Spring naar bijdragen

Lift: Wat Kun Je Doen Met 14 Cm?


Recommended Posts

CJ7 staat op 32*11.5 banden met als enige verhoging verlengde veerschommels. Ik heb geen idee hoeveel die verlengd zijn, maar de hart-hart afstand tussen de twee bouten is 13 cm. Het past allemaal precies en de voorbanden kunnen max 8cm bewegen voordat ze wielkasten raken (de banden steken ook nogal wat uit) en dat doen ze dan ook graag en vaak.

Kleinere banden is een oplossing of verhogen natuurlijk. Het probleem is dat ik maximaal 14 cm de lucht in kan omdat de garagedeuren nogal laag zijn. Kortom, als ik wat doe, dan moet het meteen de juiste keuze zijn. 14 cm is ongeveer 5,5" maar een beetje ruimte is ook wel prettig, dus max 4,5"

Ik wil hier niet een "adviseer mij eens even" vraag neerleggen. Het gaat er vooral om om meer bewegingsruimte te creëren, maar wel met de aantekening dat ik mezelf niet snel in de zwarte jeepclubgroep zie rijden. Het moet geen ultiem terreinbeest worden, maar ook nog normaal te rijden zijn. Als ik alles zo lees, dan is volgens mij 2" body en 2,5" verenlift de beste oplossing. Geen gekloot met verlengde stuurstangen en geen gedoe met tussenbakken die verlaagd moeten worden. Bovendien als ik eerst de verenlift doe kan die mooi inzakken voordat ik eventueel verder zou gaan.

probleem: dit is allemaal theorie en wat ik heb gelezen. Bovendien ben ik wel handig, maar geen monteur en zijn Jeeps relatief nieuw voor me. Ik wil er niet meteen een smak geld tegenaan gooien om een ultieme terreinauto te bouwen en er vervolgens geen meter mee kunnen rijden.

Wat vinden jullie van deze oplossing? Is er iets beters denkbaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Frank,

Je hebt je al ingelezen..... :ph34r:

Ik zou eerst de 2" bodylift doen, dit is relatief gezien de goedkoopste (en de makkelijkste) oplossing. Als blijkt dat dit niet genoeg is kun je altijd nog naar een verenlift.

Ondertussen heb je ruim de tijd om ergens een niet te duur 2,5" verensetje te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met een 2,5" verenlift is er wel een kans dat je aan een transfer case lowering komt, dit door vibraties in je aandrijflijn.

en ander iets om over na te denken:

als je nu 4,5" omhoog gaat heb je nog 2,5 cm over op de garagedeur. en volgende week denk je: wat een kleine bandjes voor 4,5" lift en haal je een paar 35ers.

de dag daarna sta je bij carglass :ph34r:

oftewel als je naar 35ers gaat ga je ook weer 1,5" omhoog...

hou trouwens ook rekening met vol beladen leeg beladen, kan ook nog wat vershil tussen zitten.

groeten Paul

(die van de zomer zijn garage deur een halve meter gaat verhogen, of een andere hobby moet gaan zoeken...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met mijn kennis en ervaring is het slimmer om hem naar een 4x4 centre te brengen en een pak geld op tafel te leggen. Dat geld heb ik niet en ik leer er geen donder van. Nu ik de vraag zo terug lees denk ik wel: "wat voor antwoord verwacht je eigenlijk te krijgen".

Het probleem is dat ik wel heel veel info vind over hoe je dingen doet, maar heel weinig over afwegingen waarop een bepaalde keus is gebaseerd.

k zou eerst de 2" bodylift doen, dit is relatief gezien de goedkoopste (en de makkelijkste) oplossing
Ik ga maar eens stoppen met denken en beginnen bij het begin: 2" bodylift. Daar kan ik me geen buil aan vallen.
oftewel als je naar 35ers gaat ga je ook weer 1,5" omhoog... hou trouwens ook rekening met vol beladen leeg beladen, kan ook nog wat vershil tussen zitten.

Ik was niet van plan om er nog grotere banden onder te zetten, maar dat denkt iedereen in het begin denk ik :ph34r:

Ik heb gemeten met een vrijwel lege benzinetank. Veel lichter kan het niet worden en in noodgevallen kan de top er nog af. Scheelt weer 10 cm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

alle keuzes zijn persoonlijk.......

voordeel BL:

Goedkoop

simpel

handig voor bij schoonmaken auto

nadeel BL:

Trekt de auto uit zijn verband (hij komt niet hoger te staan maar wordt hoger)

geeft geen verbetering aan de flex (wieluitslag)

Voordeel verenlift:

staat mooier

betere flex

nadeel verenlift:

stuk duurder

moeilijker te monteren

nadelen van elke soort lift: je wil grotere banden naderhand..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

alle keuzes zijn persoonlijk.......

nadelen van elke soort lift: je wil grotere banden naderhand..

!eens

ik heb eerst altijd geroepen.. nah hoger dan 3" lift en 31ers ga ik niet

dus wat koop ik? psies een 4.5" lift en 32ers

maar 33ers gaan ook passen dus er komen 33ers..

maar dan heb ik minder flex dan nu (32ers zonder bumpstops en er word niks geraakt, 33ers wel bumpstops nodig dus minder flex)

dus zal er tzt wel een longarm kit er onder komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan ook je banden wat leeg laten lopen voordat je de garage inrijdt. :whistle: Met een compressortje in de garage heb je ze ook zo weer opgepomd. Bijkomend voordeel is dat je altijd met de juiste bandenspanning gaat rijden. (mits je de juiste druk erin stopt dan maar dat lijkt me logisch)

Is iig een goedkopere oplossing dan je garagedeur verbouwen en zoals al gezegd hier, je zal waarschijnlijk uiteindelijk toch hoger uitkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

alle keuzes zijn persoonlijk.......

nadelen van elke soort lift: je wil grotere banden naderhand..

Ik vind 32" eigenlijk al best behoorlijk. Probleem is nu nog andersom. De banden zijn zo groot dat ze eigenlijk maar net passen. Ik moet eerst een lift zoeken bij deze maat.

!eens

ik heb eerst altijd geroepen.. nah hoger dan 3" lift en 31ers ga ik niet

dus wat koop ik? psies een 4.5" lift en 32ers

maar 33ers gaan ook passen dus er komen 33ers..

maar dan heb ik minder flex dan nu (32ers zonder bumpstops en er word niks geraakt, 33ers wel bumpstops nodig dus minder flex)

Volgens mij is de kern van de boodschap dus dat ik zeg dat er nooit meer een grotere band op komt en dat jullie wel beter weten :ph34r:

Je kan ook je banden wat leeg laten lopen voordat je de garage inrijdt. :whistle: Met een compressortje in de garage heb je ze ook zo weer opgepomd. Bijkomend voordeel is dat je altijd met de juiste bandenspanning gaat rijden. (mits je de juiste druk erin stopt dan maar dat lijkt me logisch). Is iig een goedkopere oplossing dan je garagedeur verbouwen en zoals al gezegd hier, je zal waarschijnlijk uiteindelijk toch hoger uitkomen.

Ik vind max 4,5" al heel behoorlijk. Als ik het goed lees hier wil je toch altijd verder. Dat zal niet dit jaar meer zijn en als het zover komt, dan haal ik de softtop er wel vanaf. Scheelt ook weer een heel stuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd hoger en breder , er zijn natuurlijk grenzen

Je geeft aan niet te extreem te willen gaan en toch behoorlijk te willen rijden

Een heel belangrijk punt ,wat mag het kosten

Leg de verschillende opties naast elkaar met prijskaartjes

Kijk op verschillende evenementen goed rond en maak links en rechts praatjes met de verschillende Jeepers

Met de extremen en minder extremen , je kan je geld maar 1x uitgeven ,[ik teminste]

groet Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

CJ7 staat op 32*11.5 banden met als enige verhoging verlengde veerschommels. Ik heb geen idee hoeveel die verlengd zijn, maar de hart-hart afstand tussen de twee bouten is 13 cm. Het past allemaal precies en de voorbanden kunnen max 8cm bewegen voordat ze wielkasten raken (de banden steken ook nogal wat uit) en dat doen ze dan ook graag en vaak.

Kleinere banden is een oplossing of verhogen natuurlijk. Het probleem is dat ik maximaal 14 cm de lucht in kan omdat de garagedeuren nogal laag zijn. Kortom, als ik wat doe, dan moet het meteen de juiste keuze zijn. 14 cm is ongeveer 5,5" maar een beetje ruimte is ook wel prettig, dus max 4,5"

Ik wil hier niet een "adviseer mij eens even" vraag neerleggen. Het gaat er vooral om om meer bewegingsruimte te creëren, maar wel met de aantekening dat ik mezelf niet snel in de zwarte jeepclubgroep zie rijden. Het moet geen ultiem terreinbeest worden, maar ook nog normaal te rijden zijn. Als ik alles zo lees, dan is volgens mij 2" body en 2,5" verenlift de beste oplossing. Geen gekloot met verlengde stuurstangen en geen gedoe met tussenbakken die verlaagd moeten worden. Bovendien als ik eerst de verenlift doe kan die mooi inzakken voordat ik eventueel verder zou gaan.

probleem: dit is allemaal theorie en wat ik heb gelezen. Bovendien ben ik wel handig, maar geen monteur en zijn Jeeps relatief nieuw voor me. Ik wil er niet meteen een smak geld tegenaan gooien om een ultieme terreinauto te bouwen en er vervolgens geen meter mee kunnen rijden.

Wat vinden jullie van deze oplossing? Is er iets beters denkbaar?

its a simple,

gewoon vloer er uit, verdiepen en gelijk een smeerput maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frank....komende tijd veel foto's bekijken en er achter proberen te komen wat voor lift die jeep heeft op de foto....

waneer je dat aanspreekt, ga je je verder verdiepen in die lift

goed merk kud merk enz enz

en zo kom je vanzelf wel bij iets wat goed is en wat je zelf goed vind.....

liften is ook weer persoonlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frank....komende tijd veel foto's bekijken en er achter proberen te komen wat voor lift die jeep heeft op de foto....

waneer je dat aanspreekt, ga je je verder verdiepen in die lift

goed merk kud merk enz enz

en zo kom je vanzelf wel bij iets wat goed is en wat je zelf goed vind.....

liften is ook weer persoonlijk

Dat ga ik zeker doen!

Plus.. ga kijken op Jeepclub dagen. kijken naar andermans ideetjes.

Daar was ik al mee begonnen, maar zondag as. is m'n moeders verjaardag. Die hoopt dat ze boven de Jeep op het prioriteitenlijstje staat :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou met een bodylift beginnen dat is idd het makkelijkste en het goedkoopste. en het staat goed.

Je uitslag word wel iets groter want de banden komen niet meer tegen je spatborden aan.

Dat was de aanleiding. Als ik hem hier half op de stoep parkeer dan raken de banden de spatborden al bijna.

Ik heb nog een gebruikt setje 2" liggen, misschien iets voor jou :thumbsup:

haha, ik kreeg ook al een andere aanbieding via e-mail. Ik volg het advies van Beest en Kameel maar eerst om rustig aan te doen en goed rond te kijken. Ik heb nogal de neiging om me vol overgave op iets te storten en dan te snel beslissingen te nemen. Wat wel helpt is dat de eerste zes bouten die ik net even heb getest zonder al te veel moeite los gingen. Zo'n bodylift installeren zou dus niet al te veel problemen op moeten leveren.

ja heb je gelijk in ff nie aan gedacht :blush:

Met een zoon van 1 en een dochter van 2 kan is sowieso beter niet van die al te diepe putten in de garage maken ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

FrankXJ,

heb je er ook al bij stil gestaan dat wanneer je hem te veel verhoogd en je hem voor gewoon verkeer wilt gebruiken je de kans loopt dat je ooit eens in/voor een parkeergarage komt klem/stil te staan omdat ze ook daar absurd kleine marges aanhouden bij de maximale doorrijdhoogte.

Spreek uit ervaring :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

FrankXJ,

heb je er ook al bij stil gestaan dat wanneer je hem te veel verhoogd en je hem voor gewoon verkeer wilt gebruiken je de kans loopt dat je ooit eens in/voor een parkeergarage komt klem/stil te staan omdat ze ook daar absurd kleine marges aanhouden bij de maximale doorrijdhoogte.

Spreek uit ervaring :P

Ik merkte het al bij het autowascentrum. De volgende keer toch maar even meten hoeveel ik nog over heb. De CJ is alleen om leuke dingen mee te doen. Ik hoop hem vooral te gebruiken op plaatsen waar je weinig parkeergarages ziet :P

Ik hoop dat de schade niet al te groot was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schade was er gelukkig niet.

Alleen een hele rij boze en ongeduldige bestuurders achter mij toen ik tegen het verkeer in terug wilde rijden.

Ik had snel genoeg ingeschat dat het krap zou worden en toen ik ging passen bleek het niet te kunnen, dan maar terug gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...