Spring naar bijdragen

Raar gevoel


Dennisr
 Share

Recommended Posts

Vraagje.

Ik heb het gevoel dat ik bij mijn TJ wat meer speling heb tussen het chassis en de assen. Hier bedoel ik mee dat wanneer ik (voornamelijk) offroad rijd het gevoel heb dat de assen vooral achter een beetje naar links en naar rechts worden geduwd ten opzichte van het chassis. Dit merk ik vooral op hobbelige paden en zeker als het heeft gevroren. (Heb de auto pas net dus vooral op bevroren ondergrond gereden)

Nu snap ik dat daar een speling op hoort te zitten, maar het is een beetje een vaag gevoel. Dit heb ik niet bij mijn YJ waar ook 33†onder lag. Nu zullen de bladveren van de YJ wel een stabiliteit bieden, maar dat zullen stabilisator stangen van de as op een TJ toch ook wel geven? Moet ik dit gaan zoeken in de rubbers, of de panhard stang, of is dit normaal bij een TJ?

Bedankt,

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er uberhaupt iets aan de TJ aangepast?

Hoe rij je op die 33 'ers?

Iets meer info zou handig zijn..

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat het puur jouw 'gevoel' is en niets meer. Standaard heeft de TJ wat meer flex dan de YJ, misschien dat dat het onstabiele gevoel geeft... ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh , meer info..

TJ staat op een 2,5 " rancho set... Zie achter geen panhard verhoging , voor wel... 33" BF MT Goodrich

Stabilisatorstangen nog aanwezig.

Kunnen jullie hier mee verder?

Het gevoel is moeilijk te omschrijven; stel op een bospad met flauwe kuilen voel ik de achterkant van de auto een beetje naar links en rechts getrokken worden.. Een onstabieler gedrag dan de YJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder trackbar ( panhard stang) wil ik dat geloven! Die houdt de as n.l. zijdelings op z'n plaats!!!

Een auto op schroefveren heeft dat gewoon nodig, anders komen alle zijdelingse krachten op de rubbers van de draagarmen!

Overigens kan er ook een triangel worden toegepast, standaard hebben TJ's echter zowel voor als achter een trackbar.

Nu heb je het over "panhard verhoging", dus heb je achter wel de trackbar dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb dezelfde set.. en ik had (intussen wat upgrades) het gevoel dat ie juist erg stabiel was.

Vergeleken met een standaard TJ was het weggedrag iets 'zoekender' maar de veel betere schokbrekers gaven veel terug.

In het terrein vind ik m ook erg stabiel..

Zit alles nog vast? Trackbar achter bijvoorbeeld?

(stalen buis net achter de tank)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb uiteraard wel een panhard stang achter en dus ook voor... Maar alleen aan de voorkant zit een verhoging. Voor zover ik weet kan een verhoging de neiging hebben om zich een beetje te verplaatsen, dat zou dan ook dit fenomeen verklaren... Maar zoals gezegd achter zit dus geen verhoging.

Auto komt uit Duitsland en heeft recentelijk de TUV keuring doorstaan, ik ga er dan ook vanuit dat alle spelingen zijn gecontroleerd..

Vraag aan jullie; wanneer jullie over een zandpad rijden heb je dan het idee door de korte wielbasis dat de assen zeg maar achter naar links beweegt en voor naar rechts? Eigenlijk een gevoel dat je dus geen panhardstangen of trackbars hebt? Of op slappe banden rijdt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 't gevoel dat mijn onderstel los zit, als ik over bevroren ondergrond rijdt klappert mijn onderstel aan de voorkant. Ik heb niet het idee dat de as zich zijdelings verplaatst, maar kan mijn "probleem" hetzelfde zijn als van DennisR? Het klapperen heb ik ook wel eens gehoord bij auto's die al heel veel km gereden hebben.........

iemand een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 't gevoel dat mijn onderstel los zit, als ik over bevroren ondergrond rijdt klappert mijn onderstel aan de voorkant. Ik heb niet het idee dat de as zich zijdelings verplaatst, maar kan mijn "probleem" hetzelfde zijn als van DennisR? Het klapperen heb ik ook wel eens gehoord bij auto's die al heel veel km gereden hebben.........

iemand een idee?

Dat is in ieder geval iets anders als wat Dennisr beschrijft.

Hetgeen jij omschrijft lijkt mij afkomstig te zijn van versleten rubbers....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja zoals ik het lees, dan zou ik zeggen

kruip eronder en kijk eens naar je achterste trackbar

misschien los geweest met lift? en niet weer goed vast gezet?

/me roept maar wat

/me is ook geen dealer wink.gif

vergelijken met een andere TJ is ook goede optie.

zou het mooiste zijn met dezelfde mods

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is nou het verschil tussen een bladveer Jeep en springveer Jeep wink.gif

Een van m'n vrienden dacht dat 'ie zeeziek werd toen hij van zijn CJ5 in mijn TJ stapte en een stuk had gereden unsure.gif

En ook in het geval je voor de stabilisator stangen loshaalt zal het achtereind meer de neiging hebben om wat wiebelen, omdat niet de hele suspensie meer 'samenwerkt' smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...