Spring naar bijdragen

Sensor Automaat


Recommended Posts

Hoi.

Ik had via dit forum het een en ander aan kennis opgedaan voor wat betreft storingen in de automaat.

Bij de mijne werd pas laat van de eerste naar de tweede versnelling overgeschakeld.

de volgende oplossingen zijn door mij inmiddels uitgevoerd.

Filter vernieuwen en olie van de automaat bak verversen inclusief het op de juiste peil brengen.

controle banden van de automaat bak type 46RE.

als laatste een computer check uit laten voeren door de dealer omdat het probleem nog niet opgelost was.

Hieruit kwam naar voren dat de speedsensor mogelijk de problemen veroorzaakte, en zijn mij 2 speedsensoren geleverd, een Input en een Output Speedsensor.

Nu is de Output sensor merknr: 1-04800879 MOPAR al door mij vervangen omdat die duidelijk zichtbaar en gemakkelijk bereikbaar op de linkerkant van de bak zit.

Echter waar de Input Sensor nr: 1-04800878 geplaatst is is voor mij een compleet raadsel.

wie helpt mij verder? want bij de dealer kunnen ze het in de dikke service boek ook niet vinden.

P.s. de sensor zijn magnetisch en ik las op een ander forum dat de ijzerdeeltjes die zich aan de plug hechten mogelijk ook oorzaak kunnen zijn van een storing

een kleinen check is bij soortgelijke troubles zeker een optie want je kunt er zo bij en er komt nauwelijks olie mee naar buiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update:

Ik heb de Jeep toch maar van de brug gereden,

De output sensor had ik dus vernieuwd en ik was nieuwschierig naar het resultaat.

Voila! het probleem is opgelost!! biggrin.gif en ze schakeld weer vloeiend op.

Zodra ik echter weet waar de Input sensor zit ga ik deze ook vernieuwen.

wie weet kan het allemaal nog strakker?

Reden daar toe is het gevoel van hoog toeren houden zodra ik het gas helemaal los laat bij ± 80 km p/u

Persoonlijk vindt ik dat ze te lang door blijft rollen.

terwijl het in de 1-2 door de bebouwde kom met 50 km p/u juist wel afremt en schakeld tussen 2 versnellingen.

Het rijd ongetwijfeld wel zuiniger bij die 80 km p/u maar wat mij betreft mag de 5.9 liter best iets meer remmen, of iets sneller terug schakelen.

Verder is mij opgevallen dat als ik express lang uit wil rollen en tijdens het rijden met ±100 km p/u de automaat in de Neutraal zet,

het toerental wel hoog blijft. (±1500 RPM) en naar gelang de snelheid afneemt neemt dan het toerental ook af.

ik heb het gas dan natuurlijk wel volledig los wink.gif .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update:

Ik heb de Jeep toch maar van de brug gereden,

De output sensor had ik dus vernieuwd en ik was nieuwschierig naar het resultaat.

Voila! het probleem is opgelost!! biggrin.gif en ze schakeld weer vloeiend op.

Zodra ik echter weet waar de Input sensor zit ga ik deze ook vernieuwen.

wie weet kan het allemaal nog strakker?

Reden daar toe is het gevoel van hoog toeren houden zodra ik het gas helemaal los laat bij ± 80 km p/u

Persoonlijk vindt ik dat ze te lang door blijft rollen.

terwijl het in de 1-2 door de bebouwde kom met 50 km p/u juist wel afremt en schakeld tussen 2 versnellingen.

Het rijd ongetwijfeld wel zuiniger bij die 80 km p/u maar wat mij betreft mag de 5.9 liter best iets meer remmen, of iets sneller terug schakelen.

Verder is mij opgevallen dat als ik express lang uit wil rollen en tijdens het rijden met ±100 km p/u de automaat in de Neutraal zet,

het toerental wel hoog blijft. (±1500 RPM) en naar gelang de snelheid afneemt neemt dan het toerental ook af.

ik heb het gas dan natuurlijk wel volledig los wink.gif .

unsure.gif Weet het niet zeker ,maar bij die snelheid in N zetten lijkt me niet raadzaam ,zou wel eens goed FOUT kunnen gaan hoor ohmy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neu, gaat nix fout.

Het waarom van het neutraal zetten is me echter volledig onduidelijk... Kost meer brandstof en remmend vermogen van de bak wordt niet benut. Een automaat moet je gewoon gebruiken zoals 'ie bedoeld is, dus geen rare kunststreken gaan uithalen.

Dat schakelen is normaal... das het programma van de bak. Foute inputspeed zal laat cq vroeg, maar vooral ruw schakelen veroorzaken

Dat je motor hoger stationair blijft lopen bij 100 in "N" is overigens normaal: De computer ontvangt een snelheid en zal dus iets gas vasthouden. Dat heeft zo z'n redenen, die ik hier verder niet ga uitdiepen, omdat ik denk dat het niet begrepen gaat worden... ( Iemand die met hoge snelheid de bak in "N" zet en vragen gaat stellen bij het hoe en waarom van bepaalde bijwerkingen, moet eerst maar eens een goed boek over autotechniek aanschaffen én lezen tongue.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neu, gaat nix fout.

Het waarom van het neutraal zetten is me echter volledig onduidelijk... Kost meer brandstof en remmend vermogen van de bak wordt niet benut. Een automaat moet je gewoon gebruiken zoals 'ie bedoeld is, dus geen rare kunststreken gaan uithalen.

Hahaha biggrin.gif

allereerst bedank voor je reactie.

Ok dat kunstje met op snelheid in de neutraal zetten zal ik niet weer doen..

maar het waarom zou ik in het kort uitleggen:

Vanaf mijn werk passeer ik altijd een brug. dit is een drukke scheepvaart route dus die brug daar wacht ik vaak voor.

nu kwam er een dag dat ik dacht ik rijdt 100 en die brug staat alweer open ik druk em in de Neutraal vervolgens laat ik onder het zacht geroffel van mijn auto mij lekker uitrollen.

raampje open enzovoorts. maar dat de auto op toeren bleef (en dus niet zacht roffelde) was nieuw voor mij. en je moet het es uitgeprobeert hebben.

Gek of raar is dit trouwens helemaal niet, want een ieder die géén automaat rijd doet dat veel vaker, of eigenlijks altijd!

Met een schakelbak trapt je de koppeling in als tweede natuur en laat je, je uitrollen totdat (in mijn voorbeeld) de bestemming bereikt is.

als de bestuurder vervolgens alvast de auto ook nog in de neutraal zet, terugschakeld en afremt of de hele tijd de koppeling inhoud is persoonlijke smaak...

je zegt «Inputspeed zal laat cq vroeg, maar vooral ruw schakelen veroorzaken» en ik heb nog steeds die input sensor liggen die ik graag wil vernieuwen.

weet je dan ook waar die Input sensor geplaatst is?

Bij een 46RE autmaatbak JGC 5.9 bj ´98 want dat is mijn eigenlijke vraag. Merknummer: 1-04800878 of K 04800878 Input transmission sensor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm zelf eens zitten kijken in de FSM.. maar ik denk dat er maar 1 sensor in je bak zit.

The speed sensor (Fig. 5) is located in the overdrive gear case. The sensor is positioned over the park gear and monitors transmission output shaft rotating speed.

en

The control module determines transmission shift points based on input signals from the transmission thermistor, transmission output shaft speed sensor, crankshaft position sensor, vehicle speed sensor, throttle position sensor and battery temperature sensor.

de transmission output shaft speed sensor is dus de hierboven genoemde

de crankshaft position sensor zit op je vliegwiel (flexplate) bijna bovenaan

de vehicle speed sensor zit in je tussenbak

de throttle position sensor op je gasklephuis

De crankshaft position sensor (CPS) is essentieel voor de werking van de motor, je kunt er dus gerust van uitgaan dat deze nog werkt.

De vehicle speed sensor werkt ook nog, anders doet je kilometerteller het niet meer.

Throttle position sensor kan ook nog slecht zijn, merk je meestal het eerst aan de cruise control. Lange stukken op cruise control rijden, en als de TPS niet meer goed is hoor je regelmatig het toerental even 200 toeren omhoog schieten.

Verder zitten er in de bak nog een governour pressure sensor en een governour pressure solenoid valve. Deze willen ook nog wel eens slecht worden.

Die input speed sensordie je hebt, is dat een soort plat metalen banaantje met een zwarte sensor in het midden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gek of raar is dit trouwens helemaal niet, want een ieder die géén automaat rijd doet dat veel vaker, of eigenlijks altijd!

Met een schakelbak trapt je de koppeling in als tweede natuur en laat je, je uitrollen totdat (in mijn voorbeeld) de bestemming bereikt is.

als de bestuurder vervolgens alvast de auto ook nog in de neutraal zet, terugschakeld en afremt of de hele tijd de koppeling inhoud is persoonlijke smaak...

Bak in neutraal en uit laten rollen?? Koppeling intrappen en uit laten rollen???

Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat doen, en het is ook een slechte gewoonte. De koppeling moet je alleen intrappen als je schakelt, in de versnelling wacht tot je op kunt trekken of de motor start. Natuurlijk mag je de auto best een paar meter laten uitrollen met ingetrapte koppeling, maar niet met 100 km/u intrappen (of in vrij zetten) en uit laten rollen. Al je wilt weten waarom niet, zet dan maar eens een stilstaande auto met handbak in z'n vrij en laat de koppeling opkomen: Je zult duidelijk horen dat de bak begint te draaien! Alle lagers en tandwielen draaien dan onbelast en kunnen vrolijk in hun speling heen en weer slaan! En... bij stilstaand voertuig in vrij draait nog maar een klein gedeelte van de bak! bij uitrollen in vrij draait er veel meer, denk daarbij ook aan de tussenbak van je Jeep (ketting!!)

Wat de sensoren betreft: De computer van de automaat "tapt" veel gegevens af van de PCM. Daaruit haalt hij erg veel data, zoals o.a. het motortoerental (inputspeed). Sommige automaten gebruiken nog een extra sensor, na de koppelomvormer, om zo de slip in die omvormer vast te kunnen stellen (i.v.m inschakelen van de lock-up). Nodig is dat feitelijk niet, want de computer "weet" in welke versnelling de bak zich bevind en kan daaruit de slip middels het outputspeedsensorsignaal zelf bepalen/uitrekenen.

Die outputspeed is feitelijk de snelheid van het voertuig, dus eigenlijk kan de bak dat ook uit het PCM datasignaal halen. Maar omdat een bakfabrikant niet weet of er achter de door hem geproduceerde bak nog een tussenbak komt (en dat signaal dus af kan wijken t.o.v de output van de bak, door gebruik van de lage gearing) monteert men een eigen sensor.

Hier zie je de plek van de speed sensors bij een 45 RFE transmissie:

trans_speed_sensors.jpg

Plaatje komt van deze site, waar je ook kunt lezen dat de 45 RE bak slechts één sensor bezit.... Maar of dat bij de 46RE ook zo is???

Bij de weg: Is dit de jouwe? :

4800878.jpg

Dat is, volgens een bron op 't www, een:

Mopar Input speed sensor for Chrylser/ Dodge applications Transmission applications include 1989 through current A-604,( 41TE, and 1993 Up A 606 42 LE).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens is het niet ongewoon dat het toerental hoog blijft om voor koeling te zorgen.. hoe is het met de temperatuur als de toerentallen hoog oplopen?

't Is niet echt voor koeling gedaan, hoewel dat wel wat iets helpt natuurlijk. Dat toerental vasthouden heeft meer te maken met soepel kunnen schakelen en voorkomen van "bokken" bij gas los (vooral bij een handbak). Daarnaast is het voor een automaat erg nuttig, omdat de oliedruk in de bak op nivo blijft, da's wel zo lekker als je hem toch weer besluit in "D" te zetten... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee.. met smering. Wanneer de motor stilstaat loopt de oliepomp niet.

Met de tussenbak in "N" zou het nog wel kunnen, want dan staat de automaat ook stil.

En dat laatste is precies wat Jeep adviseert: versnellingsbak in P en tussenbak in N.

Overigens snap ik dat over dat uitrollen niet helemaal. Moderne inspuitmotoren sluiten na korte tijd de brandstoftoevoer af als er geen gas wordt gegeven. Dat is dus het meest zuinig.

Natuurlijk is die ZJ van mij een uitzondering, want ook berg af met de voet van het gaspedaal blijft de verbruiksmeter bij 6 tot 7 liter steken. sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vermoedelijk is je TPS dan naar de haaien of niet goed afgesteld... De PCM "denkt" dan dat je nog wat gas geeft en blijft inspuiten! Ook een te strak afgestelde gaskabel kan dat veroorzaken!

Bedankt. Ik zal vast gaan sparen, want volgende maand moet hij toch naar B&S en voor de APK. sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WoW wat een info allen hartelijk bedankt hiervoor!

XJos88 hartstikke fijn al dat leesvoer super!

De sensor is dezelfde als wat 87Wrangler in z´n afbeelding laat zien.

Het schakellen in de Neutraal is nu wel duidelijk en dus niet erug verstandig omdat te doen bij hogere snelheden.

De enige site met afbeelding van mogelijke plaatsing input sensor soortgelijke bak had ik i.d.d. ook nog gevonden, de 46RE wordt in ieders geval ook nog bij een dodge gebruikt.

Vandaag nog een laatste maal gebeld met de dealer en leverancier van de twee sensoren.

(nadat ik via de tussenleverancier gebeld werd, deze had toch een ritje en wou de sensor wel weer voor me terug brengen)

Monteur aan de telefoon heeft een check gedaan bij een ZJ die op de brug stond, en kon er bij deze bak ook maar een vinden.

via z´n boek moest de input speed sensor echter vlak bij de twee olie leidingen zitten en dus in de buurt van de output sensor.

Uiteindelijk.... de koerier had de informatie van de dienstdoende monteur afgelopen maandag niet goed door gegeven.... letterlijk had de monteur en leverancier gezegd : het is deze of deze maar dat moet je maar even passen... daar kreeg ik later vandaag nog een apart telefoontje over omdat de koerier navraag deed.

ik kan er nu wel om lachen want ik houd er nu wel een schat aan informatie aan over en de Jeep....... elke dag feest.

Nogmaals bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar... de motortemperatuur kan wel invloed hebben op het stationair toerental. Het toerental van een, net gestarte, koude motor zal iets hoger zijn.

Natuurlijk wordt het water sneller rondgepompt wanneer de motor bij hoge temperatuur iets sneller loopt, maar er wordt dan ook meer warmte geproduceerd!! Lood om oud ijzer dus.... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Vermoedelijk is je TPS dan naar de haaien of niet goed afgesteld... De PCM "denkt" dan dat je nog wat gas geeft en blijft inspuiten! Ook een te strak afgestelde gaskabel kan dat veroorzaken!

Die te strak afgestelde gaskabel kunnen we vergeten, want bij de 5.2 is die volgens Tony (van B&S) niet af te stellen. Het varieren van toerental bij rijden met CC heb ik ook, maar het kan ook aan de automaat-sensor liggen, gezien het feit dat de motor stationair regelmatig draait. (meteen na starten even naar 1.300, meteen terug naar 900 en na een half minuutje al naar 500-600). Hoe het ook zij, 2 januari ben ik het haasje en mag hij voor de beurt en de APK, ben al een paar weken aan het sparen...... :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...