Spring naar bijdragen

Cj5 Bj 72 4 Cyl Of Toch 6 Cyl


Recommended Posts

ben bezig met een cj te kopen,hier zit een duits kenteken bij maar staat op een 4 cylinder diesel.nou wil ik er een originele 6 cylinder inbatsen,nu is mij gezegd dat het model 72 geen type goedkeuring heeft met 6 cyl.dus moet ik naar lelystad heen type goedkeuring aan vragen,hier heb ik dus geen zin in!!!!wie weet er meer van,want van mischien `en `weet niet zeker`ja daar wordt je ook niet wijzer van.wie heeft het verlossende antwoord.hoor graag van jullie grtzzzzzz siepull

Link naar opmerking
Deel via andere websites

he ab,ben een groentje op dit gebied,heb nog nooit op een forum gezeten.rij al jaren soes sam,dus alles ervan is bij mij wel bekend begeef me nu op onbekend terrein(wat wel spannend is)maar ben altijd al wel een beetje gek geweest van de oudere cj`s,maar ik waag me nu wel in een heel groot avontuur. de jeep is een CJ5 amc met nu nog een merc. 4 cyl diesel en 4.27 tussen bak wil em dus graag weer punto originale maken gaaat eeeeeeeeen hoooooooooooooop tijd in de body zitten,maar heb de middelen ervoor dus dat is geen probleem.doe er een paar fotootjes bij als ik weet hoe dit werkt grtzzzzzzzzzzz siepull!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bel voor de zekerheid met de RDW en vraag welke motoren in de CJ5 hoorden in 1972 volgens hun database. Geef ook de maand op want dat kan ook nog problemen opleveren. De kans is groot dat ze wel de 6 cilinder kennen, maar niet de 258 (4.2 liter). Tot 1972 waren er de V6 van Buick en later de 232 (3.8 liter) I6 van AMC.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De RDW heeft geen typegoedkeuringen van voertuigen t/m 1974, Als je dus een voertuig van voor 1975 bij de RDW ter keuring aan biedt, wordt het voertuig slechts gekeurd op de algemene voertuigregels. Zoals het voertuig wordt aangeleverd, wordt het op het kenteken opgenomen. Dus als je er een 6.2 V8 Diesel in zet of een 258 6-cilinder, alles wordt goedgekeurd.

Pas als je met voertuigen van na 1974 bij de RDW komt, kan het zijn dat je een Individuele keuring in Lelystad moet doen. Dit kan ook gewoon, alleen kost deze keuring 1000,--. In jouw geval heb je met de 1972 jeep geen problemen. Jij kunt zonder problemen de jeep voorzien van een 232-6, 258-6 of 304-V8. De motor en versnellingsbak van de jeep is Mercedes, de reductiebak een (10-spline input gear) Dana20. Dus behalve de motor moet je ook op zoek naar een versnellingsbak. De jeep die jij op het oog hebt, heeft een Dana44 achteras en Dana30 vooras (standaard) en met de gewilde 4.27 overbrenging. Ik zou de koop wel aan durven.

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

thankxxx,jos hier heb ik wat aan!!inderdaad de jeep wie je omschrijft heb ik op het oog.zit veel werk aan,maar ben plaatwerker dus dat moet geen probleem worden,heb al een beetje rond geneusd voor verzet plaatwerk heb een adres gevonden(vandam4x4.com)waar ze complete zijkanten hebben voor een cj5 voor 145 euro.is dit duur?of weet iemand nog een goedkoper adres want alle kleine beetjes helpen bij dit project!!!grtzzzzzz!!siepull!!!!

De RDW heeft geen typegoedkeuringen van voertuigen t/m 1974, Als je dus een voertuig van voor 1975 bij de RDW ter keuring aan biedt, wordt het voertuig slechts gekeurd op de algemene voertuigregels. Zoals het voertuig wordt aangeleverd, wordt het op het kenteken opgenomen. Dus als je er een 6.2 V8 Diesel in zet of een 258 6-cilinder, alles wordt goedgekeurd.

Pas als je met voertuigen van na 1974 bij de RDW komt, kan het zijn dat je een Individuele keuring in Lelystad moet doen. Dit kan ook gewoon, alleen kost deze keuring 1000,--. In jouw geval heb je met de 1972 jeep geen problemen. Jij kunt zonder problemen de jeep voorzien van een 232-6, 258-6 of 304-V8. De motor en versnellingsbak van de jeep is Mercedes, de reductiebak een (10-spline input gear) Dana20. Dus behalve de motor moet je ook op zoek naar een versnellingsbak. De jeep die jij op het oog hebt, heeft een Dana44 achteras en Dana30 vooras (standaard) en met de gewilde 4.27 overbrenging. Ik zou de koop wel aan durven.

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Hallo allemaal

Of in deze topic of in een andere had Jos Reuling het er over dat een buick 3.8 v6 op een nekaf tussenbak past(t90 bak??). Aangezien ik het blok van mijn nekaf naar de bliksem heb, lijkt me dat wel een mooi projectje. Past dat zonder adaptorplaten ed? Wat komt er verder nog bij kijken?

De Groeten Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je wel een anders vliegwiel huis moet monteren. En ik weet ook niet of de t90 bak het aankan? Verder denk ik dat het op de weg wel lukt maar zodra je hem in lage gearing zet komen der behoorlijk wat krachten op lijkt mij. En de nekaf is 24 volt dus het zijn nog aardig wat aanpassingen denk ik.

Gr Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal

Of in deze topic of in een andere had Jos Reuling het er over dat een buick 3.8 v6 op een nekaf tussenbak past(t90 bak??). Aangezien ik het blok van mijn nekaf naar de bliksem heb, lijkt me dat wel een mooi projectje. Past dat zonder adaptorplaten ed? Wat komt er verder nog bij kijken?

De Groeten Mark

Dit is niet zondermeer uitwisselbaar bij mijn weten....

Je hebt een adaptor plaat, inputshaft voor je versnellingsbak nodig en andere motorsteunen. En RDW keuring om alles weer netjes op t kenteken te krijgen.

De V6 van Buik zijn met de volgende bakken geleverd in de CJ5

225Cu V6

T-86 3Gears Standard 1966-1968

T-14 3Gears Standard 1968-1971

T-18 4Gears Optional 1966(?)-1971

Misschien is er een blok met versnellingsbak te vinden.....

Hier meer over F-Head134Cu (Nekaf) / 225Cu V6 (Buick) engine swap.... klik en nog een keer klik

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor de info!

Ik was van plan om een park avenue (93 of 94) te slopen voor de motor, de automatische bak, uitlaten, gasinstallatie enz. Voor die 24 Volt wilde ik dan de orginele dynamo er bij aan knopen(lijkt mij mogelijk met een dubbele poullie). Maar voor dat soort engine swaps heb ik nog geen info kunnen vinden... Zou die aansluiting van een automatische 4 bak op een tussenbak van nekaf ook met zon adaptorkit moeten en bestaat die ook? Ik ben nog niet zo bekend met al die types van de verschillende bakken enz..

Gr Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor de info!

Ik was van plan om een park avenue (93 of 94) te slopen voor de motor, de automatische bak, uitlaten, gasinstallatie enz. Voor die 24 Volt wilde ik dan de orginele dynamo er bij aan knopen(lijkt mij mogelijk met een dubbele poullie). Maar voor dat soort engine swaps heb ik nog geen info kunnen vinden... Zou die aansluiting van een automatische 4 bak op een tussenbak van nekaf ook met zon adaptorkit moeten en bestaat die ook? Ik ben nog niet zo bekend met al die types van de verschillende bakken enz..

Gr Mark

Motor met automaatbak is ook een optie :yes: Of daar ook zondermeer een Spicer Model 18 aan kan, met of zonder adapterplaat..... geen idee.

Weet je welke bak er bij zit? Boltpatterns zijn wel te vinden, ook de in en uitgaande as/schacht moeten op elkaar passen, of pas gemaakt worden.

Ook is het wel handig als het oude en nieuwe blok + bak redelijk dezelfde lengte hebben, de tussenbak kan dan op z'n orginele plaats blijven. Je hoeft dan geen aanpassingen aan je aandrijfassen te doen.

Gelijk ombouwen naar 12 Volt zou ik zeker doen.... kleine moeite, groot gemak.:yes:

Groeten, Ab.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...