Spring naar bijdragen

Vapor Lock


RANDOMAN
 Share

Recommended Posts

Dit keer even geen Jeepprobleem maar een probleem met de boot. Moet ook kunnen hier lijkt me met al die techneuten.

Wat is het probleem?

Boot opgehaald met revisieblok, een 140 pk viercilinder. Getankt met euro 98 en daarna een flink eind gevaren. Niets aan de hand. Daarna bij de jachthaven euro 95 getankt. Ook niets aan de hand. Na een halve dag varen begonnen de problemen. Blok leek wel steeds minder benzine te krijgen om er uiteindelijk helemaal mee te stoppen.

Wanneer het blok in zijn vrij veel toeren maakt houdt die niet in, echter wanneer je gaat varen op toeren weer wel. Inmiddels de brandstofpomp, waterafschijder, leidingen, tankaanzuiger en carberateur gechecked. Maar daar is dus helemaal niets mee aan de hand.

Nu las ik op inet het probleem vapor lock, maar weet hier eigenlijk vrij weinig over. Kan het vaporlock probleem ontstaan door slechte benzine? Ontstaat het sneller wanneer je op 95 rijdt/vaart dan op 98? Hoe kan ik controleren/testen of dit het probleem is? Als vapor lock probleem optreed, waar treed het dan op? In de benzinepomp (is een mechanische), de carberateur of in 1 van de leidingen. Benzinetank zelf lijkt me uitgesloten omdat die aan de andere kant van de boot ligt en daardoor onmogelijk warm kan worden.

Help me out en alvast bedankt!

Links naar info over dit onderwerp zijn ook prima..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is het een inboard of een outboard.??

Het kan namelijk bij een inboard dat bij de aanzuiging van je tank er vuil verzameld.

Waar bij een vaste brandstoftank een veer met een kogel zit om te voorkomen dat je brandstof terug loopt. Er kan vuil zitten en dat daardoor je brandstfpomp niet genoeg krijgt. Stationair wel en in zn vrij bij hogere toeren ook.

Maar bij varen met volle belasting gaat het dan fout.

Ook kan er water bij je brandstof zitten en dan moet je waterscheidingsfilter vervangen. Dat werkt totdat de nieuwe ook vol zit.

hij krijgt gewoon niet genoeg brandstof. Ik heb hetzelfde probleem. en heb er een tweede waterafscheider tussen gebouwd met blanco peilglas en aftapkraan. maar ook dat hielp niet. Kan ook dat klepje van je brandstofpomp niet helemaal goed afsluit en klappert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vapour lock kun je eenvoudig voorkomen door de brandstofleidingen/slangen zover mogelijk weg te houden van warmtebronnen.

Controleer de doorstroming van je brandstofsysteem eens goed, zit er misschien zo'n goedkoop doorzichtig filtertje tussen je slangen? Meteen weghalen, die zorgen vaak coor dit soort problemen. Of zorg in ieder geval dat je een nieuwe bij je hebt zodat je hem kunt vervangen als je op het water zit.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vapour lock kan alleen optreden bij warme/hete motor. Doet hij koud ook moeilijk, dan is het geen vapour lock.

98 of 95 lijkt me ook weinig verschil te maken.

Zelf denk ik aan heel wat anders. Wat ik zelf heb meegemaakt en dezelfde problemen geeft:

In de lange zuigleiding van de pomp naar de tank, kon wel eens een heel klein lekje zitten. Daar merk je weinig tot niets van, want de leiding heeft onderdruk (de pomp zuigt) of is drukloos. De benzine zal er niet meteen uitlopen, maar als de pomp moet zuigen kan er wel lucht inkomen! En op lucht, dat weet je absoluut zeker als je een jeep hebt, loopt een motor niet!

Onbelast wil dan vaak nog wel, de pomp brengt dan genoeg op , al is het met luchtbellen, om de motor aan de draai te houden. Echter zodra je belast gas geeft, daalt het benzineniveau in de vlotterkamer snel en de pomp vult dat aan met...lucht!

Ik kwam er destijds achter door een tank van een outboard aan de motor aan te sluiten.. Je raadt het al: lopen als een nieuwe! Daarna een lange slang dwars door de boot vanaf de eigen tank: ook alles ok!

Achteraf bleek er een slang, net bij de overgang van de koperen leiding naar rubber, poreus te zijn.... zoek er maar naar als er op het oog niets lekt...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overal zitten nieuwe brandstofslangen op. Enige wat nog origneel is is het koperen gedeellte dat van het blok naar de benzinetank in de punt loopt. Kan zo'n koperen kabel ook poreus zijn?

Er zit net een nieuw waterafscheidingsfilter op, resultaat nul.

Ik heb een metalen tank ook daar de boel los gehad en eraan gezogen maar zonder probleem een enorme sloot benzine in mijn mond. lijkt me dat het daar ook niet aan ligt.

Met de brandstofpomp naar de reparateur gegaan. Volgens hem functioneerde dat ding prima.

Carberateur opengehaald. Geen verstoppingen..

Het probleem doet zich voor alsik een tijdje op constante toeren aan het varen ben. opeens gaat de steeds meer inhouden tot het moment dat die alleen stationair wil draaien. Een paar dagen later weer gaan varen en hetzelfde euvel. Eerst doet die het normaal en na een korte periode constant varen weer inhouden. Extra gas geven helpt niet omdat de motor dan nog meer smoort.

Moet dus denk ik toch iets met de toevoer van de benzine zijn. Ik weet nu alleen echt niet meer wat het zou kunnen zijn. Ga er een reservetank op aansluiten om uit te zoeken o het wellicht dan toch een klein lekje in 1 van de koperen kabels is.

Tank trekt in ieder geval niet vacuum, ontluchten doet die prima.

Thx voor het meedenken iig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

VAPOR LOCK

When gasoline overheats and boils inside the carburetor bowl or fuel pump of a hot engine, it ceases to flow. This can cause stalling or hard starting. This is called vapor lock, and it usually happens during hot weather. If a hot engine won't start, all you can do is let it sit and cool off. You should check the cooling system to see if anything is causing the engine to run unusually hot (a bad thermostat or cooling fan, for example). Switching brands of gasoline may also help.

Toch nog maar even een fraaie omschrijving voor je opgezocht.... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vraagje, heb je een op het motorblok gemonteerd benzinepomp? als je hem los hebt gehad, heb je een originele pakking gebruikt bij het monteren. is heel belangrijk voor de afstand (armpje) en de warmteisolatie van motor naar pomp. Ik heb ook wel eens een verkeerde slang gebruikt (perszijde) die als hij warm was ietsjes week werd waardoor de benzine die door de benzinepomp werd opgebracht weer terug ging voor het persklepje dicht was, ongeveer het zelfde verschijnsel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het een Vapor Lock is dan betekend dit verdampte benzine in de carburateur, ontstaan doordat de carburateur te warm is geworden. Maar goed dit wist je al.

Ik weet dat dit bij een WEB (1tonner uit leger) ook wel eens gebeurd. Test en tijdelijke oplossing is een natte doek om de carburateur doen als de motor inhoud. is het een vapor lock dan zal de benzine vrijsnel weer condenseren en kan de motor weer gestart worden.

Meer weet ik er ook niet van

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...