Spring naar bijdragen

Remmen nog betrouwbaar?


jan82
 Share

Recommended Posts

Dag iedereen!

De eerste keer dat ik op dit forum post, maar ik heb er al heel wat nuttige info teruggevonden! Bedankt!

Mijn eerste vraag:

Als ik met mijn 1992 Cherokee het rempedaal indruk, en gedurende meer dan 5 seconden ingedrukt hou, dan zakt het pedaal tot beneden, en dan vermindert de remkracht. Vreemd genoeg valt de remkracht niet volledig weg. Is dit normaal? Ik heb de jeep pas 14 dagen, en hij doet het al sinds ik hem kocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag iedereen!

De eerste keer dat ik op dit forum post, maar ik heb er al heel wat nuttige info teruggevonden! Bedankt!

Mijn eerste vraag:

Als ik met mijn 1992 Cherokee het rempedaal indruk, en gedurende meer dan 5 seconden ingedrukt hou, dan zakt het pedaal tot beneden, en dan vermindert de remkracht. Vreemd genoeg valt de remkracht niet volledig weg. Is dit normaal? Ik heb de jeep pas 14 dagen, en hij doet het al sinds ik hem kocht.

Allereerst van harte welkom hiero wink.gif

Als eerste denk ik dat je een keer je remolie moet verversen maar als je wat meer info kunt geven over je auto kunnen wij je hier denk ik wel meer vertellen.

Heb je ABS ? is het een 4.0 liter motor ? enz, enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst van harte welkom hiero wink.gif

Als eerste denk ik dat je een keer je remolie moet verversen maar als je wat meer info kunt geven over je auto kunnen wij je hier denk ik wel meer vertellen.

Heb je ABS ? is het een 4.0 liter motor ? enz, enz.

Alvast bedankt voor de snelle reactie JeePieRo!

De auto heeft ABS en 4.0 liter motor. Daarnet nog eens getest, en wanneer ik rem (zelfs nog niet erg hard), dan blokkeert het rechter achterwiel, en is de auto bijna niet meer onder controle te houden. De ABS doet het kennelijk ook niet meer. Regelmatig gaat het lichtje "check antilock" ook branden, dus er zit wel iets mis...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alvast bedankt voor de snelle reactie JeePieRo!

De auto heeft ABS en 4.0 liter motor. Daarnet nog eens getest, en wanneer ik rem (zelfs nog niet erg hard), dan blokkeert het rechter achterwiel, en is de auto bijna niet meer onder controle te houden. De ABS doet het kennelijk ook niet meer. Regelmatig gaat het lichtje "check antilock" ook branden, dus er zit wel iets mis...

Als hij rechtsachter blokkeerd dan zou ik eens de remtrommel achter eraf halen, want dan denk ik dat je remvoering wel eens heel erg ver op is en daardoor je remschoen eigenlijk over zijn dodepunt heen moet om te kunnen remmen.

Doordat ie over dat dodepunt heen gaat terwijl je wiel nog ronddraaid komt er enorm veel kracht op te staan zodat ie vast slaat.

Ik heb zelf hetzelfde probleem ook al eens gehad en toen bleek het echt de remvoering achter te zijn, die was echt helemaal op bij mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als hij rechtsachter blokkeerd dan zou ik eens de remtrommel achter eraf halen, want dan denk ik dat je remvoering wel eens heel erg ver op is en daardoor je remschoen eigenlijk over zijn dodepunt heen moet om te kunnen remmen.

Doordat ie over dat dodepunt heen gaat terwijl je wiel nog ronddraaid komt er enorm veel kracht op te staan zodat ie vast slaat.

Ik heb zelf hetzelfde probleem ook al eens gehad en toen bleek het echt de remvoering achter te zijn, die was echt helemaal op bij mij.

Maar als het rempedaal wegzakt, is er dan ook wat anders mis? Ik hoor de rempomp namelijk aanslaan als het pedaal wegzakt. En waarom treedt het ABS systeem niet in werking als het wiel blokkeert?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als het rempedaal wegzakt, is er dan ook wat anders mis? Ik hoor de rempomp namelijk aanslaan als het pedaal wegzakt. En waarom treedt het ABS systeem niet in werking als het wiel blokkeert?

voor dat ABS verhaal moet je hier op het forum de zoekfunctie maar eens gebruiken, dan zie wel wat verhalen de revu passeren.

Dat je rempedaal weg zakt kan aan je ABS liggen, het zou kunnen dat je ABS pomp defect is.

(mijn ABS systeem ligt bij de oud ijzerboer, want er was altijd wel iets mee aan de hand)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jan

Teneerste welkom hier biggrin.gif

Gaat er maar van uit dat je ABSsysteem aardig wat kuren vertoond dat wil zeggen,je pomp kan het niet bijbenen omdat hij waarschijnlijk versleten is.Dit is de reden dat je pendaal naar onder zakt tijdens het remmen.

De blokkerende rem is omdat 1 van de druksensors of 1 van de sensors die de snelheid meet kapot of vuil is.

Je kan eens kijken en dat klinkt misschien raar maar of er nog garantie op zit,een zg "recall".Dit kan je via de site www.jeep.com bekijken.

Grote kans dat er inderdaad nog 1 openstaat voor het abssysteem want dit was in die tijd niet 1 van de beste. tongue.gif

De optie om je gehele abs er van af te halen...........tja als hij weer voor weinig aan de praat te krijgen is.

Ik heb zelf vorig jaar de recall uit laten voeren,niet dat het gratis was maar de abs doet het weer.

Maar let wel doorrijden kan behoorlijk gevaarlijk zijn want wanneer je wielen blokkeren zonder dat jij dat wilt kan het zomaar zijn dat je ineens 180 graden gedraaid staat op de snelweg als je maar een klein beetje moet remmen.

Daarnaast is het ook niet geheel onmogelijk dat de pomp eerdaags totaal niets meer doet en dan is remmen wel erg moeilijk. cry.gif

Suc6 JEEP(ED)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Wat gaan ze nu allemaal doen in de garage.

En weet je al wat het gaat kosten dan.

Succes Jan

Hopelijk valt het allemaal een beetje mee.

Remsysteem volledig in orde zetten (lees: waarschijnlijk vervangen, inclusief ABS).

Dichting van het oliefilterhuis vervangen.

Luchtdrukleidingkjes van kleppen in het dashboard herstellen, dit is blijkbaar een hele karwei.

Hopelijk valt de prijs mee, maar ik verwacht het ergste...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik hoop voor jou dat je hoop enorm mee mag vallen, maar als je geen afspraken hebt gemaakt ben ik wel benieuwd wat je te horen krijgt als ie klaar is.

isse wel een mooie cherokee alleen jammer dat de performance bumper er voor niet meer op zit.

(ik zal de aankomende dagen ff met je mee hopen voor een schappelijke prijs)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe ziet die bumper er dan uit?

Uhhh is met woorden moeilijk te vertellen maar wel heel erg mooi om te zien, via google zal er ergens wel een plaatje opduiken van een performance en ik geloof dat er hier op het forum ook iemand stuurt met een performance.

P.s. al iets gehoord van je garage voor de reparatie's aan je auto ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

P.s. al iets gehoord van je garage voor de reparatie's aan je auto ???

Ja:

- Het probleem met de remmen was opgelost na het reinigen van alle sensoren.

- Het olielek is hersteld.

- Ze hebben ook een koelvloeistoflek gevonden en hersteld.

- Morgen wordt het laatste mankement aangepakt: de ventilator voor de verluchting was stuk en wordt vervangen.

De totale kosten zouden volgens de garage "minder dan een maandloon" bedragen, dus als het minder is dan mijn maandloon, dan raak ik er goed van af. biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De remmen functioneren nu normaal en geraken probleemloos door de remmentest, maar wat me wel opvalt is dat de rempomp om de 5 seconden een halve seconde aanslaat. Ook bij iedere rembeurt slaat die pomp onmiddellijk aan. Ze is ook hoorbaar in het interieur. Ik heb hier al veel over gelezen, maar niemand kan een sluitend antwoord geven voor dit probleem. Er staat geen recall meer open op mijn XJ. Is het te riskeren om gewoon met dit remsysteem door te blijven rijden? Of is het 100% zeker dat de rempomp het vroeg of laat zal begeven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aanslaan van de rempomp is een teken van verval, om het maar netjes te zeggen..... Na een tijdje zal de pomp steeds vaker aanslaan, totdat hij op het laatst helemaal niet meer afslaat. Je zit nu op een moment dat het nog nét toelaatbaar is.... Als het probleem verergerd MOET je gaan ingrijpen! Doe je dat niet dan loop je de kans dat de remmen op een keer niet meer werken.....

Ondanks dat er geen recall meer openstaat, Is het toch de moeite waard om op internet wat speurwerk te doen! Ik heb eens ergens gelezen dat er op de pomp levenslang garantie zit ( Bendix is verplicht om de pomp kostenloos om te ruilen voor een nieuwe ofzo), en je dus op de rekening van de garage alleen uren en remolie mag zien staan.... Maar nogmaals, dat heb ik "ergens" eens gelezen.... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat er geen recall meer openstaat, Is het toch de moeite waard om op internet wat speurwerk te doen! Ik heb eens ergens gelezen dat er op de pomp levenslang garantie zit ( Bendix is verplicht om de pomp kostenloos om te ruilen voor een nieuwe ofzo), en je dus op de rekening van de garage alleen uren en remolie mag zien staan.... Maar nogmaals, dat heb ik "ergens" eens gelezen.... wink.gif

Hoe weet ik welk merk van pomp er in zit?

P.S.: Toch schitterend hoe goed dit forum werkt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...