Spring naar bijdragen

4L ->


Recommended Posts

Krijg het maar niet fatsoenlijk voor elkaar. 4L

van 2W<->4H<->4F gaat allemaal prima. Naar 4L eigenlijk ook, maar wil maar niet echt vloeiend gaan.

Van 4L weer terug geeft vrijwel altijd dan onprettige geluid: 'tandenknarsen'.

Van alles geprobeerd: automaat in N, of in versnelling (met en zonder spanning op aandrijflijn). Langzaam rollend. Stilstaan. Maakt allemaal niet uit.

 

Een tijdje terug bij 4wd de basiscursus gedaan te oss (die mooie cherokee op pagina 48 van nr 9 4wd magazine, eerste 2 fotos B) ).

Daar was het advies vrijwel de gehele tijd in 4L te rijden.

Afgelopen jeep academy was het advies juist 4H en enkel 4L te gebruiken bij steil omhoog/omlaag en of flinke stuurbewegingen. Rechte, minder steile stukken dus 4H want anders zou je kapotdraaien?

Door dat regelmatige schakelen ging dat geknars dus opvallen...

 

Wat is d

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, mij is weer uitgelegd in het terrein 4l omdat je toch rustig de hindernissen neemt en dan meer kracht hebt bij lage snelheid. Rij dan als het redelijk vlak is in 3 en pas als het steil of zwaar wordt in 1/2. Maar zo heeft iedereen zijn eigen idee ervan. Wat vind je zelf fijn. En kapot draaien in 4l op onverhard geloof ik niet zo in, of ondergrond moet hard en droog zijn dan kan je wel naar 4h.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeeps kunnen bijna elke hindernis gewoon in 4H aan nadeel daarvan is echter dat de snelheid altijd hoger ligt.

 

In 4L heb je gewoon veel meer controle over wat de Jeep doet. Afgelopen weekend heb ik in Landgraaf een groep blauwe rijders dezelfde helling een paar keer in zowel 4H als 4L laten rijden, unaniem vonden ze 4L veel prettiger omdat het veel gecontroleerdere ging, zeker als ze boven waren ging voor velen 4H veel te onstuimig vanwege de hogere eindsnelheid. Ik heb ze alleen een paar keer naar 1 hoog laten gaan als er niet genoeg ruimte was om een aanloopje te nemen, 4L graaft zich dan snel in, 1 hoog niet en dan haal je het negen van de tien keer wel in een keer.

 

Dat meer gecontroleerd in 4L is ook de reden dat ik in ieder geval de blauwe rijders altijd in 4L het terrein mee inneem. Geef je door een hobbel per ongeluk een keer stuiterend volgas met je voet gebeurd er in 4L weinig, in 4H staan ze zo achterin de voorganger. Zeker in de terreinen waar we over het algemeen hier in Nederland rijden waarbij veel proeven vooral veel sturen om bomen heen is 4L ook prettiger rijden en een automaat helemaal :D eigenlijk. Maakt een automaat het bijna saai eigenlijk maar zo heerlijk relaxed :D

 

Wat de stand in het terrein betreft voor de automaat. 4H Part time gebruik ik zelf eigenlijk nooit de D maar altijd 3 of 1-2. D alleen in 2wd of 4wd Fulltime.

 

Altijd in 3 in 4L nooit in D. Helling is gewoon proberen of het in 3 lukt anders naar 1-2. Bij afdaling altijd 1-2, in 3 is er bijna geen remmende werking op de motor.

 

Wat het inschakelen betreft, bij een automaat moet je altijd vanuit N naar 4L, althans bij mijn Cherokee XJ. Dit gaat meestal soepel, soms wil ie er niet in, dan even naar D stukje rollen en weer in N en "vliegt" ie er in, bij mij is dat altijd zonder gekraak!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeeps kunnen bijna elke hindernis gewoon in 4H aan nadeel daarvan is echter dat de snelheid altijd hoger ligt.

 

In 4L heb je gewoon veel meer controle over wat de Jeep doet. Afgelopen weekend heb ik in Landgraaf een groep blauwe rijders dezelfde helling een paar keer in zowel 4H als 4L laten rijden, unaniem vonden ze 4L veel prettiger omdat het veel gecontroleerdere ging, zeker als ze boven waren ging voor velen 4H veel te onstuimig vanwege de hogere eindsnelheid. Ik heb ze alleen een paar keer naar 1 hoog laten gaan als er niet genoeg ruimte was om een aanloopje te nemen, 4L graaft zich dan snel in, 1 hoog niet en dan haal je het negen van de tien keer wel in een keer.

 

Dat meer gecontroleerd in 4L is ook de reden dat ik in ieder geval de blauwe rijders altijd in 4L het terrein mee inneem. Geef je door een hobbel per ongeluk een keer stuiterend volgas met je voet gebeurd er in 4L weinig, in 4H staan ze zo achterin de voorganger. Zeker in de terreinen waar we over het algemeen hier in Nederland rijden waarbij veel proeven vooral veel sturen om bomen heen is 4L ook prettiger rijden en een automaat helemaal :D eigenlijk. Maakt een automaat het bijna saai eigenlijk maar zo heerlijk relaxed :D

 

Wat de stand in het terrein betreft voor de automaat. 4H Part time gebruik ik zelf eigenlijk nooit de D maar altijd 3 of 1-2. D alleen in 2wd of 4wd Fulltime.

 

Altijd in 3 in 4L nooit in D. Helling is gewoon proberen of het in 3 lukt anders naar 1-2. Bij afdaling altijd 1-2, in 3 is er bijna geen remmende werking op de motor.

 

Wat het inschakelen betreft, bij een automaat moet je altijd vanuit N naar 4L, althans bij mijn Cherokee XJ. Dit gaat meestal soepel, soms wil ie er niet in, dan even naar D stukje rollen en weer in N en "vliegt" ie er in, bij mij is dat altijd zonder gekraak!

4h alleen op licht terrein gebruiken. Wordt het terrein iets zwaarder dan over gaan op 4l. Met een automaat lijkt het allemaal best te kunnen in hoge gearing, maar eigenlijk ben je gewoon je automaat aan het slopen...Ingraven ligt niet aan de lage gearing maar aan de voorzichtige chauffeur die het gas loslaat en dan ineens besluit om toch maar weer gas te gaan geven. In lage gearing kun je meer als hard genoeg rijden in het terrein (tenzij je een berg op wilt vliegen ipv rijden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...