Spring naar bijdragen

Recommended Posts

hallo, vraagje van een bijna jeep rijder

ik ben van plan een Grand Cherokee te kopen, en dan zeker wel een V8 (gewoon de sound..) nu heb ik laatst een proefrit gemaakt in een GC 5.2 van 1997. dit was de eerste keer dat ik in een GC reed en de volgende dingen vielen me op.

allereerst stapte ik in en het voelde gelijk al alsof het mijn eigen auto was.... das dus prima. vervolgens ging ik er een stukje mee de weg op. nu viel mij op dat hij een beetje wiebelde, en niet zo zeker stuurde. ik liep zeg maar van spoor naar spoor, en dat gaf een beetje een onzeker gevoel. niet extreem, maar toch het idee dat je het stuur wel met 2 handen moest vasthouden. nu zag ik dat het airbaglampje brande, de airco niet koud werd en ik zag wat lakbeschadigingen aan de voorkant, dus mijn idee was dat die wagen een aanrijdingkje heeft gehad.

zit er nu altijd wel wat gewiebel in een GC of heb ik echt in een verkeerder gereden.?? ik kan me voorstellen dat een auto van dit kaliber altijd iets softer stuurt maar je moet er geen last van hebben zeg maar.

ik heb hem natuurlijk laten staan omdat ik hem niet vertrouwde, en zeker niet die kerel die hem verkocht.... zit er trouwens ook verschil in wegligging tussen een 5.2 en een 5.9?

misschien domme vraag hoor en moet ik eens in een andere gaan rijden, maar in ieder geval alvast dank,arjen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Arjen

Heb afgelopen zondag ook een testrit gemaakt in een 5.2 V8 van 1996.

Auto zag er prima uit en had maar 60.000km

Het wiebelen en onzeker sturen viel me ook meteen op. Wat ook tegenviel was het V8 gebrul. Ik hoorde bijna niks. De Cherokee was erg stil aan de binnenkant.

Prestaties waren echt ondermaats. Ik weet wel dat het een zware auto is maar ik had toch iets meer verwacht van een 5.2 V8.

Had hiervoor een ML 400 Diesel maar dat is een sportwagen vergeleken met de GC.

Ludo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik heb zelf een GC van 1994 en van begins af aan problemen gehad met de airco. We zijn er toen mee naar RST in tiel geweest en die zeiden dat deze lekt in het dashbord daar zou een aluminium plaatje in zitten die poreus was. Zelf kan ik slecht tegen de airco en het zou een 800 tot 1000 euro gaan kosten dus wij hebben hem niet laten maken. Maar het kan bij een andere GC anders zijn natuurlijk bijv. een lek ventiel.

Groeten Hans:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Arjen

Heb afgelopen zondag ook een testrit gemaakt in een 5.2 V8 van 1996.

Auto zag er prima uit en had maar 60.000km

Het wiebelen en onzeker sturen viel me ook meteen op. Wat ook tegenviel was het V8 gebrul. Ik hoorde bijna niks. De Cherokee was erg stil aan de binnenkant.

Prestaties waren echt ondermaats. Ik weet wel dat het een zware auto is maar ik had toch iets meer verwacht van een 5.2 V8.

Had hiervoor een ML 400 Diesel maar dat is een sportwagen vergeleken met de GC.

Ludo

een GC is beter in z'n element met offroad

een ML heeft totaal ander onderstel, goed voor op de weg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik heb zelf een GC van 1994 en van begins af aan problemen gehad met de airco. We zijn er toen mee naar RST in tiel geweest en die zeiden dat deze lekt in het dashbord daar zou een aluminium plaatje in zitten die poreus was. Zelf kan ik slecht tegen de airco en het zou een 800 tot 1000 euro gaan kosten dus wij hebben hem niet laten maken. Maar het kan bij een andere GC anders zijn natuurlijk bijv. een lek ventiel.

Groeten Hans:bye1:

is een GC kwaaltje, wil niet zeggen dat het deze het geval is, maar is idd wel een punt om na te kijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja, dat wiebelen dat moet dan maar gewoon een beetje wennen. het is tenslotte niet een verlaagd golfje...

ik had trouwens ook bij de 5.2 zoiets, dat trekt wel lekker , maar niet extreem... dus vandaar dat ik maar doorzoek naar een 5.9.. schijnt wel erg veel verschil in te zitten.

zit in een 5.9 trouwens ook een visco?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Mijn 99 WJ wiebelt ook zo erg... :D

Ik vermoed dat de hoge veerpoten en zo er wel voor iets tussen zitten.

Maar ik vraag me ook af of het niet zou helpen op die oude jeeps eens 4 nieuwe schokdempers te monteren. Want bij de tweedehands is hun werking wellicht al herleid tot fietspompkwaliteit en ik dacht zo, steek daar eens nieuw bilsteins onder of koni's of zoiets...

zou dat het wiebelen niet verminderen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehe WJ = Wiebel Jeep?

Nee, mijn ZJ wiebelt ook wel wat. Ik ga daar op termijn nieuwe bushings en dempers opzetten. Ik vermoed dat dit wel zal helpen, want wat er nu onder zit ziet er behoorlijk oud uit.

Afhankelijk van hoe en waar er met de Jeep gereden is, kan ik me goed voorstellen dat het onderstel wat onderhoud behoeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb alle rubbers van de ophanging vervangen voor polyurethane, en hij rijd nu als een verlaagd golfje ha ha

maar zonder gekheid, het rijd nu super strak.

hier een stukje van de montage.

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=6298&highlight=polyurethane

je zou allereerst ook alleen de stabilisatie rubbers kunnen vervangen voor polyurethane, helpt al aanzienlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hier een stukje van de montage.

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=6298&highlight=polyurethane

je zou allereerst ook alleen de stabilisatie rubbers kunnen vervangen voor polyurethane, helpt al aanzienlijk.

Ja, die thread heeft mij 'geinspireerd' om die zelfde aanpassing ook te doen. Nu nog ergens tijd vinden. Verkopen ze dat ook op Ebay voor weinig :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus als ik het goed begrijp, zou het vervangen van de schokdempers het dweilen niet verhelpen ?

nee, de assen draaien door de soepele rubbers onder de auto door.

dit geeft een sturende beweging die jij dan weer moet tegen sturen

Ja, die thread heeft mij 'geinspireerd' om die zelfde aanpassing ook te doen. Nu nog ergens tijd vinden. Verkopen ze dat ook op Ebay voor weinig :D

ja, maar voor weinig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de assen draaien door de soepele rubbers onder de auto

maar dat maakt mijn WJ juist zo 'comfy'

Ik kom van een spartaanse mercedes met 4 bilsteins eronder en lekker laag... iedere put en bult in de weg, voelde ik op mijn wervels van mijn door hernia's geplaagde rug.

Met die WJ mag ik al een ferme riooldekselput raken, dat voel je niet eens...

verharden van de rubbers gaat dat effect misschien opnieuw tenietdoen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

herstel: alleen aan de aszijde zitten ze gevulcaniseerd, aan de kant van de body kun je ze wel vervangen.

en hierbij hebben we het over een ZJ en jij hebt een WJ, weet niet of de ophanging hetzelfde is.

heb net even op ebay gekeken en is wel te koop (uiteraard)

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120096054097&ssPageName=MERC_VI_RSCC_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&refitem=120096049577&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=StoreCatToStoreCat&refwidgettype=cross_promot_widget

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120096053518&ssPageName=MERC_VI_RSCC_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&refitem=120096049983&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=StoreCatToStoreCat&refwidgettype=cross_promot_widget

ik zou dan gaan voor 4 maal lower controlearms omdat daar de meeste druk op komt +- $180

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...