Spring naar bijdragen

Achterwielen blokkeren


jan82
 Share

Recommended Posts

Dag iedereen

Vandaag heeft het in Belgisch Limburg eindelijk nog eens geregend. Helaas is daardoor weer een mankement tevoorschijn gekomen aan mijn XJ:

Ik heb het ABS systeem verwijderd en vervangen door een conventioneel remsysteem. Nu merk ik dat bij regenweer (en dus waarschijnlijk ook bij sneeuw) mijn achterwielen blokkeren, terwijl mijn voorwielen nauwelijks remmen. Gevolg is dat mijn auto bij elke rembeurt naar links of naar rechts uitslaat (achteraan).

Kan ik hier ergens wat aan bijregelen zonder meteen de remverdeler (die trouwens mee vervangen is met het remsysteem) opnieuw te moeten vervangen? Hopelijk is er een oplossing mogelijk zonder de leidingen los te moeten koppelen, want daar heb ik niet alle gereedschap voor.

Alvast bedankt!

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dat ook voor soms ,,, dat hij achteraan blokkeert en heb niets veranderd

Dag iedereen

Vandaag heeft het in Belgisch Limburg eindelijk nog eens geregend. Helaas is daardoor weer een mankement tevoorschijn gekomen aan mijn XJ:

Ik heb het ABS systeem verwijderd en vervangen door een conventioneel remsysteem. Nu merk ik dat bij regenweer (en dus waarschijnlijk ook bij sneeuw) mijn achterwielen blokkeren, terwijl mijn voorwielen nauwelijks remmen. Gevolg is dat mijn auto bij elke rembeurt naar links of naar rechts uitslaat (achteraan).

Kan ik hier ergens wat aan bijregelen zonder meteen de remverdeler (die trouwens mee vervangen is met het remsysteem) opnieuw te moeten vervangen? Hopelijk is er een oplossing mogelijk zonder de leidingen los te moeten koppelen, want daar heb ik niet alle gereedschap voor.

Alvast bedankt!

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, maar als er bijvoorbeeld één uit een ZJ, met schijven achter, ingezet is..... Dan is de balans wel weg!

En dan is er nog het verschil in remtrommels tussen oude en nieuwere XJ's... ( omslagpunt ergens rond '90) Toen werden de trommels kleiner en de schoenen breder... Ik weet niet of de regelaar daarop aangepast is, destijds....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij wel , want hij zegt dat ie met het systeem mee vervangen is -( wat niet zegt of het ding nieuw is of gebruikt of het goede type.........maar je moet toch ergens van uit gaan?).

Enkel de hoofdremcylinder en remverdeler (blokje) zijn vervangen. In en rond de trommels is er niets veranderd. Ik heb nu wel gezien bij B&S dat de kleine rempompjes voor in de trommels andere zijn met ABS dan die zonder ABS. Zou het hieraan kunnen liggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoorde je voorheen,dus voor de verbouwing,de ABS achter ingrijpen?

Het kan zijn dat je remkracht achter gewoon te sterk is voor het gewicht van je wagen.

Leg eens een bruut gewicht achterin,een paar honderd kilo.

Als het dan goed gaat weet je genoeg.

Oude types Dodge hadden hetzelfde probleem.Kijk voor de lol eens op www.dtbweb.nl voor de geweldige combinatie : achterrem-APK. dry.gif

Daar staan ook tips om een en ander te verhelpen wink.gif

Groet'n uut 't Noord'n.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb datzelfde gehad bij 3 jeeps 2 wranglers en een cherokee.

Het was bij mij ook voornamelijk bij nat weer.

Bij de eerste auto heb ik de hoofremcilinder, remdrukverdeler, achterremschoenen vervangen.

Uiteindelijke conclusie.

Bij allemaal was na het verwijderen van de handremkabels het euvel verholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dtbweb blijkt dan uiteindelijk ook dat kleinere remcylinders toch de beste oplossing zijn. Ik ga ze bestellen bij B&S en zij zullen me ook wel weten te vertellen welke onderdelen nog vervangen moeten worden bij het uitschakelen van de ABS.

En die optie met het betonblok wordt niet toegelaten bij de Belgische autokeuring sad.gif

Wat is trouwens de makkelijkste manier om die achterste remcylinders te vervangen? Kan er iemand eens stap voor stap omschrijven hoe ik bij de XJ het makkelijkst de remdruk eraf haal en hoe ik na het monteren het remsysteem ontlucht?

Hoorde je voorheen,dus voor de verbouwing,de ABS achter ingrijpen?

Het kan zijn dat je remkracht achter gewoon te sterk is voor het gewicht van je wagen.

Leg eens een bruut gewicht achterin,een paar honderd kilo.

Als het dan goed gaat weet je genoeg.

Oude types Dodge hadden hetzelfde probleem.Kijk voor de lol eens op www.dtbweb.nl voor de geweldige combinatie : achterrem-APK. dry.gif

Daar staan ook tips om een en ander te verhelpen wink.gif

Groet'n uut 't Noord'n.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, ik heb het ook, maar voornamelijk als het weer wat kouder wordt en ik heb de auto op de handrem gehad. Dan is het een kwestie van een paar keer de handrem op en neer en dan is het euvel verholpen. Althans in mijn geval, soms vergeet ik het wel eens maar dan wordt ik na de eerste voet op het rempedaal er snel aan herinnerd. Als ik een paar minuten gereden heb en enkele malen kort geremd is het ook over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeg, als ik zo weinig verstand van remmen had, zou ik het uitbesteden.

Goede remmen zijn heel belangrijk en kun je beter geen risico mee nemen.

Denk goed na voor je aan zo iets fundamenteels begint.

Zoniet, koop een Haynes manual en probeer het.

René

In de volgende website staat er wat over remolie vervangen geschreven:

http://www.go.jeep-xj.info/HowtoService.htm

http://www.go.jeep-xj.info is zowieso altijd wel erg informatief.

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niets aan bovenstaande schrijver toe te voegen!

Remmen zijn te belangrijk om "zomaar" aan te beginnen. Vervangen van remcilinders is een redelijke klus, waarbij de gehele schoenen en verenzooi eraf moet. Erg belangrijk dat dat allemaal weer correct gemonteerd wordt, anders.... ph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niets aan bovenstaande schrijver toe te voegen!

Remmen zijn te belangrijk om "zomaar" aan te beginnen. Vervangen van remcilinders is een redelijke klus, waarbij de gehele schoenen en verenzooi eraf moet. Erg belangrijk dat dat allemaal weer correct gemonteerd wordt, anders.... ph34r.gif

Geen paniek! Ik heb deskundige hulp gevonden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...