Boxman Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Hoi, Als nieuw lid neem ik maar meteen de vrijheid om jullie een vraag te stellen; afgelopen week heb ik mijn cherokee verhoogd door middel van blokken tussen bladveren en achteras te plaatsen. Ik had hem al enigszins verhoogd door langere shackels te monteren maar dit vond ik niet genoeg. Nu denk ik dat ik een foutje gemaakt heb en vraag om jullie mening; Ik had de blokken laten maken met een aan de bovenzijde een iets afgeschuint vlak om de achteras iets naar "boven" te kantelen zodat de knik met de aandrijfas niet de groot zou worden. Nu lees ik echter op een internet site dat je er juist voor moet zorgen dat de achteras zo recht mogelijk blijft, zodat hij op gelijke "lijn" ligt met de tussenbak. Dit zou alles te maken hebben met trillingen in de aandrijflijn (waar ik inderdaad wel iets van merk, maar ik ben nog niet boven de 100 km/u geweest) Wat denken jullie ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Hallo en welkom hier!!! Dan je vraag: Op zich is je idee best goed: te grote hoeken moeten vermeden worden! Maar..... Al je de achteras iets kantelt, waardoor de pignon omhoog gaat wijzen, moet je de tussenbak wat laten zakken. De denkbeeldige hartlijnen van de uitgaande as van de tussenbak en de ingaande as van de achteras moeten namelijk parallel lopen! Afhankelijk van de hoek die je de blokken hebt gegeven, loop je nu de kans dat de kruisjes in de aandrijfas vaak stuk zullen gaan! Zorg er dus voor dat je de as weer recht monteerd, of verlaag de traverse waar de versnellingsbak/tussenbak op rust. Hoeveel lift heb je nu in het totaal gecreeerd, trouwens? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxman Geplaatst February 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 22, 2006 Bedankt voor je reactie. Ik weet niet precies hoeveel lift ik gecreerd heb, ik zal proberen een fotootje te "plakken" zodat je resultaat zie. Ik verwacht ongeveer 3 a 4 inch... Er komen nog mudbandjes onder (31x10,5x15) en ik moet de remslang nog verlengen. Over het probleem: ik denk dat het makkelijker is om de blokken gewoon om te draaien zodat de schuine kant weer naar "achteren" staat en de as recht komt. Ben ik tenminste weer een paar uurtjes van de straat.... klikerdeklik /edit foto klikbaar gemaakt ivm layout van forum Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst February 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 22, 2006 maak eens een foto van de achteras naar de tussenbak, want een plaatje maakt meer duidelijk als 1000 woorden. enne ik ben er nog steeds van onder de indruk. En O'ja WELKOM hiero Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxman Geplaatst February 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 22, 2006 Hey Jeepiero, zojuist even een paar foto's gemaakt welke ik erbij ga plakken. Ik hoop dat ze niet zo groot zijn als de andere. (wat doe ik fout ?) Je ziet dat de aandrijfas vanuit de tussenbak een grotere hoek maakt in vergelijking met de hoek tussen aandrijfas en achteras. Ik had begrepen dat deze hoek uitgaande tussenbak en vanaf de achteras gelijk moest zijn. Klopt dit ? Wat denk(en) jij(jullie) ? salut, (waarom krijg ik de foto's niet op de site. Krijg elke keer de reactie dat "dynamische paginas" IMG niet zijn toegestaan) ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst February 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 22, 2006 klik uitleg kan bijna niet mis gaan dan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxman Geplaatst February 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 22, 2006 we gaan het nog een keer proberen.... Bedankt "beest" , groet, Sander (SGteO) foto's even onder elkaar gezet ook ivm layout van forum Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 22, 2006 poeh... je hebt de as aardig gekanteld... Dit gaat niet goed, daar kun je zeker van zijn! Ik denk echter, dat de as weer "recht" zetten ook niet goed gaat. Waarschijnlijk moet je de tussenbak wat lager monteren en de as iets terugkantelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxman Geplaatst February 23, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 23, 2006 Weet je (toevallig) hoe ik de tussenbak moet laten kantelen. Is het gewoon een kwestie van de tussenbalk losschroeven, krikje eronder, iets laten zakken, revetten/bussen ertussen en het zaakje weer vastschroeven ? (evt. met langere bouten) De tussenbalk zit vast met 4 bouten/moeren; zou ik alleen de achterste 2 lager zetten (waardoor de tussenbalk scheeft komt) of het geheel iets laten zakken ? Zijn er nog andere consequenties ? Ik hoor graag, (ps. de cherokee wordt niet dagelijks gebruikt, eigenlijk alleen voor de hobby dus een trillinkje meer of minder maakt me niet uit, alleen ik heb er een hekel aan als ik hierdoor "kruisjes" kapot rijd en dus geen betrouwbare auto heb) Groet, Sander Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaap Geplaatst February 23, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 23, 2006 sander je hoek van je achteras is te klein ,hierdoor gaat je kruisje stuk omdat deze niet draait en zoals hiervoor op dit topic is geschreven de 2 hoeken van de kruiskoppelingen moet ongeveer het zelfde zijn heb zelf ook dit probleem gehad en dus de versnellingbak laten zakken met een ubalkje van 2 cm gaat dit gemakkelijk en goedkoop succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxman Geplaatst February 23, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 23, 2006 Jaap bedankt voor je reactie, Is dit slechts een kwestie zoals ik beschreven heb, dus 4 bouten los, U balkje tussen kokerbalk en "tussenbalk", en bouten weer erin ? Heeft dit dan ook nog andere consequenties (uitlaat bijv.) ? tot horens, groet, Sander Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaap Geplaatst February 23, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 23, 2006 ja ,maar bij mij zaten er 2 bouten en ook 2draadeinden in de chasis balk, daarom heb ik een u balkje gebruikt ,dan kun de draadeiden ook weer gebruiken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxman Geplaatst March 8, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2006 zojuist toch maar weer de garage ingedoken en de tussenbak lager gezet (zoals Jaap ook voorstelde). Eigenlijk niet eens zoveel werk; boutje + draadeind eruit (dmv 2 moeren), 2 cm. balkje ertussen, langere bouten erin en klaar is kees.... (wel één kant per keer doen) zie hier het resultaat, de "hoek" is wat kleiner geworden. Morgen maar even een proefritje... groet, Sander *edit* ik heb foto's even onder elkaar gezet ivm forum layout Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 8, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 8, 2006 We zijn benieuwd..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxman Geplaatst March 11, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 11, 2006 Ik snap er niets meer van.... Gisteren een proefrit en de jeep begon tussen 70 en 80 km/h herrie te maken ("zingen" van, denk ik, de vooras) en vandaag weer een aantal km gereden en niets aan het handje.... Morgen maar weer effe een proefritje, kijken wat er dan gebeurt.. groet, Sander Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 11, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 11, 2006 En de trillingen, waar het om begonnen was? Waren die wel weg? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxman Geplaatst March 12, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2006 Nagenoeg geen trillingen, dus ik denk dat het probleem toch verholpen is. Komende week nog een paar proefritjes maken (ik gebruik de auto niet dagelijks) en kijken of het goed blijft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Barry Geplaatst March 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2006 Mijn xj is ± 6 inch verhoogd. De uwe 3 a 4 inch en langere shackles. IK raad je aan van een SYE er tussen te steken, en een langere cardanas (aandrijfas? in Nederland?) te steken. Kijk eens op de sloop naar de de cardanas van een oude jeep cherokee chief. Mijne SYE is self-made door een kameraad, en kostte me in totaat (met cardanas) 250 euro. Ik zou dit zeker doen, want op je laatste foto is duidelijk te zien dat je slip-yoke naar onder getrokken wordt. Dit veroorzaakte het zingen. Ik vermoed dat je een van deze dagen je versnellingsbak opblaast. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.