Spring naar bijdragen

LPG inbouwkosten Grand Cherokee 5.2


Recommended Posts

Hey allemaal!

Gezien mijn hoge kilometrage die ik met m'n fijne Grand Cherokee afleg, overweeg ik om een LPG G3 (denk zelf aan Prins VSI) te laten monteren. Het gaat om een Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited uit 1997 met bijna 200.00km op de teller.

Heeft iemand van jullie dit al laten doen en zo ja; wat waren de inbouwkosten? Waar is de tank gemonteerd en hoe rijdt het?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by mrobers@Oct 1 2005, 20:29

Hey allemaal!

Gezien mijn hoge kilometrage die ik met m'n fijne Grand Cherokee afleg, overweeg ik om een LPG G3 (denk zelf aan Prins VSI) te laten monteren. Het gaat om een Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited uit 1997 met bijna 200.00km op de teller.

Heeft iemand van jullie dit al laten doen en zo ja; wat waren de inbouwkosten? Waar is de tank gemonteerd en hoe rijdt het?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

<div align="right">

Ik heb eens geinformeerd om mijn G2 te laten vervangen voor een G3 VSI en kwam op ongeveer 1800 euri...met behoud van de oude tanks onder de wagen.

Als je onderbouw neemt, gaat je benzinetank weg en krijg je achter aan de kont een hulp benzinetankje van 30 liter. Voor NL niet erg maar als je veel over de grens gaat met weinig LPG pompen is dat niet handig...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rij sinds 2,5 jaar een GC van 1995 en heb 1 jaar op benzine gereden met een verbruik van gemiddeld 1 liter/5,5 km.

Na 1 jaar gas in laten bouwen bij Pouls Autotechniek wat mij ruim 2800,- Euro heeft gekost met een onderbouw gastank en een nieuwe kleine benzinetank.

Zoals simba al zegt is dit alleen interessant als je vrijwel alleen in Nederland rijdt.

Heb 13000 km met benzine gereden en sinds de inbouw ruim 20.000 km op LPG.

Verbruik 1 op 4,8 km. (Exact bijgehouden sinds inbouw).

Mijn ervaring is dat de wagen uitstekend op gas rijdt (geen start problemen of backfires) en natuurlijk na het terugverdienen van de installatie een slok op een borrel scheelt bij de pomp in geld.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by mrobers@Oct 1 2005, 21:29

Hey allemaal!

Gezien mijn hoge kilometrage die ik met m'n fijne Grand Cherokee afleg, overweeg ik om een LPG G3 (denk zelf aan Prins VSI) te laten monteren. Het gaat om een Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited uit 1997 met bijna 200.00km op de teller.

Heeft iemand van jullie dit al laten doen en zo ja; wat waren de inbouwkosten? Waar is de tank gemonteerd en hoe rijdt het?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

<div align="right">

Stond vorige week nog iets van in het forum dat het COMPLEET tussen de 2800 en 3200 ligt ohmy.gifohmy.gifohmy.gif , lekker goedkoop gas he !!

Maken ze het inbouwen etc. gewoon maar peperduur wink.gifwink.gifcool.gif Was ook van Prins

Misschien is wederom slimmer om auto in te ruilen en bijleggen op een andere .

Je weet ook niet wat GC gaat doen met nieuwe installatie.

Heeft ook de nodige km,s en leeftijd...

Maar ja . roep ook maar wat blink.gifblink.giftongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by JOHN GRAND@Oct 3 2005, 07:42

Stond vorige week nog iets van in het forum dat het COMPLEET  tussen de 2800 en 3200 ligt  ohmy.gif   ohmy.gif   ohmy.gif , lekker goedkoop gas he !!

Maken ze het inbouwen etc. gewoon maar peperduur  wink.gif   wink.gif   cool.gif Was ook van Prins

Misschien is wederom slimmer om auto in te ruilen en bijleggen op een andere .

Je weet ook niet wat GC gaat doen met nieuwe installatie.

Heeft ook de nodige km,s en leeftijd...

Maar ja . roep ook maar wat  blink.gif   blink.gif   tongue.gif <div align="right">

De gasboeren slaan er nu ook een extra slaatje uit natuurlijk. Ze hebben het beredruk en de prijzen schieten omhooooooooooooooog

Wellicht inderdaad interessant om een goede gebruikte MET LPG installatie te zoeken.

Succes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Beest@Oct 3 2005, 10:09

hmmm......dat wordt dus offerte aanvragen....

voordeel om bij je eigen Jeep te doen is dat je weet wat je hebt, zoals jeepiere al eens opmerkte bij de Cherokee fora, en je toch weer moet afwachten wat je koopt

moeilijk .......

keuzes keuzes...

<div align="right">

Tja ,,Wat is wijsheid???? unsure.gifunsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ondertussen bij een Prins inbouwstation een offerte opgevraagd maar nog niet gekregen. Even afwachten dus. Per jaar rijd ik zo'n 20-25.000km en dan loont het toch wel om op LPG te gaan rijden ;-)

Zelf zal ik niet veel in het buitenland komen, dus ik zou er wel voor willen kiezen om de LPG-tank op de plaats van de benzinetank te monteren en dan een klein reservetankje voor het starten en noodgevallen. Mijn Dodge heeft helemaal geen benzinetank meer; daarvoor in de plaats hangen twee 60 liter LPG tanks en dat voldoet voortreffelijk. En dus ook starten op gas; zelfs in de winter no problem.

Zodra ik weet wat de prijzen zijn laat ik het ff weten. Een VSI zou in elk geval goed moeten werken icm een 5.2 V8 lees ik overal; dus daar wil ik dan wel voor gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb nu vier weken een G3 installatie in mijn 5.9 zitten. Inbouw 90 liter tank, vanwege trekhaak was onderbouw niet mogelijk.

Kosten € 2499 bij Pouls. Tot nu de eerste 2000 km goede ervaringen met het rijden. Verbruik 1 op 4 tegenover 1 op 6 bij benzine.

Ik heb berekend dat ik met 30 weken de kosten eruit heb.

Enige onprettige gevoel is dat ik geen plaats meer heb voor mijn reservewiel.

Weet iemand of er ook systemen zijn om je reservewiel achterop te monteren; zodanig dat toch de klep open kan?

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Peter5.9LX@Oct 6 2005, 01:15

Hallo,

Ik heb nu vier weken een G3 installatie in mijn 5.9 zitten. Inbouw 90 liter tank, vanwege trekhaak was onderbouw niet mogelijk.

Kosten € 2499 bij Pouls. Tot nu de eerste 2000 km goede ervaringen met het rijden. Verbruik 1 op 4 tegenover 1 op 6 bij benzine.

Ik heb berekend dat ik met 30 weken de kosten eruit heb.

Enige onprettige gevoel is dat ik geen plaats meer heb voor mijn reservewiel.

Weet iemand of er ook systemen zijn om je reservewiel achterop te monteren; zodanig dat toch de klep open kan?

Peter

<div align="right">

goede info....

ff over die tirecarrier klik 4 topics daarover

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Peter5.9LX@Oct 6 2005, 02:15

Hallo,

Ik heb nu vier weken een G3 installatie in mijn 5.9 zitten. Inbouw 90 liter tank, vanwege trekhaak was onderbouw niet mogelijk.

Kosten € 2499 bij Pouls. Tot nu de eerste 2000 km goede ervaringen met het rijden. Verbruik 1 op 4 tegenover 1 op 6 bij benzine.

Ik heb berekend dat ik met 30 weken de kosten eruit heb.

Enige onprettige gevoel is dat ik geen plaats meer heb voor mijn reservewiel.

Weet iemand of er ook systemen zijn om je reservewiel achterop te monteren; zodanig dat toch de klep open kan?

Peter

<div align="right">

Is wel erg snel ohmy.gifohmy.gifwink.gif ,maar als je erg veel rijd zou het kunnen

Hebt dan ook duurdere belasting ,maar scheelt wel erg veel nu met benzine tegen woordig in prijs.

Was er geen onderbouw mogelijk ??

Of word dan tank te klein ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb er ook net eentje inliggen voor mijn ZJ 4.0i.

Het is het gewone venturisysteem met steppermotor en 120L inbouwtank. Past net achter de voorzetels en nog net genoeg plaats erachter om in orde te blijven met de lichte vracht eisen in België (grijs kenteken).

Kost : 1530€ bij Vogels autogas in Eindhoven alles in, ook de attesten voor Belgische keuring.

Staat nog niet hlemaal op punt door een verkeerd signaal van oxysensor en TPS maar daar wordt aan gewerkt.

Ik kan dus nog geen goede verbruikswaarden opgeven.

Wat ik wel heb gemerkt is dat ik door de grote tank (dwars gemonteerd), ondanks dat hij zo laag mogelijk is geplaatst, toch redelijk wat meer rolbeweging heb bij halfvolle tank.

Maar je komt er natuurlijk wel een eind verder mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb er ook aan zitten denken om er een in te laten bouwen. Bij nader inzien zie ik er toch van af.

Reden: Rij 2/3 van m'n kilometers in het buitenland. Daar is toch moeilijker gas voorhanden en de benzine een stuk goedkoper. Als ik dan ga rekenen en ook de belasting ga meetellen dan heb ik op jaar basis misschien 200 tot 300 euro voordeel. Scheelt natuurlijk nog best wel maar dat is me het ruimte verlies niet waard. Ook het risico om zonder gas te staan in het buitenland en dan met een 30 litertankje benzine door te moeten staat me niet echt aan.

Dan maar een paar centen meer uitgeven.

Laat maar slurpen die hap. Kan niet alles hebben. En een dikke Jeep en lage verbruikskosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by acro@Oct 7 2005, 20:45

Heb er ook aan zitten denken om er een in te laten bouwen.  Bij nader inzien zie ik er toch van af.

Reden:  Rij 2/3 van m'n kilometers in het buitenland. Daar is toch moeilijker gas voorhanden en de benzine een stuk goedkoper. Als ik dan ga rekenen en ook de belasting ga meetellen dan heb ik op jaar basis misschien 200 tot 300 euro voordeel. Scheelt natuurlijk nog best wel maar dat is me het ruimte verlies niet waard. Ook het risico om zonder gas te staan in het buitenland en dan met een 30 litertankje benzine door te moeten staat me niet echt aan.

Dan maar een paar centen meer uitgeven.

Laat maar slurpen die hap. Kan niet alles hebben. En een dikke Jeep en lage verbruikskosten.

<div align="right">

Vindt ik ook 1 op 5......

Maar ja je moet wat over hebben voor de hobby.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2499EUR is wel een net bedrag voor de inbouw in jouw 5.9! Ik heb enkele dagen geleden een bedrijf in Rijswijk ZH gebeld en die wilden voor mij het Prins VSI systeem in mijn 5.2 inbouwen voor 3180EUR. Dat is dan wel een 70liter onderbouwtank met een 35liter benzinetankje ernaast. Lijkt mij een prima oplossing; scheelt mij ruimte in de auto die ik toch regelmatig gebruik! Met wat rekenwerk zou ik met mijn kilometrage de hele boel er in 16 maanden uit hebben.

Maar jouw opmerking over dat het niet gaat ivm de trekhaak kan ik niet helemaal plaatsen; ik heb er eens onder gekeken en volgens mij is er voldoende ruimte om een tank te plaatsen; de normale 95liter benzinetank hangt er immers ook. Of heb je een speciale trekhaak?

Mischien zijn er mensen op dit forum die onderbouw-tanks hebben in combinatie met een trekhaak?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by mrobers@Oct 8 2005, 08:41

2499EUR is wel een net bedrag voor de inbouw in jouw 5.9! Ik heb enkele dagen geleden een bedrijf in Rijswijk ZH gebeld en die wilden voor mij het Prins VSI systeem in mijn 5.2 inbouwen voor 3180EUR. Dat is dan wel een 70liter onderbouwtank met een 35liter benzinetankje ernaast. Lijkt mij een prima oplossing; scheelt mij ruimte in de auto die ik toch regelmatig gebruik! Met wat rekenwerk zou ik met mijn kilometrage de hele boel er in 16 maanden uit hebben.

Maar jouw opmerking over dat het niet gaat ivm de trekhaak kan ik niet helemaal plaatsen; ik heb er eens onder gekeken en volgens mij is er voldoende ruimte om een tank te plaatsen; de normale 95liter benzinetank hangt er immers ook. Of heb je een speciale trekhaak?

Mischien zijn er mensen op dit forum die onderbouw-tanks hebben in combinatie met een trekhaak?

<div align="right">

Heb een 4.0 liter van 93 met onderbouw en trekhaak, weet ook niet waarom dat niet mogelijk zou zijn .

wel heb je dan een kleinere benzinetank huh.gif ,maar is in mijn geval geen probleem , kan me indenken als gas moeilijk te verkrijgen is het wel lastig is dan wink.gifwink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even nog wat vraajes van jullie:

Geen onderbouw mogelijk omdat er een Duitse trekhaak (3500kg op kenteken)met afneembare koppeling onderzit. Deze trekhaken zijn wat dieper onderin gebouwd. Vangt in ieder geval de auto's achter goed op! biggrin.gif

Tevens zit er een uitlaat met dubbele pijp onder. Deze zit dus ook in de weg.

Onderbouw zou al ongeveer € 300,- meer kosten. Was in principe bij mij ook mogelijk. Met de verdere aanpassingen i.v.m. trekhaak en uitlaat zou er nog eens een € 400,- bovenop komen. Daarom heb ik gekozen voor tank achterin.

Daarnaast is het zo dat onderbouw een benzinetankje van 30 liter zou betekenen en een lpg-tank van 70 liter.

Nu zit de tank keurig netjes achter de achterbank. Er blijft nog voldoende ruimte over voor bagage of wat dan ook.

Het enige aandachtspunt blijft het ontbreken van het reservewiel.

Tankte ik eerst per week zo rondom de € 135 benzine, nu rondom de € 40 LPG. (ik zit 2 km van België af. LPG is daar ook nog eens € 0,08 goedkoper als in Nederland)

Mot.belasting is ongeveer € 550,- meer per jaar.

Heeft iemand voor mij concrete info over een mogelijke montage van het reservewiel achterop: bijvoorbeeld iets van een rek dat je opent voordat je de achterklep kunt openen?

Groetjes,

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zelf heb ik de knoop enkele weken geleden ook doorgehakt; ik heb besloten er toch een Prins VSI installatie in te laten zetten. Ik wil nog vele jaartjes met veel plezier kilometers maken met m'n Grand. Zelden een auto gehad die me zo beviel.

Ik laat het doen bij een LPG-specialist in Rijswijk (ZH), alleen wel voor meer euri dan jij :-( Ik moet 3200EUR neertellen voor onderbouw Prins VSI. Volgens hun was mijn dubbele uitlaat en mijn trekhaak geen probleem.

Vooralsnog staat de inbouw gepland op 14 december (ca. 4 dagen). Ik ben reuze benieuwd; volgens de inbouwer is het Prins VSI systeem speciaal voor deze motor aangepast en de boordcomputer heeft er geen flauw benul van dat de LPG computer de signalen onderschept en vertaalt naar LPG injectie-signalen. Ik heb de inbouw-foto's gezien; dat ziet er netjes uit! Ze boren wel kleine gaatjes in de intake-manifold voor de 'injectoren'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by mrobers@Oct 1 2005, 20:29

Hey allemaal!

Gezien mijn hoge kilometrage die ik met m'n fijne Grand Cherokee afleg, overweeg ik om een LPG G3 (denk zelf aan Prins VSI) te laten monteren. Het gaat om een Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited uit 1997 met bijna 200.00km op de teller.

Heeft iemand van jullie dit al laten doen en zo ja; wat waren de inbouwkosten? Waar is de tank gemonteerd en hoe rijdt het?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

<div align="right">

Hoi;

Heb wel een WJ,4.7 V8 maar uiteindelijk ook LPG in laten bouwen.

Kosten 3000 incl. BTW, is een ronde tank 77 ltr.

Verbruik wel wat gestegen, en kleine actieradius 300 km,maar heb dus nog wel de originele benzine tank. Heb alleen het reserve wiel nog niet opgelost.

Aangezien mijn WJ een lichte vracht is hebben we de volledige vloer plaat 10 cm moeten verhogen dus verlies wel wat bagageruimte. Maar stop de meeste rommel onder de vloerplaat.

Sta toch wel te genieten bij de pomp 23 euro voor een volle tank ipv over de 100 euries.

Success

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een GC 4.0 met onderbouw lpg (60 liter) en een kleinere benzine tank (Kan met beide +/- 300 km rijden, dus 300km met benzine én 300km met gas) Dit is prima te doen in het buitenland. Ik heb ook een trekhaak, dus zie niet in waarom dit niet zou kunnen. Ik heb em zo gekocht, een '98 model en 260.000km op de teller. Ik heb er nu (+/- 6 maanden verder) net 300.000km op staan, njente problemen. Hij loopt wat onrustiger op gas dan op benzine, maar met mijn km's neem ik dat voor lief. Het is natuurlijk wel een Jeep, en dat mag je voelen vindt ik. Jeep is gekocht bij Jeep Apeldoorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Yes! Ik heb m'n GC vandaag opgehaald bij Nieuwenhuysen in Rijswijk en de LPG zit erin! In de 20km die ik er nu ff gauw mee heb gereden

merk ik eigenlijk geen verschil in prestaties tussen LPG en benzine. Ik heb zelfs het idee dat ie rustiger loopt op LPG. Kan ook komen omdat

ik gelijk de bougies en bougiekabels heb laten vervangen ;-)

De inbouw is zo te zien heel netjes gedaan; in elk geval onder de motorkap. Aan de onderzijde weet ik het nog niet. Zondag zal ik hem effe

op de brug zetten om er eens op mijn gemak naar te kijken. De dubbele uitlaat en trekhaak zijn blijkbaar geen probleem geweest bij de

onderbouw; er is niks extra's in rekening gebracht.

Verder blijft alles ook gewoon werken; de benzinemeter geeft de inhoud van de kleine benzinetank (ca. 35 liter) netjes weer en de boord-

computer geeft gewoon nog het verbruik etc. aan. Keurig.

Enig minpuntje is dat de verlichting van mijn selectiehendel voor de automaat het niet meer doet. Vlak onder de 4WD hendel is een heel erg

klein schakelaartje gemonteerd voor de LPG (en tankinhoud). Mischien hebben ze per ongeluk een stekkertje losgetrokken. Iemand een idee

hoe ik zelf bij de verlichting ervan kan komen? Moet de middentunnel er helemaal vanaf of kan je er simpeler bij?

Groetjes,

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...