Pedrie Geplaatst February 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2006 Hallo allemaal, Ondanks een nieuwe torxdop en nette bouten zonder roest heb ik het gepresteerd om één van de bouten van de voorraam bevestiging dol te draaien.(de torx is dus doorgedraaid in de ligplaats) Om nu niet in één keer de boel uit te boren wil ik eerst jullie raad of er nog andere trucjes zijn. Wat kan ik het beste doen? Zelf zou ik willen proberen om met een dremel een gleuf in de bout te slijpen en dan met een gewone grote schroevendraaier hem losdraaien.(of slagschr.draaier) Misschien kan ik iets met een inbus?? En als ik hem dan uit moet boren is dan automatisch het schroefdraad in mijn raamframe kapot of kun je die nog redden door een bepaalde maat boor te gebruiken. graag jullie advies. Pedrie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst February 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2006 Wat wel eens wil helpen is een centerpunt scheef zoveel mogelijk op buitenzijde van de bout zetten en de bout losdraaien door met een hamer de bout dan los te tikken. De schroefdraad blijft dan heel. Kijk je ook nog even naar het voorraamtopic? Ik had nog een vraag gesteld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst February 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2006 oh oh ik zeg nix Boor em uit met kleinere boor en probeer hem eruit te halen met een LINKSE tap Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst February 20, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2006 Hoi Desperado, Ik heb echt voorzichtig gedaan maar deze bout zat gewoon eerrrug vast. Op deze manier mag ik in ieder geval nog eens nieuw en goed gereedschap kopen. Morgen haal ik even een linkse tap. Ik laat het wel weer horen. grt, Pedrie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst February 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2006 Of helemaal uitboren en nieuwe (metrische) draad tappen als je goed bij kunt , komt wel goed dan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6wheeler Geplaatst February 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2006 een bout erop vast lassen dan komt ie zo los Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Hoi Desperado,Ik heb echt voorzichtig gedaan maar deze bout zat gewoon eerrrug vast. Op deze manier mag ik in ieder geval nog eens nieuw en goed gereedschap kopen. Morgen haal ik even een linkse tap. Ik laat het wel weer horen. grt, Pedrie advies van 6wheeler lijkt me de makkelijkste oplossing maar dan moet je even bij iemand langsrijden die er ff een bout op last. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepmania Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 De bouten zitten vast af fabriek met loctite, wat evt kan helpen is even opwarmen ( de achter zijde ) ,speaker kapje loschroeven en dan met verf blower warm maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Voor dit soort werk heb je een EXTRACTOR nodig. Dit zijn op ze hollands Boutuitdraaiers. Stahlwille verkoopt deze. Dit is een heel set met alleen maten. (kost 41 euro) Maar ze zijn ook los tekoop. 15.7400.1 M3/4 15.7400.2 M5/7 15.7400.3 M8 15.7400.4 M10/12 15.7400.5 M14/16 15.7400.6 M18/22 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Extractor - was wat Dezperado volgens mij ook bedoelde. Wij noemen het tenminste vaak wel 'linkse tap' . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Extractor - was wat Dezperado volgens mij ook bedoelde. Wij noemen het tenminste vaak wel 'linkse tap' . En linkse tap is gewoon voor links draad. Deze is niet taps.... Maar misschien bedoeld hij wel dit. In de winkel is er echter wel een verschil als je een linkse tap koopt, of een extractor. Voordeel van een extractor is het materiaal waarvan hij gemaakt is en dat je er best wel veel kracht op kan uit oefenen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Klopt helemaal , maar in werkplaatsen gaan extractors wel vaak door het leven onder de naam linkse tap. Ondergetekende is nu zo'n 30 jaar monteur dat zodoende. De sterkte van extractors kan overigens ook meteen hun nadeel zijn. Als de betreffende bout niet zo dik is , blijft er niet veel materiaal staan na het doorboren. Als de bout zeer vast zit kan het gebeuren dat de extractor de bout als het ware uitzet en hierdoor nog vaster in de draad perst. Er zijn dan twee mogelijkheden: hij komt toch nog los , en dan is alles okido , of de extractor breekt af. Dan ben je pas echt in de prijzen gevallen , want dan valt er ook weinig meer te boren. Dus , ook bij gebruik van extractors , wees voorzichtig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Tot tien tellen en opnieuw beginnen... Als je pech hebt breekt er bij demontage een boutje af of het schroefdraad is zodanig beschadigd dat het niet langer bruikbaar is. Een oplossing hiervoor is het vernieuwen van de schroefdraad met een schroefdraadbus. Het gat wordt opgeboord en er wordt schroefdraad in getapt. Dan wordt er een schroefdraadbus ingedraaid en de oorspronkelijke schroefdraad is weer hersteld. In dit geval sterker dar het origineel! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Zoals je misschien weet zijn Friezen nogal hardnekkig : ik sla zulke bouten los met een centerpunt , ook wel centerpons genoemd. Heeft bijna altijd succes. Maar misschien moeten we er niet te veel over discussieren: straks weet ie helemaal niet meer wat ie moet kiezen............. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Raamframe heeft 'ie niet meer nodig, dacht ik..... Boren dus... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Raamframe heeft 'ie niet meer nodig, dacht ik..... Boren dus... Hij heeft um misschien niet meer nodig nee.....................maar IK wel ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Jouw probleem.... je mag altijd een topic openen hoor... Zonder gekheid: Als hij de kop eraf boort, kun je het frame later op de werkbank rustig ontdoen van het laatste stuk bout. Waarschijnlijk ben jij er dan uiteindelijk ook beter mee af, dan wanneer er een "linkse tap" in afbreekt.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst February 21, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2006 Ik heb wel wat losgemaakt geloof ik. Ik ben vanmiddag begonnen met uitboren van de kop want met mijn boortje in de bout kwam ik niet zover. (de linkse tap werkt dan ook niet) Dus als alles goed gaat komt hij morgen los en heb ik inderdaad een raamframe die je op je gemak op de werkbank kunt uitboren...... Ik hoop dan maar dat morgen alles gaat lukken want inmiddels heb ik genoeg tegenslag gehad met dat .....frame Toch bedankt voor al jullie goede raad voor zover. Pedrie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gympie1 Geplaatst April 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 6, 2006 hallo bout warm maken alleen de kop rood gloeient en daar na draai je hem zo los het materiaal krimpt meer dan het uitzet als het afkoelt net zo als bout op lassen door verjitting van het lassen en het krimt meer dus komt hijn los doen dit al jaren bij vast zittende bussen van een hijdro-cijlinder even een rubs o lassen en hij zit los Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 6, 2006 Flinke klap met een hamer zodat de bout "schrikt" in de schroefdraad. Daarna los draaien met een griptang. Dit wil nogal eens werken.Voordeel je beschadigt niets...... :-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst April 7, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 7, 2006 hallo bout warm maken alleen de kop rood gloeienten daar na draai je hem zo los het materiaal krimpt meer dan het uitzet als het afkoelt net zo als bout op lassen door verjitting van het lassen en het krimt meer dus komt hijn los doen dit al jaren bij vast zittende bussen van een hijdro-cijlinder even een rubs o lassen en hij zit los ik ben zelf een beetje huiverig voor gasbranders en autolak, en om nou opnieuw je scharnieren te moeten spuiten Flinke klap met een hamer zodat de bout "schrikt" in de schroefdraad. Daarna los draaien met een griptang. Dit wil nogal eens werken.Voordeel je beschadigt niets...... :-) is een bout met verzonken kop, griptang gaat dan lastig werken. laatste keer dat ik een torx gat dol had heb ik er een kleinere maat inbus in geslagen zodat ie muurvast zat, daar kon wel genoeg kracht op, en anders blijf ik voor boren..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.