Spring naar bijdragen

aanhanger achter auto


theo-cj7
 Share

Recommended Posts

bij blik op de weg hadden ze het vanavond over aanhangers.

Er werd een man staande gehoude met een auto waarvan het maximaal geremd aanhangergewicht 1250 kg is, hierachter hing een aanhanger met een laadvermogen van 2000 kg(aanhanger was niet vol geladen).

Oom agent was aan het opsommen wat er allemaal verkeerd was waarbij hij ook zei dat deze auto deze aanhanger niet mag trekken(2000 is meer dan 1250).

Heeft de agent zich vergist of klopt dit wel???

ik dacht dat dit even zo is geweest en vrij snel weer aangepast is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

As de maximaal toegelaten massa van aanhangwagen en auto in totaal meer dan 3.500 kg. bedragen, mag het dus niet met rijbewijs B, dan moet je ook E hebben. Gek genoeg mag het dan wel, zolang de aanhanger daadwerkelijk inderdaad minder dan het toegelaten trekgewicht weegt. Een auto die 1.250 kg. mag wegen brengt denk ik meer dan 1.500 kg. op de weegschaal als MTM.

Ik denk dat daar de kneep zit, want de regelzucht kent hier geen grenzen meer.

En niet blaffen tegen de boodschapper, want de regeltjes zijn idioot:

Ik had een C5 en een caravan die 1.200 kg. mag wegen. Die kunnen dus op papier goed met elkaar overweg en de combinatie was toegelaten voor rijbewijs B. Met de ZJ en de caravan mag mijn zoon dus niet rijden, want het totaal komt boven de 3.500 kg. en hij heeft wel een groot rijbewijs, maar niet E. De veiligste combinatie is dan dus niet toegestaan. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

As de maximaal toegelaten massa van aanhangwagen en auto in totaal meer dan 3.500 kg. bedragen, mag het dus niet met rijbewijs B, dan moet je ook E hebben. Gek genoeg mag het dan wel, zolang de aanhanger daadwerkelijk inderdaad minder dan het toegelaten trekgewicht weegt. Een auto die 1.250 kg. mag wegen brengt denk ik meer dan 1.500 kg. op de weegschaal als MTM.

Ik denk dat daar de kneep zit, want de regelzucht kent hier geen grenzen meer.

En niet blaffen tegen de boodschapper, want de regeltjes zijn idioot:

Ik had een C5 en een caravan die 1.200 kg. mag wegen. Die kunnen dus op papier goed met elkaar overweg en de combinatie was toegelaten voor rijbewijs B. Met de ZJ en de caravan mag mijn zoon dus niet rijden, want het totaal komt boven de 3.500 kg. en hij heeft wel een groot rijbewijs, maar niet E. De veiligste combinatie is dan dus niet toegestaan. :yes:

ik weet niet wat jouw zj weegt, maar het is ledig gewicht auto zj v8 zeg 1900kg en 1200 caravan is bij mij 3300kg. dus mag je ermee rijden zonder E

bron CBR: kijk naar voorbeeld 6

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet niet wat jouw zj weegt, maar het is ledig gewicht auto zj v8 zeg 1900kg en 1200 caravan is bij mij 3300kg. dus mag je ermee rijden zonder E

bron CBR: kijk naar voorbeeld 6

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149

Dat gewicht van de ZJ is iets lager, maar beladen mag hij 2.500 kg. wegen, en dat vermeerderd met 1.200 kg. maakt: 3.700 kg.

Het hele probleem met de regeltjes hierover is, dat er goed gelezen moet worden. Kijk op het genoemde adres maar onder regeltje 3.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb hier ook zoiets,

mijn zoon en dochter hebben alleen B

met de gc en de caravan mogen ze niet rijden:(

maar dezelfde caravan achter de volvo 850 mag wel:)

nu heb ik ook nog een MB sprinter die 3500 kg mag wegen totaal, mogen ze dan helemaal geen aanhanger trekken?:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat gewicht van de ZJ is iets lager, maar beladen mag hij 2.500 kg. wegen, en dat vermeerderd met 1.200 kg. maakt: 3.700 kg.

Het hele probleem met de regeltjes hierover is, dat er goed gelezen moet worden. Kijk op het genoemde adres maar onder regeltje 3.

klopt en daar staat ook ledig gewicht motorvoertuig, alleen hebben ze hier het voorbeeld 2800kg genomen. en dan heb je met een aanhangertje van 850 kg idd een overschrijding van de 3500kg.

maargoed, ik trek met m'n gc van 1700 gewoon een hanger van 1650 alleen met b, niks aan het handje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klopt en daar staat ook ledig gewicht motorvoertuig, alleen hebben ze hier het voorbeeld 2800kg genomen. en dan heb je met een aanhangertje van 850 kg idd een overschrijding van de 3500kg.

maargoed, ik trek met m'n gc van 1700 gewoon een hanger van 1650 alleen met b, niks aan het handje.

het gaat over de toegestane maximum massa van trekkend voertuig en aanhanger

in jou geval willem ga je over het totaal van 3500 kg heen,want je gc mag meer wegen dan die 1700 kg.

en dat je nog geen bekeuring hiervoor hebt gehad is dan gewoon geluk, want het mag niet.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed, ik heb het verkeerde regeltje (site CBR) genoemd, maar dit lees ik echt:

Voorbeeld 7

Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg

Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg

Vereist: Rijbewijs BE

Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed, ik heb het verkeerde regeltje (site CBR) genoemd, maar dit lees ik echt:

Voorbeeld 7

Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg

Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg

Vereist: Rijbewijs BE

Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Dus als ik het goed begrijp gaat het hier dus toch over de toegestane maximum`s zowel voor de auto als voor de aanhanger ook als deze niet volledig beladen zijn:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klopt ik geef het toe, heb voorbeeld 7 nog eens gelezen, en moet ook de belading van het trekkend voertuig meerekenen.

ben dus al een paar keer aangehouden zonder problemen.

zijn toch wel leuk al die regeltjes.:wacko:

ga toch maar een E halen direct.;)

bedankt voor de discussie.:blink:

Snel halen maar, dan wordt het een stuk veiliger op de weg:whistle::blush::no::lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...