:thumbsup:

Luchtfilter is brandschoon, is alleen geen orginele Jeep maar een open filter (Green).

Brandstofdrukregelaar ( 3 x woordwaarde :) )

Die valse lucht, dat lukt toch als je de carter ontluchting eraf haalt?

Is de MAP sensor nog van enig belang in dit verhaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou.. het goede nieuws is dat de Jeep is goedgekeurd...

Op mijn vraag hoe ze dat nu hadden gedaan het volgende antwoord:

"we hebben er een kat tussengelast" PARDON?? :wacko:

Ja dus.. garage had zelf maar bedacht dit te gaan doen en dus hebben ze de slijpschijf maar in de op maat gemaakte RVS uitlaat gezet en er een metalen kat tussengelast...

Kan wel janken :yes:

Gisteren nog uitvoering duidelijk gemaakt dat ik er geen kat onder wilde hebben en nu zit ie er al onder... :no:

Geloof dat ik maar eens op zoek ga naar een andere garage. Stond ook nog 3 liter koelvloeistof op de rekening. "Het vaatje was erg leeg" Ja... daar is het ook een overloop tankje voor... zucht...

Binnenkort de keuringswieltjes er weer onder weg en dan maar eens kijken wat voor feest we aantreffen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou.. het goede nieuws is dat de Jeep is goedgekeurd...

Op mijn vraag hoe ze dat nu hadden gedaan het volgende antwoord:

"we hebben er een kat tussengelast" PARDON?? :wacko:

Ja dus.. garage had zelf maar bedacht dit te gaan doen en dus hebben ze de slijpschijf maar in de op maat gemaakte RVS uitlaat gezet en er een metalen kat tussengelast...

Kan wel janken :yes:

Gisteren nog uitvoering duidelijk gemaakt dat ik er geen kat onder wilde hebben en nu zit ie er al onder... :no:

Geloof dat ik maar eens op zoek ga naar een andere garage. Stond ook nog 3 liter koelvloeistof op de rekening. "Het vaatje was erg leeg" Ja... daar is het ook een overloop tankje voor... zucht...

Binnenkort de keuringswieltjes er weer onder weg en dan maar eens kijken wat voor feest we aantreffen...

En jij hebt dat betaald?:P

Bij mij zetten ze e niks onder zonder dat ik er toestemming voor geef.

Ben er sowieso altijd bij als ie gekeurd wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mooi is dat.

Heb ook zoiets aan de hand gehad afgelopen week.

GSM scherm kapot, aan geboden bij Primafoon ter reparatie. 5 weken later is ie klaar 246 euro zijn de kosten meneer, vocht schade. Later was het val schade.

Ik heb niet betaald nieuwe kost nl 325 euro.

Heb gevraagd voor mijn defecte toestel, immers eerst overleg dan repareren.

Hi deed naderhand niet lastig en heeft mij een nieuwtoestel op gestuurd. mar oude ligt met rekening nog bij primafoon.

Ik zou een tussen oplossing als maximale betaling aanhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie laat zijn troetelkind dan ook achter bij een garage?

Mijn maat doet altijd de APK en de Jeep's gaan er altijd in één keer door.

En toch ben ik er altijd bij!

Nooit geen gelul achteraf en je weet altijd wat ze doen!

en hoeveel kilometers rij je met de CJ per jaar ====

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...