Spring naar bijdragen

Bijna Kokende Motor


Recommended Posts

Hi,

Drie vragen:

Een

Wie kan me helpen, laatste dagen wordt mijn motor bijna oververhit (meter gaat geregeld naar het rode gedeelte). Als ik koelvloeistof bijvul loopt er niets weg (ik zie niets aan de onderkant van de auto weglekken). Maar na vijf minuten rijden is mijn koelvloestof op en bovendien maakt het koelvloeistofreservoir een kokend geluid. Wat kan het zijn? Kan het zijn dat het reservoirlek is en daardoor als koelvloeistof heet wordt de vloeistof eruit gaat. Boven het reservoir zie ik ook vloeistof zitten.

Aanvullend, als ik er vloeistof ingiet, loopt het door de slang aan de onderkant weg maar waar het blijft is me een raadsel want ik zie geen water onder mijn auto.

Twee:

Mijn oliemeter slaat helemaal uit naar de rechterkant, vroeger stond meter altijd rond het midden. Wat kan het zijn? Kapotte meter? kan dat kwaad?

Drie:

Ik merk dat mijn automaat minder lekker schakelt, als ik rem en daarna gas geef lijkt het alsof ik in de verkeerde versnelling rij. Hoe en kan ik zelf hier iets aan doen of moet een echte monteur hier naar kijken. Kan het zijn dat er vloeistof of olie of iets dergelijks bij moet?

Hoop dat iemand me kan helpen.

Gr. Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan zijn dat je koppakking de geest heeft gegeven... dat kan ook het gebrek aan vermogen veroorzaken.

Ook kan er een probleem met de olie van de bak, of de bak zelf zijn. Die olie wordt namelijk ook gekoeld!(warmtewisselaar onderin de radiateur)

Olie niveau van de bak even controleren, en meteen even ruiken: ruikt de olie "verbrand" dan allereerst laten verversen!

Oliedruk meter moet 0 aangeven bij stilstaande motor en auto op contact. geeft 'ie dan al wat aan, of zelfs de volle uitslag, dan is vrijwel zeker de sensor op de motor of de aansluiting/draad daarvan slecht.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oliedrukmeter slaat zonder contact al volledig uit, heeft dus waarschijnlijk iets met sensor te maken, zal die sensor eens op gaan zoeken.

Heb je ook een idee wat er met mijn koelvloeistof gebeurd of zeg je nou dat dat ook met olie en koppaking te maken heeft. Moet zeggen het schakelt nog wel maar niet zo heel overtuigend. Ik maak me eigenlijk het meeste zorgen over de hitte van de auto. Ik las ergens anders over een kapot reservoir en lucht in leidingen. Nadat ik reservoir gevuld had en het helemaal leeg liep heb ik auto kort gestart en nu zit er weer een klein beetje vloeistof in reservoir.

Ik neem aan dat het vervangen van een koppakking prijzig is en ik niet zelf kan doen? (ben niet heel handig zoals waarschijnlijk uit mijn post blijkt)

Gr. Henk

Kan zijn dat je koppakking de geest heeft gegeven... dat kan ook het gebrek aan vermogen veroorzaken.

Ook kan er een probleem met de olie van de bak, of de bak zelf zijn. Die olie wordt namelijk ook gekoeld!(warmtewisselaar onderin de radiateur)

Olie niveau van de bak even controleren, en meteen even ruiken: ruikt de olie "verbrand" dan allereerst laten verversen!

Oliedruk meter moet 0 aangeven bij stilstaande motor en auto op contact. geeft 'ie dan al wat aan, of zelfs de volle uitslag, dan is vrijwel zeker de sensor op de motor of de aansluiting/draad daarvan slecht.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben er denk ik achter, dat reservoir lekt onder hoge druk. Moet denk ik een nieuw reservoir kopen. Als ik een nieuw reservoir heb, kan ik dan gewoon de twee slangen loskoppelen en vervolgens weer aansluiten? Moet ik ergens nog speciaal op letten?

een wild idee:

Kijk eens of je tapijt onder de (rechter) stoel nat is.

Als je kachel radiator lek is gaat daar je koelvloeistof heen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel een plasticreservoir waar ik mijn koelvloeistof in doe. Het schijnt bij nieuwere versies anders te zijn. Er zit een vulgat in met dop en een overdrukventiel. Echter bij heel veel druk komt de vloeistof er aan de zijkant door een heel klein gaatje uit (niet druppelen). Dit lijkt me de oorzaak van de hete motor? Is dat een rare gedachte?

Gr. Henk

Hij zal wel het expansie-vaatje bedoelen (bij een Low-output).
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel een plasticreservoir waar ik mijn koelvloeistof in doe. Het schijnt bij nieuwere versies anders te zijn. Er zit een vulgat in met dop en een overdrukventiel. Echter bij heel veel druk komt de vloeistof er aan de zijkant door een heel klein gaatje uit (niet druppelen). Dit lijkt me de oorzaak van de hete motor? Is dat een rare gedachte?

Gr. Henk

klopt , bij een hogere druk kookt water op een hogere temperatuur.

Is het vaatje lek heb je minder druk , dus een lager kookpunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tis een kwaaltje van cherokee dat dat vaatje vaak kapot gaat, dus vervangen.

Als je dan nieuwe koelvloeistof erin doet, zorg er dan voor dat je deze heel langzaam erin giet en tijd geeft om te 'zakken' (je kunt het horen aan de 'kloek' geluiden), anders krijg je lucht in de leiding en koelt hij nog steeds niet goed.

Evt. bovenste radiatorslang eraf bij de waterpomp en hierdoor vullen (werkt ook goed).

succes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi,

Ik weet nu hoe het ding dat bij mij kapot is heet of wordt genoemd: expansievat. IK heb een foto van http://www.boris.nl/cherokeeparts/index.ph...34&eurosub= gedownload. Zo ziet het vat er dus uit. Mijn vraag kan ik dit vat vervangen door ieder ander vat of heb ik speciaal deze nodig. Ik heb er nu een gekocht uit een jeep ongeveer zelfde jaar. Deze is niet precies hetzelfde aangezien dat rare "schroefje" aan bovenkant naast de dop er niet op zit. Ik weet niet waar dat voor dient en of het belangrijk is. Ik zou hem ook van iemand in NL willen kopen maar woon in Curacao anders zou het stuk makkelijker zijn.

Hoop dat iemand mij kan vertellen of het een probleem is.

Gr. Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi,

Ik weet nu hoe het ding dat bij mij kapot is heet of wordt genoemd: expansievat. IK heb een foto van http://www.boris.nl/cherokeeparts/index.ph...34&eurosub= gedownload. Zo ziet het vat er dus uit. Mijn vraag kan ik dit vat vervangen door ieder ander vat of heb ik speciaal deze nodig. Ik heb er nu een gekocht uit een jeep ongeveer zelfde jaar. Deze is niet precies hetzelfde aangezien dat rare "schroefje" aan bovenkant naast de dop er niet op zit. Ik weet niet waar dat voor dient en of het belangrijk is. Ik zou hem ook van iemand in NL willen kopen maar woon in Curacao anders zou het stuk makkelijker zijn.

Hoop dat iemand mij kan vertellen of het een probleem is.

Gr. Henk

Op zich moet die gewoon passen , het rare schroefje is een overdruk ventieltje.

Ik heb er op dit moment ook geen liggen , ik ben wel bezig om ze nieuw te vinden.

Maar dan niet voor de dealer-prijs.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

thanks, denk dat ik het dit weekend maar eens ga proberen te verwisselen. Uiteraard zijn de leidingen niet even groot dus daar heb ik ook een probleem maar gaat denk ik wel lukken. Hartstikke bedankt voor de reactie.

Gr. Henk

Op zich moet die gewoon passen , het rare schroefje is een overdruk ventieltje.

Ik heb er op dit moment ook geen liggen , ik ben wel bezig om ze nieuw te vinden.

Maar dan niet voor de dealer-prijs.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je dan nieuwe koelvloeistof erin doet, zorg er dan voor dat je deze heel langzaam erin giet en tijd geeft om te 'zakken' (je kunt het horen aan de 'kloek' geluiden), anders krijg je lucht in de leiding en koelt hij nog steeds niet goed.

Evt. bovenste radiatorslang eraf bij de waterpomp en hierdoor vullen (werkt ook goed).

Gewoon ff de temperatuursensor achterop de kop eruit draaien. Daardoor weet je zeker dat de kop ontlucht is. Zet ook de verwarming op heet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...