keesg Geplaatst June 19, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2016 Mijn jeep heeft een airco systeem wat niet meer functioneert. De condensor is verwijderd evenals wat leidingwerk. Nu heb ik op het internet diverse topics gevonden van mensen die hun airco compressor gebruiken als perslucht compressor. Heb de compressor even aangesloten gehad op de 12 v van de accu en de koppeling werkt nog wel, kwam een berg olie uit dat ding, wat ik dan weer niet voorzien had :-) Zijn er hier mensen die die daar ervaring mee hebben? Als ik het allemaal lees lijkt het niet zo ingewikkeld.... groet Kees Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst June 19, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2016 Rijd ik nu 12 jaar mee, eens per jaar een paar druppels compressorolie en gaan met die banaan. Supersnel met je banden oppompen, lekker verlost van die dingen bij de pomp die het nooit doen. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst June 19, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2016 Hoe is jou setup, Heb je dan aan de aanzuig leiding een olie vernevelaar en aan de output een oliescheider na de compressor? Gebruik je ook nog een tank. Waar heb je de drukschakelaar en overdrukventiel vandaan? Althans ik neem aan dat je dat erin hebt zitten. Ik wil dat nl wel. Had al bedacht een goedkoop 220 volt compressortje te kopen daar zit een tank schakelaar en overdruk op, dan heb je al best wat onderdelen voor weinig. groet Kees Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
throttle happy Geplaatst June 19, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2016 Ik weet dat de mannen die Dakar reden op hun kleppendeksel een aansluiting maken .dus de compressor zuigt lucht aan via het kleppendeksel en zo via de bestaande luchtfilter...dan is de 'aangezogen' lucht vettiger en dat was genoeg om de airco-compressor niet vast te laten lopen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst June 19, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2016 Mijn banden zijn duurder dan een airco compressor, dus vandaar eens per jaar wat olie. gaat dus al 12 jaar goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst June 20, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2016 7 uur geleden zei REAL STRANGLER: Mijn banden zijn duurder dan een airco compressor, dus vandaar eens per jaar wat olie. gaat dus al 12 jaar goed. Waar gooi je de olie dan in? Op mijn compressor zit een vul-plug aan de bovenzijde. Maar na wat studie lijkt het erop dat als je daar olie in gooit dat die olie via een kanaaltje naar de cilinder kop loopt. Heel veel mensen die dus deze AC pomp gebruiken doppen dat kanaaltje af. Dat ga ik ook maar overwegen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst June 20, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2016 In de luchtaanzuigleiding van het luchtfilter naar de pomp. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst June 23, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2016 Zo vandaag onderdelen gekocht, of beter 1 onderdeel, een 220 volt compressor. Op deze manier heb ik meteen een tank, drukschakelaar drukreduceer en overdrukventiel.. Het is een 6 litertank, kan gewoon onder de motokap. ik ben intussen al zover dat ik er geen garantie meer op heb :-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst June 23, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2016 Goed bezig! Mijn aanzuiglucht pak ik uit het luchtfilterhuis. Natuurlijk na het filter. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst June 23, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2016 das wel een slim idee, bij die compressor zit ook wel een filtertje maar dat is niet zoveel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst June 23, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2016 laat straks ook even zien hoe je hebt zitten en hoe je het het aangesloten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sailortim Geplaatst July 16, 2016 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2016 Vond het onderwerp erg interessant, maar nu mijn ac condensor lek is wil ik het ook gaan ombouwen. Zal het met smacht gaan volgen en vindt het zelf een grote uitdaging om elektronisch netjes te houden de componenten van de ac te gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tjsxj Geplaatst July 16, 2016 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2016 Aub foto's en meer details wil dit ook gaan doen. gr Ton Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
brandend zand Geplaatst July 16, 2016 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2016 Maak er meteen een How To van zodat iedereen die te zijner tijd wil ombouwen meteen een leidraad heeft. Heb net nl zelf een nieuwe aircopomp ingebouwd maar moet er nog even mee naar Boertien om te testen en te vullen. Blijkt het systeem lek te zijn wil ik het ook ombouwen. En je weet wat ze zeggen, beter goed gestolen dan slecht gemaakt.☺ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
OIIIIIIIO Geplaatst July 16, 2016 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2016 http://www.stu-offroad.com/otherwriteups/oba/oba-1.htm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst July 16, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2016 Ik ga der binnenkort mee verder, heb werk technisch een paar projecten die 8 van de 7 dagen opeisen.... Komt daar ook nog een lekke keerring om de hoek kijken. Heb dus tijdelijk een praktisch probleem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sailortim Geplaatst July 23, 2016 Rapporteren Share Geplaatst July 23, 2016 Ben zelf ook weer aan het google gegaan. Hier is een mooie write-up met foto's. http://www.jeepforum.com/forum/f11/c-oba-conversion-write-up-pics-471962/ Ga binnenkort maar eens onderdelen verzamelen. Zo'n tankje achterin is wel gaaf! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst August 28, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2016 Zo gisteren even onder de motorkap bezig geweest. Eerst wat onderdelen gekocht enig nippels verlopen koppelingen etc. Vervolgens de aanzuigleiding gemaakt en de persleiding. Volgende week ga ik de slang naar de kofferbak maken waar de tank geplaatst gaat worden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst August 28, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2016 nu heb er geen verstand van , maar koper en soldeer in een motorruimte ? Ik zou alles met flex slangen doen ivm trillingen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst August 28, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2016 Je kunt ook de al aanwezige airco slangen gebruiken, de aanzuigslang gaat bij mij naar het luchtfilter en de drukslang is het begin van de slang naar de achterbumper die ook als voorraadtank dient. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sailortim Geplaatst August 28, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2016 Goed bezig. Zelf tankje al binnen. Nu nog wachten op bestelde onderdeeltje uit China ( spot goedkoop en geen verzendkosten). Pressostaat 150/120 psi en luchtfilter al ontvangen ff frame maken om het tankje te bevestigen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst August 28, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2016 de aanzuigleiding zie ik niet als een probleem. De persleiding daar ga ik flexibele koperleiding voor gebruiken. Die leiding moet nl een heel stuk langer worden ivm de koeling van de perslucht. Die ga ik dan om een buis wikkelen zodat er een spiraal ontstaat. Die kan dan vervolgens de trillingen wel opnemen. Airco slangen zaten er al niet meer in, dus die kan ik niet gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sailortim Geplaatst August 29, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2016 Toch vandaag begonnen met demonteren. Ik zal wel de originele hitte bestendige slangen gebruiken. Trouwens was het opgevallen bij mij dat de elektrische fan niet aan ging bij te hoge temp. Nu heb ik de high en low pressure van de AC kortgesloten en kan ik bij terrein rijden handmatig aanzetten door de AC op het dashboard aan te zetten. Heb verschillende verhalen gelezen wanneer deze wel en niet aanging. Maar de mijne lijkt alleen aan te gaan wanneer men de AC bij zette. ( ook wel als de temp sensor stekker los haalde). Ben benieuwd hoe je de luchtleiding naar achter laat lopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keesg Geplaatst August 29, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2016 die hittebestendige slangen die heb ik dus niet meer. (nooit gehad) Ik ga dus met een stuk zachtkoper naar mijn lucht olie scheider. Vandaar ga ik met een gewapende luchtslang naar de achterzijde van de auto, ga hem ergens in de buurt van de remleidingen naar achter leggen. Heb daar nog niet echt naar gekeken moet ik zeggen. De smering van de pomp doe ik met een inline oiler. Denk er over om de achterkant van de pomp er een keer af te halen. Er zit in de behuizing een klein gaatje. Als je dat dicht maakt dan is volgens mij het "carter"van de pomp te vullen met olie en blijft de olie ook aan de voorzijde. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst August 29, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2016 Zal vast wel prachtig worden maar mijn compressor draait nu 12 jaar met 1 keer per jaar een scheutje olie in de aanzuigleiding, een olieafscheider heb ik trouwens ook niet. De achterbumper wordt wat vettig van binnen maar daar lig ik niet wakker van. Een zeer geschikte drukschakelaar is die van ARB, mooi klein en precies de juiste druk voor de lockers. Succes, siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.