Spring naar bijdragen

Het Grote.... Dit moet ik toch echt even kwijt topic.


Pullie
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Mooie column op nu.nl.. heb er van genoten. <_<

___________

Winterbanden en regelneukers

Uitgegeven: 12 december 2007 07:59

Laatst gewijzigd: 12 december 2007 08:09

De winterband, hype of hoax? Nu de eerste vorst op komst is kan de gemiddelde Nederlander zich weer druk gaan maken over het rubber onder de auto. Gelukkig hebben we een overheid die voor ons kan denken. Door Vincent van Twillert.

1324749+s(120!x120!)

De verwachting is namelijk dat winterbanden binnenkort ook in Nederland verplicht worden. Deze verwachting is gebaseerd op de regelgeving in de ons omringende landen zoals Finland en Oostenrijk. Zelfs Duitsland doet sinds kort een beetje mee, in winterse omstandigheden moeten auto's namelijk beschikken over een winteruitrusting (winterbanden en ruitensproeier vloeistof).if (typeof(et_ord)=='undefined') et_ord=Math.floor(Math.random()*10000000000000000);if (typeof(et_tile)=='undefined') et_tile=1;document.write('');

Lijkt me nogal logisch, maar het schijnt dat we strenge regeltjes nodig hebben om onszelf te beschermen. Duitsers zijn daar sowieso meester in, ze hebben immers niet voor niets speciale parkeerplaatsen voor winkelende vrouwen.

Angst

Bandenboeren proberen al jaren op onze angst in te spelen door te zeggen dat winterbanden veiliger zijn. Met als gevolg dat iedereen het zekere voor het onzekere wil nemen, inclusief de overheid. Maar zoals reeds eerder beschreven, zomerbanden zijn op een nat wegdek tot het vriespunt gunstiger dan winterbanden. Op een droge weg zijn zomerbanden zelfs gunstiger tot enkele graden onder nul. Met 'gunstiger' wordt bedoeld meer grip, dus een kortere remweg.

Als we het KNMI mogen geloven dan houdt het op met regenen en zal komende dagen de temperatuur tot onder het vriespunt dalen. De Nederlandse omstandigheden zijn echter totaal niet te vergelijken met Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk.

Ten eerste hebben we geen bergen en bijbehorende gladde bergweggetjes, ten tweede hebben we nooit langer dan één dag sneeuw. En voor die ene dag hoef je geen winterbanden te kopen want dan staat heel het land toch in de file.

Regelneukers

Laten we alsjeblieft waken voor de regelneukers die ons het gebruik van winterbanden willen verplichten. We draaien door en de branche maakt er gretig gebruik van. Over elke gram CO2 is de milieulobby bereid om oorlog te voeren, maar een extra setje wintersloffen voor elke verkeersdeelnemer is no problemo. Zelf nadenken lijkt er tegenwoordig sowieso niet meer bij te horen.

Waarom worden we anders doodgegooid met enorme waarschuwingsetiketten op zowat elk consumentenproduct? Vuurwerk mag je alleen nog afsteken als je minimaal 100m afstand kan bewaren en voor een pakje peuken wordt tegenwoordig je doopceel gelicht.

Er zijn zoveel betere manieren om mensen te beschermen, een verbod op Idols bijvoorbeeld.

© NU.nl/Autoblog

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik rij al jaren met de MB sprinter op winterbanden en merk wel degelijk verschil, daar waar met zomerbanden op een nat wegdek met bladeren de wielen doorslippen en het esp in werking stellen gebeurt dit met winterbanden niet, ook is de koersvastheid beter.

wel kan ik erbij vertellen dat bij temperaturen boven 10˚ een winterband niet prettig rijdt

ook ligt het verbruik niet hoger of lager als met een zomerband

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zweer er ook bij hoor.

Nu moet ik zeggen dat ik vaak al erg vroeg of nog erg laat op de weg zit. Dat maakt wel wat uit natuurlijk.

Overigens hoor ik niemand over modder/klei op de weg... Dat gebeurt hier in de streek regelmatig in dit seizoen, en ook daarop hebben winterbanden meer grip. Veel meer!

Maar ik weet natuurlijk ook wel dat winterbanden ook nadelen hebben..

Ik denk dat het voor iedereen een persoonlijke afweging is. Zoals gezegd gebruik ik ze al jaren (10 ofzo), en ik zweer erbij. Maar op m'n Omega, waar weinig mee gereden wordt, leg ik ze dus niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

BRUSSEL - De Belgische overheid zal de accijns op benzine verlagen als de prijs stijgt boven de 1,50 euro per liter. Minister van Financiën Didier Reynders heeft dat aangekondigd.

De maximumprijs in België was zaterdag 1,498 euro.

De lagere accijns moet de prijsstijging voor automobilisten dempen. Reynders schat het effect van de accijnsverlaging op ongeveer 1 cent per liter, ofwel enkele dubbeltjes per tankbeurt.

Diesel

Eerder hebben de Belgische autoriteiten al de accijns voor diesel iets verlaagd, na sterk aandringen van belangenorganisaties bij de toenmalige demissionaire regering.

In Nederland waren de landelijke adviesprijzen voor benzine zaterdag 1,55 à 1,61 per liter.

Kijk, dat is wel een vorm van meedenken. :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier over de grens kost de "benzin" nu 1,34... Begint weer zéér lonend te worden om ff over te steken!

L*llig voor de hardwerkende stationshouders hier... dat wel. Maarja, ik maak de prijzen hier niet zo achterlijk hoog...:yes:

Hmm lijkt inderdaad verleidelijk, moet je alleen niet met de Cherokee gaan: 10km heen en 10 km terug 1:5 dus zo'n 3,3 liter benzine à 1,34 is EURO 5,36.

Op een volle tank kan je zo'n 12 euro besparen min die 5,35 euro heb je 6,5 euro bespaard en je bent er toch een half uur mee bezig....

Combineren met andere boodschappen die bij onze duitse vrienden goedkoper zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm lijkt inderdaad verleidelijk, moet je alleen niet met de Cherokee gaan: 10km heen en 10 km terug 1:5 dus zo'n 3,3 liter benzine à 1,34 is EURO 5,36.

Op een volle tank kan je zo'n 12 euro besparen min die 5,35 euro heb je 6,5 euro bespaard en je bent er toch een half uur mee bezig....

Combineren met andere boodschappen die bij onze duitse vrienden goedkoper zijn?

bij tango kost de benzine hier 1,419 , dus het verschil met duitsland is momenteel maar een cent of 6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...
Het Energieonderzoek Centrum Nederland ECN heeft een airconditioner ontworpen die geen druppel extra benzine kost. Het apparaat haalt de energie die nodig is om de auto koel te houden uit de restwarmte van de motor.

http://www.nu.nl/news/1430746/86/Motorwarmte_drijft_prototype_airco_aan.html

...ook mooi :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...