Dennisr Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 Vraagje. Ik heb het gevoel dat ik bij mijn TJ wat meer speling heb tussen het chassis en de assen. Hier bedoel ik mee dat wanneer ik (voornamelijk) offroad rijd het gevoel heb dat de assen vooral achter een beetje naar links en naar rechts worden geduwd ten opzichte van het chassis. Dit merk ik vooral op hobbelige paden en zeker als het heeft gevroren. (Heb de auto pas net dus vooral op bevroren ondergrond gereden) Nu snap ik dat daar een speling op hoort te zitten, maar het is een beetje een vaag gevoel. Dit heb ik niet bij mijn YJ waar ook 33†onder lag. Nu zullen de bladveren van de YJ wel een stabiliteit bieden, maar dat zullen stabilisator stangen van de as op een TJ toch ook wel geven? Moet ik dit gaan zoeken in de rubbers, of de panhard stang, of is dit normaal bij een TJ? Bedankt, Dennis Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 Is er uberhaupt iets aan de TJ aangepast? Hoe rij je op die 33 'ers? Iets meer info zou handig zijn.. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat het puur jouw 'gevoel' is en niets meer. Standaard heeft de TJ wat meer flex dan de YJ, misschien dat dat het onstabiele gevoel geeft... ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dennisr Geplaatst February 6, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 Oh , meer info.. TJ staat op een 2,5 " rancho set... Zie achter geen panhard verhoging , voor wel... 33" BF MT Goodrich Stabilisatorstangen nog aanwezig. Kunnen jullie hier mee verder? Het gevoel is moeilijk te omschrijven; stel op een bospad met flauwe kuilen voel ik de achterkant van de auto een beetje naar links en rechts getrokken worden.. Een onstabieler gedrag dan de YJ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 Zonder trackbar ( panhard stang) wil ik dat geloven! Die houdt de as n.l. zijdelings op z'n plaats!!! Een auto op schroefveren heeft dat gewoon nodig, anders komen alle zijdelingse krachten op de rubbers van de draagarmen! Overigens kan er ook een triangel worden toegepast, standaard hebben TJ's echter zowel voor als achter een trackbar. Nu heb je het over "panhard verhoging", dus heb je achter wel de trackbar dan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 ik heb dezelfde set.. en ik had (intussen wat upgrades) het gevoel dat ie juist erg stabiel was. Vergeleken met een standaard TJ was het weggedrag iets 'zoekender' maar de veel betere schokbrekers gaven veel terug. In het terrein vind ik m ook erg stabiel.. Zit alles nog vast? Trackbar achter bijvoorbeeld? (stalen buis net achter de tank) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dennisr Geplaatst February 6, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 Ik heb uiteraard wel een panhard stang achter en dus ook voor... Maar alleen aan de voorkant zit een verhoging. Voor zover ik weet kan een verhoging de neiging hebben om zich een beetje te verplaatsen, dat zou dan ook dit fenomeen verklaren... Maar zoals gezegd achter zit dus geen verhoging. Auto komt uit Duitsland en heeft recentelijk de TUV keuring doorstaan, ik ga er dan ook vanuit dat alle spelingen zijn gecontroleerd.. Vraag aan jullie; wanneer jullie over een zandpad rijden heb je dan het idee door de korte wielbasis dat de assen zeg maar achter naar links beweegt en voor naar rechts? Eigenlijk een gevoel dat je dus geen panhardstangen of trackbars hebt? Of op slappe banden rijdt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 misschien een keer iemand met een TJ in laten rijden... of van Jeep wisselen.. gewoon proefritje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Leon Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 Ik heb 't gevoel dat mijn onderstel los zit, als ik over bevroren ondergrond rijdt klappert mijn onderstel aan de voorkant. Ik heb niet het idee dat de as zich zijdelings verplaatst, maar kan mijn "probleem" hetzelfde zijn als van DennisR? Het klapperen heb ik ook wel eens gehoord bij auto's die al heel veel km gereden hebben......... iemand een idee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 Ik heb 't gevoel dat mijn onderstel los zit, als ik over bevroren ondergrond rijdt klappert mijn onderstel aan de voorkant. Ik heb niet het idee dat de as zich zijdelings verplaatst, maar kan mijn "probleem" hetzelfde zijn als van DennisR? Het klapperen heb ik ook wel eens gehoord bij auto's die al heel veel km gereden hebben.........iemand een idee? Dat is in ieder geval iets anders als wat Dennisr beschrijft. Hetgeen jij omschrijft lijkt mij afkomstig te zijn van versleten rubbers.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 tja zoals ik het lees, dan zou ik zeggen kruip eronder en kijk eens naar je achterste trackbar misschien los geweest met lift? en niet weer goed vast gezet? /me roept maar wat /me is ook geen dealer vergelijken met een andere TJ is ook goede optie. zou het mooiste zijn met dezelfde mods Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst February 7, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2006 @dennisr ik woon ook in België in Brecht, je mag altijd is langskomen om hem te laten bekijken. Heb reeds 2 TJ's gehad een 2.5l en een 4.0l beide verhoogd. En beide reden heel verschillend van elkaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst February 8, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2006 dat is nou het verschil tussen een bladveer Jeep en springveer Jeep Een van m'n vrienden dacht dat 'ie zeeziek werd toen hij van zijn CJ5 in mijn TJ stapte en een stuk had gereden En ook in het geval je voor de stabilisator stangen loshaalt zal het achtereind meer de neiging hebben om wat wiebelen, omdat niet de hele suspensie meer 'samenwerkt' Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.