Spring naar bijdragen

'suv-bestuurder Rijdt Roekelozer'


EJG
 Share

Recommended Posts

Gevonden op nu.nl

'SUV-bestuurder rijdt roekelozer'

Uitgegeven: 3 januari 2007 20:09

Laatst gewijzigd: 4 januari 2007 12:33

PARIJS - Eigenaars van terreinwagens rijden minder veilig dan gemiddeld. Dit blijkt uit een studie die het Britse weekblad New Scientist zaterdag publiceert.

De eigenaars van zogenoemde SUV's (sport utility vehicles), in de volksmond ook wel 'asobakken' genoemd, reden 55 procent keer vaker dan gewone bestuurders met één hand op het stuur in plaats van twee. De onderzoekers zien een goede grip op het stuur als een belangrijke eigenschap van een veilige en alerte bestuurder. Het onderzoek werd uitgevoerd op snelwegen in Nieuw-Zeeland.

Een verklaring voor het rijgedrag moet volgens een van de onderzoekers worden gezocht bij het veilige gevoel dat de gemiddelde bestuurder van een terreinwagen krijgt door de grootte van de auto en de hogere positie op de weg. Hierdoor schatten de bestuurders een risico minder goed in.

SUV-bestuurders zijn vaker het mikpunt van kritiek. Het British Medical Journal meldde in 2005 dat het risico op een dodelijke afloop bij een aanrijding met een voetganger bijna twee keer zo groot is als met een normale auto. Bovendien stoten auto's met vierwielaandrijving de meeste uitlaatgassen uit, wat de eigenaren kritiek oplevert van onder meer milieuorganisaties

Ben blij dat ik JEEP rij en geen SUV :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 3800 km gereden in een camper in Nieuw Zeeland. Je schrikt gewoon als je een auto tegen komt. 100 km verlaten tropische stranden Mooiste land waar ik ooit ben geweest. Maar nou niet een land om autorijders te gaan beoordelen. Eiland van 1000 km lang met 1 miljoen mensen of zo iets waar hebben we het over.

Noord en zuid totaal 4 miljoen inwoners waarvan 3 miljoen op het noord eiland.

In de camper reed ik ook met 1 hand aan het stuur en een arm uit het raam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...