Jump to content
Sign in to follow this  
mvd1968

CJ start niet meer en rookt bij startrelais

Recommended Posts

Middag

Vandaag de CJ7 1977 uit de stalling gehaald. Starten ging als een zonnetje. Ritje gemaakt van 20 km en meerdere malen gestopt en gestart zonder problemen.
Nu wil ik hem in de garage zetten en een klik en niet starten. Onder de motorkap zijn de accukabel (accu naar startrelais) en de kabel startrelais naar de startmotor kokend heet en het startrelais is ook heet.

Snel de stroom eraf gehaald en hem de garage ingeduwd. Ik vermoed dat het startrelais stuk is, had het idee dat die vast zat maar een paar kleine tikjes loste het niet op.
Er is begin vorig jaar een nieuw startrelais ingegaan en in 2015 een nieuwe startmotor.

Is dit een defect startrelais? Hoe kan ik dit testen (starten buiten relais om?)

Bedankt alvast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een startkabel over het relais kun je testen of de startmotor draait,, maar het kan zijn dat je startrelais is blijven hangen, maar dan zou de Jeep niet als een zonnetje hebben gelopen maar constant een jankend geluid hebben gegeven.

Even alle kabels losmaken en met een multimeter testen....

Als de startmotor 20km mee heeft gedraaid zal die nu ook wel aan vervanging toe zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuten geleden zei JeePee:

Met een startkabel over het relais kun je testen of de startmotor draait,, maar het kan zijn dat je startrelais is blijven hangen, maar dan zou de Jeep niet als een zonnetje hebben gelopen maar constant een jankend geluid hebben gegeven.

Even alle kabels losmaken en met een multimeter testen....

Als de startmotor 20km mee heeft gedraaid zal die nu ook wel aan vervanging toe zijn!

Bedankt voor je snelle antwoord jeepee. Ik weet zeker dat de startmotor niet heeft meegedraaid. Ik ken dat geluid wel van een vorige toen bij de oude startmotor het relais bleef hangen. Hij liep vandaag als vanouds.

Testen met een multimeter. Kan je kort uitleggen wat ik moet testen en starten en relais overbruggen.......hoe doe ik dat precies. Feit dat ook de kabel van relais naar startmotor heet is kan dat duiden op een vastzittende startmotor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of misschien een massa probleem? Ik heb geen idee, heb al zo'n tijd niet meer gesleuteld :)':D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kabels heet? Dan waarschijnlijk veel weerstand waardoor hitte ontstaat. Dit kan komen door een slecht relais, slecht contact op de kabelogen, of zelfs slechte kabels. 

Even meten met de multimeter en dan bepalen waar de meeste spanning verloren gaat, geeft een goede indicatie waar te zoeken. 

Meet eerst je accuspanning onbelast op de accupolen, daarna onbelast tussen pluspool en motorblok. Dan heb je wat beginwaarden.

Daarna ook op deze punten meten terwijl je kort start. Je hebt verschil tussen deze en bovenstaande waarden. Veel verschil? Dan accu goed opladen en massa verbinding tussen motorblok en minpool controleren. 

Weinig verschil? Dan meten (terwijl je start) tussen motorblok en startrelais, aan beide zijden en op de startmotor. 

Waar veel verschil zit, daarvoor (in de stroomrichting gezien) zit je probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Ab. Pluspool en motorblok? Daarmee bedoel je waarschijnlijk pluspool naar startrelais? Wat ik vreemd vindt is dat ook de pluskabel van het startrelais naar de startmotor heet wordt en de startmotor niet draait maar slecht een tik geeft  Dat de kabel ineens zo slecht worden binnen 5 minuten (1 x starten) .

Stel dat het startrelais niet goed is dan zou de startmotor blijven draaien of helemaal niets doen.
Als de startmotor vastzit vraagt die zoveel stroom dat de complete kabel van de accu naar de startmotor heel heet kan worden.

Ik ga meten maar zie ik iets over het hoofd bij bovenstaande redenatie? :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met pluspool bedoel ik de  positieve accupool.

Als je startmotor inwendig niet goed meer is / vastzit, kan hij zoveel stroom afnemen dat alles heet wordt, dat is juist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kabel tussen relais en startmotor kan alleen heet worden bij overbelasting wanneer het relais contact maakt dus er zijn twee dingen waar naar gekeken moet worden: blijft het contact van het relais gesloten? Waarom wordt de bekabeling overbelast; kortsluiting?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me goed om relais door te meten of deze wel sluit en de kabels meten. Aangezien de startmotor niet draait zal ik hem demonteren en op de werkbank testen.

Als dat allemaal goed werkt .........weet ik het niet meer😯

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de accu ook gecontroleerd? Heb zelf al eens gehad dat de accu niet genoeg power heeft om de startmotor rond te draaien en hoor je alleen de klik en kabels worden warm 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist de boel uit elkaar gehaald. Doormeten van de startrelais etc geen bijzonderheden. Startmotor gedemonteerd en met startkabels even op de accu gezet.
Geeft alleen een tik en draait niet . Blijkbaar zit de startmotor muur vast. Nieuwe startmotor besteld samen met een nieuw startrelais.  Geen zin om de startmotor te laten reviseren en daarop te wachten.  Laat hem wel maken en hou hem als reserve

Omdat startrelais ook kokend heet was geworden een nieuwe besteld.

Ik heb de startmotor nog even met andere accu getest en daar gaf die ook geen kick. Startmotor ruikt ook een beetje naar een brandlucht.

2000KM, geen zand of modder, en 2 jaar oud is alleen wel kort voor een nieuwe startmotor

20170523_160817_resized.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kabel naar de startmotor wordt heet doordat er stroom doorheen loopt. Het contact van het startrelais is dus gesloten (en dus relais niet ok).  Als de startmotor dan niet loopt is die waarschijnlijk al overleden of er is een slechte verbinding waardoor hij onvoldoende stroom krijgt. Met een multimeter kun je de verbinding controleren. De weerstand van de kabels moet nagenoeg 0 Ohm zijn want bij de optredende startstroom heb je al snel een enorm spanningsverlies bij een beetje weerstand. Je kunt de start motor met een dikke startkabel >50mm2 rechtstreeks aan de accu verbinden, dan kun je de +leiding al uitsluiten. Met een dunne startkabel van de Action gaat de startmotor niet draaien! Draait de startmotor nog niet? dan is de startmotor overleden of heb je een massa probleem. Check ook de massakabel van het blok naar de accu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woensdag een nieuwe startmotor en relais besteld. Vandaag bezorgd. Gelukkig viel de schade mee (€190)

In de oude startmotor was een spoel compleet verbrand. Zo te zien was het geen nieuwe geweest maar een gereviseerde. Alle andere onderdelen (koolborstels, lagers etc) waren prima in orde.
Nu een Remy Delco starter, nieuw uit de doos :) We kunnen weer rijden

20170525_112620.thumb.jpg.bd1e90bc97a38606dc082d1083984f49.jpg20170526_163104.thumb.jpg.4dfb7a993c4d52b7f39c7f1d3c939023.jpg20170526_163230.thumb.jpg.ae7a16867441362a3f1e4775b7f6bfdd.jpg20170526_163113.thumb.jpg.eec7f0b69fc19746a4bbfb318b04d466.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo eentje kopen. Heb je geen startrelais meer nodig. En deze powermaster startmotor gaat 10x sneller rond. En is stiller met starten

DSC_0008_2.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...