Spring naar bijdragen

Tussen bak


kees
 Share

Recommended Posts

hallo allemaal

Heb een klein probleem met de XJ. Nu met het slechte weer en de slechte binnenwegen rij ik met ingeschakelde 4x4. Handeltje staat in full time en het groene lampje brand.

Het is nu al een paar x gebeurd dat hij uit de fulltime stand springt, hij springt dan nog een klein stukje naar achteren en staat dan net in neutraal. Er gaan dan ook geen aandrijfkrachten meer naar de wielen. Breng dan de auto voorzichtig tot stilstand om dan weer in te kunnen schakelen.

Is dit een bekend probleem?

Is dit probleem eenvoudig op te lossen?

Met vriendelijke groet

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij niet bekend...

Zijn de "klikken" van de standen wel duidelijk voelbaar als je de tussenbak bediend??

In ieder geval zou ik de bedieningsstang onder de auto, en zijn schernierpunten, even cotroleren en eventueel afstellen. Met een beetje mazzel is dat alles!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De klikken zijn goed voelbaar. Dat zijn de nokjes in de schakelsector die over de arreteer pen klikt. In mijn bak is het probleem dat de vertanding op de schakelmof versleten is en daarom wordt ie regelmatig uit de versnelling geduwd.

Hij klikt er dan ook weer meteen in. Maar die bak is nagenoeg overleden. Ga hem vrijdag vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren was het dan zover. Met mijn "nieuwe" tussenbak naar mijn neef met verwarmde schuur met brug. Rond de klok van twee stond de auto op de brug. Om drie uur had ik alles om en rond de bak vrij. Alleen de zes bouten nog waarmee de bak aan de automaat zit gekoppeld.

Dit laatste heeft me ook nog een uurtje gekost, dus om 4 uur de tussenbak eronderuit.

Komt meteen het eerste probleem. De snelheidssensor van de nieuwe bak heeft een twee pins connector, de oude bak heeft een 3 pins connector.

Oplossing de gehele sensor incl tandwiel overzetten op de nieuwe bak.

Daarna de bak weer onder de auto hangen, dit ging sneller dan de oude eronder uit. Daarna weer alles gemonteerd,

de aandrijfassen, versnellingsbaksteun dwarsbalk, stekkers erin (snelheid en 4wd indicatie).

Daarna maar meteen de differentieel olie ververst voor en achter. Is eenvoudig als de wagen op een brug staat. Had zon olieopvangkar gaat prima. De hele klus was om 20u15 voltooid.

Het testrijden. Wel dat ging goed, tot ik merkte dat de snelheidsmeter niet meer werkte, ik kwam hier achter toen ik naar mijn ouders aan het rijden was. Had geen zin door de sneeuw en ijzel naar huis te rijden (60km rijden). Heb vandaag dus de sensoren van de oude en de nieuwe bak naast elkaar gelegd, en mijns inziens moest het toch kunnen werk. Auto achter opgekrikt zodat we aan de wielen konde draaien, met een spiegeltje gekeken of het asje draaide idd draaide dus dat was niet het probleem. Daarna aan de sensor gedraaid met contact aan. Snelheid werd weergegeven. Dus sensor weer op de bak geschroefd, testrijden alles oke.

Tijdens het naar huis rijden vanochtend gaf de bak geen krimp. Sterker nog ben nu zelfs behoorlijk wat vibraties kwijt boven de 110 km/h. Denk de de oude bak al gammel was zolang ik de auto heb.

Al met al een geslaagd dagje klussen.

PS de foto's volgen spoedig, is al weer een tijdje geleden dat ik die op het forum heb gezet moet dat weer uitzoeken

Groet

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ga je met je oude bak doen?

Moest je hem wegdoen ben ik wel geïnteresseerd!

Trouwens proficiat met je geleverde werk,

geeft je veel voldoening wanneer je iets zelf doet en het daarna dan ook werkt hé.

Wat die tussenbak betreft, die gaat naar Veldhoven waar ik de "nieuwe" bak gekocht heb.

Achter af spijt van, Jeeped wilde hem ook al hebben .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kees,

Mooie klus hoor .

Wel lekker werken zo met een brug in een verwarmde garage

groeten Wiljan

die brug was wel handig maar we moesten toch een handje helpen met de heftruck. De brug is versleten en heeft niet meer genoeg power om 1,6 ton te tillen. Dit terwijl het toch een 2,5 tons brug is.

Kachel is met deze dagen ideaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...