Spring naar bijdragen

stuur staat scheef bij wielen rechtuit


Recommended Posts

mijn stuur staat best wel scheef naar links als ik gewoon rechtdoor rij. Het is uiteraard niet zo'n probleem maar zou lekkerder zijn als die recht staat als ik ook rechtdoor ga.

Kan ik dit op e.o.a. manier rechtzetten? Of moet ik hiervoor naar een garage omdat sleutelen aan het stuur met airbag niet makkelijk zelf te doen is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nor,

Als het goed is kan je dit verstellen met je stuurstang, die is draaibaar zodat alleen de stand van je stuur versteld wordt.

Let er wel op dat je stuuruitslag naar links en rechts wel maximaal blijft, dus je kan niet ongestraft blijven verstellen (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel blink.gifblink.gif )

groeten Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Oct 23 2005, 13:30

Belangrijk is daarbij ook, dat je stuurhuis in z'n middenstand staat!! Als één of andere onverlaat het stuurwiel al eens anders op de as heeft gezet, kun je daarmee "nat" gaan!

<div align="right">

Mee ,,nat gaan,, wel een dagelijks onderwerp tegenwoordig op het forum cool.gifcool.giflaugh.giflaugh.gif

sorry off topic misschien ,maar wat is dat nog wel tegenwoordig,,

O,ja is een jeepforum, is waar ja dry.gifsmile.giflaugh.giflaugh.gif

Gr;J.G.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 9 years later...

Beste mensen,  heb deze topic teruggevonden van een scheve stuur van een Grand Cherokee.

Ik ben ook een trotse eigenaar van een Jeep Grand Cherokee maar had plots hetzelfde probleem.  Wij gebruiken de wagen heel zuinig.  Ik bedoel hiermee geen gecross op wildste paden (al lijkt het me wel leuk maar riskeer ik liever niet) maar gewoon op geasfalteerde wegen rondrijden.   Mijn vraag is dan :

Hoe kom ik aan een scheve stuur ?  Achter het stuur heb ik nu een akelig en onveilig gevoel en zal deze morgenochtend onmiddellijk binnenbrengen voor nazicht/herstelling. Maar is dit eigen aan de Grand Cherokee ?

 

Waarom ik het vraag :

Ze hebben enkele maanden geleden mijn dashboard moeten vervangen en ik weet nu niet of het hier iets mee te maken heeft.

Toen ik mijn Jeep ging ophalen lag er een onderdeel op de achterbank van de auto (zie foto's).  De garage wist me echter niet te zeggen waarvoor het diende en of het wel voor mijn Jeep was.

Stuk zat nieuw in een plastiek zakje. 

Herkent iemand van jullie het onderdeel ?

 

Alvast bedankt voor een feedback.

Mario 

post-16573-0-75418100-1433161712_thumb.j

post-16573-0-67911100-1433161716_thumb.j

post-16573-0-73162500-1433161719_thumb.j

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een ZJ/WJ geldt hetzelfde als hierboven beschreven, de stand van het stuur wordt bepaald door de "drag link". Dat is de stang die van de pitman arm (dat ding wat aan het stuurhuis is gekoppeld) naar het rechte wiel loopt. Die stang wat in/of uitdraaien bepaalt de stand van het stuur.

 

Dat gezegd hebbende, het afgebeelde onderdeel is zeker van de stuurinrichting van een Jeep. Ook wel bekend als 68083333AB, "damper". Het is een onderdeel wat in je stuur thuishoort. Kan dat de gewijzigde stand van het stuur verklaren? Dat hangt er maar net vanaf of het vervangen is oid. Dat zou lijkt me wel op de rekening moeten staan, want dat is geen triviaal klusje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een ZJ/WJ geldt hetzelfde als hierboven beschreven, de stand van het stuur wordt bepaald door de "drag link". Dat is de stang die van de pitman arm (dat ding wat aan het stuurhuis is gekoppeld) naar het rechte wiel loopt. Die stang wat in/of uitdraaien bepaalt de stand van het stuur.

 

Dat gezegd hebbende, het afgebeelde onderdeel is zeker van de stuurinrichting van een Jeep. Ook wel bekend als 68083333AB, "damper". Het is een onderdeel wat in je stuur thuishoort. Kan dat de gewijzigde stand van het stuur verklaren? Dat hangt er maar net vanaf of het vervangen is oid. Dat zou lijkt me wel op de rekening moeten staan, want dat is geen triviaal klusje.

Beste FO Tempel,  Dank je voor je interessante uitleg. Het dashboard diende onder garantie vervangen te worden. Ik kan dus niet zien wat er vervangen werd.  Hebben ze er wel eentje ingestoken ?  Ik vond het destijds verdacht dat het stuk op de achterbank lag in een plastieke verpakking.  Auto heeft in ieder geval serieuze schade.  Vanmiddag vertelden ze me dat buiten de ophanging ook de vering schade heeft.  Zeer waarschijnlijk heeft mijn zoon meer dan enkel tegen een paal gereden, niet ?  :whistle:    Dank nogmaals voor je reactie.  MArio

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar ben je mooi klaar mee, dan.

 

Een beste dreun tegen de voortrein van je auto kan stevige schade aanrichten. Gezien de symptomen lijkt het me ook niet onverstandig om de juiste werking van het stuurhuis te laten controleren.

 

Overigens is er wel het een en ander veranderd over de generaties Grand Cherokee. In je profiel staat 2011? Dat is volgens mij een Grand met onafhankelijke voorophanging. Dat zit nog anders (en kritischer) in elkaar dan de modellen met de starre vooras zoals de ZJ of WJ.

bewerkt door FOTempel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Beste FOTempel,

 

Ben net terug van de garage.  Had een afspraak om te kijken of het vermelde stuk in het stuur zat.  Na veel geaarzel en hoop dat ik weg zou gaan hebben ze toch gekeken en inderdaad stuk zit er niet in.  Het blijft de vraag of het ongeluk deels of geheel veroorzaakt werd door het missende stuk.  Belangrijk om te weten omdat mijn echtgenote er 2 jaar mee gereden heeft zonder het stuk erin en nu (zachtjes uitgedrukt) niet gelukkig met de situatie waarin ze heeft verkeert en dat er zich misschien iets erger zou voorgedaan hebben.

  Kan iemand hierover uitsluitsel geven aub.  Dank bij voorbaat.  Mario 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Mario, misschien handig voor ons om te weten is om wat voor Grand Cherokee het gaat. Je berichtje staat namelijk onder 'ZJ', dat zijn de oudere GC's van 1993-1998. In je profiel staat echter 2011, en daar komt het onderdeel ook mee overeen. Een Grand Cherokee uit 2011 is een WK2, handig om te weten is om wat voor uitvoering het gaat.

Het onderdeel wat je mist is een stuurdemper, zie nummer 5:

i2282810.jpg

 

Of het missen hiervan een zodanig invloed heeft dat het (deels) een aanrijding kan veroorzaken weet ik niet, misschien dat iemand anders hier iets zinnigs over kan zeggen? Wel erg dom en slordig dat de dealer dit vergeten is. Je hebt wel mazzel gehad dat ze het gewoon achterin hebben gelegd en niet hebben weggegooid, anders was men er waarschijnlijk ook nooit achter gekomen.  :frusty:  :frusty:  :frusty:

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...