jan82 Geplaatst August 3, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2006 Dag iedereen Vandaag heeft het in Belgisch Limburg eindelijk nog eens geregend. Helaas is daardoor weer een mankement tevoorschijn gekomen aan mijn XJ: Ik heb het ABS systeem verwijderd en vervangen door een conventioneel remsysteem. Nu merk ik dat bij regenweer (en dus waarschijnlijk ook bij sneeuw) mijn achterwielen blokkeren, terwijl mijn voorwielen nauwelijks remmen. Gevolg is dat mijn auto bij elke rembeurt naar links of naar rechts uitslaat (achteraan). Kan ik hier ergens wat aan bijregelen zonder meteen de remverdeler (die trouwens mee vervangen is met het remsysteem) opnieuw te moeten vervangen? Hopelijk is er een oplossing mogelijk zonder de leidingen los te moeten koppelen, want daar heb ik niet alle gereedschap voor. Alvast bedankt! Jan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeplover Geplaatst August 3, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2006 Ik heb dat ook voor soms ,,, dat hij achteraan blokkeert en heb niets veranderd Dag iedereenVandaag heeft het in Belgisch Limburg eindelijk nog eens geregend. Helaas is daardoor weer een mankement tevoorschijn gekomen aan mijn XJ: Ik heb het ABS systeem verwijderd en vervangen door een conventioneel remsysteem. Nu merk ik dat bij regenweer (en dus waarschijnlijk ook bij sneeuw) mijn achterwielen blokkeren, terwijl mijn voorwielen nauwelijks remmen. Gevolg is dat mijn auto bij elke rembeurt naar links of naar rechts uitslaat (achteraan). Kan ik hier ergens wat aan bijregelen zonder meteen de remverdeler (die trouwens mee vervangen is met het remsysteem) opnieuw te moeten vervangen? Hopelijk is er een oplossing mogelijk zonder de leidingen los te moeten koppelen, want daar heb ik niet alle gereedschap voor. Alvast bedankt! Jan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 3, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2006 Volgens mij is zo'n ding niet echt te stellen. Heb je wel het juiste type gemonteerd??? (Van een XJ zonder ABS dus...?) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst August 3, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2006 Volgens mij is zo'n ding niet echt te stellen. Heb je wel het juiste type gemonteerd??? (Van een XJ zonder ABS dus...?) Volgens mij wel , want hij zegt dat ie met het systeem mee vervangen is -( wat niet zegt of het ding nieuw is of gebruikt of het goede type.........maar je moet toch ergens van uit gaan?). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 3, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2006 Ja, maar als er bijvoorbeeld één uit een ZJ, met schijven achter, ingezet is..... Dan is de balans wel weg! En dan is er nog het verschil in remtrommels tussen oude en nieuwere XJ's... ( omslagpunt ergens rond '90) Toen werden de trommels kleiner en de schoenen breder... Ik weet niet of de regelaar daarop aangepast is, destijds.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jan82 Geplaatst August 4, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2006 Volgens mij wel , want hij zegt dat ie met het systeem mee vervangen is -( wat niet zegt of het ding nieuw is of gebruikt of het goede type.........maar je moet toch ergens van uit gaan?). Enkel de hoofdremcylinder en remverdeler (blokje) zijn vervangen. In en rond de trommels is er niets veranderd. Ik heb nu wel gezien bij B&S dat de kleine rempompjes voor in de trommels andere zijn met ABS dan die zonder ABS. Zou het hieraan kunnen liggen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob Kramer Geplaatst August 4, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2006 Hoorde je voorheen,dus voor de verbouwing,de ABS achter ingrijpen? Het kan zijn dat je remkracht achter gewoon te sterk is voor het gewicht van je wagen. Leg eens een bruut gewicht achterin,een paar honderd kilo. Als het dan goed gaat weet je genoeg. Oude types Dodge hadden hetzelfde probleem.Kijk voor de lol eens op www.dtbweb.nl voor de geweldige combinatie : achterrem-APK. Daar staan ook tips om een en ander te verhelpen Groet'n uut 't Noord'n. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst August 4, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2006 ik heb datzelfde gehad bij 3 jeeps 2 wranglers en een cherokee. Het was bij mij ook voornamelijk bij nat weer. Bij de eerste auto heb ik de hoofremcilinder, remdrukverdeler, achterremschoenen vervangen. Uiteindelijke conclusie. Bij allemaal was na het verwijderen van de handremkabels het euvel verholpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jan82 Geplaatst August 5, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2006 Op dtbweb blijkt dan uiteindelijk ook dat kleinere remcylinders toch de beste oplossing zijn. Ik ga ze bestellen bij B&S en zij zullen me ook wel weten te vertellen welke onderdelen nog vervangen moeten worden bij het uitschakelen van de ABS. En die optie met het betonblok wordt niet toegelaten bij de Belgische autokeuring Wat is trouwens de makkelijkste manier om die achterste remcylinders te vervangen? Kan er iemand eens stap voor stap omschrijven hoe ik bij de XJ het makkelijkst de remdruk eraf haal en hoe ik na het monteren het remsysteem ontlucht? Hoorde je voorheen,dus voor de verbouwing,de ABS achter ingrijpen?Het kan zijn dat je remkracht achter gewoon te sterk is voor het gewicht van je wagen. Leg eens een bruut gewicht achterin,een paar honderd kilo. Als het dan goed gaat weet je genoeg. Oude types Dodge hadden hetzelfde probleem.Kijk voor de lol eens op www.dtbweb.nl voor de geweldige combinatie : achterrem-APK. Daar staan ook tips om een en ander te verhelpen Groet'n uut 't Noord'n. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bruggink Geplaatst August 7, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 7, 2006 Hoi, ik heb het ook, maar voornamelijk als het weer wat kouder wordt en ik heb de auto op de handrem gehad. Dan is het een kwestie van een paar keer de handrem op en neer en dan is het euvel verholpen. Althans in mijn geval, soms vergeet ik het wel eens maar dan wordt ik na de eerste voet op het rempedaal er snel aan herinnerd. Als ik een paar minuten gereden heb en enkele malen kort geremd is het ook over. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jan82 Geplaatst August 10, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2006 Ik heb die remcylinders voor de achterwielen dus besteld bij B&S. Kan er iemand me eens zo gedetailleerd mogelijk en stap voor stap uitleggen hoe ik te werk moet gaan? (verwijderen, plaatsen, ontluchten!) Bedankt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
René Geplaatst August 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2006 Zeg, als ik zo weinig verstand van remmen had, zou ik het uitbesteden. Goede remmen zijn heel belangrijk en kun je beter geen risico mee nemen. Denk goed na voor je aan zo iets fundamenteels begint. Zoniet, koop een Haynes manual en probeer het. René In de volgende website staat er wat over remolie vervangen geschreven: http://www.go.jeep-xj.info/HowtoService.htm http://www.go.jeep-xj.info is zowieso altijd wel erg informatief. René Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 15, 2006 Niets aan bovenstaande schrijver toe te voegen! Remmen zijn te belangrijk om "zomaar" aan te beginnen. Vervangen van remcilinders is een redelijke klus, waarbij de gehele schoenen en verenzooi eraf moet. Erg belangrijk dat dat allemaal weer correct gemonteerd wordt, anders.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jan82 Geplaatst August 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2006 Niets aan bovenstaande schrijver toe te voegen! Remmen zijn te belangrijk om "zomaar" aan te beginnen. Vervangen van remcilinders is een redelijke klus, waarbij de gehele schoenen en verenzooi eraf moet. Erg belangrijk dat dat allemaal weer correct gemonteerd wordt, anders.... Geen paniek! Ik heb deskundige hulp gevonden! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst August 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 16, 2006 Er is hier geen paniek beste jan82, alleen bezorgdheid en een goed advies Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst August 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst August 17, 2006 Al die moeite om het ABS eruit te krijgen... Ik heb geen ABS en had het zelfs een prettiger idee gevonden als het er wel in zat. Maar is het nou goed gekomen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.