Spring naar bijdragen

Torx bout dolgedraaid


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ondanks een nieuwe torxdop en nette bouten zonder roest heb ik het gepresteerd om één van de bouten van de voorraam

bevestiging dol te draaien.(de torx is dus doorgedraaid in de ligplaats)

Om nu niet in één keer de boel uit te boren wil ik eerst jullie raad of er nog andere trucjes zijn.

Wat kan ik het beste doen?

Zelf zou ik willen proberen om met een dremel een gleuf in de bout te slijpen en dan met een gewone grote schroevendraaier hem losdraaien.(of slagschr.draaier)

Misschien kan ik iets met een inbus??

En als ik hem dan uit moet boren is dan automatisch het schroefdraad in mijn raamframe kapot of kun je die nog redden door een bepaalde maat boor te gebruiken.

graag jullie advies. unsure.gif

Pedrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Desperado,

Ik heb echt voorzichtig gedaan maar deze bout zat gewoon eerrrug vast. biggrin.gif

Op deze manier mag ik in ieder geval nog eens nieuw en goed gereedschap kopen.

Morgen haal ik even een linkse tap.

Ik laat het wel weer horen.

grt,

Pedrie

advies van 6wheeler lijkt me de makkelijkste oplossing maar dan moet je even bij iemand langsrijden die er ff een bout op last.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor dit soort werk heb je een EXTRACTOR nodig.

Dit zijn op ze hollands Boutuitdraaiers.

Stahlwille verkoopt deze.

15_7410.jpg

Dit is een heel set met alleen maten. (kost 41 euro)

Maar ze zijn ook los tekoop.

15.7400.1 M3/4

15.7400.2 M5/7

15.7400.3 M8

15.7400.4 M10/12

15.7400.5 M14/16

15.7400.6 M18/22

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Extractor - was wat Dezperado volgens mij ook bedoelde. Wij noemen het tenminste vaak wel 'linkse tap' .

En linkse tap is gewoon voor links draad.

Deze is niet taps....

Maar misschien bedoeld hij wel dit.

In de winkel is er echter wel een verschil als je een linkse tap koopt, of een extractor.

Voordeel van een extractor is het materiaal waarvan hij gemaakt is en dat je er best wel veel kracht op kan uit oefenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt helemaal , maar in werkplaatsen gaan extractors wel vaak door het leven onder de naam linkse tap. Ondergetekende is nu zo'n 30 jaar monteur dat zodoende.

De sterkte van extractors kan overigens ook meteen hun nadeel zijn. Als de betreffende bout niet zo dik is , blijft er niet veel materiaal staan na het doorboren. Als de bout zeer vast zit kan het gebeuren dat de extractor de bout als het ware uitzet en hierdoor nog vaster in de draad perst. Er zijn dan twee mogelijkheden: hij komt toch nog los , en dan is alles okido , of de extractor breekt af. Dan ben je pas echt in de prijzen gevallen , want dan valt er ook weinig meer te boren.

Dus , ook bij gebruik van extractors , wees voorzichtig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot tien tellen en opnieuw beginnen...

Als je pech hebt breekt er bij demontage een boutje af of het schroefdraad is zodanig beschadigd dat het niet langer bruikbaar is.

Een oplossing hiervoor is het vernieuwen van de schroefdraad met een schroefdraadbus. Het gat wordt opgeboord en er wordt schroefdraad in getapt. Dan wordt er een schroefdraadbus ingedraaid en de oorspronkelijke schroefdraad is weer hersteld. In dit geval sterker dar het origineel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

laugh.gif

Jouw probleem.... je mag altijd een topic openen hoor... wink.gif

Zonder gekheid:

Als hij de kop eraf boort, kun je het frame later op de werkbank rustig ontdoen van het laatste stuk bout. Waarschijnlijk ben jij er dan uiteindelijk ook beter mee af, dan wanneer er een "linkse tap" in afbreekt.... sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb wel wat losgemaakt geloof ik.

Ik ben vanmiddag begonnen met uitboren van de kop want met mijn boortje in de bout kwam ik niet zover. (de linkse tap werkt dan ook niet)

Dus als alles goed gaat komt hij morgen los en heb ik inderdaad een raamframe die je op je gemak op de werkbank kunt uitboren...... laugh.gif

Ik hoop dan maar dat morgen alles gaat lukken want inmiddels heb ik genoeg tegenslag gehad met dat .....frame ph34r.gif

Toch bedankt voor al jullie goede raad voor zover.

Pedrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

hallo bout warm maken alleen de kop rood gloeient

en daar na draai je hem zo los

het materiaal krimpt meer dan het uitzet als het afkoelt

net zo als bout op lassen door verjitting van het lassen en het krimt meer dus komt hijn los

doen dit al jaren bij vast zittende bussen van een hijdro-cijlinder even een rubs o lassen en hij zit los

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo bout warm maken alleen de kop rood gloeient

en daar na draai je hem zo los

het materiaal krimpt meer dan het uitzet als het afkoelt

net zo als bout op lassen door verjitting van het lassen en het krimt meer dus komt hijn los

doen dit al jaren bij vast zittende bussen van een hijdro-cijlinder even een rubs o lassen en hij zit los

ik ben zelf een beetje huiverig voor gasbranders en autolak, en om nou opnieuw je scharnieren te moeten spuiten no.gif

Flinke klap met een hamer zodat de bout "schrikt" in de schroefdraad. Daarna los draaien met een griptang. Dit wil nogal eens werken.Voordeel je beschadigt niets...... :-)

is een bout met verzonken kop, griptang gaat dan lastig werken.

laatste keer dat ik een torx gat dol had heb ik er een kleinere maat inbus in geslagen zodat ie muurvast zat, daar kon wel genoeg kracht op, en anders blijf ik voor boren.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...