Spring naar bijdragen

Klotsend Geluid


thezeeuw
 Share

Recommended Posts

Hoor ik toch opeens bij wat sneller optrekken en klotsend geluid van 'ergens rechts' beneden komen. 'Zal wel vergeten waterflesje zijn die onder de bijrijdersstoel is geschoten'. Helaas niet dus.

 

Wel is de gehele vloerbedekking rechts, van helemaal voor tot helemaal achter doorweekt. Heel erg doorweekt.

Als je erop duwt komt het vocht erdoor heen en vormt een plas. Er zit dus mega vocht tussen de vloerbedekking en de auto.

 

Koelvloeistof is ok op peil. Ruitwisser ook (en had ik moeten ruiken). Het vocht ruikt niet/nauwelijks. Ik zie nergens aan de zijkanten sporen van lekkage (en nee, ik heb de ramen niet per ongeluk open gelaten. alarm was dan trouwens ook wel afgegaan).

Blijft over: airco. Deze is vlak voor de vakantie (4-5 weken terug) helemaal in onderhoud geweest. Heeft ook flink zn best moeten doen. Geen idee hoe/waar deze te controleren, maar hij lijkt wel nog gewoon te functioneren, tenminste: hij koelt.

Hoeveel vloeistof zit er in zo'n ding? en die vloeitstof is toch niet zo heel erg gezond?

 

Iemand nog tips/ideeen (ook bv als lek is gevonde hoe ik de zooi fatsoenlijk droog krijg bij voorkeur zonder rotte, roesten en andere narigheid)?

 

Alvast bedankt,

Groets,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klotsen en nat zijn is een typische eigenschap van de aanwezigheid van....... water !

 

Kan zijn:

 

ofwel de afvoer van je dakstijl die zoals bij de Grand cherokees, en de commanders via een buisje naar een gaatje loopt in de bodem onder het tapijt van de passagier.  Het slijk dat via het spatbord rondvliegt, verstopt dat gaatje en dan kan het regenwater niet meer weg en loopt het buisje over in het tapijt.  Indien dit zo is, tapijt uithalen en een paar dagen laten drogen en het gaatje vrijmaken.  Het buisje zit rechtsvoor aan de voeten onder de isolatiewol bij een Grand en een Commander, ik weet niet of een KJ cherokee dit ook heeft, maar aangezien ze uit dezelfde periode komen, zou het mij niet verwonderen dat die geniale ingenieur dat ook heeft zo ontworpen.  Het is een zwart geribbeld buisje, van ongeveer 1,5 cm diameter...

 

ofwel ,zit ergens zoals bij de ZJ's een buisje die de condens van de airco naar buiten doet pissen verstopt.  Daarmee werkt je airco wel goed, maar een werkende airco produceert condens, en die moet ergens geloosd worden...

 

ofwel... heb je ergens een lek aan de voorruit of zo, kan vanalles zijn

 

Wat doe je nu best ?  Gans het tapijt en de isolatiewol eruit strippen en de zaak laten drogen vooraleer je een rotte bodem kweekt. Geloof me, die isolatiewol kan een paar emmers water opzuigen, en na een tijdje begint dit behoorlijk te stinken in je jeep....

 

En dan op zoek naar lekken.

 

Haal maar de tuinslang boven en goed laten sproeien op de voorruit en het dak.

 

Of... zoek naar een buisje ergens daar beneden.

 

En... laat weten hoe het afloopt aub.  Niets vervelender dan die 100den topics hier die geopend worden waarvan de afloop nooit bekend wordt gemaakt.

 

good luck !

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ps.  heb je een schuifdak ?

 

de afwatering gaat ook naar beneden via de vloer aan de passagierskant...

 

en check ook eens de afwatering van de ventilatieroosters aan de buitenkant onder de ruitenwissers.

 

die hebben in iedere hoek een afwatering, en soms zit die verstopt met bladeren en vuil...

 

onder die plastic bak, zit geen dichting naar de passagiersruimte, dus het water kan gewoon binnen...

 

oef... ga nu maar aan de slag .... :thumbsup:

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tx Fransdemers voor je uitgebreide reactie!

Heb gelijk mn wijntje laten staan en gaan checken.

Met gepast geweld de vloerbedekking losgetrokken en vond:

 

post-9842-0-80292000-1439920137_thumb.jp

 

stond in een lekkere plas water dus ik d8: aha, hebbes, ribbelding bij passagier onder tapijt!  ...maar bedacht dat het ook wel eens gewoon het laagste punt kon zijn :unsure:

dus toch ff verder slopen:

 

post-9842-0-09335700-1439920274_thumb.jp

 

blijkt het elektra te zijn in een soort geul tot aan de rand met water. water+elektra=niegoe altijd geleerd, dus zoveel mogelijk water eruit proberen te halen..alles met elkaar toch wel een volle emmer..

 

maar, belangrijkste: geen afvoerribbelding gevonden :no:

 

en toen werd het donker, begon het weer te miezeren, schoot ik weer in een depri-bui...morgen weer een dag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kga strakkies weer zoeken!

Hoeveel kan zo'n airco lekken? (ik gebruik de airco nl eigenlijk nooit, liever raam open. Gebruik enkel ff snel om de ruiten te ontwasemen)

 

Heb nog eens zitten denken, en het moet ongeveer zijn opgetreden (de lekkage of wat dan ook) vant weekend tijdens het noodweer hier in gouda wat vrijwel over de kranten heeft gehaald...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu, wel vervelend natuurlijk.  Maar je staat toch al een stap verder ?

 

Laat in ieder geval die wol en tapijt maar een paar weken drogen, want dat gaat zeker beschimmelen en stinken binnenkort...

 

Als het ontstaan is na die stortbui, heb je toch ergens wel een lek hoor...

 

Heb eens gegoogled op 'liberty wet carpet' en dan merk ik wel dat dit model er over gans de wereld behoorlijk last van heeft...

 

Ik zou zeggen, tapijt omhoog zetten met bestuurdersstoel eruit en dan even goed sproeien met die tuinslang overal... (ik bedoel wel aan de buitenkant van je jeep uiteraard... :whistle: )

 

En wat die airco betreft:  die kan behoorlijk pissen.... ook al gebruik je hem niet, kan het gebeuren dat die pomp toch op een lage duty cycle meedraait en een paar litertjes condenswater produceert....

 

Dus dat moet je ook bekijken, de airco volle bak laten draaien en gluren daar beneden of je iets verdacht ziet...

 

Zowiezo kun je de oorzaak op deze manier vinden, maar dan wel met geduld...

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

nu eerst maar proberen zo goed en kwaad mogelijk t allemaal wat droog te krijgen

 

 

Ik had vorig jaar ook prijs met mijn WH, en heb gans de wol zitten uitpersen in een dweil, man man, is daar een emmer water uitgekomen !

 

Heb hem dan weken laten staan met de deuren open, en in het weekend soms de zaterdag met een verwarmingsblazertje erop op stand 1000W gezet (het was in februari 2014 !!)

 

En dan in de zomer , weken laten staan, met het tapijt omhoog gekruld, en de deuren open...

 

Uiteindelijk is de stank eruit...

en bij de WH is het bekend dat het afvoerbuisje van het schuifdak onderaan verstopt zit, ook bij de commanders, zelfde euvel...

 

ondertussen geen problemen meer gehad...

 

ps. om het tapijt goed omhoog te krullen is het best dat je de passagiersstoel eruit haalt... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou nee. maar kon nix vinden. tot het gisteravond ging regenen en er binnen de kortste keren weer een volgelopen geul in de auto stond.

Onbegrijpelijk. Enige wat ik nu verder ben is dat het niet de airco is. De auto heeft t weekend niet gelopen en ook de airco niet.

Gister in de regen overal weer gekeken, gevoeld enz maar kan maar niet vinden waar het vandaan komt.

Alle opstaande randen zijn (of lijken in ieder geval) droog. Enkel de bijrijderkant. Episch centrum lijkt wel voorin te liggen, maar weet niet zeker...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekkend rubber.

Niet de deurrubber maar het geribbelde rubberding op navelhoogte tussen auto en deur waar volgens mij bedrading enzo doorheen gaat.

Dit lekte aan de deurstijl-kant. Loopt vervolgens een hol frame in naar beneden, rechtstreeks de holle dorpel in. En vanuit gaatjes in die dorpel (die je niet ziet vanwege kunststof dorpelkap en/of vloerbedekking) loopt het dan de auto in. Daarom dus zeiknatte vloer en nergens sporen van water.

Is opnieuw afgedicht, door de wasstraat, en geen lekkage sporen!

Ff paniek want tijdens testrit bij remmen toch opeens weer water...weer door wasstraat: droog! weer rijden, remmen: water!

Bleek er nog waterrestant in dat holle frame te zitten die bij abrupte beweging toch weer druit kwam. Mu helemaal droog, dus als het goed is is het nu goed!

Desalniettemin: allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!!! :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

f*ck yes !  dat ribbelrubberding waren we nog vergeten...

 

Nochtans zijn die dingen gemaakt met een dubbele sluiting, dus moet er daar toch iets scheef geweest zijn.

 

Gelukkig goed opgelost !

 

Profiteer maar van het warme weer dit weekend om je Jeep te verluchten !  Want eens het winter is, krijg je het vocht heel slecht uit de wol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...