Spring naar bijdragen

Handrem stellen


Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Weet iemand of je de handrem kan stellen?

Heb net op de CD zitten kijken maar kom ik niet verder dan dat het versleten is en moet vervangen.

Ik vind de slag nu te groot, pas op het einde gaat hij remmen.....

Iemand een idee? En kan dit van binnen uit, consul weg halen of ergens anders....

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het WJ manual schrijft wel degelijk van een instelmogelijkheid (knippen en plakken lukt niet):

1) Remove wheel and tire asssemblies;

2) Secure rotor with two wheel nuts;

3) Remove rubber access plug form back of splash shield;

4) Insert brake tool through access hole in splash shield. Position tool at the bottom of star wheel;

5) Rotate star wheel upward to expand shoes (while facing front of vehilce);

6) Expand shoes until light drag is experienced. Then back off adjuster screw only enough to eliminate drag;

7) Install plug in splash shield access hole;

8) Install wheel and tire assemblies;

Het gaat erom dat er een stervormig wieltje zorgt voor de afstelling van de handremshoentjes.

Groeten JPK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 years later...

Ik heb geprobeerd de handrem af te stellen op de manier die in de manual wordt beschreven echter blijft de handrem niet goed werken.

De handrem is maximaal aangetrokken en staat bijna verticaal en toch rijdt ie gewoon weg als ik hem in drive zet zonder gas te geven.

Iemand een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de ZJ had ik dat probleem ook, kwam aan het licht door de APK.

Bij een automaat gebruik ik de handrem nooit en dat is gelijk een oorzaak van het probleem.

Na het vervangen van de (te) kleine remschoenen deed de parkeerrem nog steeds weinig en trok ik hem stationair in de drive er doorheen.

Stellen hielp ook weinig, uiteindelijk de nokken op de grondplaat gedemonteerd en lopend gemaakt, deze zaten vastgerot.

Daarna was de rem goed genoeg voor de apk, maar het blijft een iel dingetje voor een 5.2 van dit gewicht

Wellicht is het bij de WJ hetzelfde, al weet ik dat niet zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag wederom geprobeerd om de achterschijven eraf te krijgen maar dit lukt mij echt niet! Hebben juliie hier ervaring mee? 

 

Ja, bij de KJ ging dat ook heel lastig. Heb je de 2 pinnetjes die op de wielbout zit los gedraaid? Ik heb daarna gewoon net zo lang de hamer gebruikt totdat ik ze eruit kreeg. Ik zou de schijven toch gaan vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met je ene hand de schijf bovenaan flink naar binnen duwen (naar de wielkast toe dus) en dan onderaan met een grote hamer korte droge tikken geven...  Dan komt hij zeker.  Een beetje kruipolie tussen de schijf en de wielnaaf spuiten helpt ook wel wat.

 

Gewoon er op hameren zonder tegendruk met je hand lost niks op, want de kracht verspreidt zich rondom.  Je moet hem in feite scheef kloppen.

 

ps. take care of fingers.... ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Arjan,

 

Wat hebben je remklauwen te maken met de handrem ?  Als die klauwen niet dom doen, zou ik ze gewoon gerust laten.

Hallo Frans,

 

Als ik rem dan hobbelt de Grand. Ik heb de voorkant al vervangen maar dit is nog steeds. (Schijven krom?) Nu ben ik langs de APK geweest en daar tillen ze nogal zwaar aan de handrem. Afstellen lukt niet meer dus ga ik de remschoenen vernieuwen.

 

Nu zag ik ook dat het rubber van de remklauw RA kapot/vergaan is en wil dit verhelpen dus reviseer ik maar allebei de klauwen.

 

Dus nieuwe schijven, remschoenen, remblokken en gereviseerde klauwen. dan kan het er weer tegenaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah zo, ja, dan is het beter het in orde te stellen.

 

Ik heb onlangs ook mijn handremschoenen vernieuwd, en nu kun je de handrem dichtrekken, en blijft de Grand tenminste staan als je hem in D zet.

 

Vorig jaar tilden ze daar ook zwaar aan op de keuring....

 

Mijn remschoenen waren gewoon week geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo! de schijven zijn er met wat geweld toch afgekomen! Handremschoenen zijn vervangen! Ze waren ook echt wel aan vervanging toe.

op rechtsachter zat bijna geen materiaal meer.

 

Nu ff wachten op de remschijven, remblokken en revisiesetjes voor de remklauwen. :dry:

Tot dan staat de Grand op assteunen!

 

Ik ben echt blij met de tips! Dit scheelt echt veel geld die je anders bij de Garage in kan leveren. :lol:   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Hij stond toch op assteunen??

Toen ik de remschijven en de blokken had binnen gekregen heb ik de boel gemonteerd en getest en kwam tot de ontdekking dat de handrem niet optimaal werkte. Dus de boel weer op de krik en op het moment dat ik de assteun eronder wilde zetten gebeurde het.

Wat voor garagekrik gebruiken jullie en waar plaatsen jullie die als je maar 1 wiel de lucht in wil hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik de remschijven en de blokken had binnen gekregen heb ik de boel gemonteerd en getest en kwam tot de ontdekking dat de handrem niet optimaal werkte. Dus de boel weer op de krik en op het moment dat ik de assteun eronder wilde zetten gebeurde het.

Wat voor garagekrik gebruiken jullie en waar plaatsen jullie die als je maar 1 wiel de lucht in wil hebben?

 

Wat voor garage krik maakt niet zoveel uit, zolang hij maar op een stevige ondergrond staat en op een stevig, liefst vlak, punt van de auto wordt gezet. Waar precies is afhankelijk van het type as en ophanging. Zorg er ook voor dat de auto niet kan gaan rollen. De assteunen zo ver mogelijk naar buiten zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...