Mitchell2.24v Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 Vandaag onder het rijden (gelukkig langzaam) sloeg de motor af, en die wilde daarna ook niet meer starten. Zowel op benzine als op gas niet. Na een hoop gevloek en een flink aantal keren proberen te starten (startmotor draaide wel), sloeg de motor een keer aan om daarna direct weer uit te slaan. De volgende ronde bleef de motor wel lopen, en ik kon gelukkig weer naar huis rijden. Daar direct even de codes gechecked: 11 & 21. Die 21 komt geloof ik van het LPG, die schijnt de sensor te omzeilen of zo. En code 11, betekent volgens mijn lijstje: No ignition reference signal detected during cranking OR Timing belt skipped one or more teeth; OR Loss of either camshaft or crankshaft position sensor. Zou dit aan de sensor kunnen liggen? Ik heb in de afgelopen maanden al twee of drie keer eerder gehad dat de motor zomaar afsloeg, en daarna wel weer wilde starten. Zou dit mijn mijn andere probleem te maken hebben (klik) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hans1560 Geplaatst August 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2007 hallo ik heb ook zoiets gehad je moet eerst kijken of je vonken aan de bougie goed is......... verdelerkap even kijken of er corrosie op de punten zit daarna als dit alles goed is moet je de crancshaft position sensor vervangen volgens de code is het hem maar toch eerst even kijken als hij afslaat dan haal je er een bougie uit en kijken of je een regelmatig en sterk vonkje hebt .als de sensor kapot is dan heb je geen vonk op de bougie nou sterkte hans1560 zj 4.0 1995 limited rehausse 2.5 pneus 31x10.5x15 bfg +-3500000 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Bedankt, ik zal dat eens controleren. Wat ik vreemd vind is dat de auto tot nu toe wel weer steeds is 'teguggekomen'. Als de sensor echt stuk is, blijft die 'dood' neem ik aan. Ik heb nog een kap + kabels + bougies in huis, dus dat is makkelijk checken / vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Goedemorgen jongens, Wat sneu met die toestanden hé ? Ik volg zowat elk topic op dit forum, en sinds mijn WJ geen kik meer geeft wegens het sleutelprobleem heeft mijn vertrouwen in het merk een flinke deuk gekregen. Heb zowat al met alle duitse merken gereden en nooit ook maar nooit heeft er mij één ergens midden op een traject in de steek gelaten... Ik vraag me af wat dat eigenlijk is met die crankshaft position sensoren ? Andere merken hebben dat toch ook ? Precies of de duivel er zich mee bemoeit... (of murphy ?) succes ermee alvast ! Ik zoek vandaag ook nog wat verder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Bedankt! In de FSM van mijn '94 ZJ staat een heel klein stukje over het testen van de CPS (CKP), Ik heb zojuist ook een pagina gevonden (klik, onderaan de pagina) waar een uitgebreidere test staat, maar dat is voor oudere XJs bedoeld. Ik vraag me af of de werking en uitvoer van die sensor zoveel veranderd zou zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Heb het gelezen: vooral de "... start walking ..." alinea bleef me bij... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Heb het gelezen: vooral de "... start walking ..." alinea bleef me bij... Dat gevoel had ik gister dus ook. En jij hebt dat waarschijnlijk al een paar dagen Vanmorgen heb ik de bougies, kabels, kap & rotor vervangen. Ook even aan de stekker van de CPS gerommeld. Los gehaald en weer vast gemaakt. Die connector zag er goed uit. De CPS zit op een enorme rot plek lijkt me, dat wordt nog een feest om die te vervangen: De kap en bougies leken mer nog redelijk te zijn, maar deze heb ik toch maar vervangen, ik had ze toch liggen. De oude kap (was zo te zien nog niet zo heel oud): Hopelijk gaat het nu beter. Vanmorgen kon ik er goed mee rijden, maar het probleem is voorlopig toch niet constant aanwezig, dus het wordt de komende dagen duimen op een goede werking van de auto. Aangezien ik niet weet of de CPS er nu al 310.000Km in zit, ga ik denk ik toch maar een nieuwe bestellen. Weet iemand een goed adresje voor die dingen? Wat zou zo'n ding bij de dealer kosten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Ja, het walking gevoel heb ik al een week. Ben deze morgen boodschappen gaan doen... te voet... Wat die CPS betreft, durf je niet ergens kijken voor een tweedehands ? Scheelt een pak in kosten. Heb zo'n ruitenwissermodule gekocht bij die kerel in Maasmechelen, die nu naar Valkenburg verhuisd is... euh... hans... en nog wat... help 's... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Ik heb zeker geen probleem met 2e hands, maar hoe weet je of zo'n ding goed is, en hoe lang die mee gaat? Ik heb mijn auto gekocht zonder historie (bewuste keuze), en als ik er dan een 2e hands inzet, ben ik qua historie van de auto niet veel verder. Met een nieuwe moet je er vanuit kunnen gaan dat ie dan goed is. Ik probeer overigens nog te achterhalen hoe lang zo'n ding normaal gesproken mee moet gaan. Ik zal wel eens informeren naar de prijs van de 2e hands sensoren. Ik wil die optie zeker nog niet uitsluiten! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 ....heeft mijn vertrouwen in het merk een flinke deuk gekregen.Ik vraag me af wat dat eigenlijk is met die crankshaft position sensoren ? Andere merken hebben dat toch ook ? Jammer van je vertrouwensverlies... Want om je vraag te beantwoorden: andere merken heben dat inderdaad ook. En ook daar gaan ze stuk! Iemand op het Opel forum heeft in één jaar 3 nokkenassensoren gezet, een ander deed een week met een nieuwe krukassensor! Let wel: Sensoren van een gerenomeerde duitse toeleverancier in autoelectronica! Ook bij Ford en VW komt het veel voor. Overigens hebben de VW synchro's ook last van defecte visco's na 1½ ton, dus ook dat is geen specifiek "Jeep thing"! Overigens is de krukassensor zo'n beetje de enige sensor waar de motor echt niet zonder kan: hij bepaald het ontstekingstijdstip. Bij de andere sensoren kun je, als ze stuk zijn, middels een noodprogramma vaak nog rijden. Met een defecte krukassensor dus niet, helaas... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2007 Jep, gewoon vervangen die sensor, het is wat lastig, maar met een paar verlengstukjes en een knietje op de ratel prima zelf te doen. Cranckshaft Position Sensor kost bij de dealer +/- 113 euro. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2007 Volgens de FSM is het vervangen inderdaad niet moeilijk, alleen de lokatie is wat onhandig. Maar dat zal inderdaad wel lukken. Gister na de nieuwe kap/rotor/kabels/bougies weer twee stukkies gereden, 1x naar kantoor op en neer dat ging goed. En 1x Amsterdam - Scheveningen en weer terug, met vrouwe en kind naar 't vuurwerk gekeken:). Terug in Amsterdam is de auto nog een keer afgeslagen, dus de k/r/k/b hebben niets uitgehaald (althans niet voor dit probleem). Dan blijft dus toch de sensor over. Wat ik echter niet begrijp (en ik wil graag alle problemen die ik oplos begrijpen), is dat de motor alleen afslaat bij lage snelheden / toeren, en dan vooral bij gas los en / of afremmen. Het afslaan is ook anders dan ik van andere auto's gewend ben. Je hoort en voelt het niet, maar merkt het vooral doordat bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging wegvalt. Als ik de motor gewoon afzat (na parkeren of zo) dan schudt die altijd een beetje (als een hond of die GC in die reklame met modder, maar dan minder ). Ik heb een Maserati gehad die ook regelmatig afsloeg bij lage toeren, maar die bokte dan altijd eerst, de Jeep doet dat niet. En als de sensor echt kapot is, zou die dan niet ook de motor moeten laten afslaan bij hogere toeren (gelukkig is dat nog niet gebeurd)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shetlander Geplaatst August 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2007 Als ik dit zo lees, zou ik de stationairsteller eens controleren/reinigen. Als die vast zit of defect is, kan de motor te laag stationair draaien. Het is geen onbekend probleem bij een Jeep.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 18, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 18, 2007 Bedankt voor de tip. Ik neem aan dat je de IAC (Idle Air Control) motor bedoelt? Die heb ik een week of twee geleden schoongemaakt. Was inderdaad erg vies! Of hij ook echt werkt weet ik niet. Om te testen of dat ding stuk is heb je een 'special exerciser tool number 7558' nodig. Geen flauw idee waar je dat vandaan moet halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst August 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 19, 2007 waneer het de IAC is dan kan die idd afslaan, maar wel weer starten. IAC via ebay 65 dollar.. IAC kapot of niet goed meer door vuil, reset doen dan leert die weer opnieuw in.. is geen oplossing maar dan kan je weer poosje zonder storing rijden (week - 2 weken) zo ik het lees zou ik toch eens de CPS vervangen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 20, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2007 Ik ga ze alletwee bestellen, en dan een voor een vervangen, zodat ik kan zien welke nou de boosdoener was. En als een van beide nu nog niet stuk is, komt dat vroeg of laat wel. Een reserveonderdeel in huis hebben kan geen kwaad lijkt me. 't is en blijft tenslotte een Jeep Edit: kun je eigenlijk rijden zonder IAC? Wat gebeurt er dan. Dat zou een test kunnen zijn om te zien of de IAC stuk is? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 29, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2007 Ik heb vandaag mijn bestelling (RockAuto, kreeg nog een coole koelkastmagneet ) ontvangen. Zojuist de IAC en de PCV slang vervangen. Beiden waren er wel aan toe. Na de vervaning bleef de motor rond de 1800 toeren maken, dus heb ik de boel gereset. Daarna liep de motor netjes. Ik ga zo een stukje rijden om te zien of het verschil maakt voor stoplichten en zo. Aangezien de motor hoog in de toeren bleef, vermoed ik dat de motor na een vorige reset op de oude IAC steeds probeerde meer lucht te geven, dat lukt vermoedelijk niet. De CPS heb ik ook ontvangen, maar nu geen tijd om te vervangen. Bovendien wil ik eerst weten of de IAC het probleem op kan lossen. Zal straks voor de gein even wat fotootjes plaatsen van de oude en nieuwe IAC en slangetjes. Edit: en Net even gereden. Het toerental loopt 'netter' terug wanneer je gas los laat, en ik heb het idee dat hij soepeler loopt. Nu nog een paar weken wachten om te zien of de boel weer afslaat. Hopelijk niet! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 31, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2007 Nu nog een paar weken wachten om te zien of de boel weer afslaat. Hopelijk niet! Nou, maak daar maar dagen van Gisteren een klein stukkie gereden (+/- 5km), de auto geparkeerd en kwartiertje later weer teruggereden. Halverwege sloeg de motor weer af, precies zoals voorheen. Maar nu sloeg de startmotor niet eens aan bij een nieuwe poging tot starten. Na een paar keer proberen wilde de boel uiteindelijk wel (en dan ook meteen in 1 keer) starten. Vandaag bijna hetzelfde verhaal: klein stukkie rijden, parkeren, halverwege de terugweg motor af. Nu wel weer in een keer goed starten. Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de motor zo geruisloos afslaat. Hij bokt niet, trilt niet, slaat gewoon stiekum af. Zelfs als ik de motor gewoon via het contactslot uitzet slaat de motor 'rommelig' af. Ik heb inmiddels een nieuwe CPS liggen, maar zou dat toch de oorzaak kunnen zijn? Nieuwe rotor & co, nieuwe IAC, nieuwe PCV slang heeft allemaal niets uitgehaald. Telkens lijkt de auto het even beter te doen, om vervolgens toch weer terug te vallen in het oude patroon . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst January 8, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2008 Ben een tijdje weggeweest, erg druk met werk :-( Gelukkig nu weer terug! Uiteindelijk was het toch de IAC. Na mijn vorige post heb ik niets meer aan de Jeep veranderd, en hij is ook nooit meer afgeslagen. Ik vermoed dus dat de motor gewoon even moest 'wennen' aan de nieuwe IAC. Hij loopt nog steeds rommelig (op 5 cyl?), maar slaat niet meer af. Voor iedereen met soortgelijke problemen: probeer de IAC te vervangen als schoonmaken niet helpt. Het ding is niet duur en heel makkelijk te vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 4, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 4, 2008 Even een oude koe weer uit de sloot halen. De ZieDjee heeft een hele tijd lekker gelopen, tot vandaag. Zo tegen het einde van de dag wilden we even weg maar Jeep dacht van niet. Volgens de scanner was het code 11, de CPS. Grrrrr. Gelukkig heb ik de CPS al een tijdje liggen, maar wat een werk om dat ding te vervangen zeg! Ik heb hem er inmiddels uit, maar dat kostte best wat werk. Nu zit ie nog ergens achter met een tie-wrap vast. Die moet nog doorgeknipt worden (, want je kunt er niets zien). Heb de voorste aandrijfas aan de kant van het dif losgemaakt, dat scheelt al een stuk qua bereikbaarheid. Morgen de nieuwe erin, het is nu te donker:(. Zal misschien ook proberen wat foto's te maken voor de Jeep collega's die dit klusje nog moeten doen. 't is één boutje dat los moet, maar niet de makkelijkste. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst April 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 5, 2008 Bedankt, ik zal dat eens controleren.Wat ik vreemd vind is dat de auto tot nu toe wel weer steeds is 'teguggekomen'. Als de sensor echt stuk is, blijft die 'dood' neem ik aan. Ik heb nog een kap + kabels + bougies in huis, dus dat is makkelijk checken / vervangen. Sja.. Dat is de theorie. Mijn auto deed het de ene dag perfect, andere dag was ik blij als ik thuis aan kwam. Hrten stoten bokken. Zelfs gehda dat die pas na drie weken op onverklaarbare wijze pas wilde starten. CPS vervangen en daarna weer als een zonnetje rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 5, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 5, 2008 Oke, 't is gelukt (moest natuurlijk ook wel). De motor loopt weer :-) Zal straks even de foto's bekijken en zien of dat tot een eenvoudige HowTo om te toveren is. Hoewel het (achteraf gezien) een simpel klusje is, keek ik er zelf best wel tegen op, vooral door de plaats van de sensor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 5, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 5, 2008 Oke, 't is gelukt (moest natuurlijk ook wel). De motor loopt weer :-) Wow, de motor loopt veeeeeeeel mooier dan voor op de oude CPS. Ik dacht altijd dat een CPS levend was of dood, maar er zit blijkbaar meer tussen de CPS-hemel en aarde. De motor liep goed, dacht ik. Maar hij is nu zoveel stiller en rustiger (vooral goed te horen stationair), maar je voelt het ook tijdens het rijden. Is niet goed te beschrijven, er mist nu iets (een onregelmatigheid die er niet hoorde). Vanmorgen had ik alleen de motor even gestart, en vanavond ook een stukje gaan rijden. Een wereld van verschil . Fantastisch! Ik ben weer helemaal blij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.