Spring naar bijdragen

Chevy 5.7 blok in YJ


Nitro71
 Share

Recommended Posts

Ik zag op MP een YJ staan met een 5.7 liter V8 blok dat ook op kenteken vermeld staat. Nu ben ik zelf wel gecharmeerd van de vierkante koplampen variant en ook van V8's dus dat leek me een mooie combinatie. Nu weet ik ook wel dat de YJ nooit officieel met een V8 is geleverd, en al zeker niet met een 5.7 liter dus toen heb ik maar eens gebeld naar die gast. Hij vertelde me dat het, zoals ik al reeds vermoedde, inderdaad een omgebouwde was met een Chevy 350 blok.

Nu vraag ik me af of dit niet een beetje als heiligschennis wordt gezien... Zo'n GM blok in een Mopar... Ik weet het niet.

Die kerel gaf trouwens aan dat hij dacht dat het blok 200pk zou moeten leveren terwijl er in de advertentie (en op de RDW site) 110kW staat en dat is toch echt 150pk en geen 200. Hij wist ook niet waar het blok uit kwam dus ik ga er eigenlijk vanuit dat het een of ander oud midden jaren 70 150pk blok is.

Maar goed... Toch maar even langs bij die gast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb zelf redelijk wat ervaring met V8 blokken en weet dat een SBC (small block Chevy) fabrieks af tussen de 105 PK en de 400 PK kan leveren, het ligt allemaal aan de goodies die erin zitten (nokkenas, kleppen, zuigers)

wat je kan doen is via het castingnummer bekijken uit welk jaar het blok komt en in welke auto die geleverd is en hoeveel vermogen die gaf op dat moment, daar zijn complete boekwerken van.

en een voordeel bij een V8 is natuurlijk dat ze meer koppel hebben en een verschrikkelijk mooi geluid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb zelf redelijk wat ervaring met V8 blokken en weet dat een SBC (small block Chevy) fabrieks af tussen de 105 PK en de 400 PK kan leveren, het ligt allemaal aan de goodies die erin zitten (nokkenas, kleppen, zuigers)

wat je kan doen is via het castingnummer bekijken uit welk jaar het blok komt en in welke auto die geleverd is en hoeveel vermogen die gaf op dat moment, daar zijn complete boekwerken van.

en een voordeel bij een V8 is natuurlijk dat ze meer koppel hebben en een verschrikkelijk mooi geluid.

Ik zal het castingnummer eens opzoeken. Ik zie op het internet inderdaad al een aantal sites met lijsten nummers. Een V8 is leuk maar in een V8 met een stuk minder pk's dan een 6 cylinder HO heb ik geen zin. Ook al win je dan aan koppel.

Aan de 110kW die het RDW aangeeft hecht ik overigens niet teveel waarde. Dat kan best harstikke fout zijn. Zo ver ik weet zetten ze hem niet op een vermogensbank bij omkeuring naar een ander type blok. Ik ken iemand die een Honda VTEC blok in zijn Mini heeft gezet en daar hebben ze dat ook niet gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is nu allemaal wel leuk , maar hoeveel gedoe is het om zo'n ding door de keuring te krijgen? Wat komt er dan nog allemaal bij kijken?

Een andere leuke conversiemotor is de Chevy 262 V6. Adapterplaat naar de AX15 bak is verkrijgbaar bij Novak , de motor heeft het juiste aantal cilinders , is licht en goed voor in het terrein.

Maar inderdaad , geen V8 sound.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet inderdaad overwegen of de hoeveelheid werk de voordelen rechtvaardigd. Natuurlijk: Zo'n V8 klinkt heerlijk! Maar andere voordelen, boven een 4.0i zijn er eigelijk niet. Ja, ok, het vermogen en/of koppel stijgt natuurlijk... maar de 4.0i is voor een YJ sterk zat.

Maar deze staat al op kenteken! Dus dan moet je er gewoon van genieten! Dus als 'ie goed is: kopen! Ook al heeft 'ie wat minder peekaa's dan de 4.0i, dan nog maakt het koppel én het al bij een veel lager toerental bereiken van het max. vermogen dat wel goed!

Dus ombouwen naar V8: Denk even na waarom. Maar zit 'ie er al in: Genieten van het geluid en de soepelheid!!

* Tevens even verplaatst naar 't YJ forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is nu allemaal wel leuk , maar hoeveel gedoe is het om zo'n ding door de keuring te krijgen? Wat komt er dan nog allemaal bij kijken?

Dat valt best mee. Zoals ik al zei ken ik iemand die zijn auto bij het RDW heeft laten herkeuren in verband met een andere (sterkere) motor. Net als bij het importeren van voertuigen zijn de meeste mensen er bang voor omdat ze niet precies weten hoe het werkt en omdat de informatie vaak niet makkelijk te krijgen is.

Afgaande op het varhaal van die vriend van me, moet je gewoon naar de keuring en dan rijden ze er een rondje mee op de speciale testbaan en voor de rest is het een nauwkeurige APK en bekijken ze alles wat je hebt aangepast. Even ter vergelijk: Die vriend van me had een Honda VTEC motor in een Mini gelepeld en daar is heel wat aan verzaagd en gelast. Bijna alle strukturele delen had hij veranderd, waaronder subframes, remmen, assen enzovoorts. Dat was allemaal geen probleem dus ik denk dat een V8 conversie voor een Jeep ook wel moet lukken. De emissie eisen zijn overigens wel iets waar je rekening mee moet houden dus probeer geen V8 blok uit 1971 in een Jeep uit 2006 te zetten want dan ga je wel problemen krijgen.

Zie ook: http://www.markoos.net/html/home/crxmini.htm (voor wie het interesseert)

Maar nog even terugkomend op een ander puntje... Is het 'not done' om een GM blok in je Jeep te hangen of valt dat wel mee? In een Dodge Charger hang je bijvoorbeeld ook geen GM blok want dan raak je het ding nooit meer kwijt. Nou is dat ook wel een heel andere auto maar het gaat om het idee. Ik ben zelf niet zo'n purist overigens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is nu allemaal wel leuk , maar hoeveel gedoe is het om zo'n ding door de keuring te krijgen? Wat komt er dan nog allemaal bij kijken?

Een andere leuke conversiemotor is de Chevy 262 V6. Adapterplaat naar de AX15 bak is verkrijgbaar bij Novak , de motor heeft het juiste aantal cilinders , is licht en goed voor in het terrein.

Maar inderdaad , geen V8 sound.

volgens mij is de adapter plaat voor de 262 V6 en de 350 V8 het zelfde aangezien de V6 een V8 -2 is met de zelfde specs qua blokhoogte e.d. ook bv. een cilinder kop van een 350 past op een 4.3 als je de 1/4de eraf haalt en de koelkanalen afplugt.

nadeel is wel dat een AX15 bak moeite gaat hebben om het vermogen van de V8 aan te kunnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo... Vandaag proef gereden in de betreffende auto. Aan iedereen die zegt dat een 6 cylinder power zat heeft en een 8 cylinder alleen maar mooi klinkt: Je liegt! Potdomme, wat een verschil zeg. In de twee 6 cylinders waar ik in heb proefgereden had ik het gevoel had dat ik continu zat te wachten op een krachtexplosie die niet kwam. De V8 sleurt gewoon veel en veel harder en dus is de funfactor ook een stuk hoger. Bij de 6 cylinder had ik het idee dat het gewoon een zware en trage auto was terwijl ik bij de V8 het idee had dat hij zo belachelijk hard trok dat ik er om moest lachen. Veel soepeler ook, zo'n V8. Lekker in de 3 vanuit een bocht wegtrekken en geen centje pijn.

Enneh, oh ja... ik heb hem niet gekocht. Ik vond, gezien de staat, de auto het geld niet waard. Er moest nog te veel aan gebeuren naar mijn zin. Ik ga nog wel een bod doen maar ik denk niet dat ik hem daar voor mee krijg.

Maar ik weet nu wel dat ik nevernooit een 6 cylinder zal kopen.

Ik weet trouwens nog niet exact wat voor blok er in zat. Hij zou me de bloknummers nog mailen en dan kan ik het wel proberen uit te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij is de adapter plaat voor de 262 V6 en de 350 V8 het zelfde aangezien de V6 een V8 -2 is met de zelfde specs qua blokhoogte e.d. ook bv. een cilinder kop van een 350 past op een 4.3 als je de 1/4de eraf haalt en de koelkanalen afplugt.

nadeel is wel dat een AX15 bak moeite gaat hebben om het vermogen van de V8 aan te kunnen

welke adapterplaat is dat ik zoek zo eentje ik wil een v8 in mijn wrangler duwen

maar aangezien ik geen deftige amc meer vind moet ik op zoek naar een chevy blok

dus ik zou mijn ax15 willen behouden (voorlopig toch en die achter een v8 steken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo... Vandaag proef gereden in de betreffende auto. Aan iedereen die zegt dat een 6 cylinder power zat heeft en een 8 cylinder alleen maar mooi klinkt: Je liegt!

Ik denk dat ik mijn statement hierboven weer even moet herzien. Vandaag heb ik in een CJ7 met standaard V8 gereden (304 of 360, daar wil ik vanaf zijn) maar die had een stuk minder vermogen dan het ding waar ik het hierboven over had. Die had dus blijkbaar stiekem veel meer pk's. Ik vond de V8 waar ik vandaag mee heb gereden een stuk minder dan die van vorige week maar het was wel een hele mooie auto. Ben nog een beetje aan het twijfelen of ik hem wel wil hebben. Ik heb toch een beetje het idee dat er een ander blok in moet of in ieder geval een heel andere nokkenas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik mijn statement hierboven weer even moet herzien. Vandaag heb ik in een CJ7 met standaard V8 gereden (304 of 360, daar wil ik vanaf zijn) maar die had een stuk minder vermogen dan het ding waar ik het hierboven over had. Die had dus blijkbaar stiekem veel meer pk's. Ik vond de V8 waar ik vandaag mee heb gereden een stuk minder dan die van vorige week maar het was wel een hele mooie auto. Ben nog een beetje aan het twijfelen of ik hem wel wil hebben. Ik heb toch een beetje het idee dat er een ander blok in moet of in ieder geval een heel andere nokkenas.

Als je alleen voor de pk's gaat, waarom dan geen ferrari tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat wil je eigenlijk met een Jeep?

het terrein in? of blijft die alleen op harde ondergrond.

Beide en daarbij wil ik best wat consessies aan comfort etc maken. Ik hoef er niet dagelijks mee naar het werk ofzo.

In het terrein heb je meer aan koppel dan aan peekaa's smile.gif

Dat geloof ik maar het ding waar ik vorige week in reed had naast veel pk's ook bere veel koppel in de lagere regionen. Ik weet zeker dat hij ook een stuk meer koppel had en hij liep onderin ook een stuk soepeler. Je maakt mij niet wijs dat dat slechter in het terrein zal zijn.

Langzaamaan begin ik een beetje te beseffen dat de Jeep die ik zoek niet kant en klaar rond rijdt (of althans niet te koop op dit moment). Ik ben stilaan al aan het nadenken geslagen over of ik zin heb om zelf b.v. een lijn-6 naar V8 conversie te doen. Het mooiste lijkt me dan om een midden jaren 90 V8 blok te nemen met in ieder geval injectie. Iets van een LT1 blok uit een Camaro of zoiets dergelijks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een Wrangler met 4.0i heeft een acceleratie van 0-100 binnen de 10 seconden.... en bijna 190 peekaa bij 4400 toeren...

Heb je in zoeen gereden, of was de 6 cilinder proefrit in een 4.2?

Ik heb in 2 4.0 HO's gereden (injectie etc). Ik dacht eerst serieus dat het de auto was maar de tweede was exact hetzelfde. Die 10 seconden.. is dat met 33's en standaard diff?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee.. da's met originele banden en diff.

Overigens is er nog een manier om je vermogen/koppel te verhogen: De motor "stroken" !

Simpel gezegd plaats je een krukas met drijfstangen van een 4.2 in een 4.0 blok. Resultaat is een 4.7 liter motor met duidelijk meer vermogen en een hoger koppel bij minder toeren dan de 4.0i. Daarnaast heb je geen problemen met 't kenteken enzo...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...