tdm Geplaatst February 16, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2015 Is er iemand bekend met tuning van een 2.8 crd Model KJ , Heb eens rondgekeken en kwam bij ATM en Hartogh en JD uit maar misschien is iemand van jullie bekend met het tunen en kan hij mijn de voor en nadelen eens vertellen en of het wel allemaal zo goed is als ze schrijven want het klinkt allemaal een beetje vaag m.b.t aanpassing software en weet niet of het verstandig is.. Hoor graag jullie ervaringen en meningen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 16, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2015 Turbodiesels zijn in het algemeen vrij eenvoudig 'op te voeren' door o.a. de turbodruk te verhogen. Hierdoor wordt de compressie-einddruk hoger, daarmee het koppel en dus ook het vermogen. Consequentie is dat de koppakking het zwaarder te verduren krijgt. En of dat nu een sterk punt is van deze motor? Ik weet het niet, de eerdere types VM-diesels stonden er in ieder geval niet om bekend. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tdm Geplaatst February 16, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2015 Nou dan is het voor mijn geen optie, heeft toch al 163 pk en 400 nm dus is best aardig en ga dan geen risico op hoge onkosten maken.. Bedankt voor je reactie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wimvan hezik Geplaatst February 16, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2015 Kijk eens bij O.C.T. Tuning de Jeepclub heeft er eventueel folders van. Ik heb ze toevallig niet bij de hand maar deze schijnt wel goed te zijn. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 17, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2015 Nou dan is het voor mijn geen optie, heeft toch al 163 pk en 400 nm Wees tevreden. Denk eraan, in de jaren '70 had je bijv. de mercedes 200D met 55 pk en 113 Nm... En dat was toen een ferme bak... 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 17, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2015 Uiteindelijk bepaal je zelf het risico. Mijn 2006 Grand Cherokee 3.0 CRD (V6 Mercedes diesel) is door de vorige eigenaar getuned naar 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 18, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2015 (bewerkt) Volgens mij is dat inderdaad het grote gevaar. Als de paarden beschikbaar zijn, durven velen dan wel 's het gaspedaal misbruiken en daar heeft het blok geen deugd van. In ieder geval, ik heb 'maar' de standaard Pk's en Nm van het 3.0 blok, en heb zelfs daar genoeg mee. In ons belgenlandje sta je toch meer stil dan dat je kan rijden... en overal staan ook gratis fotografen.... Dus in feite heb je hier genoeg met die mercedes 200D met 55pk... (die gaat trouwens als een speer... ) February 18, 2015 bewerkt door fransdemers 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tdm Geplaatst February 18, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2015 Ik merk dat er ook hier heel wisselende reactie's zijn, het beste lijkt me om het gewoon eerst te gaan proberen met de vakantie en mocht het dan zou zijn dat ik denk het dat hij moeite heeft om die 1700kg naar boven te trekken kan het altijd nog... Heb ook contact gehad met volgens zeggen de betere tuners van nederland zoals Hartog en JD maar het schijnt wel zo te zijn dat tunen de slijtage/ouderdom versnelt maar dat ligt wel aan het rijgedrag natuurlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst February 19, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2015 OCT Tuning wordt bij een aantal Jeep dealers in Nederland gebruikt/gemonteerd. In Belgi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 20, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2015 Zou het niet zo zijn dat constructeurs een evenwicht zoeken tussen prestaties en levensduur ? Ze beseffen zelf wel dat ze uit hun blokjes meer power kunnen persen, maar de vraag is natuurlijk of die motor dan lang genoeg meegaat zonder problemen. Ik vermoed dat ze in ieder motorblok een zekere veiligheidsmarge hebben ingebouwd, die natuurlijk door de parallelle markt kan worden benut om er opnieuw geld aan te verdienen. Het is aan ieder om zelf te overwegen wat het je waard is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 20, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2015 Helemaal eens Frans. Bovendien spelen milieuprestaties een rol. Fabrikanten maken hun auto's voor alle markten voor alle gebruikers en alle -extreme- omstandigheden. Je mag er dus op rekenen dat er een behoorlijke marge is ingebouwd. Als desondanks een bepaald type motor, in dit geval de 4-cilinder VM diesel, zich laat kennen als een motor met een zwakke koppakking mag je je best wat vragen stellen. Voor wat betreft tuning: ik ben met m'n extra vermogen zeer content. Hier in de Franse Alpen betekent het even snel kunnen inhalen van een vrachtauto (of een toerist) op een route nationale vaak een aanzienlijk voordeel.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 20, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2015 Hier in de Franse Alpen betekent het even snel kunnen inhalen van een vrachtauto (of een toerist) op een route nationale vaak een aanzienlijk voordeel.... Als je dat dan vergelijkt met een standaard 3.0 crd, maakt dat veel verschil? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 20, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2015 Ik heb nooit een standaard 3.0 CRD gereden, kan alleen vergelijken met de 2.7 CRD. Koppel is werkelijk indrukwekkend. Van 0 naar 100 in 8,5 seconden is puur genot. Nog belangrijker de acceleratie van 80 naar 120. Heb geen cijfers, maar ben onder de indruk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst February 20, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2015 Diesels hebben een erg groot veiligheidsmarge en worden flink geknepen. Draait voornamelijk om milieu, maar ook vervuilde diesel bijvoorbeeld. Het was vooral de oude 2,5 TD blokken van VM die bekend stonden om gescheurde koppen en koppakkingen, de CRD's die in de KJ zitten zijn een compleet nieuwe generatie. Qua problemen valt het hierbij wel mee. Ik zou het wel aandurven, als de CRD van m'n pa van mij was wist ik het wel.Neem hier eens een kijkje, hebben nu een aanbieding lopen van Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 20, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2015 Wil me graag laten overtuigen dat de VM-motoren nu wel goed zijn. Mijn volgende Grand Cherokee heeft er ongetwijfeld ook een (WK2, 3.0 V6).... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 21, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2015 Ik heb al met de WK2 gereden, met de VM 3.0 en een 9-traps automaat... Is een heel verschil met de mijne met de 3.0 mercedes kachel erin... Nu, ze moeten hun betrouwbaarheid nog bewijzen, alhoewel de WK2 nu toch ook al 5 jaar op de markt is, ,en we horen er precies niet veel slecht van... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 21, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2015 De monteur bij de Fiat Jeep dealer hier (ja, die al bijna 6 maanden mijn WJ in de schuur heeft staan wegens een onvindbare storing) geeft aan diverse WK2's in onderhoud te hebben die het allemaal goed doen. Terug naar het onderwerp: Gisteren eens nagevraagd bij deze dealer: de moderne VM-motoren zoals in de KJ schijnt inderdaad van de cilinderkop/koppakkingproblemen af te zijn. Niet meer 4 losse koppen maar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 22, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 22, 2015 jaja, die laatste VM motoren zullen wel wat beter zijn dan die beruchte bootmotor met aparte koppen.... Nu, je kunt het overwegen h Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst March 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2015 De VM 2.5 Diesel is niet zo'n slechte motor.. je moet er mee weten om te gaan en dan is het een prima en degelijke motor. Het concept van de losse koppen komt vanuit industrie motoren en daar gaat het om degelijkheid. Rustig warm rijden en je hebt een prima onderhoudsvriendelijke motor die veel km kan maken en ook best zuinig is (is tot nu toe mijn ervaring). Ik had wel een lekke koppakking toen ik de Jeep kocht maar dat lag denk ik aan de vorige eigenaar..zelf vervangen en loopt als een zonnetje. Overigens ben ik het ermee eens dat dit type motor niet echt een 'Jeep' motor is (of een andere 'auto' motor) maar als je je aan de 'gebruiksaanwijzing' houd voldoet het prima.. Greetz, Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2015 De VM 2.5 Diesel is niet zo'n slechte motor.. je moet er mee weten om te gaan en dan is het een prima en degelijke motor. Het concept van de losse koppen komt vanuit industrie motoren en daar gaat het om degelijkheid. Rustig warm rijden en je hebt een prima onderhoudsvriendelijke motor die veel km kan maken en ook best zuinig is (is tot nu toe mijn ervaring). Ik had wel een lekke koppakking toen ik de Jeep kocht maar dat lag denk ik aan de vorige eigenaar..zelf vervangen en loopt als een zonnetje. Overigens ben ik het ermee eens dat dit type motor niet echt een 'Jeep' motor is (of een andere 'auto' motor) maar als je je aan de 'gebruiksaanwijzing' houd voldoet het prima.. Greetz, Indro Klinkt goed. Hoeveel kilometer heb je er al mee gereden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst March 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2015 Klinkt goed. Hoeveel kilometer heb je er al mee gereden? Ha, inmiddels ruim 2000 waarvan 500 na vervanging koppakking.. en paar maanden in bezit nu. Groet Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fiscaal Geplaatst May 12, 2015 Rapporteren Share Geplaatst May 12, 2015 In 2007 mijn KJ 2.8crd (VM-motor) bij ziptuning.nl laten tunen van 163pk naar 199pk en ruim 500Nm. Tevens de schakelmomenten van de automaat geoptimaliseerd i.v.m. montage van grotere banden en trekken van zware lasten. Inmiddels 60.000 blije km verder zonder problemen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst May 12, 2015 Rapporteren Share Geplaatst May 12, 2015 (bewerkt) Hello, Vorige week ruim 2500 km naar zuid Frankrijk gereden met een volle bak (3 kids, 2 ouders, volle bagage ruimte): gemiddeld 1 op 11/12 gehaald (gemengde km; stad, lange ritten over de peage). Niet slecht volgens mij en de diesel stond op (de juiste plekken weten te vinden) 1.23 de liter.. Groet Indro May 12, 2015 bewerkt door inny Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.