FrankXJ Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Van het ene op het andere moment had ik het gevoel dat mijn XJ-2001 zwaarder stuurde. Vanavond de krik er ondergezet en de voorwielen de lucht in met 2WD ingeschakeld en de versnelling in vrij. Als ik aan een van de twee wielen draai, dan draait de aandrijfas mee. Er zitten automatische vrijloopnaven op en volgens mij is dit niet goed. Klopt dat? Wat zou er kapot kunnen zijn of werkt er niet goed? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Op je XJ zitten geen vrijloopnaven. (Tezij je die achteraf gemonteerd hebt ) De hele boel draait gewoon mee van het differentieel tot aan de yoke aan de tussenbak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 De as draait mee , maar wordt niet aangedreven. Hij wordt dus aangedreven door de wielen , via het diff. Er zitten geen vrijloopnaven in , ook geen automatische Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst April 3, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Hmm, dan is dat de oorzaak dus niet waarom ik ineens met lamme armen thuiskom na een uurtje rijden. Oliepeil voor de stuurbekrachting is normaal iig. Maar goed dat ik het hier even checkte voordat ik met dit verhaal bij de dealer stond omdat er nog 3 weken garantie op zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Ook getest met wielen van de grond, motor aan dan sturen en luisteren/kijken/voelen of de bekrachtiging het daadwerkelijk doet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst April 3, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Dan draait die heel soepel, zonder te hikken eigenlijk. Gisteren is alles uitgelijnd en de bandenspanning gecontroleerd. Blauwiskud heeft er onder gelegen en die vond het er allemaal goed uitzien, maar voelde ook wat vreemds in het stuur. Ik ga er maar mee terug naar de dealer met een vage klacht dat die ineens zo zwaar stuurt. Ik dacht onderweg uitgevogeld te hebben wat er mis was, maar ik zat er naast. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst April 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Zijn de fuseekogels nog wel in goede staat? En wanneer is de laatste keer de vetspuit onder de wagen geweest? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst April 3, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2007 Zijn de fuseekogels nog wel in goede staat? Het is vrij plotseling opgetreden. 's Ochtends nog niks en 's avonds voelde ik het voor het eerst. En wanneer is de laatste keer de vetspuit onder de wagen geweest? Dat is een goeie. De beurt die de dealer zou geven voor aflevering is volgens mij niet uitgevoerd. Zo de handboeken er maar bijpakken waar de smeernippels zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst April 4, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 4, 2007 Slipt de multiriem niet? Als de riem niet slipt denk ik aan het volgende: Ofwel levert de servopomp niet meer voldoende druk ofwel is er een kogel in het stuurhuis gebroken (lijkt vreemd maar kan zomaar) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst April 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2007 De Jeep is gisteren bij de garage geweest. Diagnose: multiriem en de pomp moeten vervangen worden. Kosten 800 euro. Op het moment dat het woord "garantie" viel, werd er behoorlijk teruggekrabbeld. Het kon ook wel lucht in het systeem zijn. Ik heb er vanochtend anderhalf uur mee gereden. Drie kwartier op de snelweg en aansluitend drie kwartier in de stad. Sturen gaat steeds zwaarder en bij het inparkeren moet je echt met twee handen aan het stuur sleuren. Is lucht in het systeem een waarschijnlijke oorzaak? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst April 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2007 Dat lijkt me op zich onwaarschijnlijk, dat zou inhouden dat bijv. je power steering fluid niveau zo laag is geweest dat hij kans heeft gezien lucht mee te nemen vanuit het reservoir. Tenzij je ergens een lek hebt, maar je had geen lekkage waargenomen toch. Maar 800 euro...... mijn god, pomp kost in de states een keer 150 dollar, multibelt 30 ofzo.. 'k weet niet hoeveel uur zij rekenen voor het losdraaien van 10 bouten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst April 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2007 Het leek me ook onwaarschijnlijk, zeker omdat er niks mis is met het peil van de stuurbekrachtigingsolie. Ik ga maar weer terug naar de garage. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2007 En met wat lucht in de olie werkt t nog wel, de pomp maakt hoogstens wat meer geluid. Kunnen ze niet meten of de pomp (nog) druk genoeg leverd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2007 Ik vindt het een vreemd verhaal.... Als er wel olie inzit, is lucht zo goed als onmogelijk. Daarnaast kan het de pomp zijn, maar dat hoor je meestal: een defecte pomp maakt 9 uit 10 keer veel herrie. Het kan natuurlijk ook het stuurhuis zelf nog zijn... En hoe ruikt de olie?? En welke kleur heeft de olie?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst April 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2007 Ik weet niet hoe de pomp normaal gesproken moet klinken, dus dat is een lastige. Het probleem wordt inmiddels wel reproduceerbaar: hoe langer je rijdt, hoe minder bekrachtiging. Kleur zal ik morgen controleren (te donker nu buiten). Moet ik bij het ruiken nog ergens specifieks op letten? Update: toch even gecontroleerd. De olie is erg bruin en ruikt een beetje verbrand lijkt het. Dat laatste is niet echt een heel sterke geur overigens. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst April 18, 2007 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2007 Update: toch even gecontroleerd. De olie is erg bruin en ruikt een beetje verbrand lijkt het. Dat laatste is niet echt een heel sterke geur overigens. Dat is idd niet goed.Normaal moet dit heldere rode olie zijn waar niet een verbrande lucht aan zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.