Spring naar bijdragen

BF goodrich MUD


hkrant
 Share

Recommended Posts

Ik ben van plan om voor mijn XJ (1989) nieuwe banden te kopen: BF goodrich MUD 31x10,5/15

Wie heeft er ervaring mee om er continue op te rijden (dus ook verharde weg).

Hoe rijden ze op de snelweg (geluid, snelheidsverlies)

Is er eventueel een goed alternatief.

Alvast bedankt !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goodyear Wrangler MT/R

De belangrijkste Wrangler MT/R eigenschappen:

* Tractie in het terrein op natte en besneeuwde ondergrond

* Verbeterde tractie

* Grip op een losse ondergrond

* Verbeterde modderafvoer

* Verhoogde weerstand tegen lekrijden

Prestatie tabel

* Droge weg XXX

* Modderige weg XXXXX

* Stille rit X

* Sneeuw XXXX

* Snelheid X

* Natte weg XXX

31x10.50R15 LT 15 Q 109

Q = 160Kmh

Load idex 109 = 1025 Kg draagvermogen

Misschien geeft dit je een indruk.

Mazzel Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goodyear Wrangler MT/R

De belangrijkste Wrangler MT/R eigenschappen:

* Tractie in het terrein op natte en besneeuwde ondergrond

* Verbeterde tractie

* Grip op een losse ondergrond

* Verbeterde modderafvoer

* Verhoogde weerstand tegen lekrijden

Prestatie tabel

* Droge weg XXX

* Modderige weg XXXXX

* Stille rit X

* Sneeuw XXXX

* Snelheid X

* Natte weg XXX

31x10.50R15 LT 15 Q 109

Q = 160Kmh

Load idex 109 = 1025 Kg draagvermogen

Misschien geeft dit je een indruk.

Mazzel Rene

Uuhh, t ging om Goodrich Mud banden toch Rene... wink.giftongue.gif

Ik heb ze onder de YJ zitten, in 1 woord fantastisch! Herrie valt echt enorm mee in vgl. met andere banden.

Je hoort ze iets ja, klopt, maar echt niet overheersend. In het terrein, helemaal goed.

Ik heb ze ook 10.5 breed (33 hoog), bevallen me echt perfect, echte aanrader!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uuhh, t ging om Goodrich Mud banden toch Rene... wink.giftongue.gif

Klopt Ab,

Maar ik had hier gegevens van omdat ik deze misschien onder de ZJ wil zetten.

Weet nog niet wanneer.... smile.gif

En ik heb vernomen dat deze band ook zeer goed is.

Vandaar.....

Ik rij nu op BF AT

Mazzel Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Even inhakend op deze discussie: ik zie dat je 31"ers hebt gekocht/wilt kopen. Pasten die zonder problemen onder je XJ?

En een wat meer algemene vraag: wintertijd = winterbandentijd. Maar gelden types als deze, of de General Grabber MT die ik onlangs heb gekocht, ook als 'winterband'? (ik denk dan even aan de verzekerings- en aansprakelijkheidskwesties in Duitsland)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even inhakend op deze discussie: ik zie dat je 31"ers hebt gekocht/wilt kopen. Pasten die zonder problemen onder je XJ?

En een wat meer algemene vraag: wintertijd = winterbandentijd. Maar gelden types als deze, of de General Grabber MT die ik onlangs heb gekocht, ook als 'winterband'? (ik denk dan even aan de verzekerings- en aansprakelijkheidskwesties in Duitsland)

Mooie discussie !

De duitse wet schrijft niet over winterbanden. Die schrijft over het juist ge-equipeerd zijn voor de winter. Als je dus vast komt te zitten en je hindert daarmee het overige verkeer, ben je strafbaar. Ik ga skien in Tsjechie, en voor mijn Renault Espace (jaja) heb ik gekukkig een setje winterbanden bij de aankoop afgedealed.

Beter geen risico, en met sneeuw gewoon met winterbanden, kettingen, etc op pad gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even inhakend op deze discussie: ik zie dat je 31"ers hebt gekocht/wilt kopen. Pasten die zonder problemen onder je XJ?

En een wat meer algemene vraag: wintertijd = winterbandentijd. Maar gelden types als deze, of de General Grabber MT die ik onlangs heb gekocht, ook als 'winterband'? (ik denk dan even aan de verzekerings- en aansprakelijkheidskwesties in Duitsland)

De aanduiding "M+S", die je op heel veel 4x4 banden vind, is niet voldoende om er "winterband" van te maken. Bij een winterband is nl ook de samenstelling van het rubber en het hebben van kleine inkepingen in het loopvlak van groot beland!

Als dit teken:

ms-logo-908906.jpg

er staat ( dat sneeuwvlokje op een berg ), heb je te maken met "echte" winterbanden!

Lees wat de ANWB schreef:

Originally posted by www.anwb.nl

Sneeuwvlokje symbool en M+S logo op winterbanden

Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S, modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.

Het sneeuwvlokje symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijke wegcondities (droog, nat, sneeuw, ijs) afdekt.

Dus, dat "sneeuwvlokje" is minimaal vereist in Duitsland!! ( Een goed bevriende "bandenboer" uit de grensstreek bevestigd dit trouwens, desgevraagd!)

Overigens is het niet zo, dat Nederlanders in Duitsland verplicht op winterbanden moeten rijden... Maar bij een eventueel ongeval wordt de bewijslast wel allereerst naar de "niet winterbandenrijder" gelegd. Die mag dan aantonen dat het ongeval met winterbanden niet voorkomen had kunnen worden.... Lastig dus, en daardoor wordt je meestal schuldig, danwel aansprakelijk, gehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...