Spring naar bijdragen

afwijking naar rechts


pjotr
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Cherokee uit '95 die een beetje naar rechts trekt. Ik moet dus altijd een beetje naar links tegensturen om een rechte lijn aan te houden. Alle banden zijn goed en op de juiste spanning.

Wie weet iets over mogelijke oorzaken en oplossingen.

Alvast bedankt voor je bijdrage, Pjotr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb inmiddels de auto laten uitlijnen maar ze krijgen hem niet goed. Volgens het uitlijnapparaat staat alles goed maar de trek naar rechts blijft. Stuur staat wel netjes in het midden maar dat is niet het belangrijkste.

Alle banden zijn ook gewisseld, van links naar rechts en achter naar voor. maar geen merkbare verbetering.

Er is ook geen schade te ontdekken, geen sporen van vroegere aanrijding ofzoiets,

Waar zou het nu nog aan kunnen liggen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by pjotr@Oct 8 2005, 12:11

Waar zou het nu nog aan kunnen liggen ?

<div align="right">

Rare vraag misschien, maar heb je het ook als je midden op de weg rijdt? Ik ervaar dat een Jeep graag de richting van het "afwateren" van de weg kiest.

Daarnaast is de stuurinrichting beduidend anders dan bij een conventionele auto. In het midden is het een beetje vaag en bij maximale uitslag lijkt het of er speling zit tussen het stuur en de stuurstangen. Hoe lang rijd je al met de XJ? (maw: je gaat er aan wennen smile.gif )

Greets, JanKra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je schrijft dat het stuur in het midden staat. Maar bedoel je het stuurwiel of het stuurhuis? Dat laatste is echt belangrijk ivm je bekrachtiging en de speling op het stuurhuis wanneer hij niet in de middenstand staat!

En ik neem aan dat je remmen niet aanlopen, dat er geen wielen zwaar draaien en dat de uitlijning nu verder helemaal goed is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties !

De auto doet het op alle soorten wegdek, ik heb er al rekening mee gehouden dat de meeste wegdekken iets naar rechts aflopen.

Er zit geen speling op de draagarmen. remmen lopen niet aan. Banden zijn goed en niet vreemd afgesleten

De uitlijning is nu helemaal goed (volgens het computergestuurd uitlijningsapparaat van Profile). Stuurwiel staat in het midden.

W.b. het stuurhuis weet ik dat niet, hoe kun je dat zien ? Het zou m.i. dus i.d.d. kunnen dat het iets is met stuurhuis/stuurbekrachtiging.

Bij het uitlijnen is de stang-tussen-de-twee voorwielen iets verdraait om de de wielen in de juiste stand te krijgen. Daarna is d.w.v. het verstellen van de stang die loopt van stuurhuis naar stang-tussen-de-twee voowielen het stuurwiel in het midden gezet (..... diverse stangen zullen wel aparte namen hebben maar ik hoop dat iedereen nu weet welke ik bedoel.....)

Misschien moet ik er maar aan wennen, maar het moet toch gewoon goed kunnen zijn ! Moet ik eens naar een goede Jeep kenner/garage/monteur/dealer ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook hetzelfde probleem. Ook naar profile geweest om auto uit te laten lijnen.

Conclusie volgens computer uitlijning zou goed moeten zijn.

citaat jankra "Ik ervaar dat een Jeep graag de richting van het "afwateren" van de weg kiest."

Volgens mij is dit dus het geval, maandje geleden in engeland op vakantie geweest, daar moest ik naar rechts tegensturen in tegenstelling tot hier in Nederland.

Groet

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien ten overvloede.

De "stang" van stuurhuis naar rechter voorwiel noemen we STUURSTANG.

De "stang" van rechter naar linker voorwiel noemen we SPOORSTANG.

Dat deze stangen bij de diverse modellen wordt gecombineerd doet niks af aan de naamgeving. Bij een gecombineerd stelsel spreken we ook wel van "y-steering".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf ooit is met mijn 89 xj gehad dat ze gingen uitlijnen met "uitlijnsoftware" van een ander bouwjaar wat dus geen resultaat leverde. Na lang zoeken vond ik een bedrijf wat wel de software had voor mijn bouwjaar en het probleem was opgelost. Ik weet alleen niet of de eerste keer gewoon slecht is uitgelijnd of dat het toch aan de software lag. Maar beide bedrijven kwamen met het verhaal "tja, amerikaanse auto's zijn erg slecht uit te lijnen" Volgens mij is dat wel BS!

Doe er je voordeel mee

Succes

Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...