Spring naar bijdragen

Sturen Gaat Plotseling Veel Zwaarder


FrankXJ
 Share

Recommended Posts

Van het ene op het andere moment had ik het gevoel dat mijn XJ-2001 zwaarder stuurde. Vanavond de krik er ondergezet en de voorwielen de lucht in met 2WD ingeschakeld en de versnelling in vrij. Als ik aan een van de twee wielen draai, dan draait de aandrijfas mee.

Er zitten automatische vrijloopnaven op en volgens mij is dit niet goed. Klopt dat? Wat zou er kapot kunnen zijn of werkt er niet goed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, dan is dat de oorzaak dus niet waarom ik ineens met lamme armen thuiskom na een uurtje rijden. Oliepeil voor de stuurbekrachting is normaal iig.

Maar goed dat ik het hier even checkte voordat ik met dit verhaal bij de dealer stond omdat er nog 3 weken garantie op zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan draait die heel soepel, zonder te hikken eigenlijk. Gisteren is alles uitgelijnd en de bandenspanning gecontroleerd. Blauwiskud heeft er onder gelegen en die vond het er allemaal goed uitzien, maar voelde ook wat vreemds in het stuur.

Ik ga er maar mee terug naar de dealer met een vage klacht dat die ineens zo zwaar stuurt. Ik dacht onderweg uitgevogeld te hebben wat er mis was, maar ik zat er naast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn de fuseekogels nog wel in goede staat?

Het is vrij plotseling opgetreden. 's Ochtends nog niks en 's avonds voelde ik het voor het eerst.

En wanneer is de laatste keer de vetspuit onder de wagen geweest?

Dat is een goeie. De beurt die de dealer zou geven voor aflevering is volgens mij niet uitgevoerd. Zo de handboeken er maar bijpakken waar de smeernippels zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De Jeep is gisteren bij de garage geweest. Diagnose: multiriem en de pomp moeten vervangen worden. Kosten 800 euro. Op het moment dat het woord "garantie" viel, werd er behoorlijk teruggekrabbeld. Het kon ook wel lucht in het systeem zijn.

Ik heb er vanochtend anderhalf uur mee gereden. Drie kwartier op de snelweg en aansluitend drie kwartier in de stad. Sturen gaat steeds zwaarder en bij het inparkeren moet je echt met twee handen aan het stuur sleuren. Is lucht in het systeem een waarschijnlijke oorzaak?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat lijkt me op zich onwaarschijnlijk, dat zou inhouden dat bijv. je power steering fluid niveau zo laag is geweest dat hij kans heeft gezien lucht mee te nemen vanuit het reservoir.

Tenzij je ergens een lek hebt, maar je had geen lekkage waargenomen toch.

Maar 800 euro...... mijn god, pomp kost in de states een keer 150 dollar, multibelt 30 ofzo.. 'k weet niet hoeveel uur zij rekenen voor het losdraaien van 10 bouten :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vindt het een vreemd verhaal....

Als er wel olie inzit, is lucht zo goed als onmogelijk. Daarnaast kan het de pomp zijn, maar dat hoor je meestal: een defecte pomp maakt 9 uit 10 keer veel herrie.

Het kan natuurlijk ook het stuurhuis zelf nog zijn...

En hoe ruikt de olie?? En welke kleur heeft de olie??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe de pomp normaal gesproken moet klinken, dus dat is een lastige. Het probleem wordt inmiddels wel reproduceerbaar: hoe langer je rijdt, hoe minder bekrachtiging. Kleur zal ik morgen controleren (te donker nu buiten). Moet ik bij het ruiken nog ergens specifieks op letten?

Update: toch even gecontroleerd. De olie is erg bruin en ruikt een beetje verbrand lijkt het. Dat laatste is niet echt een heel sterke geur overigens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...