RTreffers Geplaatst January 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2007 Ik heb een jeep Cherokee op het oog. Ik heb altijd een Suzuki Vitara gereden waarmee ik eens per maand het terrein in ga. Ik heb nog nooit met een automaat in het terrein gereden.... Ik weet dat mijn Vitara afremt op de motor bij het naar benenden gaan van een helling. Dit gebeurt toch niet bij een automaat? Moet je de auto dan afremmen, of hoe gaat dit in zijn werk. Kortom; is het slecht om een automaat te rijden in het terrein? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2007 Ik heb een jeep Cherokee op het oog.Ik heb altijd een Suzuki Vitara gereden waarmee ik eens per maand het terrein in ga. Ik heb nog nooit met een automaat in het terrein gereden.... Ik weet dat mijn Vitara afremt op de motor bij het naar benenden gaan van een helling. Dit gebeurt toch niet bij een automaat? Moet je de auto dan afremmen, of hoe gaat dit in zijn werk. Kortom; is het slecht om een automaat te rijden in het terrein? Is gewoon geweldig terreinrijden met een automaat,er zitten een paar nadelen aan.Zo remt hij idd bijna niet af op de motor en zul je dus iets bij moeten remmen.En schommelen(snel voor en achteruit om een spoor te maken)wordt ook wat moeilijker. Feit is wel dat een automaat altijd met het juiste toerental door het terrein gaat. Maar wat nu beter is blijft altijd een discussiepunt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2007 Snel gezegd: Nee! De automaat heeft in het terrein nl ook veel voordelen: Het vermogen kun je mooier opbouwen en de kracht wordt ook wat soepeler overgebracht. Daarnaast kan een automaat, indien nodig, het motorkoppel tot 5 keer vergroten (En da's nog zonder de reductie van de bak zelf... ik heb het hier over het INGAANDE koppel!!!) Nadelen zijn er ook: Weinig remmende werking en minder "gevoel" met de aandrijflijn. Daarnaast merk je minder snel dat je de boel aan het overbelasten bent. Zo denken veel mensen dat ze niet naar "low" hoeven te schakelen... de automaat lost het wel op. Klopt ook wel, maar de koppelomvormer genereerd daarbij wel enorm veel warmte ( vergelijk het met een slippende koppeling, hier gebeurt dan hetzelfde middels olie...) waardoor de olie kan verbranden. Maar: Zet 'm in "1" en schakel de "Low range" op de tussenbak in, en er gebeurt helemaal niets nadeligs! Owja.. bij een automaat slijten de remmen altijd sneller dan bij een handgeschakelde auto, je hebt de rem gewoon meer nodig. In het terrein is dat niet anders. En... in principe kom je in het terrein zo min mogelijk aan de rem, zoals je weet. Met een automaat zul je dat principe wat vaker moeten laten voor wat het is... maar dat doen héél veel jeepers, zonder problemen. Kortom: Een automaat heeft geen hekel aan het terrein! 't Is meer persoonlijke voorkeur dat ik voor een handbak ga, geen technische! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RTreffers Geplaatst January 29, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2007 Ik rijdt 90% op de weg, maar wil zeker eens in de zoveel tijd het terrein in! Ben erg benieuwd hoe ik dit zal ervaren met een automaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chero25 Geplaatst February 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2007 Er zijn ook Xj's met 5 versnellingsbak. Dat zijn meestal de diesels en de 2.5i benzine. Die laatste heb ik. Veel terrein rijdt ik niet maar ik kan mij voorstellen dat je de voorkeur geeft aan een handbak in het terrein. Met mijn andere Cherokee (een 3.7 automaat) heb ik het nog nooit geprobeerd. Het verschil weet ik dus ook niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2007 Ik heb een paar keer in een XJ automaat mogen spelen. Geweldig. Ik weet niet wat 'beter' is, ik weet wel dat de bestuurder bepaald hoe 'veilig' het is. Dus wat mij betreft een gelijkspel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MudMiep Geplaatst February 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2007 Ik heb een jeep Cherokee op het oog.Ik heb altijd een Suzuki Vitara gereden waarmee ik eens per maand het terrein in ga. Ik heb nog nooit met een automaat in het terrein gereden.... Ik weet dat mijn Vitara afremt op de motor bij het naar benenden gaan van een helling. Dit gebeurt toch niet bij een automaat? Moet je de auto dan afremmen, of hoe gaat dit in zijn werk. Kortom; is het slecht om een automaat te rijden in het terrein? Zelfs met een schakelwagen heb je weleens dat je moet bijremmen tijdens een afdaling......... dus ( en doe je dat niet dan kan je dat een steekas kosten :glare: ) Ik heb allebei geprobeerd en ik kies voor automaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxman Geplaatst February 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2007 Hoi, ik heb reeds twee cherokees 'versleten' in het terrein. Dit waren beide automaten. Nu heb ik een 4.0 liter met 5 handbak. Met de automaat heb ik twee keer een aandrijfas (achter) kruisje + yoke kapot gereden terwijl ik in Low reed. Dit kwam één keer vanwege het feit dat ik iemand uit een modderbak wilde trekken en een aanloop nam waarbij, op het moment dat het touw strak stond, de wielen ineens grip kregen en de automaat schakelde en KRAK !. Tweede keer was bij heuvel oprijden en wederom de automaat schakelde terwijl ik dat eigenlijk niet wilde en toen ook KRAK ! Voordeel van automaat = gemak, echter je hebt in Low weinig te vertellen over het schakelmoment (voornamelijk 1ste en 2de versnelling) en dit kan dus af en toe vervelend uitpakken (eigen ervaring). Met de huidige heb ik 1x op Heerde gereden en dit beviel me prima. Dus voorlopig houdt ik het even qua voorkeur op een schakelbak (maar dan wel in combinatie met de 4.0 liter ) Ik denk dat de 4.0 liters echter voor 90% uitgerust zijn met een automaat en in principe zijn deze automatenbakken onverslijtbaar! Groet, sander Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2007 Voordeel van automaat = gemak, echter je hebt in Low weinig te vertellen over het schakelmoment (voornamelijk 1ste en 2de versnelling) en dit kan dus af en toe vervelend uitpakken (eigen ervaring). Daarom ook die grote T-vormige handle op de middenconsole... Zet 'm in "1" en hij schakelt niet... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst February 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2007 Daarom ook die grote T-vormige handle op de middenconsole... Zet 'm in "1" en hij schakelt niet... Ehhh de AW4 automaat heeft een 1/2 stand P R N D 3 1/2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2007 -oops- Kudautomaat! Toch maar een handbak dan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst February 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 2, 2007 gister avond op irc 00:38]<iMav> http://www.jeepforum.nl/index.php?s=&s...ost&p=86443 [00:38] <Grayhound> hehe kudautomaat [00:38] <iMav> idd [00:38] <iMav> geen last mee overigens [00:39] <iMav> komt straks nog wel met de 31'ers en standaard overbrenging [00:39] <Beest> ja....maar kan je die niet overriden? [00:39] <iMav> nope [00:39] <Beest> dat die alleen in 1 blijft/ [00:39] <Beest> ow [00:39] <Grayhound> Wel vreemd, trouwens [00:40] <Beest> dacht ooit ergens gelezen [00:40] <Grayhound> voor een terreinauto [00:40] <Beest> [00:40] <iMav> oh en dan is het ineens wel een terreinauto [00:41] <Grayhound> niet dus... want dan had je in 1 kunnen locken [00:41] <iMav> wawawa.com [00:41] <Grayhound> jaja.... [00:42] <Grayhound> maar blijft waardeloos... [00:42] <Beest> lol [00:42] --RoboJeep-- Beest , Beest , Beest , dat is toch geen humor! [00:42] <Beest> zj betyer dus [00:42] <Grayhound> blijkbaar [00:43] <iMav> pffffrt [00:43] <Grayhound> Maar die bak onder een XJ... daar zit toch een stukkie electronica voor de schakelpunten in? [00:43] <iMav> ja [00:43] <Grayhound> dan zou daar dus iets mogelijk moeten zijn... [00:43] <Beest> psies [00:44] <Beest> knopje om alleen in 1 [00:44] <Grayhound> bijv. [00:44] <Grayhound> Of: Tcase in Low... niet meer naar 2 [00:44] <Beest> volgens mij echt ergens gelezen [00:46] * Grayhound leest op de klok.... [00:47] <Grayhound> Bedtijd, staat er! [00:47] <Grayhound> Dus: [00:47] <Grayhound> Trustuh!!! [00:47] <RoboJeep> Trustuh Grayhound ! [00:47] * Grayhound (~eep_wrang@a87wrangler.users.quakenet.org) Quit (Quit: ( www.nnscript.de :: NoNameScript 3.:: www.XLhost.de) ) [00:48] <Beest> ow [00:49] <Beest> http://www.fourwheeler.com/techarticles/dr...nsmission_lock/ [00:50] <Beest> iMav [00:50] <iMav> Beest [00:50] <Beest> link [00:50] <iMav> aha [00:50] <iMav> This article only applies to '96 and earlier Jeep Cherokees with the AW4 4-speed automatic transmission. WARNING! '97 and later Cherokees use a different control unit and damage can result if you try to do this to those year vehicles. [00:51] <Beest> yup [00:51] <Beest> maar is ook eerste de beste link via google [00:51] <Beest> zal vast wel iemad geprobeert hebben [00:53] <iMav> vast wel [00:53] <iMav> ik heb er nog geen last van gehad [00:53] <iMav> nog niet [00:53] <Beest> Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blauwiskud Geplaatst February 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 2, 2007 klique Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.