Spring naar bijdragen

Nieuw Gezicht En Gelijk Een Banden Vraag - Nu Met Foto's!


yaffle
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Wij zijn sinds gisteren de trotse eigenaren van een YJ uit 1988, 4.2. Hij ziet er naar onze mening nog perfect uit voor zijn leeftijd, en ik weet zeker dat we er heel veel plezier mee gaan beleven. Maar vooralsnog gaat mijn vriendin hem ook gebruiken om naar haar werk te rijden (20km, 3x per week). Er zitten momenteel nogal dikke banden onder, 31x10.50 R15LT 109S M+S (nog niet echt door wat dat allemaal inhoud), en het reservewiel: 205/75 R15 m+s. Het sturen is nogal losjes, je bent steeds aan het corrigeren om hem recht op de weg te houden, en nu zei de verkoper dat als je er kleinere banden op doen, het sturen een stuk beter wordt, vooral voor de specifieke weg situatie. De vraag is dus eigenlijk of bijvoorbeeld een set goodyear p215/75 r15 m+s een goede optie is, en of hij dan ook echt makkelijker en direkter stuurt, beter rijdt etc, of dat dat niet veel zal schelen en we deze banden net zo goed eronder kunnen houden.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

groeten,

Yaffle, een blij uit het raam kijkende 1e jeep eigenaar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou eerst poosje rijden, zeker waneer je een gewone auto gewent bent stuurt het vreemd

een band heeft er wel wat mee te maken maar niet zoveel.

en waneer je het toch niet vertrouwd kan je een mede Jeeper even vragen of die een stukje wil sturen in je YJ

veel plezier van jullie YJ en welkom op dit forum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Yaffle, welkom hier en gefeliciteerd met je Jeepje.

Het probleem dat je omschrijft kan veroorzaakt worden door medere zaken.

nl. soort verhoging, slijtage van bushings, je stuurinrichting, banden, assen etc.

Kun je jouw jeep wat precieser omschrijven vwb aangepaste zaken. En/of foto's plaatsen helpt ook soms.

Het lijkt op het casterprobleem (de stand van de voorwielen niet meer correct na verhoging), daar is op het forum wel eea over te vinden als je de zoekfunktie gebruikt.

oa hier klikklik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

banden hebben er vrij weinig mee te maken, speling in de bushings en de manier dat de wagen verhoogt is (neem ik aan met 31ers) hebben er meer mee te maken, kijk ook even of swaybar en trackbar voor wel gemonteerd zitten. ik weet niet waar je zit maar er zijn genoeg Jeepers met YJ's die wel even willen kijken en evt. rijden om te "voelen"

succes!

shit Mjoeb, ben je me weer net voor :)

kijk even naar je veerschommels onde de auto, als dat alleen 2 losse strips zijn (standaard) of langere H- veerschommels, een foto maken en plaatsen wordt altijd ook erg gewaardeerd :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat beest schrijft .

Ik ben ook van een gewone auto in een Jeep terecht gekomen.

Het sturen is wennen, in het begin had ik ook het idee dat ik constant aan het corrigeren was.

Na een week wist ik niet beter.

Zorg wel voor gelijke spanning in alle banden.

Welkom trouwens op het forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier

Allereerst iets over je huidige banden. 31x10.50 R15LT 109S M+S

31 inch diameter

10.50 inch breed

R = radiaal

15 inch velgdiameter

LT is Light Truck

109 is de load index en staat voor maximaal 1030kg belasting op de band

S is de Snelheidsindex. Deze band is geschikt tot 180 km/u

M+S staat voor Mud en Snow.

De banden bepalen wel veel hoe een Jeep stuurt maar je probleem kan ook ergens anders in zitten. Ik heb een jaartje met 30 inch gereden zonder ik steeds moest corrigeren om de auto op de weg te houden. Zelf nu ik met 33 inch rij valt het me mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig! Bedankt voor de snelle reacties tot nu toe, die banden laat ik in elk geval even schieten, we zullen eerst eens proberen te achterhalen wat de termen allemaal betekenen :cry: , en als er iemand eens een keer even wil rijden......graag. Wij wonen in dedemsvaart, en de koffie/thee/ etc staat klaar!

Ik zal morgen ook wat foto's maken, vooral van de ophanging, veren, banden etc?

Groeten,

Yaffle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je die 31ers houdt, vervang die reserve band dan voor een 31x9.50R15 oid. Mocht je dan eens lek rijden dan rij je met je reserve band tenminste niet scheef over de weg.

En er is vast wel iemand die in je Jeep wil rijden. Mij is het nét iets te ver uit de buurt.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierbij de foto's....wel wat veel, maar ik weet niet zo waar ik allemaal op moet letten nog. :o Ik zou niet eens weten of deze nou wel of niet opgehoogd is, of dat er iets speciaals mee is, geen idee. Maar we vinden hem hoe dan ook super!

Dus als jullie hier wat info uit kunnen halen....graag! :thumbsup:

Voor de zekerheid ook nog wat foto's van de motor erbij, misschien dat daar nog iets op aan te merken is ook?

Alvast weer bedankt,

Yaffle

PICT0001-1.jpg

PICT0002.jpg

PICT0003.jpg

PICT0004.jpg

PICT0005.jpg

PICT0006.jpg

PICT0007.jpg

PICT0008.jpg

PICT0009.jpg

PICT0010.jpg

PICT0011.jpg

De motor:

PICT0013.jpg

PICT0014.jpg

PICT0015.jpg

PICT0016.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yaffle,

eerst welkom.ben zelf ook nog niet lang op het forum maar weet wel dat als je problemen of vragen heb dat je op de goede plaats bent. ik woon eigelijk niet ver van je af en kom nog eens in hardenberg als je een keer wilt afspreken kan ik er wel eens naar kijken.

groeten william

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou...kzal eens een gokje wagen;

- zo te zien wél verhoogd, maar op veren (staan bol), ik gok 2,5 inch oid

- standaard shackels (waarmee je veren zeg maar vastzitten op je chassis, zgn. veerschommels)

- wat ik kan zien zit aan de voorkant alles er nog onder c.q. vast (trackbar etc.)

- kan geen body lift ontdekken

Grotere banden geven wel een iets vager gevoel in het stuur, maar niet extreem.

Ik heb recent de stuurdemper (om een beetje dezelfde reden) vervangen, helpt wel wat.

Daarbij; zoals in eerdere reacties al geschreven, het stuurt gewoon wat vager dan een "normale" wagen.

Kan alleen het advies van anderen herhalen;

- laat een wat ervarenere YJ-er eens in je wagen rijden

- ga idd een keer met de vetspuit rond

- je kunt ook de stuurkogels eens (laten) checklen, hoewel dat een standaard APK punt is

In ieder geval héél veel Jeep plezier!! :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Strakke bak hoor. Het lijkt idd op een 2,5 inch bladveerverhoging. En zoals al eerder gezegd is lijkt het alsof de stuurkogels enig achterstallig onderhoud hebben. Het makkelijkste om zelf te doen is de vooras opkrikken (met assteunen eronder voor de veiligheid) en dan dmv aan de wielen te trekken (van links naar rechts en van onder naar boven) te controleren of er ergens speling in de stuurinrichting zit. Draai de wielen eens flink rond om ter horen of de lagers versleten zijn. Door de wielen naar buiten te trekken kun je ontdekken of er speling op de lagers zit. Hoor je een duidelijke tik dan zijn ze versleten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...