Spring naar bijdragen

Motor afgeslagen, niet meer starten, code 11


Recommended Posts

Vandaag onder het rijden (gelukkig langzaam) sloeg de motor af, en die wilde daarna ook niet meer starten. Zowel op benzine als op gas niet. Na een hoop gevloek en een flink aantal keren proberen te starten (startmotor draaide wel), sloeg de motor een keer aan om daarna direct weer uit te slaan. De volgende ronde bleef de motor wel lopen, en ik kon gelukkig weer naar huis rijden.

Daar direct even de codes gechecked: 11 & 21.

Die 21 komt geloof ik van het LPG, die schijnt de sensor te omzeilen of zo.

En code 11, betekent volgens mijn lijstje:

No ignition reference signal detected during cranking OR

Timing belt skipped one or more teeth; OR

Loss of either camshaft or crankshaft position sensor.

Zou dit aan de sensor kunnen liggen? Ik heb in de afgelopen maanden al twee of drie keer eerder gehad dat de motor zomaar afsloeg, en daarna wel weer wilde starten.

Zou dit mijn mijn andere probleem te maken hebben (klik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo

ik heb ook zoiets gehad je moet eerst kijken of je vonken aan de bougie goed is......... verdelerkap even kijken of er corrosie op de punten zit

daarna als dit alles goed is moet je de crancshaft position sensor vervangen

volgens de code is het hem maar toch eerst even kijken als hij afslaat dan haal je er een bougie uit en kijken of je een regelmatig en sterk vonkje hebt .als de sensor kapot is dan heb je geen vonk op de bougie

nou sterkte

hans1560

zj 4.0 1995 limited

rehausse 2.5

pneus 31x10.5x15 bfg

+-3500000

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt, ik zal dat eens controleren.

Wat ik vreemd vind is dat de auto tot nu toe wel weer steeds is 'teguggekomen'. Als de sensor echt stuk is, blijft die 'dood' neem ik aan.

Ik heb nog een kap + kabels + bougies in huis, dus dat is makkelijk checken / vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen jongens,

Wat sneu met die toestanden hé ?

Ik volg zowat elk topic op dit forum, en sinds mijn WJ geen kik meer geeft wegens het sleutelprobleem heeft mijn vertrouwen in het merk een flinke deuk gekregen.

Heb zowat al met alle duitse merken gereden en nooit ook maar nooit heeft er mij één ergens midden op een traject in de steek gelaten...

Ik vraag me af wat dat eigenlijk is met die crankshaft position sensoren ? Andere merken hebben dat toch ook ?

Precies of de duivel er zich mee bemoeit... (of murphy ?)

succes ermee alvast !

Ik zoek vandaag ook nog wat verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt!

In de FSM van mijn '94 ZJ staat een heel klein stukje over het testen van de CPS (CKP), Ik heb zojuist ook een pagina gevonden (klik, onderaan de pagina) waar een uitgebreidere test staat, maar dat is voor oudere XJs bedoeld. Ik vraag me af of de werking en uitvoer van die sensor zoveel veranderd zou zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het gelezen: vooral de "... start walking ..." alinea bleef me bij...:huh:

Dat gevoel had ik gister dus ook. En jij hebt dat waarschijnlijk al een paar dagen :P

Vanmorgen heb ik de bougies, kabels, kap & rotor vervangen. Ook even aan de stekker van de CPS gerommeld. Los gehaald en weer vast gemaakt. Die connector zag er goed uit. De CPS zit op een enorme rot plek lijkt me, dat wordt nog een feest om die te vervangen:

CPS_rotplek.jpg

De kap en bougies leken mer nog redelijk te zijn, maar deze heb ik toch maar vervangen, ik had ze toch liggen. De oude kap (was zo te zien nog niet zo heel oud):

kap.jpg

Hopelijk gaat het nu beter. Vanmorgen kon ik er goed mee rijden, maar het probleem is voorlopig toch niet constant aanwezig, dus het wordt de komende dagen duimen op een goede werking van de auto. Aangezien ik niet weet of de CPS er nu al 310.000Km in zit, ga ik denk ik toch maar een nieuwe bestellen.

Weet iemand een goed adresje voor die dingen? Wat zou zo'n ding bij de dealer kosten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, het walking gevoel heb ik al een week.

Ben deze morgen boodschappen gaan doen... te voet...:P

Wat die CPS betreft, durf je niet ergens kijken voor een tweedehands ? Scheelt een pak in kosten.

Heb zo'n ruitenwissermodule gekocht bij die kerel in Maasmechelen, die nu naar Valkenburg verhuisd is... euh... hans... en nog wat... help 's...:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zeker geen probleem met 2e hands, maar hoe weet je of zo'n ding goed is, en hoe lang die mee gaat?

Ik heb mijn auto gekocht zonder historie (bewuste keuze), en als ik er dan een 2e hands inzet, ben ik qua historie van de auto niet veel verder. Met een nieuwe moet je er vanuit kunnen gaan dat ie dan goed is.

Ik probeer overigens nog te achterhalen hoe lang zo'n ding normaal gesproken mee moet gaan.

Ik zal wel eens informeren naar de prijs van de 2e hands sensoren. Ik wil die optie zeker nog niet uitsluiten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....heeft mijn vertrouwen in het merk een flinke deuk gekregen.

Ik vraag me af wat dat eigenlijk is met die crankshaft position sensoren ? Andere merken hebben dat toch ook ?

Jammer van je vertrouwensverlies... Want om je vraag te beantwoorden: andere merken heben dat inderdaad ook. En ook daar gaan ze stuk!:huh:

Iemand op het Opel forum heeft in één jaar 3 nokkenassensoren gezet, een ander deed een week met een nieuwe krukassensor! Let wel: Sensoren van een gerenomeerde duitse toeleverancier in autoelectronica!

Ook bij Ford en VW komt het veel voor. Overigens hebben de VW synchro's ook last van defecte visco's na 1½ ton, dus ook dat is geen specifiek "Jeep thing"!

Overigens is de krukassensor zo'n beetje de enige sensor waar de motor echt niet zonder kan: hij bepaald het ontstekingstijdstip. Bij de andere sensoren kun je, als ze stuk zijn, middels een noodprogramma vaak nog rijden. Met een defecte krukassensor dus niet, helaas...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de FSM is het vervangen inderdaad niet moeilijk, alleen de lokatie is wat onhandig. Maar dat zal inderdaad wel lukken.

Gister na de nieuwe kap/rotor/kabels/bougies weer twee stukkies gereden, 1x naar kantoor op en neer dat ging goed. En 1x Amsterdam - Scheveningen en weer terug, met vrouwe en kind naar 't vuurwerk gekeken:). Terug in Amsterdam is de auto nog een keer afgeslagen, dus de k/r/k/b hebben niets uitgehaald (althans niet voor dit probleem). Dan blijft dus toch de sensor over.

Wat ik echter niet begrijp (en ik wil graag alle problemen die ik oplos begrijpen), is dat de motor alleen afslaat bij lage snelheden / toeren, en dan vooral bij gas los en / of afremmen. Het afslaan is ook anders dan ik van andere auto's gewend ben. Je hoort en voelt het niet, maar merkt het vooral doordat bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging wegvalt. Als ik de motor gewoon afzat (na parkeren of zo) dan schudt die altijd een beetje (als een hond of die GC in die reklame met modder, maar dan minder :wacko:).

Ik heb een Maserati gehad die ook regelmatig afsloeg bij lage toeren, maar die bokte dan altijd eerst, de Jeep doet dat niet.

En als de sensor echt kapot is, zou die dan niet ook de motor moeten laten afslaan bij hogere toeren (gelukkig is dat nog niet gebeurd)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tip.

Ik neem aan dat je de IAC (Idle Air Control) motor bedoelt? Die heb ik een week of twee geleden schoongemaakt. Was inderdaad erg vies!

Of hij ook echt werkt weet ik niet. Om te testen of dat ding stuk is heb je een 'special exerciser tool number 7558' nodig. Geen flauw idee waar je dat vandaan moet halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waneer het de IAC is dan kan die idd afslaan, maar wel weer starten.

IAC via ebay 65 dollar..

IAC kapot of niet goed meer door vuil, reset doen dan leert die weer opnieuw in.. is geen oplossing maar dan kan je weer poosje zonder storing rijden (week - 2 weken)

zo ik het lees zou ik toch eens de CPS vervangen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga ze alletwee bestellen, en dan een voor een vervangen, zodat ik kan zien welke nou de boosdoener was. En als een van beide nu nog niet stuk is, komt dat vroeg of laat wel. Een reserveonderdeel in huis hebben kan geen kwaad lijkt me. 't is en blijft tenslotte een Jeep :whistle:

Edit: kun je eigenlijk rijden zonder IAC? Wat gebeurt er dan. Dat zou een test kunnen zijn om te zien of de IAC stuk is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb vandaag mijn bestelling (RockAuto, kreeg nog een coole koelkastmagneet :)) ontvangen.

Zojuist de IAC en de PCV slang vervangen. Beiden waren er wel aan toe.

Na de vervaning bleef de motor rond de 1800 toeren maken, dus heb ik de boel gereset. Daarna liep de motor netjes. Ik ga zo een stukje rijden om te zien of het verschil maakt voor stoplichten en zo.

Aangezien de motor hoog in de toeren bleef, vermoed ik dat de motor na een vorige reset op de oude IAC steeds probeerde meer lucht te geven, dat lukt vermoedelijk niet.

De CPS heb ik ook ontvangen, maar nu geen tijd om te vervangen. Bovendien wil ik eerst weten of de IAC het probleem op kan lossen.

Zal straks voor de gein even wat fotootjes plaatsen van de oude en nieuwe IAC en slangetjes.

Edit:

IACs.jpg

en

PCV.jpg

Net even gereden. Het toerental loopt 'netter' terug wanneer je gas los laat, en ik heb het idee dat hij soepeler loopt. Nu nog een paar weken wachten om te zien of de boel weer afslaat. Hopelijk niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu nog een paar weken wachten om te zien of de boel weer afslaat. Hopelijk niet!

Nou, maak daar maar dagen van :(

Gisteren een klein stukkie gereden (+/- 5km), de auto geparkeerd en kwartiertje later weer teruggereden. Halverwege sloeg de motor weer af, precies zoals voorheen. Maar nu sloeg de startmotor niet eens aan :P bij een nieuwe poging tot starten. Na een paar keer proberen wilde de boel uiteindelijk wel (en dan ook meteen in 1 keer) starten.

Vandaag bijna hetzelfde verhaal: klein stukkie rijden, parkeren, halverwege de terugweg motor af. Nu wel weer in een keer goed starten.

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de motor zo geruisloos afslaat. Hij bokt niet, trilt niet, slaat gewoon stiekum :lol: af. Zelfs als ik de motor gewoon via het contactslot uitzet slaat de motor 'rommelig' af.

Ik heb inmiddels een nieuwe CPS liggen, maar zou dat toch de oorzaak kunnen zijn? Nieuwe rotor & co, nieuwe IAC, nieuwe PCV slang heeft allemaal niets uitgehaald. Telkens lijkt de auto het even beter te doen, om vervolgens toch weer terug te vallen in het oude patroon :P.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Ben een tijdje weggeweest, erg druk met werk :-( Gelukkig nu weer terug!

Uiteindelijk was het toch de IAC. Na mijn vorige post heb ik niets meer aan de Jeep veranderd, en hij is ook nooit meer afgeslagen. Ik vermoed dus dat de motor gewoon even moest 'wennen' aan de nieuwe IAC. Hij loopt nog steeds rommelig (op 5 cyl?), maar slaat niet meer af.

Voor iedereen met soortgelijke problemen: probeer de IAC te vervangen als schoonmaken niet helpt. Het ding is niet duur en heel makkelijk te vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Even een oude koe weer uit de sloot halen.

De ZieDjee heeft een hele tijd lekker gelopen, tot vandaag. Zo tegen het einde van de dag wilden we even weg maar Jeep dacht van niet. Volgens de scanner was het code 11, de CPS. Grrrrr.

Gelukkig heb ik de CPS al een tijdje liggen, maar wat een werk om dat ding te vervangen zeg! Ik heb hem er inmiddels uit, maar dat kostte best wat werk. Nu zit ie nog ergens achter met een tie-wrap vast. Die moet nog doorgeknipt worden (;), want je kunt er niets zien).

Heb de voorste aandrijfas aan de kant van het dif losgemaakt, dat scheelt al een stuk qua bereikbaarheid.

Morgen de nieuwe erin, het is nu te donker:(. Zal misschien ook proberen wat foto's te maken voor de Jeep collega's die dit klusje nog moeten doen. 't is één boutje dat los moet, maar niet de makkelijkste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt, ik zal dat eens controleren.

Wat ik vreemd vind is dat de auto tot nu toe wel weer steeds is 'teguggekomen'. Als de sensor echt stuk is, blijft die 'dood' neem ik aan.

Ik heb nog een kap + kabels + bougies in huis, dus dat is makkelijk checken / vervangen.

Sja.. Dat is de theorie. Mijn auto deed het de ene dag perfect, andere dag was ik blij als ik thuis aan kwam. Hrten stoten bokken. Zelfs gehda dat die pas na drie weken op onverklaarbare wijze pas wilde starten.

CPS vervangen en daarna weer als een zonnetje rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, 't is gelukt (moest natuurlijk ook wel). De motor loopt weer :-)

Zal straks even de foto's bekijken en zien of dat tot een eenvoudige HowTo om te toveren is. Hoewel het (achteraf gezien) een simpel klusje is, keek ik er zelf best wel tegen op, vooral door de plaats van de sensor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, 't is gelukt (moest natuurlijk ook wel). De motor loopt weer :-)

Wow, de motor loopt veeeeeeeel mooier dan voor op de oude CPS. Ik dacht altijd dat een CPS levend was of dood, maar er zit blijkbaar meer tussen de CPS-hemel en aarde. De motor liep goed, dacht ik. Maar hij is nu zoveel stiller en rustiger (vooral goed te horen stationair), maar je voelt het ook tijdens het rijden. Is niet goed te beschrijven, er mist nu iets (een onregelmatigheid die er niet hoorde).

Vanmorgen had ik alleen de motor even gestart, en vanavond ook een stukje gaan rijden. Een wereld van verschil :no:.

Fantastisch! Ik ben weer helemaal blij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...