dodgejeepfan Geplaatst November 30, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2016 Hallo, ik ben relatief nieuw in dit Forum. Ik heb mijn 1995 Cherokee diesel verkocht en heb nu een JK Unlimited 2,8CRD automaat van 2011 aangeschaft. Superblij mee natuurlijk! Ik heb de jeep nu ca. een maand. De Jeep staat op 35 x 12,5 x 17 Banden (Cooper) en heeft een 2" body-lift. Nu ben ik van mening dat de 35"banden véél te groot zijn voor de aandrijflijn, in de zin van "overgearing" De automaat schakelt veel te snel op en komt dan op extreem lage toerentallen waarbij de turbo nog niet werkt en trekkracht wegblijft. Ik moet dan een dot gas geven om hem te laten terugschakelen, vooral als-ie koud is. De oorzaak moet hier liggen in de 35" Banden die als een "overdrive" werken. Ik ben nu van plan om terug te gaan naar 33" banden, ziet niet zo stoer uit maar ik denk dat de auto lekkerder zal schakelen. Nu wilde ik de JK rijders vragen hoe hun ervaring is met 35 inch rubber op de CRD Unlimited automaat? Kan men bv. de software van de automaat aanpassen zodat hij niet zo snel opschakelt? Elk advies is welkom! Groet Marc, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 30, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2016 Aanpassen van de R&P is de meest betrouwbare oplossing. Maar wel een dure..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tsjoemusky Geplaatst November 30, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2016 Is ook de enige oplossing. En het verhaal dat je vertelt kom ik regelmatig tegen op Amerikaanse fora. Een automaat, grote wielen en geen aanpassing van ring en pinion leidt tot schakelen op vreemde momenten. Software aanpassen is geen oplossing. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maarten de Boer Geplaatst December 3, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2016 Heb 8 jaar gereden, ongeveer 120.000km, met deze combinatie. Nooit problemen ervaren. Was een rubicon met 4.10:1 asoverbrenging. Wat is die van jouw? Volgens mij hebben alle diesels deze? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fiscaal Geplaatst December 4, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2016 Dat probleem had ik ook. Zelfde setting. Heb de differentiëlen laten aanpassen van 4.10 naar 4.88. Ben er nog niet tevreden over, is nog steeds trager dan standaard, ondanks dat theoretisch berekend de 4.88 de juiste overbrenging is bij de 35"banden. Motortje draait nu 2000 toeren bij 100 km/h. Hopeloos rond de 80 km/h, de automaat blijft schakelen, ondanks dat ik de schakelmomenten van de automaat heb aangepast. Heeft er naar mijn beleving mee te maken dat je tegen de max van het motorvermogen/koppel aanloopt. Ik had achteraf bezien een 5.13 overbrenging moeten monteren. Wellicht dat ik dat nog ga doen.Zit er nog over na te denken. Motortuning/softwaretuning door motorvermogen/koppel te verhogen is ook een optie die ik nog overweeg. Ik heb nu nog standaard 170 pk, latere versies hadden standaard 200 pk en die kunnen ook nog worden aangepast. Wil er nog mee langs een specialist, lijkt mij dat er, zonder schade aan te richten, toch wel 220 of 230 uit te halen is, met uiteraard hoger koppel die nog belangrijker is dan de pk's. Ik hoor niemand klagen over de brandstof consumptie van de JK diesel op 35"... Als ik de MT's op 2.2 bar heb staan, kom ik maar 7 km ver op een litertje diesel. In standaard setting was dat ongeveer 10. En nee, ik ga die dingen niet oppompen naar 2,5 bar of meer, dan krijg je bolle banden met vreemd slijtpatroon. We moeten maar wat meer olie uit de bodem pompen, ben er wat van nodig .... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tsjoemusky Geplaatst December 4, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2016 Fiscaal, waar heb jij die aanpassing van je differentielen laten doen? Ik sta aan de vooravond de mijn ook aan te laten passenen heb nog geen keuze van bedrijf gemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fiscaal Geplaatst December 4, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2016 (bewerkt) 1 uur geleden zei tsjoemusky: Fiscaal, waar heb jij die aanpassing van je differentielen laten doen? Ik sta aan de vooravond de mijn ook aan te laten passenen heb nog geen keuze van bedrijf gemaakt. B&S Autoparts (Jan Sloot) i.s.m. CarserviceTiel (Mark & Tony). Jeep-specialisten onder één dak in Tiel. http://www.bsautoparts.nl/ http://www.carservicetiel.nl/ Ze hebben tegelijkertijd ook ARB lockers in voor- en achteras geplaatst. December 4, 2016 bewerkt door Fiscaal aanvulling Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst December 5, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 5, 2016 (bewerkt) Je zou idd naar 4.88 of zelfs 5.13 'moeten' gaan... Maar beide niet te adviseren bij een JK Sport. De vooras is een Dana 30.... is een 4.88 eigenlijk al te klein. Gaan heel snel kapot, weet ik uit ervaring helaas. Rij nu met een 44 en dit blijft wel heel met een 4.88. (al ruim 2 jaar) Zou er eerder eerst een tuning op laten zetten. Een diesel kan qua motor eerder 35ers aan dan mijn benzine uitvoering. Ken er meerdere die gewoon met 35ers rijden. Heb je wel de computer aangepast naar 35ers? Kan ook een hoop oplossen. (bijv. een AEV Procal) (heb nu ff verder geen tijd om alles door te lezen... stuur anders ff een PM) Qua diff. aanpassen kan ik Siert (Garage Modern te Delft) aanraden. Ik zou geen andere garage meer willen... Leest en reageert ook hier op dit forum btw. Succes en groet Roo December 5, 2016 bewerkt door Roo4JK Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fiscaal Geplaatst December 5, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 5, 2016 Ik heb een JK Sport 2.8crd automaat op 35'ers en 4.88 in de Dana 30 met locker er in. We zien wel wat er gebeurt. Mijn rechtervoet is niet al te zwaar... Ik heb jaren geleden al geleerd om gedoseerd het koppel los te laten op de aandrijving En ook de AEV Procal gebruikt. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nkijkuit Geplaatst December 5, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 5, 2016 Uit ervaring weet ik dat de standaard software tuning vooral veel geld kost en in de praktijk weinig uithaalt. De Dana 30 is helemaal niet zo'n slechte as als wel gedacht wordt, althans niet waar het diff betreft (C's en asbuis zijn een ander verhaal, maar dat is best te verhelpen (warning: commercial break)). Tuurlijk je hebt altijd pechvogels en een 5.13 in een Dana 30 diff is wel een beetje de problemen opzoeken, maar 4.56 of 4.88 kan met een normale gasvoet prima. De handgeschakelde 2.8 CRD heeft standaard 3.73. Dat is pas behelpen met 33" laat staan 35" (de zesde versnelling kan op marktplaats, die heb je niet meer nodig) Dat probleem los je niet op met een software tune. Alle claims over 500 Nm en 225 PK ten spijt; die komen er in de praktijk echt niet uit. Bovendien ben je aan het symptoom bestrijden: de enige echte oplossing is een andere overbrenging. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst December 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 6, 2016 18 uur geleden zei Fiscaal: Ik heb een JK Sport 2.8crd automaat op 35'ers en 4.88 in de Dana 30 met locker er in. We zien wel wat er gebeurt. Mijn rechtervoet is niet al te zwaar... Ik heb jaren geleden al geleerd om gedoseerd het koppel los te laten op de aandrijving En ook de AEV Procal gebruikt. Sorry. Ik dacht ff uit mijn hoofd dat je een Rubicon had.... Ik heb hier de oude tandwielen liggen die uit mijn Dana 30 en 44 komen. (4.10 en 4.88) De 30 is echt smal en klein, zeker in vergelijking met de 44. De 4.88 pignon heeft sowieso maar 8 tanden... Wat inhoud dat er maar 1,5 tand in de ring vallen. Bij mij adviseerde ze, voor de montage al, dat voor een Dana30 de 4.88 eigenlijk te zwak zou gaan worden voor mij, kregen helaas gelijk ....x2. (wilde eigenlijk 5.13) En ja, ik ben misschien een pechvogel hierin Nils. Maar ik heb absoluut geen zware voet... zoals je weet. Hij is wel gebruikt waar hij voor gemaakt is. (in mijn ogen) Ga inmiddels wel naar een andere garage.... kan ook veel verschil maken hierin. (Tiel kan dit ook goed btw) Persoonlijk ben ik van mening dat er eigenlijk een verkeerde verhouding in de automaat/versnellingsbak zit. Maar dit is volledig mijn mening... Zeker bij benzine uitvoering.. Kan wel iedereen (iig met een JK) adviseren om er gelijk "tube seals" in te monteren voor offroad gebruik. (as afsluiters) Maar dit had ik jouw al verteld... Spreken elkaar vast weer ergens in 'het veld'... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dodgejeepfan Geplaatst December 30, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2016 Dank voor alle reacties. Ik ben inmiddels terug naar Cooper STT Pro's 285-70-17 (ietsje kleiner als 33") en het is er slechts een tikje beter op geworden. Wat mij vooral opvalt is dat het snelle opschakelen gebeurt als de motor koud is. Als de bak eenmaal goed warm is, dan is er goed mee te rijden. Als hij koud is schakel ik dus maar handmatig in de 1-2-3. Zelfs in de 1 voel ik dat hij toch quasi een 2e versnelling kiest, maar ik verdenk dat het het Lock-up mechanisme is wat de toeren weer iets laat zakken. Ik heb een afspraak gemaakt bij Koenen Jeep dealer in Echt (L) om de bak uit te lezen en evt voor een software update te checken. Vraagje: waar wordt deze procal module in geplaatst? in de OBD2 connector? (Heb overigens de 35"banden te koop op marktplaats staan, 2x 80% profiel en 2 x 20% profiel) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dodgejeepfan Geplaatst December 30, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2016 FF gegoogled; Procal is mij al duidelijk! Waar is-ie in Nederland te koop? In de USA bestellen zijn verzendkosten vaak een verrassing. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fiscaal Geplaatst December 30, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2016 procall is van AEV. officiële dealer AEV in NL is B&S Autoparts in Tiel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nkijkuit Geplaatst December 31, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 31, 2016 @fiscaal. De CRD automaat rijdt met standaard banden ook niet geweldig rond de 80km/uur. Dus het feit dat hij nu k@t rijdt, betekent dat jouw overbrenging weer in verhouding is... ;-) 80 rijden met automaat (en aanhanger) is echt niet prettig. OD uit doen helpt al iets. Procal kan je ook bestellen bij Offroad Express (http://offex.pl/modu-programator-rozmiaru-ko-procal-aev-jeep-wrangler-jk-en.html?currency=EUR), maar als het weinig scheelt haal je m natuurlijk bij Jan Sloot! Vergeet niet bij verkoop van je JK om je Procal weer te resetten! Dat ben ik dus wel vergeten en nu heb ik een waardeloze Procal liggen (ze werken maar met 1 VIN te gelijk). Met Procal werkt ook je KM teller en TSC weer normaal.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst January 1, 2017 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2017 AEV werkt perfect en de kilometerteller klopt ook weer. Ik rij met 315x70x17 (34.4 inch) goodyear wrangler duratec. Rijd perfect en geen problemen. Schakel momenten zijn netjes. Brandstof verbruik is wel omhoog gegaan. Je kan er ook nog wat ander leuke dingen meer doen. De Flashcal is volgens mij ook geschikt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dodgejeepfan Geplaatst January 3, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 3, 2017 Dank voor de interessante informatie: Nog even voor de zekerheid: Voordat ik zo'n € 250 uitgeef voor een AEV Procal wil ik graag weten of de schakelmomenten van mijn automaat ook aangepast worden als ik mijn gewijzigde wieldiameter ingeef? (33") Ik heb geen trek om dit geld uit te geven alleen voor de snelheidsmetercorrectie, en flauwekulletjes als tijdinstelling opritverlichting en knipperlichtinstellingen. Wellicht kan ik met mijn probleem het beste naar een automaatbak specialist gaan om de bak zodanig aan te passen dat hij niet gewoon opschakelt en daarbij terugvalt naar 1000 RPM en dus gaat trillen en brommen met NUL trekkracht. Je moet de bak toch zo kunnen programmeren dat hij alleen opschakelt naar de volgende versnelling als die volgende versnelling minimaal bij 1500 RPM begint? (Een soort sportstand ipv de ECO stand) Helaas zit op deze bak niets van sport/ECO of Comfortstand. Ik neem aan dat het "ECO" lampje op het dashboard een soort vacuummeter is (net zoals op benzinemotoren) Wie weet welke garage (liefst in Limburg of Brabant) mijn automaat tunen? Of lost de AEV Procal alles voor me op? zijn er nog andere opties? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bennyblanco_nl Geplaatst January 7, 2017 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2017 Ik heb een paar dagen geleden ook nieuwe banden op mijn JKU laten zetten, cooper stt pro's 275/70r18 met 1.5" spidertrax spacers, ik had eerst de standaard 18 inch banden erop zonder spacers, nu heb ik het gevoel of ik de hele tijd een caravan aan het trekken ben, moet ik nu ook re-gearen, of is dit normaal? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tsjoemusky Geplaatst January 7, 2017 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2017 (bewerkt) Dit is normaal dat het zo voelt, en het betekend dat wanneer je van die caravan af wilt, je zult moeten gaan re-gearen........ wat voor assen en overbrenging heb je er nu onder zitten? January 7, 2017 bewerkt door tsjoemusky Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bennyblanco_nl Geplaatst January 7, 2017 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2017 Haha, ok, ik ben nog een rookie wat betreft Jeeps, ik heb de standaard assen en overbrenging van een Sahara 2.8D automaat uit 2016 eronder zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.