RANDOMAN Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 Ik ben nu toch wel eens beniuwd... Mijn blok wordt volgens temp meter op dit moment net iets warmer dan 40 graden. ik heb niet het idee dat de meter stuk is want bij hele warme dage stilstaan in de file loopt de temperatuur wel op naar zo'n 90 graden. In de warme maanden is de tem altijd zo rond de 60 a 70. Maar hoe zit dat nu? - Is het niet warm worden van het blok slecht (40 graden) ? Wat is er dan precies slecht? - Wat kan het probleem zijn dat mijn blok bij normaal gebruik niet een ''normale'' temperatuur heeft? -Hoe kan dit opgelost worden? PS ik heb dit al sinds aanschaf vd auto, zo'n 3 jaar geleden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 zit er wel een thermostaatklep in ?? als een blok te koud blijft zijn er een paar nadelen namelijk: * bij koude motor heeft de zuiger extra speling is meer slijtage dus belangrijk dat hij snel op temperatuur is . * de olie is bij een koude motor dikker waardoor minder smering * de compressie is minder gevolg slechtere verbranding en minder vermogen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bertje Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 heb dit probleem ook eens gehad met een oude ford granada. Thermostaat klep was defect en bleef openstaan (normaal gaat deze pas open op een bepaalde watertemperatuur)waardoor het koelwater direkt begon te circuleren en de motor heel traag op temperatuur kwam. Op warme dagen was de motor sneller warm omdat het koelwater in de radiator warmer is en ook minder koeling krijgt tijdens het rijden (temperatuurverschil omgevingstemperatuur - koelwater is kleiner) Thermostaat klep vervangen en het was opgelost Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
miteho Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 Mijn Jeep staat al redelijk snel rond de 100 graden. soms iets eroverheen en soms er wat onder.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 Thermostaat defect. Vlug herstellen, is zeer slecht voor je motor ! vooral in de winter. Kost niet zoveel hoor, en kun je makkelijk zelf fixen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst November 13, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 er zijn al 2 nieuwe termostaten in gegaan. Ik neem aan dat ik niet drie defecte heb gehad.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 AHA ! dat zeg je nu pas, sloeber ! dus ja, die thermostaten kunnen we dan al uitsluiten. Kan nog zijn: temperatuurvoeler die defect is, of verkeerde info geeft. Meter die te laag toont ? als je eens een eind gereden hebt, open dan eens je motorkap en leg je hand op het kleppendeksel. Moet heel heet zijn. Zo heet dat je je hand wel gaat wegtrekken... Indien dit niet zo is, hmmm, dan moet ik ook even denken hoor... En.. nog iets: hoe werkt je verwarming ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 in de Chilton manual staat een lijstje met weerstanden bij verschillende temperaturen die je zou moeten meten op de zender om deze te testen. heb het ff zo niet bij de hand maar misschien dat iemand anders even zou kunnen kijken... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 Al de "echte" temperatuur van het koelwater gemeten? b.v.met een digitale thermometer in de radiatordop. Misschien heeft alleen de dashbord temp.meter een afwijking...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 weerstand meten van sensor koud en warm idd temp. meten met thermometer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2007 TEMPERATURE GAUGE RESISTANCE TABLE XJ '93 Application & Test Temperature 100 F (38 C) ...................................... 1365.0 ohm 220 F (104 C) ....................................... 93.5 ohm 260 F (127 C) ....................................... 55.1 ohm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst November 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 16, 2007 Ik zit net de repair manuel eens door te lezen../ Kan het zijn dat ik TEVEEL koelwater in mijn systeem heb zitten?? De laatste keer dat ik het systeem heb gevuld heb ik rechtsreeks in de radiator water gedaan. (via de slang die aan de thermostaathuis zit) Dit omdat het ontluchten totaal niet werkte. Kan het zijn dat er dus teveel koelwater in zit? Auto loopt overigens op lpg, weet niet of dat wat uitmaakt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wilspe Geplaatst November 22, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2007 Ook de naald van de temp. meter van mijn XJ kwam niet los. Heb toen thermostaat vervangen door een "gebruikte". Toen kwam de temp niet boven de 50gr.C op de meter. Koelwater temp. gemeten en was 55gr. Afwijking is niet te zien op de temp meter op dashbord. Slang naar de radiator was ook al warm. Dus vanmorgen gloednieuwe thermostaat gehaald bij dealer, kosten Eur. 10,17 Ingebouwd en wat dacht je wat temp. mooi rond de 85 gr.C. Aan de meter is ook te zien wanneer thermostaat opent. Temp. loopt dan iets terug. Wanneer temp. rond de 75 gr. C komt sluit de thermotaat en temp. loopt weer iets op. Nieuwe originele thermostaat kan dus wonderen doen. groetjes, Willem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 22, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2007 Thermostaat defect.Vlug herstellen, is zeer slecht voor je motor ! vooral in de winter. Kost niet zoveel hoor, en kun je makkelijk zelf fixen. tja... wat moeten we nu zeggen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.