Spring naar bijdragen

Verhogen Achteras XJ


Boxman
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Als nieuw lid neem ik maar meteen de vrijheid om jullie een vraag te stellen; afgelopen week heb ik mijn cherokee verhoogd door middel van blokken tussen bladveren en achteras te plaatsen. Ik had hem al enigszins verhoogd door langere shackels te monteren maar dit vond ik niet genoeg.

Nu denk ik dat ik een foutje gemaakt heb en vraag om jullie mening;

Ik had de blokken laten maken met een aan de bovenzijde een iets afgeschuint vlak om de achteras iets naar "boven" te kantelen zodat de knik met de aandrijfas niet de groot zou worden. Nu lees ik echter op een internet site dat je er juist voor moet zorgen dat de achteras zo recht mogelijk blijft, zodat hij op gelijke "lijn" ligt met de tussenbak.

Dit zou alles te maken hebben met trillingen in de aandrijflijn (waar ik inderdaad wel iets van merk, maar ik ben nog niet boven de 100 km/u geweest)

Wat denken jullie ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo en welkom hier!!!

Dan je vraag:

Op zich is je idee best goed: te grote hoeken moeten vermeden worden! Maar.....

Al je de achteras iets kantelt, waardoor de pignon omhoog gaat wijzen, moet je de tussenbak wat laten zakken. De denkbeeldige hartlijnen van de uitgaande as van de tussenbak en de ingaande as van de achteras moeten namelijk parallel lopen!

Afhankelijk van de hoek die je de blokken hebt gegeven, loop je nu de kans dat de kruisjes in de aandrijfas vaak stuk zullen gaan! Zorg er dus voor dat je de as weer recht monteerd, of verlaag de traverse waar de versnellingsbak/tussenbak op rust.

Hoeveel lift heb je nu in het totaal gecreeerd, trouwens?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie.

Ik weet niet precies hoeveel lift ik gecreerd heb, ik zal proberen een fotootje te "plakken" zodat je resultaat zie. Ik verwacht ongeveer 3 a 4 inch...

Er komen nog mudbandjes onder (31x10,5x15) en ik moet de remslang nog verlengen.

Over het probleem: ik denk dat het makkelijker is om de blokken gewoon om te draaien zodat de schuine kant weer naar "achteren" staat en de as recht komt. Ben ik tenminste weer een paar uurtjes van de straat....

klikerdeklik /edit foto klikbaar gemaakt ivm layout van forum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

%7Boption%7DHey Jeepiero,

zojuist even een paar foto's gemaakt welke ik erbij ga plakken. Ik hoop dat ze niet zo groot zijn als de andere. (wat doe ik fout ?)

Je ziet dat de aandrijfas vanuit de tussenbak een grotere hoek maakt in vergelijking met de hoek tussen aandrijfas en achteras. Ik had begrepen dat deze hoek uitgaande tussenbak en vanaf de achteras gelijk moest zijn.

Klopt dit ? Wat denk(en) jij(jullie) ?

salut,

(waarom krijg ik de foto's niet op de site. Krijg elke keer de reactie dat "dynamische paginas" IMG niet zijn toegestaan) ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je (toevallig) hoe ik de tussenbak moet laten kantelen.

Is het gewoon een kwestie van de tussenbalk losschroeven, krikje eronder, iets laten zakken, revetten/bussen ertussen en het zaakje weer vastschroeven ? (evt. met langere bouten)

De tussenbalk zit vast met 4 bouten/moeren; zou ik alleen de achterste 2 lager zetten (waardoor de tussenbalk scheeft komt) of het geheel iets laten zakken ?

Zijn er nog andere consequenties ?

Ik hoor graag,

(ps. de cherokee wordt niet dagelijks gebruikt, eigenlijk alleen voor de hobby dus een trillinkje meer of minder maakt me niet uit, alleen ik heb er een hekel aan als ik hierdoor "kruisjes" kapot rijd en dus geen betrouwbare auto heb)

Groet,

Sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sander je hoek van je achteras is te klein ,hierdoor gaat je kruisje stuk omdat deze niet draait en zoals hiervoor op dit topic is geschreven de 2 hoeken van de kruiskoppelingen moet ongeveer het zelfde zijn

heb zelf ook dit probleem gehad en dus de versnellingbak laten zakken met een ubalkje van 2 cm gaat dit gemakkelijk en goedkoop

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

zojuist toch maar weer de garage ingedoken en de tussenbak lager gezet (zoals Jaap ook voorstelde). Eigenlijk niet eens zoveel werk; boutje + draadeind eruit (dmv 2 moeren), 2 cm. balkje ertussen, langere bouten erin en klaar is kees....

(wel één kant per keer doen)

zie hier het resultaat, de "hoek" is wat kleiner geworden. Morgen maar even een proefritje...

groet,

Sander

img03522ar.jpg

img03547lg.jpg

*edit* ik heb foto's even onder elkaar gezet ivm forum layout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap er niets meer van....

Gisteren een proefrit en de jeep begon tussen 70 en 80 km/h herrie te maken ("zingen" van, denk ik, de vooras) en vandaag weer een aantal km gereden en niets aan het handje....

Morgen maar weer effe een proefritje, kijken wat er dan gebeurt..

groet,

Sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn xj is ± 6 inch verhoogd. De uwe 3 a 4 inch en langere shackles. IK raad je aan van een SYE er tussen te steken, en een langere cardanas (aandrijfas? in Nederland?) te steken. Kijk eens op de sloop naar de de cardanas van een oude jeep cherokee chief.

Mijne SYE is self-made door een kameraad, en kostte me in totaat (met cardanas) 250 euro.

Ik zou dit zeker doen, want op je laatste foto is duidelijk te zien dat je slip-yoke naar onder getrokken wordt. Dit veroorzaakte het zingen. Ik vermoed dat je een van deze dagen je versnellingsbak opblaast. sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...